judo-freddan
Forumsvar skapade
-
Friggo suger en viss procent vatten. Liggunderlag suger ingen fukt alls för luftbubblorna är totalt inneslutna i plasten. Jag gjorde som er på min buss och jag tycker isoleringen mot värme funkade bra på Sardinien i Juni (runt 30 grader). Dock kommer jag komplettera med en taklucka med inbyggd turbofläkt (en sån som Getwet har) för isolering är ju trots allt bara en ”bromsning” av värmeflödet så är det riktigt varmt ute så blir det tillslut rätt varmt inne också. Det viktigaste är att man inte får konvektionen direkt från den varma plåten rätt in i bussen på morgonen för det är den som ger bakugnseffekten när solen ligger på. Jag fyllde ut de områden jag inte kunde täcka med liggunderlagen med byggskum. Det häftar rätt hårt så någon ”servicebarhet” kommer man inte att få. När man använder byggskum så blir det ofrånkomligen luftbubblor här och var mot plåten och därför sprayade jag all plåt med linolja först.
-
Det finns dels neoprenlim som funkar bra när det är en mindre skada. För större skador finns det en sorts duk som man klipper till bitar av och värmer fast i dräkten med strykjärn. Tror bägge finns på SPs webbutik.
-
1. Vinkeln mellan vinden och vågorna har betydelse för hur enkelt/svårt det är att hoppa. Vid rak pålandsvind så har vågorna samma riktning som vinden. Det innebär att du måste lova upp rätt kraftigt för att träffa vågen någorlunda vinkelrätt. Det andra extremfallet är sideshore med vågor som har vridit in 90 grader mot vinden. Din riktning är då rakt mot vågorna på vägen ut vilket gör det mycket enklare att hoppa. Det vi oftast får i det här landet är någonting mellan dessa två extremfall d v s cross shore.
2. Det är alltid svårt att hoppa om du inte har tryck i seglet. I marginella förhållanden där man får kämpa för att plana och/eller det är jättebyigt så är det svårare. Med jättetryck i seglet och spetsiga brytande vågor kan det vara svårt att inte hoppa innan man har lärt sig hur man dämpar det hela. Så vad du vill ha är någonting mittemellan.
3. Stance. Om du ska kunna hoppa så måste din seglingsställning innan hoppet kännas bekväm. Om det hela tiden känns som att du först hänger ut för mycket och sekunden efter känns det som att du ska dras över till andra sidan så kommer det inte att bli lätt att hoppa eftersom ett hopp bygger på att du har balans innan. Här är ett par tips raka armar, rakt framben som ”plattar ut” brädan och böjt bakben. På samma sätt bör du experimentera med hängselelinornas placering. De sitter rätt när du varken behöver dra med bak- eller framhanden för att hålla balans i riggen. En bra test är att segla ”no hands” i 10-15 m. Går det bra så sitter linorna rätt.
4. Hoppet bygger på att du hoppar själv d v s får luft under brädan och att du när du har lättat drar upp brädan mot häcken med bakfoten. När du träffar chopet är du urkrokad och när brädans nos börjar lyftas av chopet hjälper du till genom att lyfta med frambenet och räta upp och ”stampa till” med bakbenet. Tänk Kajsa Bergqvist. Hon hoppar inte jämfota utan gör avstampet med bakbenet och lyfter ekipaget med fram-handen/benet för att skapa rörelsen uppåt/framåt. Så lyft riggen uppåt framåt med armarna. På land skulle rörelsen se ut som du hoppar sidledes (ej jämfota) över en sten samtidigt som du slänger iväg en skyffel jord framåt. När du lättat drar du åt dig riggen med armarna och drar brädans akter ända upp mot din akter. Ju mer kompakt ställning desto längre högre flygtur. Vinkla brädan lite så att botten pekar mot vinden för att falla av lite. Om du vill så högt som möjligt så faller du inte av någonting och går ganska högt i vind vid hoppet. Nackdelen är att du kommer att dimpa rakt ner och inte kan plana vidare vid landningen. Om du vill ha en lång men låg flygtur gör du tvärtom.
5. Landning. Här finns två alternativ. Plantera Brädnosen eller brädaktern i vattnet. Det här är lite efter tycke och smak. Nosen först känns äckligt första gångerna men är en ganska säker landning. Vid noslandning gör rockerkurvan gör att brädan snabbt klättrar upp till ytan igen och detta är inte så dumt om du vill plana vidare efter landningen. Undvik plattlandning om du inte vill ha två brädor istället för en..

Lycka till!
-
Här finns några. http://www.schroderslondonboatshow.com/images/watersports_arena/windsurfing_championship/windsurfing_glossary.pdf
Synd att sidan Blå Rummet inte verkar finnas längre. Där fanns det en schysst vågseglingsskola. -
Haken är att du måste ha minst en sovplats (180×60) och får då ha så många passagerarsäten (undantaget från det/de fram) som antalet sängplatser. I övrigt ska det framgå att utrymmet i huvudsak är till för boende och inte transport av gods eller människor. Det är min tolkning av texten och av vad jag varit med om vid min husbilsreggning.
Klassificering
Vägverket föreskriver att bil som permanent är försedd med karosseri inrättat som bostadsinredning för högst 8 passagerare utöver föraren ska hänföras till fordonsslaget lastbil.Är bilen så inredd att det klart framgår att den är avsedd för transport av fler än 8 passagerare klassificeras den som buss. Vidare gäller att personbilsklassificering kan bli aktuell då det av inredningens utförande och omfattning klart framgår att bilen huvudsakligen är byggd för att transportera passagerare.
För att en bil vid registreringsbesiktning ska kunna betraktas som husbil det vill säga erhålla karosserikoden ”skåpbostadsinredning”, ska det mobila boendet kunna ses som det primära syftet med byggnationen. Därför krävs följande: Att det finns möjligheter till övernattning i säng eller motsvarande.
Att ytterligare typisk bostadsutrustning finns i skåpet. Utrustningen ska t ex ge möjlighet till disk, matlagning och förvaring av husgeråd, kläder med mera.
Att denna utrustning upptar väsentlig del av skåpet.
Att utrustningen är fast monterad och kan utnyttjas inifrån skåpet.
Att det klart framgår av inredningen att det är fråga om ett bostadsutrymme. Uppfylls inte dessa krav beskrivs skåpet på annat sätt.Grundkrav inre säkerhet – husbil
Passagerare/passagerarutrymme
Passagerarutrymme ska uppfylla grundkraven vad gäller inre säkerhet, det vill säga rimliga krav på att utrymmet är utformat så att personskada vid trafikolycka hindras eller begränsas. Kraven hindrar inte att bord t ex får finnas framför passagerare men måste kunna tas bort eller vara fällbart.Fastställande av antal passagerare
Konventionella sittgrupper i en husbil behöver inte klassas som passagerarplatser. Oftast önskar man emellertid att få ett visst antal sittplatser fastställt och då tillämpas följande: Bortsett från sittplatser framme i förarhytten får antalet passagerare i boutrymmet uppgå till högst det antal det finns bäddplatser för. Önskas fler krävs regelrätta passagerarsäten och klassificering som personbil måste övervägas. Denna begränsning av antal passagerarplatser behöver inte tillämpas på medelstor och stor husbil där ingen tveksamhet råder beträffande husbilsklassificeringen. Med bäddplats menas i dessa sammanhang ett utrymme av minst 180 x 60 cm. En av bäddplatserna kan bestå av en barnsäng med måtten 160 x 40 cm.
Saknas bilbälte på framåtvänd plats är detta liktydigt med att boutrymmet inte är inrättat för persontransport. Plats på bakåtvänt och längsgående säte får således komma i fråga först i andra respektive tredje hand. Finns fler än en sittgrupp bedöms de var för sig. Normalt blir det endast den främre gruppen som utnyttjas för passagerare.Generella krav på utformning
Utnyttjade platser ska ha sits och ryggstöd av stabil konstruktion.Särskilda krav på framåtvänd plats
Framåtvänd plats ska ha godkänt bilbälte. Snurrfåtölj jämställs här med framåtvänd plats.Särskilda krav på bakåtvänd plats
Bakåtvänd plats ska ha ett högt och stabilt ryggstöd, som ger gott stöd åt rygg och skuldror, samt nackstöd. Dessa kan vara demonterbara.Antal bilbälten
I lätt lastbil av 1986 års modell och senare gäller bälteskrav även i bodel för passagerarplatser som är vända i färdriktningen. Höftbälte är tillräckligt.Infästning bilbälten
Infästningspunkter för bilbälte ska normalt vara provade. Fästpunkterna ska sammanlänkas och belastas i färdriktningen med en kraft av mer än 2 ton. Ett sådant prov är mer eller mindre förstörande och således svårt att utföra av en ”egenbyggare”. Om fästpunkterna dimensioneras så kraftigt att man subjektivt kan bedöma och med en enkel hållfasthetsberäkning kan visa att kraven uppfyllts, behöver prov inte utföras för enstaka byggen.Observera att eventuella avlänkningar till exempel vid bakkant på sittdyna även måste klara påkänningarna. Avlänkningar får heller inte vara så utformade att de kan skada bältesbandet.
-
Öh, och du kom på det viktiga med att vi måste släppa in just bögar (som ingen annan i tråden hade pratat om innan) i sporten lite hux flux sådär ett år efter att det senaste inlägget i den här tråden gjordes..?
Låt mig gissa..du är stenhårt homofob och du bor i Stockholm. Nedanför din lägenhet kutar folk från pridefestivalen runt just nu och du börjar känna dig som han på Edvard Muncktavlan? Var det rätt, hehe? Jag har inte ens kollat var du bor. Bara gissar helvilt. 
Nä jag tycker vi ska hålla oss ifrån diskriminering och personangrepp på den här konfen. Om 10000 tyska läderbögar skulle börja surfa vid Haga så inte mig emot bortsett från trängseln då förstås. Däremot hade jag väl kunnat vara utan att se en massa halvnakna piercade bögar och lebbar ute på gatorna men det hade jag tyckt även om heterofolk. Så länge folk är påklädda är det ok. Killen här nedan piffar ju till och med upp lite. Tycker du inte..?

-
Hej Nina!
Gå in på sökfunktionen och sök på zanzibar. Vind verkar det ju finnas..

-
judo-freddan
Medlem2 augusti, 2005 vid 11:06 som svar på: Lång buss med plats för 5 personer att åka i?Mja, vad sägs om en gammal Mercabuss? Tar evigheter att acca upp och går väl inte fortare än 90-100. Låter som fan också tror jag men prisnivån och rymligheten är nog helt klart rätt.
-
judo-freddan
Medlem31 juli, 2005 vid 10:38 som svar på: Gardasjön i augusti, Torbole eller MalcesineJag var där i Juni och då var uthyrningen igång..
-
Tror nog att det blir mindre vägljud om du tar bort den. En plåtbit mindre är en högtalare mindre. Däremot kanske du bör kolla upp om den är bärande på något vis vilket jag iofs har svårt att tänka mig. Kolla om det är någon skillnad i konstruktionen mot en öppen T4. I min Peugeot var plåten skruvad så jag hade inga betänkligheter med att ta bort den.
Fördelen att kunna röra sig fritt mellan förarutrymmet och skåpet skulle jag aldrig kunna vara utan numera. Däremot byggde jag väggar och en vikbar dörr emellan för isoleringens och ”privacyns” skull.
-
Word.
Pelle sa nåt om ett sms han fick av dig förra veckan på gotland men jag minns inte vad han sa att det stod i det. Hur har det gått med servopumpen och annat?
-
Sök på ”lätt lastbil” på bilprovningens hemsida så hittar du reglerna. Jag tror ledigt att du får in allt som du får in i mindre vans typ nissan, hiace m.m. i en Boxer/Jumper/Ducato. De är helt enkelt större på alla ledder. Enda nackdelen är att de känns mer lastbilsaktiga att köra. Men vafan, det är ju inte fråga om någon storstadsracer. Rakt fram går de skitbra. Vet att feg och fjant på detta forum har byggt/håller på att bygga något sådant du snackar om. Ett fuskgolv längst bak för brädorna och passagerarsäte bak i skåpet. Kolla deras inlägg här på detta forum.
-
Mjaa, det är nog i så fall bättre att slå i en electroluxventil på taket och ta upp ett inlopp i exvis skjutdörren som jag har gjort. Då får du forcerad ventilation så fort det blåser det minsta. Grejen med att ha en gasolbrännare igång en hel natt är ju också frågan om vad som händer om lågan slocknar (iofs ovanligt) men gasolen fortfarande står på..
Jag skulle antingen använda en spritbrännare i kombination med forcerad ventilation eller bygga en tät plåtlåda att stoppa mackapären i. Lådan skulle ha hål för tilluft- och frånluftslangarna och sedan skulle jag skära ut en träskiva eller nåt annat med hål i för slangarna och som passar att sätta för en nedvevad ruta. Mycket meck nu bara..
Kolla efter beggade båtvärmare typ thermo 1700 eller dylikt istället. Det gjorde jag. 4000 spänn men jag är skitnöjd. Lysfotogenen köper man billigt på biltema.
-
Kan bara instämma med Supasonic. Har en Peugeot Boxer med turbodiesel sedan tre år och jag är skitnöjd. Jäkligt tillförlitlig motor (i motsats till vw) och ok servicepriser. Utrymmet inuti är ju inte att klaga på heller..
-
Det funkar ganska bra skulle jag tro. Har dels läst om en nisse som gjorde så med sin sjuttiotalsvwbuss och det blev knäpptyst (sa han i alla fall.) Min kompis hade en T4 förut och satte en blymatta på mellanväggen. Tystade ner den rätt bra faktiskt. Hjulhusen och motorväggen är nog heta zoner. Vet att det även finns en spray som bilaudiofiler använder. Inte jättebillig men tokeffektiv och bra där du inte kommer åt med blymattorna kanske.
