Forumsvar skapade

Sida 6 av 55
  • judo-freddan

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 21:03 som svar på: Spotguide Vättern 2.0
    MBO;365892 wrote:
    Klart seriös beskrivning av Vättern – har cyklat Vätternrundan några gånger men då är man för fokuserad för att spana efter alla fina ställen…

    Snyggt jobbat!

    Thx! Du får göra som jag gjorde sist jag skulle cykla rundan: Skita i den och åka och surfa istället för det blåste ju..:grin: Det fick man höra på jobbet sedan..:tongue:

  • judo-freddan

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 20:43 som svar på: Den nya Vätternspotguiden är här!
    stinger;365859 wrote:
    Snyggt jobbat! Jag ska verkligen prova Varudden någon gång 2007.

    Det får du göra! Bara att spana efter SO >=10m/s så bär det av.

  • judo-freddan

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 20:35 som svar på: Spotguide Vättern 2.0
    Oregistrerade;365886 wrote:
    Underbart jobbat! Imponerad !

    Snyggt jobbat med Google Maps. Jobbar själv med att få till något liknande för Hjälmaren under http://www.orebrosurfarna.com

    Respekt!
    Roger, Örebro

    Tack för det!:smile: Bör nämna att infon kring en del av spotsen (särskilt de på västra sidan) kommer från andra hjälpsamma själar på konfen. Vi är flera som har spotcheckat under många år. Tänkte att det kunde vara värt att sammanställa infon så man kanske får se lite mer folk på de udda spotsen.

    Schysst spotkarta du hade gjort med. Får ta och testa något av era spots någon gång när man åker förbi!

  • judo-freddan

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 17:35 som svar på: Paddleboard
    Akira;365810 wrote:
    Hej

    Jag är ny här å visste inte ricktigt vart ja skulle lägga mitt inlägg så de fick hammna här.

    jag letar efter en bräda som ja kan bara ligga på å paddla runt, har funderingar på att skaffa en vindsurfingbräda i större model, tänkte om ni som vindsurfar kanske hadde nått om de värka som en bra el dålig ide då ni känner till brädorna.

    Man vill ju ha någonting större då jag inte bara kommer ligga i nån sjö å plaska utan hadde tänkt ge mej ut på havet, där av valet av vindsurfing bräda.

    Ja vet att de finns brädor som är till för att paddla med, men har inte hittat nån i sverige och har inte ricktigt råd att köpa nått nytt.

    //Tack på förhand

    Om du ska ligga och paddla runt låter det mest motiverat att du köper en vågsurfingbräda modell större. Mycket bättre anpassad till paddling än vad vindsurfingbrädor är. Råkar du sedan hamna i ett bryt så har du ju möjligheten att försöka ställa dig upp..

    Såg ju faktiskt en billig longboard till salu nyss här på konfen: http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11788

  • judo-freddan

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 18:47 som svar på: Mera fensnack
    getwet;365311 wrote:
    Får medge att min kompetens på området utlösning är oerhört mycket större än gebitet avlösning.
    Nä, aldrig mer shorts i höghastighets farter……..men jag följde läkarens rekommendationer till punkt och pricka:blush:
    Sen kan man även undra hur många speednördar som faktiskt skulle få något som påminner om ”avlösning” den dagen dom fick hålla en assymetrisk C3 fena i sin hand…….

    Assymetrisk C3-fena? Är det en sån där fotbollsfena?

  • judo-freddan

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 16:46 som svar på: Mera fensnack

    Man kan lätt konstatera att det fler än en gång har handlat om strömningsmekanik vid dina sjukhusvistelser. Den gången du låg inne för punginfektion på grund av speedsegling med kiteshorts rekommenderades du ju frekvent utlösning, vilket även det berör strömningområdet, hehehe..:blush: :grin::grin: 😀

  • judo-freddan

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 11:26 som svar på: Surfing Wallpapers
  • judo-freddan

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 14:41 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4
    Ola_P;362273 wrote:
    Jag fick som sagt inte igenom min med fotogenkök i, dom tyckte att allt utom el skulle köras till ventilationstest.

    Jo det är just det jag menar. De är hårda på alla typer av förbränningsmaskiner inne i boutrymmet. Jag tar exempelvis alltid ut min båtvärmare vid varje besiktning. Däremot kan det där med bord och förvaringsutrymmen för kläder m m variera lite från station till station. Där verkar det finnas mer ”tolkningsutrymme” kring grundregeln som är att det tydligt ska framgå att skåpet är avsett för boende. Det verkliga kravet verkar vara det med sängarna. Men det här baserar jag bara på det jag själv var med om vid reggningen. Det kan hända att de är betydligt tuffare här och var i landet.

  • judo-freddan

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 15:51 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4
    Ola_P;362219 wrote:
    Nej, det har inte gällt alla brännbara köksinstallationer tidigare, bara gasol. Man är tvungen att ha kök för att få husbilsregga, det enda som man kommer undan testet med är el (gasol, t-sprit, fotogen etc. behandlas nuförtiden lika).

    Reglerna är numera generellt något tydligare. Det skall vara minst en säng, samt en för varje sittplats i skåpet, har man två säten i skåpet skall man således ha minst två sängplatser. oavsett antalet säten i hytten. Den ena sängplatsen kan vara barnmått på, dvs. 120*40 (eller nått åt det hållet har jag för mig).

    Reglerna ändrades någotsånär nyligen, försökte regga om min till husbil då jag framförallt ville slippa sätta in och ut inredning och mecka in den extra sätesraden. Det gick dock inte, vilket förmodligen hade varit möjligt med de tidigare reglerna.

    Nu är min buss personbilsreggad med en notis om att det finns säng i skåpet.

    Ok, spritkök var godkända alltså. Jag registrerade i a f min för två eller tre år sedan enligt de nya reglerna och det här med kök och förvaring och sådant var ju inte så stenhårt direkt (Linköping.) Men det är klart att vill man vara på säkra sidan så..

  • judo-freddan

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 11:08 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4
    Ola_P;362183 wrote:
    En liten notis om lätt lastbil med bostadsinredning. Dom har ändrat reglerna, man behöver således göra ventilationsprov (i stockholm har jag för mig) som kostade en hyffsad slant. Det enda sättet att komma undan detta är el istället för bränbart i köket.

    Det var lite andra saker som också var ändrade, bland annat så behövdes fast monterat bord och lite annat smått å gott. Inget som vållar några större problem, iaf inte i jämförelse med ventilationstestet.

    Ändrat? Så har det väl varit hela tiden? När jag reggade för tre år sedan var man tvungen att testa installationen på något företag uppe i Haninge för dyra pengar om man ville ha gasolinstallation eller båtvärmare. Sättet att komma förbi det är att helt enkelt inte ha någon gasolinstallation.

    Sedan var det snack om sängplats på minst 80x180cm (tror jag det var) och i bestämmelserna stod det också något om bord att käka på och ev någonstans att förvara kläder m m på men det var de inte så noga med på bilprovningen (för det var ju lite luddigt skrivet i bestämmelserna.) Huvudregeln var ju bara att det tydligt skulle framgå att utrymmet var ägnat åt boende och inte åt persontransport.

  • judo-freddan

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 16:34 som svar på: Jönköping
    santawasasurfer;362013 wrote:
    till och från vissa år är det bra andra skit varrierar som fan.

    Var i sjön får man det? Södra eller norra?

  • judo-freddan

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 17:21 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)
    Mården;360846 wrote:
    jag är nästan hundra på att mercas eller var det audis fetasde bil med en v12 hade delad vevaxel för ett par år sedan o således ”bara” var en v6a när inte all kraft behövdes tveksamt om den kvallade in som miljöbil för det.’

    när det gäller priusen så provkörde jag en nyss när jag köpte ny bil o den var defenitift inte slö och skulle jag haft känstebil o kunde dra nytta av det sänkta förmånsvärdet hade jag köpt en sån.

    kan någon förklara en sak jag funderat på länge
    varför drar en likadan bil med olika starka motor så olika mycket fast jobbet den utför är detsamma kan väl skilja flera deciliter soppa per mil vart tar energin vägen i den starkare motorn?(om man nu kör lika fort såklart)
    märkligt om en trimad motor har sämre verkninggrad.

    De är väl optimerade för att ha sin bästa verkningsgrad vid olika varvtal antar jag. (Vet inte om jag har helt rätt här.)

  • judo-freddan

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 16:13 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)
    Drakglenn;360773 wrote:
    Nu hettade det till på motorsidan…. Härligt!!!:cool2:

    Nja Prius är inte vad jag talar om, och ja jag vet vad det är, är inte född igår om man säger så :smirk:
    Prius är en kanon bil men fokuserar endast på att dra lite soppa, jag vill ha kraft med..

    Elturbo låter som en kanon ide! dvs i kombination då med en liten dieselmotor, motorn laddar ett separat batteri och med ett litet kick får man hela den sparade energin på en gång!

    GetWet fångar min tanke direkt, frågan är varför tillverkare inte vill bygga en sådan bil, specen för den bilen skulle ju sälja som smör – 200hk och 0,4 milen

    //Glenn

    Prius fokuserar bara på att vara snål? 0-100 på 10,9s är väl ändå inte så pjåkigt. Motsvarar ju en helt normal 2,0-motor typ. En bra bit snabbare än vad min buss gör i alla fall..

  • judo-freddan

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 18:48 som svar på: Jönköping
    psychonauten;358785 wrote:
    får ni nån bris i vättern på våren?

    Inte vad jag vet men jag vet å andra sidan inte allt..:smirk:

  • judo-freddan

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 17:22 som svar på: wind meters

    Lot´s of them here: http://www.surfbussen.com/vind.htm

Sida 6 av 55
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications