judo-freddan
Forumsvar skapade
-
Ibland undrar man nästan om inte folk har gått ihop i studiecirklar och utarbetat vissa standardiserade kommertarer. ”Jag provade en gång men det blev tepåse av det hela, ner i vattnet och upp igen.” följt av ett godmodigt skrockande. Denna mening kan jag på fullt allvar säga att jag har hört minst 5ggr från fem olika personer..
-
Jag kan se två möjligheter: 1. Du har för lite fart, d v s halvplanar bara när du försöker komma i stropparna. Mer fart + att du är säker på att du slörar (faller av ordentligt med vinden) är lösningen isåfall. 2. Du tittar på fötterna när du försöker komma i stropparna + strulet med balansen gör att du omedvetet går upp i vind (och det är när man går upp i vind med dålig fart som man tappar allt tryck i seglet.) Lösningen här är att öva på att ALDRIG titta på fötterna när du vill komma i stropparna även om det kan innebära en läskig känsla och kanske ett kastfall eller två innan du lär dig. Nu kan du fokusera på att hålla slören så att du inte lovar upp och tappar fart. Det är först när du väl är stadigt i stropparna och planar med bra fart som fenan ”bär” och du kan börja ta höjd. Om du är på väg åt ”tjotaheiti” ner med vinden och känner att det är dags att göra något åt det kan det vara bättre att försöka ta höjd utan att plana.
En sak till: Det kan lätt bli så att eftersom stropparna inte är placerade längs mittlinjen av brädan så trycker man ner den sidan man står på och fotstyr alltså upp i vind. Det motverkar man genom att sträcka på vristerna, d v s fotstyra åt andra hållet.
Hoppas detta kan hjälpa.
-
Ju längre ut du står med fötterna, desto större moment kan du motverka fenans moment med. Alltså kan du använda en större fena = tidigare planing och mer speed. Det är därför man stropparna oftast sitter långt ut på speedorienterade brädor medans manöverorienterade har dem mera åt mitten.
-
Det finns en skitbra som man ställer sig i, tar av sig våtisen och sedan zippar ihop. Bra för att slippa få sand på dräkten och slippa få fukt in i bilen.
-
Cool. På vägen från utö till St Annas skärgård seglade vi förbi Landsort idag med en 31-fotare och kände på vågorna ni fick. Det sög bra i surftarmen kan jag meddela. Men det måste ha varit större igår tycker jag för då spydde vår kapten..
Iofs var vi längre norrut då men inte så långt ändå för det gick jävligt segt i 2.5m vågor och klockren motvind.. -
Då är det bara att gratulera dig. Inläggen om 112hk-motorn på T3-forum världen över talar dock tyvärr sitt eget bistra språk. Läste mycket när jag försökte få ordning på motorn. Tro mig, det är måååånga T3-ägare som har upplevt det här.
-
112hk-bensinmotorn (från -84 och några år framåt tror jag) konverterades från luftkylning till vattenkylning. Det ser man på antalet slangar och rör som är dragna utanpå motorn. Ett rör eller slang som går sönder = bränt topplock med stor sannolikhet. Dessutom var topplocket av ett material som korroderar(!) så det kan gå åt pipan i alla fall. Under de två år jag hade min syncro -92a (gamla modellen för syncro uppdaterades till T4 senare än standardmodellen) så gick i princip allt som kunde gå fel med motorn fel. Vattenpumpen skar, hackade p g a skräp i tanken, slangar och rör gick sönder, topplocket brändes, oljeläckage, m.m. De enda 80-talsfolkabussar som är stabila är de med motorer utbytta till annat märke. Om jag var som du skulle jag satsa på en japanare eller om du kan tänka dig något större exempelvis en Fiat Ducato.
/Numera lycklig Peguot Boxer Turbodieselägare
-
Samma här. Med två veckors grekiska kanonförhållanden i kroppen är det jääävligt jobbigt att nu inte få ha hållt i en bom på två veckor. Finns det ingen ”Farbror Melker” därute som vet hur man reverserar ett vindkraftverk?
-
Prenumererar på Boards och tycker den är bättre, dock med en stor nackdel och det är tekniktipsen. Peter Harts tips i Windsurf är mycket bättre. Testerna och spotguiderna tycker jag är mycket bättre i Boards plus känslan av att tidningen är mer objektiv och ”fötterna på jorden”-inriktad än Windsurf.
-
Tyvärr har de skärpt till det hela för jag fick en avi (svenska pengar, ja) hemskickad efter förra årets Klitmöllerresa. Vänta och se men det är nog ganska stor risk att du får den.
-
”Sideshore from the right. Perfect for waveriding.” stod det..
-
Yep! Jag har en Peguot Boxer -97a turbodiesel 2.5 med 12m2 skåpet. Tro mig när jag säger att det är den bästa stommen till en surfbuss du kan hitta.
Pratade med mycket folk innan och efter köpet. Bland annat läste jag en tysk hemsida där snubben hade haft ca 5 olika bussar och hans bedömning av Ducaton han hade haft var att motorn var ”absolut tillförlitlig.” Efter ett klassiskt topplockshaveri med min vattenkylda T3 syncro -92a + en massa andra bekymmer var detta vad jag satte högst på listan så när jag hittade en fullt servad Boxer som gått 17000 mil slog jag till direkt.
Nackdelarna är väl att den har ganska svampiga, bussliknande vägegenskaper och sedan håller väl finishen på rörliga detaljer i dörrar och liknande inte samma kvalitet som på en T4. Men som sagt det viktigaste för mig är en slitstark och rymlig grundkonstruktion som inte bjuder på några otrevliga överraskningar maskinellt. Förbrukningen ligger väl på ca litern per mil (med högtak.) Innermåtten på min är 3,20 på längden och 1,80 på bredden + ståhöjd vilket ger möjlighet till en sjudundrande inredning. Kommer bilder på bygget snart. Är helt klar i September då jag ska husbilsregga den.
-
Här har du en del vidlyftiga diskussioner inklusive bilder: http://0108dev.surfzone.se/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=178965&page=&view=&sb=5&o=&vc=1
-
Grekland: Paros, Naxos, Karpathos, Rhodos.
Italien: Sardinien, Gardasjön (mkt vackert och mycket att se/göra)
Kanarieöarna: Vilken som helst går bra men Fuerteventura har bäst stränder.
Cypern
KroatienTja, där har du några.
/Fredde -
Det var som f-n.. Var det vågor samtidigt eller?
