jr555se
Forumsvar skapade
-
större fena.. mät 30cm från tailen av brädan hur bred den är där(one foot off värdet). Värdet du får är max fenlängd. skulle tippa på att 46cm fena inte är helt fel till det seglet. iaf. teoretiskt.
edit.
vallentuna.. hyfsat nära, hur funkar det att köra där?-johan
-
haha.. 42cm fena 6.0 som minsta och 150 liter.. Ser ut att kunna bli riktigt spännande för en fegis som mig..
varför kan det aldrig vara Lagom..?Om jag vågar mig ut Denna gången blir det nog munkholmen en kortis. Funderar dock på att panikköpa mindre fena innan(!) kanske weed(?)
-johan -
hehe ja =D
-
har du seglat ett tag och kan ta dig dit du vill så känns inte centerbord som något du ska hänga upp ditt val på.
planar du i stroppar?
behåll din gamla trotjänare till att glida runt med och kanske en lite vassare roligare när det är planingsvindar.
sikta på en bred bräda så planar du hyfsat tidigt. om du inte gjort, slå ett öga på nybörjarhjälpsidan(kommer inte på namnet nu) som finns högst upp i denna forumdelen-johan
-
precis som Maglu skriver, ett fullcamber är nog lite jobbigare antar att han syftar på det då de flesta formulaåkarna har just det.
Men med två minicambers eller två vanliga som bara håller upp buken har iaf inte jag märkt ngn större Negativ skillnad iaf inte på det jag har.
Sen kanske det blir svårare med ålder om man inte sköter grejerna(sand,smuts) och när det är slitet, men nu funkar det bara bra =) -
finns en easyrider under säljes, vore väl ganska lagom för detta? hyfsat med volym för er båda antar jag(?)
ack vad sugen jag är på formula..
-johan
-
läste en utländsk tråd och har för mig att svaret var ungefärlig behaglig planingsvind. Typ passiv planing. Som en riktlinje.
-johan
-
väger ngt över 90 och kan varmt rekommendera att kolla på segel med två cambers som lättvinds segel dvs 8.5->9.5 storlek.
Kör själv bionic 8.5 och det är grymt skön skillnad med cambers som håller ut buken i seglet och fångar minsta nysning. Var rädd att riggning skulle vara jobbig likaså camberrotation men det är verkligen inte mkt svårare eller jobbigare än med lattor. rotationsrycket kan man öva på land och det behövdes ändå när jag körde lattor(att rycka dem rätt)Brädan tror jag är helrätt. glöm inte fena i passande storlek bara. min sitter det en 52cm för 8.5 och uppåt.
-johan
-
vill bara avsluta med en liten summering ifall ngn annan funderar samma
tyngre än min local spirit g6 men oxå mkt mkt styvare. tänkte inte så mkt på greppskillnaden när jag surfade. lite jobbigare att flytta tamparna än vid rund bom dock. Och varför varför ska man behöva sy för att stoppa i uthalstamparna..va inte det på åttiotalet? klart bättre(enklare iaf) på min localspirit…
bomfästet sviktar en del som local sp trots åtdragna bultar och mastklämma, (den tampen är förresten redan luddig 2ggrs rigg…) men märks inte på vattnet på samma sätt. styvheten märktes dock av… trodde alltid förut att det var seglet och masten som var mjuk men ack så fel jag hade =) mkt prisvärd.
är man tyngre än 90 och hänger mkt apa och pumpar så är den klart värd pengarna om man inte vill gå på kol.kom dock ihåg att jag jämför med localsp. bommen som Är mjuk.-johan
-
jem hall tipsar om att börja med masttoppen och arbeta sig neråt och använda vinden att tömma och lyfta riggen. som allt annat så både ser och låter det väl lättare än det är och jag har hört att man hamnar under vattnet ett antal gånger under processens gång..
edit. sen om det funkar med camber vete fasen
-
brevik efter kl 14 bjöd på ok vindar, segelbåtar och simning. såg inte alls bra ut innan det.
-johan
-
men.. haga… där finns det väl iaf. en del jp (vad jag såg) brädor att testa/hyra?
Precis som Vindsökaren säger.. har du möjlighet att åka ngnstans och testa de du är nyfiken på så kommer du garanterat bli nöjd.
fundera även på hur länge du kommer hala rigg och om du kanske ska ha den stora som lättvind och ha en sålitensommöjligt i starkare vindar.
Jag kunde hala rigg på en 135liters shark men det var lite vingligare, dock inte omöjligt..
100 till 95 går nog rätt fort =D . Själv började jag på strax över 100 och är nere i 92, siktar på min gamla vikt på 85..
-
klart bicless promotar sina egna märken dock skriver han ju vad Han tycker om de övriga vilka jag förutsätter att han testat. det är Bra tycker iaf. jag för det bjuds inte för många tillfällen att prova brädor.
jag väger 92. hade en rrd evo 360 innan. bytte till en shark 150. Jag är fortfarande nybörjare och ville ha en snäll lättplanande och förlåtande bräda som inte väger s*tan att släpa fram och tillbaka.
har ännu inte varit ordentligt med vind men skillnaden känns ändå. den vill iväg på ett annat sätt och bryr sig inte såå mkt om att jag är tung.Alla brädor har olika karaktär och man ska tänka på när man läser tester att testarna gärna väger lite mindre runt 70kg typ.
i vissa tester står det faktiskt vilken typ av viktklass som brädan vänder sig till och det är ett plus.-johan
-
och när man får ordning på en sak dyker en annan upp *asg* sitter i undefär samma sits som du och en kamera i bommen är klart bra för att få bevis på alla dumheter man hittar på när det tar i lite 😀
Jag skyndar gärna lite långsamt(ibland iaf) och vill gärna bearbeta/träna enstaka detaljer innan jag går vidare, har jag ingen balans så har jag heller ingen lust att susa omkring okontrollerat i fullplan. därav kameran.
balansera på bakfoten tror jag är riktigt värdefullt i längden, likaså balans i riggen. Använda sele Ofta så du lär känna den, riggen i rätt trim(uthal,nedhal etc)..
Småsaker som man säkert glömmer bort eller inte tänker på när man hållit på ett tag.
De e ba ut å öva 🙂 och åk gärna med ngn om du har möjlighet som kan kika lite på hur det ser ut.
-johan
-
låter som du inte har seglet i balans. när det blåser lagom och du håller i bommen ska du kunna hitta tryckpunkten. Antingen mäta för att få en referens(Stefans Tips)
Tryckpunkten är där du kan hålla i bommen med båda händerna precis bredvid varandra på bommen och seglet balanserar i vinden. Detta går att testa på stranden när du riggat klart med en fot som håller i masten så den inte välter,flyttar sig mot dig etc(som du står på brädan ungefär)
Där ska oxå tamparna sättas. Sen kan den flytta på sig lite när man surfar och man får justera.. Finns otaliga sidor om hur man justerar sina ”harness lines” som förklarar lite bättre än jag just försökte =)sen håller man händerna axelbrett(ca) runt denna tryckpunkten. och leker apa =D eller krokar i. Ju närmare händerna är varandra desto mer power får du genom att riggen är ifrån dig samtidigt som du hääänger(huvudet under bomhöjd!).
-johan
