judo-freddan
Forumsvar skapade
-
judo-freddan
Medlem2 augusti, 2006 vid 10:45 som svar på: Bästa Lidköping-spoten torsdag? Båtgården?Diil wrote:Jag måste köra Borås-Stockholm imorrn och tänkte få lite surf på vägen. Lidköping ligger bäst till (har hört mycket ont om Vättern..) så var i trakterna är det bäst att plumsa? Jag såg Båtgården på Ytspänning, finns det andra bättre ställen? Planen är att träna spockar som besatt.. Vilken spot kollar ni på Windguru för Vänern? Man tackar för all hjälp! /DDet onda man kan säga om Vättern är väl att det blåser för lite och sällan. När det väl blåser är det helt tvärtom. Bra vågsegling och freestyle, kristallklart sötvatten och en massa fina beacher med bra riggytor. Imorgon blåser det. I och med att det är NO skulle skulle jag om jag var du testa det här spotet som inte ligger alltför långt ifrån din rutt imorgon. Hela Vättern kommer att ligga på och det är en lång och djup sjö..men du ville ha plattvatten va?
-
Lars_K wrote:Lite off, ja men iaf… 😉
Vi kör Adams för laster in i kaross, Nastran modal-transient-respons-analys (FE med dynamik, dvs inkl exciterade moder i massbelagd kaross), och NSOFT FE-Fatigue (konkurrent till LMS…) för livslängdsanalysen.Ja jo hrm, å andra sidan var ju hela tråden lite ”off” så.. Cool. Är den adamsbana ni kör objektet i för att få fram lasterna något som kommer från ett riktigt test ni sedan gör, d v s ni gör detta för att sikta så noga det går inför ett verkligt prov? Eller litar ni på beräkningarna utan att sedan testa? Riktig science-fiction i våra ögon i så fall. Vi gör idag bara en tokgrov statisk beräkning (strukturen blir belastad med x g), dimensionerar efter detta och kör sedan en prototyp i ett skakbanetest. Brukar hålla i verkligheten när det håller i banan men mycket tidsödande när det spricker, det bara är att stoppa in en ny proto och resetta räknaren.. Bytte från konstruktör till beräkningsingenjör eller lastingenjör som jag fick lov att kalla mig (sysslar bara med att plocka fram krafter och räkna stabilitet och beräknar inte spänningarna) för ett år sedan. I och med att vi kör catia så blir det troligtvis LMS i och med att det verkar vara rätt snyggt integrerat. Enligt LMS ska man med Catia kunna göra rubbet (kraftanalys och fatigueanalys) inne i Cadprogrammet och det låter ju onekligen mysigt men programvarufolk har ju en tendens att kunna ha välsmort munläder..:smirk: Det här med att kunna slippa modellera svetsarna i cad-geometrin och att programmet gör en global körning först och sedan räknar ut spänningarna i svetsarna separat fick dock snålvattnet kring munnen på mina tre beräkningskollegor att rinna rätt bra kan jag säga..:grin: Funkar eran nsoft-Fe-fatigue på samma sätt eller?
-
Lars K: Hör kanske inte riktigt hemma här men törs jag fråga vad ni använder för programvaror för att räkna på utmattning? Är det traditionell FEM där dynamiken översätts till en statisk beräkning eller kör ni med något mer sofistikerat typ LMS Virtual lab, Adams eller nåt liknande? Jobbar med samma gebit plus stabilitetsanalys fast inte då på bilar utan på lagertruckar. Vi kikar just nu på LMS och Adams. Alltid intressant att höra vad folk inom samma arbetsområde använder för stuff/har för filosofi..
-
santawasasurfer wrote:nån mer som var ute på vättern idag? blåser riktigt bra… lite väl kämpigt med freestyle 14 idag
Körde i Varamon men var där typ 16, lite för sent för att få den goa vinden som blåste vid lunchtid. Hade varit rätt bra tryck sa de flesta, typ 10-11m/s. Men men vad gör det för imorgon drar jag över med bussen till Fårö. GÖTT!!:grin:
-
Känns som du måste förväxlat det här med personbil och lb lite tror jag. Den buss du såg som kostade 8000 i skatt kan aldrig ha varit lb-reggad eller husbilsreggad. Den måste varit klassad som personbil.
-
Oregistrerad wrote:Såg häromdagen en surfare som hade sin bilnyckel i en liten box med kodlås som satt under bilen, verkade rätt smart. Tar ni med nyckeln ut under seglingen, eller ligger var och varannan nyckel på vänster bakdäck?
Håller på och tillverkar en dylik på jobbet faktiskt..
-
MattaP wrote:tackar för tipsen Judo-Freddan. Är det ”lagligt” att sova i bussen på parkeringen? Eller kommer bylingen nattetid å skickar en i finkan? Måste man förboka? Vet nämligen inte riktigt när jag kommer dit, tänkte ta nåra dagars pit-stop vid Garda sjön innan…
Ja, det är tillåtet att parkera. Det gäller som sagt bara att hålla sig i bussen. Om du åker ut på ön för att naturcampa behöver du inte förboka något. Båt går kanske att lösa på plats men kolla med ferrycenter hur det brukar funka.
-
MattaP wrote:tänkte dra dit nästa vecka med bussen! Till er som varit där, nåt man ska tänka på? Måste man förboka nåt? Typ färjor eller campingplats? (har med mig egna surfprylar). Vartifrån går bästa färjan etc?
Boka färja via http://www.ferrycenter.se Den närmaste färjestaden är Genova. Åker du 20 mil söderut till Livorno så har Moby Lines en båt med öppet bildäck. Man kan alltså bo i bussen och slippa sova på golvet/pröjsa för en hytt. Se bara till att ferrycenter bokar in dig på rätt båt för mig bokade de in på en annan båt så jag fick sova på golvet..
På Isola dei Gabbiani (halvön med camping vid Porto Pollo) åker du ut och naturcampar, d v s ställer dig var som helst där det är ledigt. Perfekt för surfbussleverne och kan rekommenderas starkt! Vill man hålla budgeten nere kan man ”parkera” utanför halvön också och saxa med att ta in på ön när behöver tillgång till lite faciliteter som dusch och toa. Det är lagligt att parkera men man får inte ta ut bord eller stolar eller ens ställa skorna utanför bussen. Det räknas som camping fick vi veta av bylingen (som ofta åker in på parkeringarna med en sjuhelvetes fart för att ta fuskcampare på bar gärning.:wink:
-
getwet wrote:Hmmmm…..Peggan mår inte bra alltså, behöver en mer upplyst tillvaro tror jag. Ring mig kompis så kör Bosse bildoktorn via tel.
Nja, bortsett från det lilla skitfelet (som ju dock är rätt irriterande) så går Peggy bara finfint. Bara det att man ju vill till Gotland nu och måste återbesiktiga Peggy först.
Var ute och testade lite nyss och det verkar som jordpunkterna mot chassit är dåliga. Puh, äntligen är felet lokaliserat i alla fall. Synd bara att jag i processen råkade klämma långfingret i förardörren så nageln sprack 😀 och man fick springa in och plåstra om sig. För hade det inte hänt hade jag nämligen kunnat åkt direkt till bilprovningen och sedan vidare till Gotland och fångat helgens nordpung. Nu får det bli måndag istället. Gaaah vilken papphammar man är..:smirk:
Var befinner du och vanen er nu då Mr Wet?
-
Det finns gott om spots runt ön men det definitivt vindsäkraste är Porto Pollo. Det beror på att vinden accelereras i sundet mot corsica och att området hemvistas av mistralen hela sommaren. Bo kan man göra i små stugor eller husvagnar som ligger ute på ett campingområde ute på en halvö, http://www.isoladeigabbiani.it/index1.html. Det är bara en smal sandrimpa som förrbinder ön med fastlandet så på vindsidan har man cross on med chopp, på andra sidan plattvatten med frånlands.
-
Hm…det där lät intressant. Hade tänkt åka över först nästa vecka men…får jag bara till återbesiktningen i morgon så…håll utkik efter en vit Peugeot Boxer med högtak!:grin:
-
Tror han måste ha tänkt på Öland..:smirk:
-
Visar de verkligen PWA Pozo Live på High.tv? Hittar inga annonser om det på ”news” och inte på ”live” heller..? Tycker de har visat väldigt lite vindsurfing live på de sista åren. Under PWA Guincho dröjde det ju t e x flera dagar tills avsnitten lades in.
-
Nu spekulerar jag bara men eftersom en diesel är ca 20% bränslesnålare än en i effekt motsvarande bensinare och skatten är CO2-baserad så borde bensinaren teoretiskt sett skattas 20% hårdare..men kolla upp reglerna på vägverkets hemsida vet jag och kolla sedan specarna för lite olika bilar.
-
Hej!
Jag har en Peugeot Boxer lång högtak med 2,5L Turbodieselmotor -97a som väl trots några år på nacken får räknas till nyare diesel i och med turbon och därmed ganska god bränsleekonomi (runt litern per mil.) Skatten är inte så farlig i och med att den är husbilsreggad (=klassas skattemässigt som lätt lastbil.) Tror jag betalar runt 2500. Skatten höjdes dock med en tusing i samband med omläggningen av skattesystemet för nyproducerade bilar till koldioxidbaserad skatt. Omläggningen gjordes ju visserligen inte för äldre bilar som min men höjningen av skatten för husbil/lätt lastbil motiverades med att den lägre skatten inte kunde motiveras ur miljösynpunkt när man nu baserar skatten på enbart miljöaspekter. Trots att man kanske kunde sura lite och hävda att det ju p s s som övriga omläggningen borde gälla endast nya fordon så köper jag ändå argumentet och pungar helt utan knorr ut den tusingen. Man saknar ju trots allt inte helt miljösamvete och det är fortfarande billigt om man jämför med vad PB-dieslar kostade innan och vad det hade kostat att köra omkring med samma frontarea om motorn haft tändstift..:smirk:
Jag tror att den mest ekonomiska kombinationen är just en buss med turbodiesel, kanske en lite mindre modell än min som typ VW T4, Toyota Hiace eller Renault Traffic och om man sedan skippar högtaket också så har man riktigt schysst mileage.. Kanske runt 5-6 år på nacken, ifylld servicebok, inte ha bråttom när du köper den (=ha tid att invänta rätt pristillfälle), acceptera en bula, kanske två repor och annat du kan fixa själv. Alla dessa faktorer är sådant som leder till en riktigt schysst ekonomi.
Kolla denna artikel i boardseekermag! Kanske inte så djuplodande men ändock..: http://www.boardseekermag.com/windsurfing_lifestyle/VAN_of_the_month/votm_016.htm
