judo-freddan
Forumsvar skapade
-
judo-freddan
Medlem14 juni, 2007 vid 16:57 som svar på: Vädersite för områden mellan irland och nordvästra frankrike?Hankloose;390290 wrote:Tjena!Nästa vecka ska jag segla segelbåt från irland till Nordvästra frankrike!
E det nån som har koll på nån bra väderlänk i dessa farvattnen?Tack på förhand!
Henkan
Gå in på theyr.tv och regga dig för två veckors gratistest. Allt du behöver är en mailadress.
-
Kamaaina;385859 wrote:Ok, en sak till, det finns inga dumma besiktnings regler för sådana här byggen att de skall vara förankrade på något specielt sätt eller?
/F
Inte just vad gäller infästningar och sånt vad jag vet. De kollade inte särskilt noga när jag besiktigade. Däremot finns det krav på vad för saker som måste finnas och vad som inte får finnas om du vill husbilsregga.
-
Kamaaina;385858 wrote:En sak till, till Judo-Freddan, hur har du fäst det i bilens sidvägg och i golv? Bara skruvat eller hur har du fixat det?
Jäkligt trevligt med all bilder, blir väldigt inspirerad….midsommar blir det premiär på västkusten (det blåser ALLTID på midsommar), men först blir det att rosta av sig i Hood River och Oregon kusten…
/fredrik
Om du tittar noga på Ola P:s bild så ser du att han har en regel längs med väggen som bär upp skivan. Jag har precis på samma sätt bara det att min behändigt nog ligger i samma höjd som väggbalken i plåt. Men det är inget problem om de inte ligger i samma höjd för det finns ju balkar som löper på höjden också. Tja, här får man ju tyvärr lov att göra ingrepp. Har fäst regeln med bult och mutter helt enkelt. Tror det var en i varje ända och en på mitten. Mellan golvet och reglarna har jag små vinkelbeslag (som jag inte litar på vid en krock men det spelar ingen roll för det är skivan jag är rädd för vid en krock.)
-
Kamaaina;385426 wrote:Fan det lät jävla smart! Vad är det för reglar ni snackar om, är det metall eller trä? Jag kommer ju inte ha möjlighet att fästa något i väggen, utan kommer behöva bygga en ram som står på golvet
Så som jag tänkt är att bygga reglar, där basen ligger an mot golvet, 4-6 reglar som står upp från hörnen (o ev. två på mitten), med 4 sidor ovanpå. Typ som en låda utan bas, lock och sidor. För att sedan skruva fast plywood ovanpå. Kan detta funka?
Om ni har bilder på era byggen får ni gärna länka upp dem så man får lite inspiration, skall se om jag kan ladda upp en skiss hur jag tänker.
/F
Reglar av trä. Har hopfogat dem med små vinkelbeslag. I och med att allt är fäst i väggen på min så behöver reglarna bara vara starka neråt, därav 1×2 tum. Bifogar en bild på hur det såg ut för två år sedan (ser lite cleanare ut nu..:crazy:)
Varför vill du inte fästa i väggen? Rädd om andrahandsvärdet? Grejen är att bygger du så att krafterna vid en krock ska tas upp från golvet så lär du 1) inte vilja bygga så högt för risken att det viker sig 2) det blir mer noga med infästningen i golvet 3) som du själv påpekade måste du ha fyra ben istället för två = snor precious utrymme..
-
Vissa spolningar är oundvikliga men rätt många går att undvika. Att segla-slå-gippa-helitacka-slamgippa-lättvindvattenstarta m m på vågbräda i icke planingsvind är jakligt bra balansövning som ökar sannolikheten att komma ut genom brytet och att allmänt bli bättre på att inte trilla av brädan när det blåser dåligt. Gjorde det igår istället för att sura för att det inte blåste så mycket.
-
Jag byggde ramen med 1×2 tums reglar. Fäste in i väggen precis som AlexUllared. 1 tum ger mer space i sidled att stoppa in grejer och känns inte det minsta rackligt. En 12mm plywood är vad jag ligger på. kan tänkas att det går att ha något lite tunnare om man drar en tvärslå över på mitten. Byggde sängen ca 80cm bred. Sedan en mittgång på 50cm och högra sängen blev 50 men man fäller då en skiva över mittgången så man har 180cm bredd att sova på om man är två.
-
judo-freddan
Medlem10 maj, 2007 vid 19:36 som svar på: Alert!* Nyheter om växthuseffekten [klimatdebatten]surfen;381063 wrote:Nytta och nytta? Såg på nätet hur mycket han gjorde av med i ström till sin lilla lilla lya där han bor, 221000KW/år då vete fan om man ska orera hur mycket vi påverkar naturen. Själv så har jag fått ner min förbrukning till 2500KW om året där jag bor. Ny spis, kyl och frys ut med torktumlaren. Tänka till lite när man ska tvätta så det inte blir några extra tvättar. Tyvärr så kör jag mycket bil, men försöker även dra ner på det så mycket det går….
//surfenMm den informationen kommer från Tennessee Center for Policy Research som är en av de konservativas ”think tank” och kom dagen efter han fick en Oscar för filmen. Sicken slump.. De har rätt i att han förbrukar så mycket i runda slängar ja. Vad de glömde att tala om är att han köper all el från förnyelsebara källor.. Vore lite väl enkelt självmål att inte ha tänkt på en sån sak när man åker jorden runt och föreläser om problemen va..?
-
judo-freddan
Medlem4 maj, 2007 vid 21:04 som svar på: Alert!* Nyheter om växthuseffekten [klimatdebatten]Konstantin;381043 wrote:sen är ju frågan om Al Gore är den rätta personen att uttala sig om detta. han äger ju själv typ 10 bilar och ett hus med typ 10 badrum såå…Detta är nog bara ett sätt för honom att vinna röster till nästa val.:mad2:
Mja, han har ganska klart sagt att han är färdig med politiken. Anledningen till att han åker runt som han gör är att han tycker det gör mer nytta än vad han kunnat göra som politiker..
-
Mag;380351 wrote:Vi bodde en del på södra campinge sist, ”specialsurfbussplats” (minns inte vad de kallade det) ute på gräsplanen mittemot ingången och pröjsade 80 DK/natt totalt för 2 pers i buss och fick då tillgång till allt som en vanlig gäst. Lekplats för barn, Internet mm. Klart prisvärt och skönt att slippa mekka runt och jaga bussplats varje natt. Sen blev det några nätter på väl valda diskreta platser men detta var ett klart ok alternativ.
/MagnusTack för den infon!
/Fredrik -
MacTS;379053 wrote:Hej
Har hittat en Peugeot Boxer-01 till ett någorlunda överkomligt pris som jag tänker ha som surfbuss. Det är lilla modellen (ca 180 bred samt 240-250 lång lastlängd). Skulle vilja veta för och nackdelar med en sån buss.
Den är rostfri, bensinare och har gått ca 7000 mil.
Nu har ju jag en turbodiesel lång och hög men generellt så:
+Fyrkantigt och stort inre ger bra byggmöjligheter
+Bra rostskydd i plåt och underrede
+Väldigt vanliga utomlands och de flesta husbilar bygger
på samma bil så reparationer och reservdelar nere i Europa behöver man inte vara nervös för
-Framvagnen ger väldigt mycket svampig lastbilskänsla. Man tar det lugnt i rondeller och skarpa kurvor allmänt för den niger ner nåt så förbannat. Där har t e x T4 mycket mer personbilskänsla.
-Min TD drar 1,0 när en bekants T4 (med TD) drar 0,8.
-Inte samma känsla/finish i sido- och bakdörrar och andra liknande detaljer som på T4. -
psychonauten;374099 wrote:Jag har en husbil med 10cm isolering i tak och väggar man vinner kanske en halvtimma på morgonen om den står parkerad i solen, sen e det bara att gå ut om man inte vill bli grillad 😉
Finns lösningar på det med. Sniklösningen är att montera en stor datorfläkt från exvis biltema under electroluxventilen på taket. Så har jag det just nu. Ger ju inte någon frisk bris direkt men räcker för att undvika värsta drypsvetten. Lite mera deluxe (vilket jag kommer att anamma nästa år) är att montera en taklucka med turbofläkt i. En sån har exempelvis Getwet. Funkar utmärkt tydligen.
-
Snyyyggt! Klart inspirerande! Jag har en önskan. Det här borde du dokumentera (både tillverkningen och erfarenheter vid körning) och antingen lägga upp på en hemsida eller höra med konfmaster om du inte kunde få lägga upp en klistrad tråd härinne..?
-
Svenne;370684 wrote:Det snackades om frityrolja på ett annat forum i vintras, där är det en snubbe som kör det i sin pickup. Han gjorde det mest som en test men det funkade så bra så han åker till ett grillhak en gång i månaden och hämtar deras grillolja gratis (de fick tydligen betala för att få det hämtat, så de var bara nöjda att bli av med det). När oljan har blivit upphettad så blir den tydligen inte mer trögflytande än vanlig diesel. Jag tror inte att han har gjort ett dugg med den förutom att ratta lite på pumpen.
Ska kolla om jag hittar länken till hans bilder som han la ut.
Jag hjälpte en gammal kompis förut som har lantbruk och de kör hemmapressad olja i maskinerna. Det mest påtagliga var att det luktade nybakt bröd hela tiden, hungerskänslan slog till direkt. 🙂
–S
Precis. När motorn väl är varm har jag förstått att oljans tjocklek inte brukar vara nåt problem. Sedan har jag fattat det som att ju mindre och nyare motor desto mer känsligt är det med viskositeten. En traktor eller gammal blårökmerca är nog inga problem att köra på ren vegolja. Så om man bara varierar graden av inblandning med årstiden så är det nog lungt. Haha, nybakt bröd? Nu blev jag sugen att testa på en gång. Vad synd att man ska upp till Åre en vecka ikväll..:grin:
Vore kul om du kunde lägga upp bilderna här. Kul att höra hur det har funkat för andra.
-
getwet;370641 wrote:Såg ett engelskt motorprogram på Discovery där dom gjort ett reportage från USA om en Chevrolet ElCamino (en pickis från sent 70tal) med diesel motor och tankade enbart frityrolja…….enligt ägaren gick den hur bra som helst. Tyvärr framgick det inte om man gjort några förändringar på insprutning och pump.
Måste ta reda på mer om vad som går att göras med en dieselmotor, det kommer en till i familjen troligen snart……en europeisk 2.5TD:blush:De nya bussarna som beställs av SL (Stockholms lokaltrafik) som ska gå på diesel (innerstadsbussarna går på 100%etanol)från Volvo ska tydligen blanda ut avgaserna med någon form av urin (direkt efter förbränningen) och på det sättet få ned de lokala utsläppen markant. Påverkar förvisso inte växthuseffekten men närmiljön.
Inte för att jag fattar hur det går till, kanske någon annan vet eller så får jag väl reda på det någondag.Dina ord om SLs lösningar väcker onekligen funderingar kring hur framtiden kan komma att se ut. Tänk om fordonstillverkarna i framtidens drivsystem på något sätt kunde fixa så det inte var efter förbränningen utan istället före. På något sätt så skulle det kännas ganska passande för en surftrip. Man står där på secret bää-spot Ekeviken och man har surfat. Sen äter man mat och inmundigar naturligtvis ett icke föraktfullt antal bira eller för den delen kanske ett gott skruvkorksvin från Frankrike. När man sedan i normala fall diskret hade förflyttat sig till något buskage skruvar man istället bort tanklocket och..ja, hrm.. Ska man sedan flytta på sig till andra spots på ön så måste man ju faktiskt dricka öl.. Onekligen en tilltalande tanke. Sedan kan man fundera vidare kring hur följdproblemen kring detta kommer att lösas? Får man med en liten pall så man når upp till tanklocket när man köper en husbil? Kommer biltillverkarna att leverera någon form av regnrock i matchande färg till bilen som man drar på sig för att undvika pinsamheter när proceduren ska ske i tättbefolkade områden? Eller kommer det att omvänt betraktas som helt naturligt och till och med applåderas av en modern miljömedveten allmänhet när tjocka tyska farbröder står och pinkar i tanken på sin husbil på haken längs autobahn? 😉
Utan att vara nån expert så har jag nu fluktat runt på nätet i ämnet miljödiesel och tror mig ha fattat huvuddragen. Det verkar ganska enkelt faktiskt. När Rudolf Diesel visade sin motor körde han den på jordnötsolja och det var hans tanke med motorn – att den skulle drivas med olja härstammande från lantbruket. Sedan kom den fossila oljan och bröt sig in..
På moderna dieselmotorer (i alla fall små) går det inte att köra med 100% veg olja idag beroende på att oljan är för tjock för bränslepumpen och insprutningsmunstyckena. Rent kemiskt är det dock inga problem. Förbättrar smörjningen och ger en tystare gång. Det finns (huvudsakligen) två sätt att lösa tjockleksproblemet på:
1. Gör det som kallas biodiesel av vegoljan. Det gör man genom att blanda vegolja och metanol 1:1 och röra om (kan göras i en PET-flaska.) Nu reagerar oljan och metanolen och de nya ämnena skiktar sig. Ett av de nya ämnena som bildas och lägger sig överst är glycerider och det är det som kallas biodiesel. Kräver dock en del jobb och någonstans att hålla till.
2. Tunna ut vegoljan genom att blanda den med ett lösningsmedel. Ett utmärk sådant är diesel. 10% kan allaa motorer hantera utan vidare. Sedan är det väl precis som med etanol att man får öka dosen succesivt och se var gränsen går. Vet dock att många husbilsmänniskor kör med så mycket som 50% ren rapsolja i tanken på sommaren.. Jag ska testa i sommar!Att tänka på om man använder frityrolja eller andra begagnade oljor är att man 1. måste filtrera den nogrannt. Trist att bli stående med pommes frites i insprutningsmunstyckena. 2. Det eventuella vattnet som finns i oljan måste skiljas av. Får oljan stå i bara 1-2 dygn så lägger sig vattnet underst och kan tappas av eller så får man suga upp oljan.
Rapsoljan man köper i butik ska dock vara helt ren från både skräp och vatten enligt vad jag har förstått.
-
Snygg pjäs! Det var kul att se (och höra) vanen vråla iväg på Fårövägen i höstas när du precis hade bytt ut ”lillingen” till ”Oskarshamn II.”
Miljövänlig och brutal på samma gång. Precis som Arnold. Själv ska jag bli miljövänlig(are) genom att börja blanda i vegetabilisk olja i någon form i dieseln. (Topplock bytt och värmeproblemet löst nu så..) Så länge oljan är ren ska det tydligen gå att blanda i mängder upp till ca 20-25% utan bekymmer. Vore ju iofs koolt att köra på 100% biodiesel men sånt är ju fortfarande svårt att få tag i så det får bli rapsolja.
