judo-freddan
Forumsvar skapade
-
No sweat! Tål skämt så det är ingen fara. I övrigt gav jag väl dig lite liknande ”Moulintips” när det gällde inredningen i grabbarnas vagn..
Har aldrig seglat Torö men har en polare som bor i S-tälje så man kanske skulle åka uppöver nån gång det utlovas bra vind. Hur är stället när det blåser typ för 7.0 då? Platt eller blir det kul vågor?
-
Härligt! Ska fortsätta isolera idag och se om jag kan få till ventilen. Ev fixa lite mer med bänkar och annat också.
-
Bor 2 mil därifrån i Mjölby och brukar surfa där rätt ofta. Igår körde jag med 7.4. Ändå gick det glasiga 1-1.5m vågor inte långt ifrån stranden. Kort och gott jätteroliga onshorevågförhållanden trots svag vind. Vid pungblåst på SV blir vågorna uppåt 2m. Beror på bottenformen i viken + att vågorna har tio mil nerifrån Jönköping att bygga på. Ganska underlig upplevelse att stå nere i en vågdal och ha vågkammen över sitt huvud när man vet att det är en sjö man seglar på..
Du ska veta att i Måndags var ändå vågorna inte sådär jättebra trots att det blåste fint. Kom hit igen när det blåser klockren SV ska du få se..

Rätt ofta när det blåser svagt kan dock vinden bli byig och konstig inne i viken. Då är Vätterviksbadet några km söder om Motala ett bra alternativ. Kan bli stora vågor där med och fina hoppramper. Bra riggytor även där. Håll dig en bit ut bara så du inte krockar med badare.
-
Hrm hm, efter allt track får man väl ändra uppfattning då. Hur fuktar man masoniten då? Kan man spruta på lite vatten med en blomspruta eller måste man ha värsta ångbastun för båtbyggare? Minns att du lade in någon bild på din inredning. Var det på den här tråden eller. Vore kul att se hur det ser ut.
Mysig segling på Varamon igår. Visserligen bara 7.4 men jämn vind och 1.5m glasiga och rätt kraftfulla vågor inne mot beachen.
-
Bra tips! Men borde det inte finnas någon schysst syntetisk sammetsliknande textil med korta ”spröt” så att man får lite mysfaktor i alla fall? Eller någon typ av plasttapet med lite struktur? Det är klart, jag kanske lägger lite väl stor vikt vid just väggarna. Man kan ju mysa till det genom att välja fina inredningsattiraljer typ belysning, paneler, täcken m.m.
Tror du att det där problemet med formen kan hjälpas av om man använder oljeimpregnerade skivor? Går kanske inte att måla då eller?
-
Samma här. Var ganska mör igår. Vi körde Varamon hela måndagen med vind mellan 4.0 till 5.7. En del härliga vågor blev det. Kanske 1.8m som bäst. De små inne vid stranden var dock roligast att rida på. Får se om det blir någon vind idag eller Torsdag.
Får bli nån gummilösning för ventilen. Nästa grej blir att isolera väggar och tak och sedan smacka upp masonitskvor klä dem med någon trevlig textil.
-
Kul! Om du ser en vit Peguot Boxer, kom förbi och säg hej!
-
Stämmer ganska bra. Har inte sett att det har blivit lika stort då det kommer från norr. Funkar att hoppa inne i viken men bäst blir det i norra viken vid udden där Varamon ”tar slut.” I Augusti förra året var det helt episkt. 1.5 till 2m spetsiga genomskinliga vågor..
-
Kul med solcellerna. Jag e också sugen på att skaffa sådana. Ska dock börja med att koppla in ett andrabatteri med relä så får det hela gå på generatorn ett tag tills jag har råd att ruinera mig igen..

Ett annat projekt jag håller på med just nu är att få dit takventilen. borra ett hål på en slät plåtyta är ju ingen match men hela mitt tak är korrugerat och avstånden mellan vecken är mindre än ventilens diameter. Hur skulle du ha gjort getwet? Funderar på att bygga upp med gummimtrl och täta med silikon i gliporna. Tror du det funkar?
-
Har just köpt ny surfbuss p g a att min Syncro -92a fick blåsta topplockspackningar. Allt började med att kylarslangen hoppade av framme vid kylaren och motorn överhettades. Efter det här så blinkade nivålampan i stort sett jämt. Inne på verkstaden luftade de den ordentligt efter ett byte av vattenpump men det blev snart låg nivå igen. Precis samma sak som händer med din buss nu hände med min, d v s att expansionstanken fylldes med vatten. Tror detta händer när det är för mycket luft i systemet. Det bildas ånga med högt tryck som trycker ut vattnet i expansionskärlet.
Jag tycker du ska lämna in den för det här kan vara ett tecken på seriösa problem och du ska veta att blåsta topplockspackningar till följd av problem med kylsystemet är mycket vanligt fel på 112hk-motorn som är direkt relaterat till konstruktionen. Det är ett problem som VW aldrig löste på grund av att den vattenkylda motorn inte byggdes upp från ”scratch” utan byggde på den luftkylda. Därav ”ormboet” av slangar och rör.. Nu vill jag inte låta som nån domedagsprofet eller nåt. Det kan vara så enkelt som en läcka någonstans men jag rekommenderar hellre att du tänker ”varför är det för lite vatten i systemet” än att du tänker ”problemet beror på att det är för lite vatten så lösningen blir att fylla på vatten och lufta” Det finns gott om teknisk info om detta på http://www.syncro.org och [url=”http://www.vanagon.com.”]www.vanagon.com.[/url] Lycka till!
-
Tjena Getwet!
Åkte till Öland nu Kristi F och invigde nya inredningen i Peggan. Funkade skitbra men det blev stressigt att hinna klart i tid. Var klar först 0215 i onsdags och vi drog på Torsdagen.. Ska försöka fixa en bild på inredningen men det blev så här i alla fall: Efter avfettning av golvplåten behandlade jag alla rostfläckar med rostomvandlare. Sedan sprayade jag hela baletten med linoljespray och när den tog slut tog jag dinitrol. Sedan lade jag 14mm liggunderlagen som täckte hela ytan och därefter OSB-plattor (hoppressade skivor av flis). Avslutade med en gråblå gångmatta. Ska fylla skarvarna mellan trät och golvet med butylgummi eller silikon så det inter kan rinna ner vatten där i onödan.
Inredningen blev i alla fall en bänk med uppfällbar skiva på vänstra sidan i bussen. Den sover jag på och har som soffa. Under den rymms alla segel och vågbrädan. Dim 2400x80x60 och på andra sidan en fast bänk som är 2400x50x75. Den här bänken tjänstgör mest som avlastningsyta och under den står Cross 140an på högkant tillsammans med tre bommarna.
På den vänstra skivan är en annan skiva fastsatt med gångjärn så den kan fällas ut och täcka mittgången så man får sovyta för två.
Vet du vad det bästa av allt var? Min nyfunna flickvän följde med och gav utlåtandet ”jamen den här bussen kan man ju faktiskt bo ganska bekvämt i! Det trodde jag inte..” Den kommer jag att suga på länge..

-
Det kan nog stämma. Köpte lite grejer av Kristinas exman för nåt år sedan. Hon bor (mig veterligen) i Linköping och jag vet att hon känner Bringdahl ganska bra för hon brukar ibland ha hela segellinjer från honom att sälja.
-
Hur gick det med eldragningen i övrigt förresten? Minns att du frågade om olika sätt att dra kablarna på.
Min Miss Peggy är inne och blir svetsad just nu. Det var en reva mellan hjulhuset och golvet som måste täppas till för att E4an inte ska synas. Sedan blir det att spraya på vax på golvplåten och lägga golvet. Köpte ett gäng 14mm liggunderlag på Coop för typ 250 spänn. Ovanpå dem lägger jag 12mm OSB-plattor (hoppressade lite grövre flis) som jag sågat till. Sedan biltema bagagerumsmatta ovanpå det. Har börjat lite med surf/sov-lådorna också så nu jävlar..
-
Helt otroligt! Verkar ju komplett ologiskt att du skulle behöva sätta på sämre grejer för att gå ner i klass när anledningen till att de behövs är totalvikten?? Resonemanget bakom måste ju vara att om du har ”bättre” grejer påsatta så har du det för att du avser att fuska och frakta för mycket last. Paranoia-Bigbrothervarning luktar det bestämt. En som är ute efter att fuska löper ju ändå risken att åka dit rätt bra om bylingen stoppar en med för mycket last. Det sitter nog ett och annat Beppo utan eget liv i vägverkets korridorer får man misstänka..
-
Strålande! Tack och bock för det!
/Fredde
