Forumsvar skapade

Sida 32 av 55
  • judo-freddan

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 18:12 som svar på: är botten nådd?

    De har inte gjort det svårt för sig direkt..

  • judo-freddan

    Medlem
    9 mars, 2005 vid 09:03 som svar på: Det här är väl ändå ett kap..

    Och surfkittet ska du ha vardå någonstans??

  • judo-freddan

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 18:39 som svar på: S… & Judo-Freddans buss bilder

    Oj, du har jobbat hårt under vintern Getwet och inget har du sagt heller.. grin.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 15:13 som svar på: Vad kostar det att driva en surfbuss?

    Där ramlar genast Ducato bort i a f. Tror inte det finns. Vet inte vilka andra som kan ha det.

  • judo-freddan

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 11:22 som svar på: Vad kostar det att driva en surfbuss?

    Kvaliteten på vadå? Motormässigt har jag förstått att Ducato/Jumper/Boxer-motorerna är minst lika om inte stabilare än Transporter. Rost är inte heller något problem. Det man kanske kunde önska sig mer av är kvalitet i dörrar m.m. men rangordnar man sina önskemål tycker jag sånt kommer ganska långt ner på listan..

  • judo-freddan

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 11:10 som svar på: S… & Judo-Freddans buss bilder

    Vänta bara tills mitt bygge är klart.. smirk.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 15:56 som svar på: Vad kostar det att driva en surfbuss?

    Jaså, är det det man ska ha? smirk.gif Får jag fråga vad det var som diskvalificerade Fiat Ducato, Toyota Hiace, Mercedes Sprinter, Cheva Diesel m.m?

    Själv har jag en Peugeot Boxer. Jag garvar av skadeglädje varje gång jag ser det klaustrofobiska innanmätet på en Transporter, hehe hoho.. grin.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    5 mars, 2005 vid 16:10 som svar på: Det här är väl ändå ett kap..

    Allt beror förstås på hur långt ifrån jobbet man bor, om man kan ta med släpet till jobbet m.m. men nu snackade vi ju om ett alternativ till en billig surfbuss och i det läget kan det ju bli minst lika mycket bök med en kass surfbuss. Håller med om att det är mer myskänsla med en buss där man bara kan gå rätt fram till förarplatsen och dra iväg men vad som är lämpligast beror ju som alltid vilka begränsningar man har i livet. I situationen att man har en flickvän med krav på en ”vanlig” bil, ur kostnadssynpunkt och byggvänlighetsperspektiv så har ett släp många fördelar som Getwet säger.

  • judo-freddan

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 22:28 som svar på: Det här är väl ändå ett kap..

    Men Gurra då! Du kan väl ändå inte överge det heliga busskonceptet?! Vad ska nu din hemmagjorda värmare sitta i, hehe??

    Det finns ju ett annat koncept och det är ju Getwets släpvagn han har byggt åt sina tonårsgrabbar för att slippa slänga ut en massa Ahlgrens bilar på gruset utanför bussen varje gång han och frugan ska.. ja, hrm vi går inte in på det. (Förlåt Getwet! blush.gif)

    Köp din 740 med dragkrok och tjacka en skåp-släpvagn med ståhöjd för lämplig peng. Du måste naturligtvis ha nånstans att ställa den vilket förstås kan vara ett problem men lyckas du lösa det så är det ju en ganska slick metod. Inget kånkande varje gång du ska ut och det går att bygga en inredning som överlever brända motorer och krockar..

    Det riktiga snikkonceptet (nu överger vi inredningen, snyft) är ju annars att köpa 740n, låta kittet ligga inuti och sedan utrusta den med ett fett larm, en låsbar wire som löper genom alla dörrhandtag inne i bilen och sen sätter du galler för alla fönster utom de fram. Sedan spänner du en wire över kittet så att det inte går att få ut genom en krossad framruta heller. Nu blir det svårt för tjuven att sno dina prylar och bilen. Vänta nu, ett litet bekymmer med detta. Hur ska du komma ur bilen när du dragit alla wirar genom handtagen?? Fuck! Tillbaks till ruta ett.. mad.gif Nu går jag och lägger mig.. tongue.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 22:09 som svar på: Det här är väl ändå ett kap..

    Hade en luftkyld T3a -82a innan den vattenkylda och den funkade väl sisådär. Drog rätt mycket olja och det där med värmekamrar var ju heller ingen höjdare (sibirien inne i bussen om inte sprakaren funkade.) Känslan kring luftkylt var väl också att man alltid åkte omkring och var lite på helspänn kring om motorn skulle bli överhettad och nypa eller ej. Har dock inte gjort så mycket efterforskningar kring luftkylt och min 82a höll tills andra saker gick sönder så jag ska väl inte uttala mig så hårt kring det.

    Utifrån vad jag läste på vw-forum och hörde från vw-servicefolk så var väl den enda motor som verkade funka riktigt bra på T3an dieselmotorn. Det fanns (och finns väl fortfarande) gott om folk som älskade sina T3or som campingbilar och av de som hållit på länge och var händiga eller kände nån mek så verkade det inte vara helt ovanligt med att man försökte hitta antingen en diesel eller en motor av annat märke + adapterplatta att slå i sin buss för att få den stabil. I Sverige vet jag en firma som sålde just såna adapterkit och renoverade Subaru- och B20-motorer till T3orna.. Funderade ett tag på att köpa ett sådant kit och sätta i istället för den havererade wasserboxern men det skulle bli ganska dyrt och inte helt enkelt visade det sig så jag satsade på att köpa en nyare och stabilare buss istället.

    Annars är väl den stora nackdelen med T3orna som surfbuss att motorn snor så mycket utrymme därbak. Brädorna ryms ju inte längs golvet så min lösning då var att försöka bygga ett takräcke när jag hade tröttnat på att inte kunna bo vettigt i den för allt surfkit som låg huller om buller. Om jag hade ont om pengar idag men absolut ville ha en buss skulle jag satsa på en japanare typ Toyota Hiace eller så. Det är ju ta sig till surfet man vill, inte meka..

  • judo-freddan

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 19:30 som svar på: Det här är väl ändå ett kap..

    Min förra var en sån. Jag vet att det finns folk med motsatt åsikt men min är att 112hk-bensinaren är ett helt korrupt bygge. Det är den luftkylda motorn som konverterades till vattenkyld = ett ormbo av slangar och rör som utan minutiöst underhåll förr eller senare börjar läcka vatten = bränd topp. Kylaren sitter framtill och motorn bak. När halvvägs till Öland en av de långa slangarna hoppade av sitt rör tog det 5s så var ALLT kylvatten på vägen och jag hade inte en chans att hinna upptäcka det i tid. Efter detta gjorde jag en liten haveriutredning för att förstå vad som hade hänt. Idogt forskande i diverse vw-forum på nätet gav slutsatsen att detta hänt mååånga andra än mig.. Det hela blir inte bättre av att det visade sig att vw använt ett material i toppen som gjorde att det var vanligt att det blev galvanisk korrosion mellan blocket och toppen och kylvatten läcker in i cylindrarna.. Do NOT buy är mitt råd!

  • judo-freddan

    Medlem
    21 februari, 2005 vid 16:00 som svar på: Extra batteri(er)?

    När batteriet inte laddas (motorn avstängd) ska det vara frånskiljt från startbatteriet så att du inte förbrukar ström från startbatteriet när du ligger still. Relä är den dyra lösningen (runt 700spänn.) Sök på ”skyllermarks” på nätet så hittar du. En vanlig båtfrånskiljare är den billiga. Finns på biltema.

  • judo-freddan

    Medlem
    20 februari, 2005 vid 19:38 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

    Jodu, där ligger man i lä. Men fyfan vad lite surfkänsla över en sån etagelägenhet på hjul. Hellre lite amatörsnickrad inredning med nån rödvinsfläck här och var i ett buckligt f d ”rent-a-cooler”-skåp hehe.

    Tja, idag blev det lite hyllplan isatta i garderoben. Isolerade skjutdörren och har byggt en vikbar mellandörr till förarutrymmet. Inte lätt att hålla motivationen uppe till att göra sånt småtjafs när nu bussen i övrigt är belamrad med de nya stolarna och med tanke på kondens som feg nämnde. Men…det är ju när tempen går under nollan, det börjar sticka i ögonen av den för höga koldioxidhalten från gasolköket och man har slagit huvet i samma kantlist fem gånger och rivit sönder byxorna på en spik och man undrar vad fan man håller på med i största allmänhet som man helt plötsligt tänker på vad belöningen kommer att bli. Många surfkvällar vid Vätterns strand vardagkvällar eftersom man inte behöver åka hem för att slagga utan har allt man behöver för att slagga över där. Surftrippar till Gotland och naturligtvis…soultrippen på sommaren till nåt medelhavsspot. Yeah! Tror jag går ner igen! tongue.gif

    Nä måste komma förbi den här retliga punkten med stolarna nu så att jag kan slutföra bygget snart. Har lagt in en efterlysning på bildelsbasen på ett underrede till passagerarstolen men får inga hugg och tvekar lite på om jag ska ringa runt och leta på skrotar eller ska rita ett eget så att gubbarna på labbet får lite att göra.. När väl det hindret är ur vägen så blir det väl till att beställa ett par coldwater mitts och lägga sig i startgroparna.. smirk.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    16 februari, 2005 vid 12:32 som svar på: Bokat! Kap Verde i april.

    Ööh jo men det är ju fortfarande vansinnigt billigt jämfört med de priser man hört tidigare. När slutar det blåsa för säsongen därnere?

  • judo-freddan

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 22:20 som svar på: Tillverka din egen luftvärmareprojekt

    Du har kopplat principskissen helt rätt. Jag tycker tråden var intressant från början. Känslan i att få testa sina ”efter eget huvud” ritade ismedar igenom avsiktlig mutning av laserskärningskillarna på f-taget m h a semlor, renderande i en oavsiktlig tryckning på ”skär ut”-knappen till de cad-filer jag av misstag råkat maila till deras 6mm-plåtmaskin, istället för inköpet av en Freeskate kan vara ett exempel. Inte då ett exempel på snålhet (eller ”ekonomiskt sinne” som en riktig snålis skulle sagt) utan snarare exempel på en sund nyfikenhet hur ditten och datten funkar som är ett gott kännetecken på bra ingenjörs-DNA. grin.gif

    Nyfikenheten på hur produkter som redan finns funkar (=fatta begränsningarna) i kombination med att förstå naturlagarna (=se möjligheterna) är en den viktigaste ingrediensen till ingenjörsrollen vågar jag påstå. (Detta efter fem år i yrket.) Har sett många exjobbare (inklusive mig själv bör tilläggas smirk.gif) som trott de kommer att revolutionera marknaden på ett halvår bara för att de förstår naturlagarna. Har också sett fantastiskt skickliga ”naturbegåvnings-utförar”-ingenjörer d v s mkt duktiga fokuserade ”sy ihop det hela- ingenjörer” skapa totalt misslyckade produkter för att de inte kunde räkna på hur olika bredder, längder, vikter m.m. kommer att påverka produktens prestanda eller säkerhet.. (=katastrof)

    Jaja, nog med luttrad 30-års-arbetslivsanalys. Vad man ska ha för typ av förbränning har jag ingen riktig teoretisk koll på. Lite botanisrande i hur campingkök är uppbyggda i kombinatione med ett och annat svar från en av dig trakkasserad strömningsinstitution är nog det som kan föra dig framåt där.. Utseendet på det optimala förbränningsutrymmet är ju fortfarande föremål för utveckling på både SAAB-aircraft och Primus utvecklingsavdelning you know och jag är nog mer ”hur mycket kan du sparka på lådan innan den pulveriseras”-ingenjör än ”hur mycker kan du spruta eld på lådan innan den vaporiseras”-ingenjör. Interiören på min egen mackapär (=märkligt nog precis samma som du lagt in i nästa inlägg=thermo 1700) kanske kan ge någon ledtråd: http://www.varmedoktorn.net/uploads/2500.pdf

    /Nyfikenfreddan

Sida 32 av 55
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications