Forumsvar skapade

Sida 35 av 55
  • judo-freddan

    Medlem
    4 januari, 2005 vid 09:27 som svar på: CAD-modell av T4

    Tror att en polare har gjort en förenklad av sin. Han har alltså inte med balkar och stuff utan bara rätt mått. Ska höra med honom.

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 20:34 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

    No sweat! cool.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 18:15 som svar på: Bakåt/Push

    Jag har aldrig satt en heller men det du säger om att skota ut låter vettigt för rotationen bygger ju på att vinden ska fånga skothornet från andra hållet och dra runt seglaren.

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 14:45 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

    Under stelningsprocessen stod bussen utomhus och var kall. Med forcerad ventilation och värme lär det gå betydligt snabbare.

    Jag hade samma material överallt. Vad gäller fogskummet så expanderar det kraftigt. Luften som den knuffar undan måste ha någonstans att ta vägen men lyckas du få in det så är ju ”ingången” en öppning.. Var dock beredd på att det kommer att välla ut skum ur hålet.

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 14:28 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

    Jaha, du ska uppdatera fordonet? Är det genomgång av befintligt stuff eller några nya planer?

    Fan, jag skulle vilja montera min värmare nu men jag har fått för mig att sikaflexen inte härdar när tempen är under tian. Vet du om det finns nåt klet som gör det vid under 10grader?

    Gotland är så spikat till våren! Vi får prata lite inför det så vi inte missar varandra.

    Nu ska jag ut och skruva i bussen för det går inte att göra nånting annat härinne när diskmaskinen är igång. Sätter jag på TVn utöver den blir nämligen allt svart och tyst härinne för mitt elskåp är säkrat för max 6A. Har tänkt ringa och fixa det länge nu men blir det kanske mer softa framför TVn och mindre byggt på bussen då..? Hmm.. grin.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:39 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

    Linoljespray köper du på biltema. Det var just för att undvika rost där man ev missar med byggskummet eller det bildas luftfickor bakor isoleringsmaterialet som jag sprutade på linoljespray och lät den stelna. Varning! Du behöver ha en månad att låta sprayen stelna på.

    Tror inte du behöver vara rädd för mögel eller dålig lukt i väggarna om du använder byggskum. Det får du nog bara om fukt står där vilket det inte kommer att göra. Fukten är bara kvar där om det finns något som binder den kvar som t e x mineralull eller motorrumsisolering som man därför bör undvika som isoleringsmaterial.

    Sedan måste jag åter slå ett slag för mina liggunderlagsmattor. De har bättre isoleringsvärde och binder ingen fukt alls. Den största fördelen är ju dock att de är flexibla så de följer plåtens krökningar perfekt och de är också busenkla att skära till. Frigolit är styvare och smular hyfsat, binder även viss fukt även om det är rätt lite. Fördelen är att det är betydligt billigare. I know. I tried both..

  • judo-freddan

    Medlem
    28 december, 2004 vid 23:50 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

    Hade mycket ångest över just detta innan jag satte igång. Det var därför som jag sprayade på linoljan och använde liggunderlagsmatta som inte suger fukt (plastmtrl med mikroskopiska inneslutna luftbubblor) istället för ljudisoleringsmatta med vanligt skumgummi som suger fukt som en svamp. Linoljan är tunnflytande när man sprayar på den så att den tränger in överallt. Sedan stelnar den så att man kan spraya lim på den. Har du ett skikt med seg halvstelnad olja direkt mot plåten så lär plåten överleva t e x motorns livslängd med råge trots heavy kondens. Funkar ju på samma sätt under bussen. Hellre spruta på olja på underredet en gång per år än att lägga på tectyl som spricker upp med åren och då skapar fina spalter för rosten att gro i.

  • judo-freddan

    Medlem
    28 december, 2004 vid 17:50 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

    Så lite så.

    K-värdet är ett mått på hur bra ett material isolerar. Ju lägre värde desto bättre isolering, d v s lägre värmeledningsförmåga. Bör kanske tilläggas att 8mm inte är så mycket. I vinterisolerade husbilar tror jag man brukar ha 30mm isolering. Största anledningen till att jag valde att isolera är at jag inte vill vakna i en stekugn varma dagar + lite snabbare uppvärmning vid kallare grader.

    Fördelen med linoljespray är att den är som olja, d v s tränger in överallt och har en mycket stark vattenundanträngande effekt. När jag nu visste att det kommer att bli kondens varje gång temperaturen passerar nollan och att utrymmet mellan ytterplåten och masonitskivorna inte kommer att vara speciellt bra luftat så ville jag ha just linolja där.

    Med vanlig novilonmatta menar jag korkmatta eller alltså sån plastmatta som man lägger i t e x köket hemma typ forbo forshaga.

    Är nog en klok idé att bygga ett fuskgolv med så mycket kit som ni ska ha med er men ska ni inte bygga en del nyttigt stuff ovanpå golvet som t e x en soffa. Fast vänta nu, då bygger ni ju naturligtvis en uppfällbar rygg som ligger nedfälld på fuskgolvet normalt så ni kan steppa runt när det är lastadags. När ni fäller upp ryggen (vars gångjärn sitter på lämpligt stjärt&benavstånd från fuskgolvets framkant) till typ 75graders vinkel mot golvet så har ni ju en perfekt soffa om ni placerar kuddar mot ryggen och använder en av era sovmadrasser som soffmadrass. Hehe, här sprutar idéerna! Är ju schysst att ha någonstans att softa på efter en mustsugande surfdag..

  • judo-freddan

    Medlem
    28 december, 2004 vid 16:01 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

    Hej! Grattis! Du har mycket kul framför dig. Din buss verkar också passa mycket bra för ändamålet.

    Jag vet inte om min golvisolering var så finurlig. Det var kanske mest det att den korrugerade (veckade) plåten krävde lite tankearbete innan jag kom på hur jag skulle lösa det hela. Materialet jag använde var helt vanliga liggunderlagsmattor 8mm tjocklek av billigaste möjliga kvalitet (typ 40kr/st. )Poängen med dessa är att de inte drar åt sig fukt samt att k-värdet är mycket högre än i t e x mineralull.

    Det jag gjorde var att jag först sprayade hela golvet med linoljespray som jag lät stelna för att rostskydda plåten och sedan lade jag mattorna direkt ovanpå den veckade plåten. Ovanpå mattorna lade jag figursågade skivor av pressad flis. Denna tål fukt mycket bra så man slipper måla dem. Ovanpå skivorna som lade jag en vanlig novilonmatta. Funkar mycket bra men jag fick ”häfta ihop” golvskivorna lite för annars sviktade sektionerna lite väl mycket i förhållande till varandra när man trampade nära skarvarna.

    Ytterplåtarna sprayade jag också med linolja som jag lät torka. Sedan sprayade jag plåtarna och de tillskurna liggunderlagsbitarna med 3m-gummispray och tryckte dit dem. Balkarna och skarvarna mellan liggunderlagsbitarna och balkarna fyllde jag med byggskum. Innanför detta skruvade jag fast målade masonitskivor så jag fick en fin vägg.

    Sittplatser har jag inte så bra koll på.

    Du får registrera bussen som husbil utan att ha förbränningsutrustning monterad. Det är om du vill ha bilen besiktigad med förbränningsutrustning som du måste åka till Haninge och få den godkänd till priset av många tusenlappar.

    Poängen med stående brädor var att de tog mindre plats i breddled då jag ville ha en gång i mitten. Hjulhuset ger ju annars en hel del tomrum ovanför även om man lägger vågisen underst och de bredare brädorna över hjulhuset. Nackdelen är att sitthöjden blev närmare 80cm men det har jag löst genom att göra fotstöd på andra sidan gången vilket funkar mycket bra. Brädorna klarar denna förvaring utmärkt med boardbags på. Annars kan man väl lägga något mjukt underst.

  • judo-freddan

    Medlem
    27 december, 2004 vid 21:58 som svar på: S… & Judo-Freddans buss bilder

    Hej! Mina bilder kommer strax efter nyår då jag inte är på plats förrän då. Ska ta bilderna då jag har slängt i mina nya stolar som annars skymmer sikten därinne. Men jag tror inte du ska begränsa utmaningen till bara våra två bussar. Finns många veteraner som exempelvis Getwet som nog står sig bra i konkurrensen..

  • judo-freddan

    Medlem
    22 december, 2004 vid 10:23 som svar på: Lastbilsregistrering.

    Challenge taken! Ska kolla om vi har jobbkameran inne bara.

  • judo-freddan

    Medlem
    20 december, 2004 vid 15:54 som svar på: Lastbilsregistrering.

    Det gör den. smirk.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    20 december, 2004 vid 14:00 som svar på: Lastbilsregistrering.

    Min inredning är ganska snarlik hans. Fast bättre..(skryt skryt) grin.gif Ska ta lite pictures endera dan och lägga in här.

  • judo-freddan

    Medlem
    20 december, 2004 vid 08:29 som svar på: Min drömbuss…

    Förutom de nackdelar du nämnde så vet jag inte hur reservdelar ligger till prismässigt på sådana gamla rariteter. En sån buss känns ju kanske vettig om man vet med sig att man kommer att sticka ut ett helt gäng hyfsat ofta. Som eget surffordon kan det ju bli lite väl maffigt men men stort och gammalt är maffigt. Brukar ibland stå en gammal Scania (tror jag det är) vid Varamon i Motala.

  • judo-freddan

    Medlem
    19 december, 2004 vid 17:28 som svar på: Lastbilsregistrering.

    Det kanske det är. I så fall kan ni ju säga till Staffan att min polare Peter dyrkar hans inredning och tänker bygga en likadan i sin T4..grin.gif

Sida 35 av 55
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications