Forumsvar skapade

Sida 46 av 55
  • judo-freddan

    Medlem
    11 mars, 2003 vid 12:27 som svar på: Trött på din VW-motor?

    Har för mig att det kan bli strul med besiktningen om man har 4-vxl låda och mer än 112hk. Ett tips är att kolla upp detta!

  • judo-freddan

    Medlem
    9 mars, 2003 vid 10:19 som svar på: Premiär i år?

    Blåser det nåt på Fuerte nu?

  • judo-freddan

    Medlem
    9 mars, 2003 vid 09:59 som svar på: Filmer som t.ex. ”Turn for the better”

    Tror surfstore.co.uk säljer Hartfilmerna.

  • judo-freddan

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 11:21 som svar på: Några erfarenheter om Radar 125 eller 140

    Min kompis har en 140. Brädan går enormt stabilt och är snabb. Känns som att den ligger helt rak i vattnet och bara vräker undan allt chop. Svänger snävt och behåller speeden bra i gipparna. Dock inget att slänga runt i Willy Skippers eller andra e t c som man kan med t e x Fanatic Cross 140. Skitbra freeridebräda för segel upp till 9.0 helt enkelt.

  • judo-freddan

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 16:45 som svar på: Tips på värmare i bussen

    Kool. Kanske kan vara någonting för min nya buss (ej införskaffad än men snart så..) Men det blir inte för varmt då? 2100W är ju i stil med de där fotogenkaminerna som värmer upp ett helt rum. Å andra sidan verkade man kunna reglera värmen. Hur många Watt är din fotogenvärmare på?

  • judo-freddan

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 11:37 som svar på: Köpråd om VW-buss

    Hej!

    Har ägt två stycken 80-talare. En luftkyld -82a och en vattenkyld Syncro -92 (med 80-talskarossen och 80-talsmotorn.) Kan sammanfatta bägge bilarna med tre ord. Problem problem problem..

    På den luftkylda drog motorn massor av olja. Senare fick jag läckage också. Elsystemet krånglade = osäker startmotor. Värmekamrarna gav inte heller tillräckligt med värme för en svensk vinter. Ebern lade naturligtvis också av. Visst allt detta gick att fixa men vad kostade det..

    Den vattenkylda motorn som kom -84 bör man definitivt undvika. Den är konverterad från luftkylning till vattenkylning, det ser man på att det sitter en massa slangar och rör överallt. Svansmotor med kylare fram är ingen höjdare. Det fick jag erfara när en slang hoppade av och all kylvätska åkte ur systemet på 5s..
    Spontana blåsta topplockspackningar (utan att motorn blitt överhettad alltså) är också mycket vanligt på den här motorn.

    Nu kan det låta som jag spyr galla över VW för att just jag har haft otur men det är inte otur. Kollade runt på diskussionsforum och pratade med ganska mycket kunnigt folk när problemen uppstod och det visar sig att varenda problem jag haft är helt normala för 80-talarna. Motorerna är helt enkelt undermåligt konstruerade.

    Vad ska man köpa då? Tja, i ert läge skulle jag kolla på en japanare, typ Toyota Hiace. Totalt ocharmig förstås men så länge en sådan inte är allt för rostig så går de i regel som en klocka och det är ju trots allt viktigare att få surfa än att ha en cool surfbuss..

  • judo-freddan

    Medlem
    26 februari, 2003 vid 14:10 som svar på: Trött på din VW-motor?

    Vilken modell passar den till. T2 eller T3?

  • judo-freddan

    Medlem
    22 februari, 2003 vid 22:11 som svar på: Första gången på bräda. När och vilken utrustning?

    Hej!

    Är det du som brukar surfa på Varamon och har Örebrodialekt (tror jag det är)? I så fall har vi träffats ett par gånger. Bland annat den kanonbra dán i slutet på Augusti i fjol.

    Första gången var -87 på polarens Tiga på Böda. Gick åt pipan fullständigt. Nästa gång var i lumpen -92. Låg på en Robotbåt på Berga Örlogsskolor och på sommaruppehållet när vårt vaktkvarter låg inne lånade vi ett par stockar som fanns på samma ställe som där man kunde låna jollar. I flottans undertröja och blåa shorts tragglade vi med stockarna och fick till slut kläm på det. En dag när det blåste runt 10m/s och vi försökte hålla i seglen bäst det gick fick jag syn på en kille på en liten bräda. Han höll typ 20knop, det gick vansinnigt fort med mina mått mätt. Tänkte att en sån där måste jag bara ha. Sagt och gjort. Köpte min BIC Presto med två segel strax efter jag börjat plugga i Linköping och på den vägen är det..

  • judo-freddan

    Medlem
    13 februari, 2003 vid 12:44 som svar på: Folkabuss som läcker olja ?

    Det felet har jag också haft. Kolla givaren alltså! Den sitter bakåt under vattenpumpen.

  • judo-freddan

    Medlem
    11 februari, 2003 vid 21:00 som svar på: välj två brädor

    Det skulle bli de två jag har en gång till: Fanatic Cross 140 -02 och F2 Wave 255 -01. Crossen tar 9.0 till 5.8. F2n tar 5,5 till 4,2 That´s it. That´s all you need!

  • judo-freddan

    Medlem
    10 februari, 2003 vid 14:03 som svar på: Tips för byggare!

    Vad har du för buss då?

  • judo-freddan

    Medlem
    10 februari, 2003 vid 13:25 som svar på: Tips för byggare!

    Det var värre tyvärr. Testa Babelfish och hoppas resultatet inte blir allt för skrattretande.. grin.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    8 februari, 2003 vid 16:11 som svar på: Kanarieöerna i februari?

    Jag skulle åka till El Medano. Var där en vecka i Februari -02. 4 dar med tokblåst. Vi skippade den 4:e p g a söndersurfade händer. Var det en engångshändelse då? Inte enligt engelska Boards. Såg i ett spotreportage om Teneriffa att just Februari brukar vara en bra månad.

  • judo-freddan

    Medlem
    6 februari, 2003 vid 19:20 som svar på: Köpa vågis – tips??

    Jag kör på en F2 Wave 255 -01 på 85l. Mycket lättseglad och svänger på en femöring. Riktigt lätt också, ca: 6kg. Som en frukostflinga när man hoppar men tål ändå stryk rätt bra. I testerna stod det att den är lite mer sideshorebetonad än onshore men det är ingenting jag har haft problem med ute på vattnet. Lycka till!

  • judo-freddan

    Medlem
    30 januari, 2003 vid 11:42 som svar på: Problem, problem! Tips någon?

    Kan bara instämma så länge vi talar om bussar äldre än -90. T4an (-90 och framåt ska vara ok.) Den vattenkylda motorn på -80-talarna är ju konverterad från luftkylning = slangar hela vägen fram till kylaren + massor av slangar och rör på motorn. Dessutom är topplocken feldimensionerade vilket kan ge topplocks- och packningshaverier helt spontant. Vet vad jag talar om för min kära Syncro -92 står nu med blåsta topplockspackningar och jag ska sälja bort den. Snyft!

    Vad jag inte riktigt fattar är varför det sitter en vattelkyld motor i grabbarnas åk om det är en -82a. Har en gammal -82a själv och den är luftkyld. Vattenkylningen kom ju först -84.

Sida 46 av 55
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications