judo-freddan
Forumsvar skapade
-
Nej nej, du reggar som husbil för att slippa lastskyddet. Det generella kravet är sedan att det klart och tydligt framgår att utrymmet är avsett för boende och inte för frakt av gods eller människor. Den enda undergrupp till ”boende” som verkar vara obligatorisk är att det ska finnas en sängplats. Det kan kanske iofs variera beroende på besiktningsman. Min hade i alla fall bara sängplats och en bänk för matlagning (men de sa att det skulle räcka med sängyta) när jag reggade den och det gick bra. Kolla nedan (du hittar det på http://www.bilprovningen.se och sök på ”husbil”):
Klassificering
Vägverket föreskriver att bil som permanent är försedd med karosseri inrättat som bostadsinredning för högst 8 passagerare utöver föraren ska hänföras till fordonsslaget lastbil.Är bilen så inredd att det klart framgår att den är avsedd för transport av fler än 8 passagerare klassificeras den som buss. Vidare gäller att personbilsklassificering kan bli aktuell då det av inredningens utförande och omfattning klart framgår att bilen huvudsakligen är byggd för att transportera passagerare.
För att en bil vid registreringsbesiktning ska kunna betraktas som husbil det vill säga erhålla karosserikoden ”skåpbostadsinredning”, ska det mobila boendet kunna ses som det primära syftet med byggnationen. Därför krävs följande: Att det finns möjligheter till övernattning i säng eller motsvarande.
Att ytterligare typisk bostadsutrustning finns i skåpet. Utrustningen ska t ex ge möjlighet till disk, matlagning och förvaring av husgeråd, kläder med mera.
Att denna utrustning upptar väsentlig del av skåpet.
Att utrustningen är fast monterad och kan utnyttjas inifrån skåpet.
Att det klart framgår av inredningen att det är fråga om ett bostadsutrymme. Uppfylls inte dessa krav beskrivs skåpet på annat sätt. -
Brädan är från 2005. Gammalt träracket..? Du snackar ju ungefär som det var en Vivace han sålde till samma pris..
-
Då är det alltså minst två tillverkare som har börjat jaga nya jaktmarker. Verkar onekligen som de försöker skapa en ny trend.
Värdering:
Starboards Serenity är med sin kajakshape ägnad för den som vill ha en snabb ”segelbåt” med bra höjdtagningsegenskaper för endast icke-planande dagar. Kan kanske passa sommarstugefolket rätt bra om man tänker efter. De tänker ju inte på att behöva transportera brädan vilket ju blir rätt bökigt med tanke på formatet.
Exocet Kona känns ju med tanke på form och grafik (som flörtar hårt med vågsurfkulturen) mer riktad åt de som vill vara cool på beachen när det inte blåser mycket. Till beachen ska den ju dock fraktas vilket talar emot detta…fast å andra sidan surfas det ju en hel del longboard så.. I övrigt kanske en sån är helt perfekt att rida småvågor backwinded ”ass to sail” in style med..

-
Denna sida kanske inte beskriver spotsens anatomi men du får i alla fall reda på vilka de mest kända är. By the way så hittade jag den genom att googla ”maui spots windsurfing” Sedan finns det artiklar på http://www.the-daily-dose.com vet jag och om du kollar in forumen på http://www.boards.co.uk och http://www.windsurf.co.uk så borde du nog hitta något..
-
Sorry. Väntade en liten stund på ditt svar men drog sedan. Ja satan vilken dag. Toköverriggad med 4.0 och 74-litersvågis. Riktiga monster gick det därute. Tror faktiskt att någon kan ha varit uppåt 3m.. Drog du nånstans eller?
-
Jag är på. Varamon eller hade du några andra ideer om vågspots?
-
Dyklim. Jag köpte sånt nyss och det ger en elastisk fog med supergrepp. Surfneolim är skit. Ger stel fog.
-
Here we go again. Har förklarat detta två gånger nu..
Om neolim duger eller inte beror helt på hur stort hålet är, var hålet sitter och om limmet är hårt eller flexibelt när det torkat. Gör ett femtioöringsstort hål i grenen och testa att limma det med det lim som b l a SP säljer så får du se. Se bara till att de närmsta dagarna ser vindfattiga ut innan du gör det.. 
-
Det neolimmet jag köpte på SP gav en fog som funkade ok för en 15mm ”slice” jag fått på benet. När jag testade samma sak på det lite större och lite nötta hålet i grenen så måste jag erkänna att jag var skeptisk redan innan jag provade. En hård fog ska fylla ut och sy ihop en yta som en femtioöring på ett mycket rörligt område av dräkten? Sprack mycket riktigt upp nån minut efter sjösättning. Aqua-neo-patch funkade inte heller särdeles bra på grund av att det är svårt att stryka på en lapp på ett dubbelkrökt ställe. Om man värmer för länge eller utanför lappen så är det lätt att bränna sönder neoprenet också upptäckte jag vilket gör att jag skippar strykningsmetoden rakt av.
Så..jag drar slutsatsen att det man vill ha är en slitstark lapp vars undersida limmas fast med ett flexibelt lim med super vidhäftning. Men vet man att man bara kommer att få smala revor på icke stretchande ställen så..

-
Svar till:
och du Judo-Freddan det där Aqua-neo-patch är en lapp man klipper till lagom storlek och sedan värmer fast med ett strykjärn.
är det typ som man har till cyklar (cykel lagning till innerslang) ?? liknande lr

[/ QUOTE ]
Öh, ja aqua-neo-patch är en lapp man klipper till och värmer fast med ett strykjärn. Men det skrev jag ju. Så vad var din fråga? Min poäng var i alla fall att aqua-neo-patch trots att jag aldrig skulle använda det som det är tänkt, d v s stryka fast det, funkar bra som just lagningslapp om man bara limmar fast det med dyklim.
Nä, det känns inte som samma material som slanglagningar alls. Ovansidan känns inte gummiaktig utan mer tygaktig.
-
Snyggt! Men det går inte att länka så att man kan få upp samma sak via sin hemsida va, eller?
-
Köp inte nåt av neolimmen som säljs i surfbutiker. Har precis testat neolim och aqua-patch. Inget funkade bra i mitt tycke. När jag berättade det för en kollega på jobbet som dyker på fritiden så tipsade han mig om vad the real stuff är.
1. Neoprenlimmet man köper exempelvis på SP är inte bra. Fogen blir stenhård så sitter den där det minsta flex behövs så spricker det upp igen precis som Kate säger här nedan. Det är i alla fall min erfarenhet.
2. Aqua-neo-patch (som också säljs på SP) är en lapp man klipper till lagom storlek och sedan värmer fast med ett strykjärn. Värmer ja.. För att det ska vidhäfta ordentligt behövs ganska mycket värme. Samtidigt reagerar neoprenet inte så jättebra på om du råkar värma några sekunder för länge.. Även svårt att få det att häfta vid ordentligt vid kanterna av lappen om du inte vill värma även utanför lappen med strykjärnet vilket du inte vill. Men köp en rulle ändå för det går alldeles utmärkt att använda tillsammans med…
3. Dykare har till sina torrdräkter handskar som man ”skruvar på” dräkten på rymmdgubbevis. Bajonettfästen alltså. Den delen av fästet som sitter i dräkten fäster man med ett tvåkomponentslim som inte blir hårt utan ger en fog med konsistens ungefär som silikon eller sikaflex. Vidhäftningen på denna gegga är kanon. Så min metod lyder fom följer:
Ta en lapp aqua-neo-patch (därför att den är tunn, flexibel, tät och svart) och klipp den till en size så att avståndet till hålet överallt överstiger låt säga 25mm. Bestryk lappens undersida med ett tunt skikt lim och gör likadant med området runt hålet på våtisen. Låt torka någon minut tills det ser torrt ut. Ytorna är nu redo för vulkning så pressa samman dem och gnugga lite över hela lappen.
Jag återkommer med vad stuffet heter och var man köper det.
-
Har funderat på samma sak ett par gånger men inte lyckats. Den närmaste lösningen är att man kan direktlänka till listorna med vind. Hade ju dock varit trevligare att få se kartan också..
