judo-freddan
Forumsvar skapade
- 
Har för mig att det kan bli strul med besiktningen om man har 4-vxl låda och mer än 112hk. Ett tips är att kolla upp detta!
 - 
Tror surfstore.co.uk säljer Hartfilmerna.
 - 
Min kompis har en 140. Brädan går enormt stabilt och är snabb. Känns som att den ligger helt rak i vattnet och bara vräker undan allt chop. Svänger snävt och behåller speeden bra i gipparna. Dock inget att slänga runt i Willy Skippers eller andra e t c som man kan med t e x Fanatic Cross 140. Skitbra freeridebräda för segel upp till 9.0 helt enkelt.
 - 
Kool. Kanske kan vara någonting för min nya buss (ej införskaffad än men snart så..) Men det blir inte för varmt då? 2100W är ju i stil med de där fotogenkaminerna som värmer upp ett helt rum. Å andra sidan verkade man kunna reglera värmen. Hur många Watt är din fotogenvärmare på?
 - 
Hej!
Har ägt två stycken 80-talare. En luftkyld -82a och en vattenkyld Syncro -92 (med 80-talskarossen och 80-talsmotorn.) Kan sammanfatta bägge bilarna med tre ord. Problem problem problem..
På den luftkylda drog motorn massor av olja. Senare fick jag läckage också. Elsystemet krånglade = osäker startmotor. Värmekamrarna gav inte heller tillräckligt med värme för en svensk vinter. Ebern lade naturligtvis också av. Visst allt detta gick att fixa men vad kostade det..
Den vattenkylda motorn som kom -84 bör man definitivt undvika. Den är konverterad från luftkylning till vattenkylning, det ser man på att det sitter en massa slangar och rör överallt. Svansmotor med kylare fram är ingen höjdare. Det fick jag erfara när en slang hoppade av och all kylvätska åkte ur systemet på 5s..
Spontana blåsta topplockspackningar (utan att motorn blitt överhettad alltså) är också mycket vanligt på den här motorn.Nu kan det låta som jag spyr galla över VW för att just jag har haft otur men det är inte otur. Kollade runt på diskussionsforum och pratade med ganska mycket kunnigt folk när problemen uppstod och det visar sig att varenda problem jag haft är helt normala för 80-talarna. Motorerna är helt enkelt undermåligt konstruerade.
Vad ska man köpa då? Tja, i ert läge skulle jag kolla på en japanare, typ Toyota Hiace. Totalt ocharmig förstås men så länge en sådan inte är allt för rostig så går de i regel som en klocka och det är ju trots allt viktigare att få surfa än att ha en cool surfbuss..
 - 
Vilken modell passar den till. T2 eller T3?
 - 
judo-freddan
Medlem22 februari, 2003 vid 22:11 som svar på: Första gången på bräda. När och vilken utrustning?Hej!
Är det du som brukar surfa på Varamon och har Örebrodialekt (tror jag det är)? I så fall har vi träffats ett par gånger. Bland annat den kanonbra dán i slutet på Augusti i fjol.
Första gången var -87 på polarens Tiga på Böda. Gick åt pipan fullständigt. Nästa gång var i lumpen -92. Låg på en Robotbåt på Berga Örlogsskolor och på sommaruppehållet när vårt vaktkvarter låg inne lånade vi ett par stockar som fanns på samma ställe som där man kunde låna jollar. I flottans undertröja och blåa shorts tragglade vi med stockarna och fick till slut kläm på det. En dag när det blåste runt 10m/s och vi försökte hålla i seglen bäst det gick fick jag syn på en kille på en liten bräda. Han höll typ 20knop, det gick vansinnigt fort med mina mått mätt. Tänkte att en sån där måste jag bara ha. Sagt och gjort. Köpte min BIC Presto med två segel strax efter jag börjat plugga i Linköping och på den vägen är det..
 - 
Det felet har jag också haft. Kolla givaren alltså! Den sitter bakåt under vattenpumpen.
 - 
Det skulle bli de två jag har en gång till: Fanatic Cross 140 -02 och F2 Wave 255 -01. Crossen tar 9.0 till 5.8. F2n tar 5,5 till 4,2 That´s it. That´s all you need!
 - 
Vad har du för buss då?
 - 
Det var värre tyvärr. Testa Babelfish och hoppas resultatet inte blir allt för skrattretande..
   - 
Jag skulle åka till El Medano. Var där en vecka i Februari -02. 4 dar med tokblåst. Vi skippade den 4:e p g a söndersurfade händer. Var det en engångshändelse då? Inte enligt engelska Boards. Såg i ett spotreportage om Teneriffa att just Februari brukar vara en bra månad.
 - 
Jag kör på en F2 Wave 255 -01 på 85l. Mycket lättseglad och svänger på en femöring. Riktigt lätt också, ca: 6kg. Som en frukostflinga när man hoppar men tål ändå stryk rätt bra. I testerna stod det att den är lite mer sideshorebetonad än onshore men det är ingenting jag har haft problem med ute på vattnet. Lycka till!
 - 
Kan bara instämma så länge vi talar om bussar äldre än -90. T4an (-90 och framåt ska vara ok.) Den vattenkylda motorn på -80-talarna är ju konverterad från luftkylning = slangar hela vägen fram till kylaren + massor av slangar och rör på motorn. Dessutom är topplocken feldimensionerade vilket kan ge topplocks- och packningshaverier helt spontant. Vet vad jag talar om för min kära Syncro -92 står nu med blåsta topplockspackningar och jag ska sälja bort den. Snyft!
Vad jag inte riktigt fattar är varför det sitter en vattelkyld motor i grabbarnas åk om det är en -82a. Har en gammal -82a själv och den är luftkyld. Vattenkylningen kom ju först -84.
 
