judo-freddan
Forumsvar skapade
-
..och drar man det hela ett steg till så köper man en gammal laptop och fixar modem till mobilen. Har faktiskt funderingar på det.
-
Är helt såld på vågor sedan jag fick några fina 1.5m sidshore i Klitmöller i somras. Måste därför fråga var Åsa ligger? Vet du flera ställen på v-kusten?
/Fredde -
Och några minuter senare så var Theyrlänken där. Det tackar vi för Steffo!
-
Det lät i alla fall så i artikeln i ”Boards” där jag läste om det. De hade satsat järnet på tjänsten i fem år och si och så många miljoner euros så det lät inte som de hade pausat utan bara bytt adress från .com till .net.
-
Tydligen har de lagt fem år och 2 miljoner euro på utveckling av tjänsten så den borde allt vara bra. antar att de plöjer ner så mycket energi p g a deras stora fiskeflotta. Inte dumt för oss..
-
Håller med om det! Snälla konfmaster, lägg upp den!
-
Finns mycket info i inläggen på den här konfen. Tror knappast att det är någon aspekt på surfbussar som inte har tagits upp. Kolla runt lite ska du få se.
Modeller som har soffa där fram. Är inte säker på detta men jag tror att de flesta lätta lastbilar/bussar kan levereras med soffa när de beställs. Kan tänka mig att det är vanligare med soffa på lb-reggade skåpbussar eftersom det inte finns möjlighet att placera folk där bak. På min egen verkar det vara standard. Det är en Peguot Boxer -97.
De flesta vanliga bussar/minivans har nog inte soffa men jag tror nog att det finns soffor till de flesta modeller. Kolla på skrotarna. T3 går det att slå i soffa på, det vet jag men som sagt håll dig ifrån bussar med motorn bak om du vill surfa mer än mecka. Inte särskilt praktiskt med tanke på var växelspaken sitter heller.. Äldre Toyotor vet jag också att det finns soffor på.
-
Ok. Det låter som du behöver en buss med möjlighet till flexibel lösning. Det här med bältningen utesluter raskt lb-reggning så då snackar vi väl en vanlig minibuss med möjlighet att ta bort/sätta dit passagerarsäten.
Här kommer ett litet förslag på flexilösning: Det smidigaste ur förvaringssynpunkt vore väl om du kunde hitta en buss med soffa där fram så du bara behöver en stol på ena sidan därbak för passagerare nr 4. Då kan du ju bygga en låda att kunna sova på/lägga surfkit i/sitta och käka på. Sedan bygger du en låda på andra sidan som har samma funktion men är uppdelad i sektioner där den främre sektionen kan byta plats med passagerarstolen. Nu har du två sovplatser för de tillfällen när ni åker 2 pers och behöver sovmöjlighet. Verkar detta vettigt?
-
Hur har du tänkt använda bussen då? Långa eller korta resor? Fokus på att komma iväg snabbt när det blåser eller är du en sådan som bestämmer dig för att åka en helg och sedan får det blåsa eller inte. Vill du att den ska vara bekväm inuti eller ska det mest vara ett redskap för att frakta prylarna från A till B? Sådana tankar kan vara bra att ha botaniserat lite i innan man bestämmer sig för hur inredningen ska se ut.
-
Med folkabuss – menar du då -70, -80 eller 90-talare? På -70 och 80-talarna sitter ju motorn bak vilket omöjliggör den snyggaste lösningen av förvaring, d v s att förvara brädor och segel i en låda vars lock du sover på. Man skjuter in brädorna bakifrån i bra höjd, inget klättrande på taket, inget droppande saltvatten i huvudet.
Sedan bör du veta att 80-tals-folkabussarna har rätt dåliga motorer. De luftkylda läcker olja och nyper och de vattenkylda gör samma sak plus att de lätt läcker kylvatten så att motorn kokar och man steker topparna direkt. Har haft både luftkyld och vattenkyld 80-talare och satte mig under den tiden noga in i svaga/starka punkter på folkorna så jag vet vad jag talar om.
Om det är något lite äldre i folkabussstorlek du funderar på så är ett tips att satsa på en japanare typ Toyota Hiace. Inte ett dugg charmiga men de går tills rosten gör att de inte håller ihop längre och det är surfa du vill göra, inte mecka.. Lycka till!
-
Här har du vad som gäller enligt bilprovningen:
Ombyggnad av personbil till lastbil
För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande:Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.
Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.
Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.
Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 770:- vägning 250:-
För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak. En vanlig ”Sedan” kan även klassas som lastbil om den är 4-dörrars och det främre lastutrymmet lätt kan nås genom bakdörrarna utan att lastförskjutningsskyddet inkräktar på öppningen. Båda utrymmena måste ha bindöglor.
Om bilen är utrustad med sidokrocksydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade.
För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. T.ex. bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell.
För lite större bilar typ Vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare. Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan.
I Vägverkets bestämmelser om lastsäkring RF 12-02 refererar man, för fordon med totalvikt av högst 5000 kg, till SS 2562 som är ett ytbelastningsprov som utförs med en kvadratisk provkropp 50X50 mm och med en kraft som beräknas enligt formeln F = 0,3 X Q X 9,81 där F= tryckkraft i N och Q = fordonets max last i kg.
* SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB.
Tfn. 08-555 523 10. Eller beställ via http://www.sisforlag.se -
Vadå stort? 140L är väl ändå ganska perfekt för en fortsättare. Tror inte att det är någon ”kossa” vi pratar om för jag har en Cross 140 som största bräda och köpte den därför att jag ville ha en livlig bräda som kan hoppa och svänga skarpt trots förmågan att ta stora segel (upp till 9.0). Den har verkligen levererat. RRDn verkar tillhöra samma koncept. Nej jag håller med Oscar om att det här är precis en sån bräda man skulle ha velat haft när det var dags att kliva av nybörjarbrädan.
-
Youre damn right Getwet! Inget spackel här inte!
Jo, tänkte nog testa med en MIG. Förutom det du sade så är ju gassvets förbaskat svårt att ge sig på. Tror du att det går att dra en helsvets för att göra det hela tätt? Bör nämnas att det inte skulle göra någonting om det bucklar lite av värmen så länge det inte bränner hål för hjulhuset är ändå rätt misshandlat.Jag fattar det som att Reimokonceptet bygger på att man trycker ner liggunderlaget så pass hårt mot plåten att det blir helt tätt. Kanter förseglar man med silikon. Samtidigt får man ett par rätt fula aluprofiler som är till för att fästa Reimomöbler i.. Kolla här:
http://www.reimo.de/files/Zubehoer2000GB/226ReimoGB.pdf
Sparklådebugglorna är rätt stora så måste nog försöka dra ut dem först. Ska testa skruvtipset. Slutfinishen får bli tenn som du sa. Tack för tipsen våtis!
-
