judo-freddan
Forumsvar skapade
-
Hej!
Sa du inte att ni inte ville köra med rör? En massiv balk alltså och då är ju b i tvärsnittet tjockleken på plattan eller balken om man så vill. Det är nog förresten bäst om ni tar lite mer b än mindre om ni ska gänga i materialet. Detta för att kompensera för försvagningen av tvärsnittet på grund av gängan ni fäster bältesfästet i (var det så ni skulle göra) vilket jag inte räknat med. Å andra sidan har du ju säkerhetsfaktor 2 och en kraft på mitten är värre än två st utspridda.
Påminn mig om formlerna på måndag för nu är jag hemma och har inte stuffet tillgängligt.
Idag fick jag mina bältesfästen tillverkade på en halvtimme, hehe. Vi ska åka till V-berg i morgon och jag hade ju som vanligt väntat till sista minuten så det var försent att knacka killarna i lasern på axeln och mumla något om gratis whiskey. Så… jag gick in på labbet och snyftade lite till en av svetsarna där som först lassekongomuttrade något om att ”komma här fem i tolv och komma…” När han väl var igång tyckte han det var mycket roligare än att svetsa det han höll på med innan och en halvtimma senare var det fixat. Jag har inte riktigt fattat det än för det var en bockad del med typ 6 hål i och en rak med 5 hål + en distans med 4 hål i. Allt i 5mm plåt.. Ibland är det bra att ha ett trucklabb intill..
Just ja, hade ju inte bytt däck heller så fort hem och lasta ur 16-tummarna ur potatiskällaren och åka till däcksverkstaden. Jag var sista ekipaget inför kristi f och det var nätt och jämt att de tog in mig. It´s fun living on the edge..

-
Hihi. Rooooligt! Äntligen kommer all tentaångest till nytta..

Jag antar att bredden i er buss är ca 1800mm som på min. Rätta mig om jag har fel. Jag antar också att eftersom det står på bilprovningen att varje bältesfäste ska klara 2 ton så är det 4 ton som gäller (2 passagerare är det som vi inte vill ha flygandes ut genom vindrutan, right?)
Jag antar att det är en kraft (4 ton) som verkar mitt på balken och dimensionerar mot brottgränsen med en säkerhetsfaktor på 2 (så ni måste ha fuskat dit två fylliga brudar också innan det blir flygtur genom rutan.) Vidare har ni använt Domex 355 vilket är det ”bondstål” vi använder här i truckfabriken.
Då får jag fram att ni har följande att välja på:
b = kortsidan i mm
h = långsidanb / h
10 150
12 137
15 123
20 106
30 87
40 75
50 67Ni får avrunda h uppåt till närmaste vettiga dimension. Gäller ju också att ni får så pass mycket omkrets på balkens kortsida att ni känner er säkra på att svetsen kan hålla emot tvärkraften.
Hoppas detta kan hjälpa nåt på vägen.
/Freddan -
Bra tips. Många andra tips i liknande stil fanns det i en artikel i ett nummer av Boards för mindre än ett år sedan. ”The great summer van adventure” eller nåt i den stilen tror jag artikeln hette. De hade tips på spots, när och hur man bör åka för att spara pluring, tips på locations, praktiska prylar att ha med m.m.
Ett problem som jag pysslar med just nu inför Sardinienresan i Juni och gärna skulle vilja ha lite synpunkter på är hur man placerar extralås smartast. En och annan långfingrad Italienare får man nog räkna med att det finns även om det inte är högsäsong i Juni.
Mellan framdörrarna tänkte jag spänna två vajrar fästa i varsin dörr med genomgående skruv (som alltså inte går att skruva upp.) Vajrarna låses ihop i mitten av förarutrymmet med ett hänglås. Nu kommer vi till kruxet. Jag skulle vilja låsa skåpet utifrån med ett hänglåsöverfall och ett kromat kombinationslås (för att slippa nycklar när man surfar.) Men då säger alltid folk till mig att ”nej, du kommer bara att locka till dig tjuvar med ett synligt lås utanpå.” Men om jag har extralåsningen för skåpet inne i bussen så kan jag ju inte låsa det när jag går iväg om det inte är någon avancerad remotegrej förstås. Dilemma.. Nån som har något klurigt förslag?

-
Nu är jag inte riktigt med på om ni menade att ni ska svetsa en platta mot golvet eller om ni tänker göra som du visade i förra inlägget svetsa två plattor mot sidorna. Det lät som det första. Har jag rätt? Jag skulle nog i så fall också ha valt att svetsa mot golvet för om balken bara sitterfast i ändarna får ni ett duktigt böjmoment när två tons kraft angriper på mitten av en nästan 2m lång balk. Detta skulle nog kräva en rätt hygglig dimension och att man (om det är en rektangulär balk) riktar kortsidan på balktvärsnittet i kraftens riktning så att böjmotståndet utnyttjas maximalt. Vid balk mot golvet så kommer svetsar att hålla emot precis där kraften angriper så golvet håller emot böjmomentet. Ni kan ju förresten köpa ett rör med några millimeters godstjocklek istället för en balk också om ni vill för att spara lite pengar för balkens inre gör ju ingen större nytta. Vet inte hur ni tänkt fästa in bälteshållarna men man kan ju t e x borra ett hål för en bult rakt igenom röret och ha brickor på bägge sidor. Lycka till! Själv har jag och en polare stått och mekat båtvärmare hela kvällen. Teknik är kul (om den funkar..)

-
Var glad att du inte kan Grekiskan du. Den är något av en förbannelse..

Nackdelen med att svetsa är att om ni gör det i tunnplåt så blir hela området kring svetsen i tunnplåten värmepåverkat och därmed sprött. Man kan ju inte svetsa så tjockt (a-måttet) innan alltihopa bara smälter samman. Svetsar ni å andra sidan här och där längs hela plattan får man nog trots tunn svets mer är tillräckligt för att kunna hålla två ton. Sedan är det nog bra om balken inte är så hög och förlängningen mellan balket och bältesfästena är ledade mot balken så ni inte får något moment (brytande kraft) på balken eller på förlängningarna. Ett alternativ hade ju kunnat varit att borra ett hål ner till någon av balkarna och fästa något där med bult men det känns kanske lite trist att karva i det som ska hålla uppe hela bussen..
-
Vet inte hur en Sprinter ser ut inuti. Hur ser du var du har chassibalkarna inifrån skåpet? Ska det hålla för två ton så vill du ju inte svetsa i tunnplåt utan direkt i balkarna så att du kan lägga ett a-mått på säg 4 och få lite svetslängd utan att plåtar börjar slå sig m.m.
-
Nja, där börjar vi komma utanför mitt kompetensområde (inte champagne asså, det är ju gott, utan champagnekylskåp.) Men polarn Johan som ev dyker upp på Sardinen är doktor i reglerteknik. Om du häller i honom alholmängd motsvarande exakt 3.4 snapsar (jag har mätt upp det en midsommar) så har du enchans att få honom att fixa det. Vid x % i blodet kopplas nämligen all intilligens ur i hans hjärna på en och samma gång. Hans IQ går från överintelligent doktor till dräglande troglodyt på ungefär fem sekunder. Nu kan du yppa ditt problem och lätt lura honom att lova att han ska fixa ihop mekanismen till en sådan kyl som håller exakt 13.4 grader eller vad nu en champagnekyl ska hålla… Eller så lägger du bara flaskan i Medelhavet som med pilsner..

-
Bara spray. Linolja med pensel kan jag tänka mig ger ett tjockare lager eventuellt med ett skinn längst ut. Riktigt? Ett alternativ till spray skulle ju dock kunna vara rejält förtunnad linolja som då lär torka betydligt snabbare.
Ni har alltså löst infästningen av stolarna i golvet och bältena är nu det enda problemet? Ni kanske har hittat det redan men så här står det ju på bilprovningens hemsida:
”Infästning bilbälten
Infästningspunkter för bilbälte ska normalt vara provade. Fästpunkterna ska sammanlänkas och belastas i färdriktningen med en kraft av mer än 2 ton. Ett sådant prov är mer eller mindre förstörande och således svårt att utföra av en ”egenbyggare”. Om fästpunkterna dimensioneras så kraftigt att man subjektivt kan bedöma och med en enkel hållfasthetsberäkning kan visa att kraven uppfyllts, behöver prov inte utföras för enstaka byggen.Observera att eventuella avlänkningar till exempel vid bakkant på sittdyna även måste klara påkänningarna. Avlänkningar får heller inte vara så utformade att de kan skada bältesbandet.”
Vad är kruxet med infästningen för er? Att ni inte hittar någon bra plats att montera fästen på? Jag håller på med precis samma sak på mina framstolar som ju nu är av fabrikatet BMW istället för Peugeot. På passagerarsidan (där det var en soffa förut) har jag tillverkat ett eget underrede som också kommer att funka som kassaskåp. Där har jag så pass tjock plåt så jag kommer att fästa in hondelen till bältet i underredet istället för i stolen. Det finns bältesfästen i stolarna men jag har tvingats switcha stolarna p g a att ”railsen” på stolarna inte sitter symmetriskt i förhållande till skålningen = jag får inte upp handbromsen om förarstolen sitter mitt för ratten. På förarsidan har jag använt det ordinarie underredet men gjort en adapterplatta mellan underredet och stolen för att hålbilderna inte stämde. Där kommer jag att fästa in bältesfästet i adapterplattan. Finns det inga bältesfästen i era stolar eller hur ser problemet ut? Om ni när ni har hittat en bra ”geometrisk” lösning behöver en beräkning på om det håller för två ton så kan jag bistå er för jag sysslar med sådant dagligen i mitt jobb.
Tja, det är nog snarare Getwet som fått med mig på den här resan. Han är ju Sardinienveteran och kommer att vara där före och efter jag kommer ned. Om jag inte får hänga med honom på grund av min barbariska inställning till vin i bussar så ska han veta att det finns saker som ligger betydligt närmare brott mot mänskligheten än så. Ett exempel är de fem totalt obildade fegisbabianer som jag har lyckats få med på resan. Här kommer styggelsen: De FLYGER ner och inte nog med det. De ska bo i en sketen BUNGALOW. En bungalow har ju inga HJUL! Jag väntar med bävan på Getwets reaktion inför existensen av sådant ohyggligt mänskligt beteende. Fast å andra sidan är det ju inte så dumt att kunna snika lite på deras dusch, hehe..

-
Sprayade överallt. Tog någon månad för det att stelna så spruta tunt. Golvet lät jag vara klibbigt eftersom golvskivorna och plastmattan pressar ner isolermattorna så de ligger kvar där de ska. Om ni har tillgång till 220v nånstans i närheten kan ni ju prova att slänga in en kupevärmare nån eller några nätter för att sätta lite rotation och värme på luften. Trägen vinner.

Själv håller jag på med slutfinishen, få kylskåpet att funka och att få på takräcke för person 2s kit. Till Juni blir det Sardinien med Getwet. Då ska det förutom att vara klart även finnas ett dedikerat ställ för lådvinet..

-
judo-freddan
Medlem27 april, 2005 vid 10:47 som svar på: Vad har ni för bisyssla? Dvs arbete, studier etcKonstruktör maskinteknik (civ ing). Konstruerar lagertruckar. De positiva bieffekterna av detta är inte så få. Inte så dumt att ha en laserskärnings- och bockningsmaskiner inpå knuten när man vill slå två flugor på smällen och tillverka ett kassaskåp/stolsunderrede när man kommit över lite nya stolar till surfbussen t e x..

-
Oj oj, kan ju tänka mig många. Kanarieöarna och då särskilt GC skulle jag tro är de mest besökta öarna av svenskar på grund av bra vind och att de är inarbetade svenskcharteröar. Fuerte skulle man ju gärna vilja kunna åka till på sommaren men då går ju inga flyg från Sverige p g a att Svensson vill åka till Grekland istället. Att det blåser mycket bra + att PWA-touren kommer dit skulle ju kunna göra det till en nisch bara man kan fylla ett plan..
Sedan har vi ju Grekland med Naxos, Paros, Karpathos, Vassiliki och många andra bra öar.
Egypten (hurghada, Dahab m.m.) är ett bra mål under vintern på grund av att det är ett av de få hyfsat vindsäkra ställena om man inte ska behöva åka mycket längre.
Där har du några i a f.

-
Tack för tipset! Ska testa det.
-
Den sekvensen finns med på ”plug´n play” tror jag. Det är Peter Wolvater och några andra lyckostar som prickar rätt. Om det finns något sånt som en perfekt våg så tror jag det måste vara den..
-
Har samma erfarenhet. Bra killar!
-
Ja, för ren vågridning så är side off den fetaste riktningen. Den ger de renaste vågorna och ger störst frihet i vågridningen + full power när du går upp mot läppen = störst aerials på denna riktning. Nackdelarna är att offshore ofta är byig vind. Att ta sig ut genom vågorna är inte heller alltid så enkelt eftersom en kurs rakt mot vågen innebär att man möter vågen på tokslör. Ett och annat fett kastfall kan man nog vänta sig i början..
