judo-freddan
Forumsvar skapade
-
fastforward;358056 wrote:Funderade på FON när man fick det gratis men kom fram till att det lagliga läget var alltför osäkert.
* Enligt det kontrakt man har med sin ISP så får man inte dela ut sin uppkoppling till andra – kontraktsbrott med andra ord.
* Vad händer om någon använder min uppkoppling till att tanka barnporr exempelvis? Visserligen måste ”någon” registrera sig med sitt riktiga namn för att kunna använda FON men det går säkert att gå runt. Att jag sedan ska försvara sig med att jag frivilligt delat ut min uppkoppling även om det strider mot avtalet känns lite vanskligt.Många av ISPerna uttalar sig positivt om företeelsen. Bygger ju på att man redan har bredband och den som inte har det.
Det andra skälet kanske rättsläget kan vara lite luddigare kring i nuläget men om det finns registrerat att det inte var du själv som gjorde det olagliga så..
-
donpedro;358057 wrote:Tjenare, undrar lite hur den är, framförallt i vågor. Ser ut att ha en väldigt bred bak, men de kanske går att svänga med den ändå. Alla ni som kört den kan väl skriva lite hur den är. Vågegenskaper, tidigplaning, freestyleegenskaper, lagom segel, vilka fenor mm
Tack på förhand
Jag är riktigt nöjd med min. Brädan känns ju inte stor på något vis, ändå planar den upp riktigt tidigt. Men det bästa av allt är farten. Den är riktigt snabb och vilken skillnad det gör i lite halvmarginella förhållanden. Summering: Gräääjt succäääss!! 😉
-
jonaish;357762 wrote:Vilka regler? Vart finns om? Någon som vet?
Ja, de dyker upp när man registrerar sig..
-
S..;354372 wrote:Tjaba!
Jag gjorde precis ett skrämmande test… http://www.skanska.se/klimat
Jag kollade hur bra jag var på CO2 utsläpp. Jag är en riktig miljöbov! Och det beror enbart på vindsurfingen!Min miljöbelastning av min bostad var bara 13kg CO2/år! (Litet hus med pelletsuppvärmning och miljömärkt el)
Mina vardagsresor är noll! Jag cyklar till jobbet (2km).
Men mina fritidsresor är skrämmande! Surfbussen rullar 1500mil om året, jag åker till Danmark tre gånger med färja och jag reser ganska mycket med flyg (jag uppskattade 36 timmar om året, i år Oman och Sydafrika).
Det gav mig en belastning på 6479kg CO2/år! Uthållig nivå är 694kg/år och medelsvenne har 1736 per år.Allt detta är vindsurfingresor…
Jag får nog sluta vindsurfa för att bli CO2 neutral. Eller så köper jag mig fri… Jag köper 7 ton utsläppsrätter. Det gör ju att ingen annan kan släppa ut dessa och jag bidrar därmed till att någon annan snålar… Kanske inte det bästa men i alla fall något – för att sluta surfa funkar ju inte! Då säljer jag hellre huset och flyttar till ett varmare land, eller dör…
/Staffan
Eller så får de byta fotogenen mot att köra kärrorna på etanol eller biodiesel…om det nu går förstås. Men jag läste i nyteknik att det finns en norrman som på allvar vill köpa fettet från amerikanska fettsugningskliniker för att göra vätgas av det. Går det så….tja då går nog det mesta.:grin:
-
getwet;353733 wrote:Sen kan man faktiskt sova över i surfbussen på spotet, istället för att köra hem och köra tillbaka dagen efter…..:wink:
Ja där sa du nåt. Leva i en buss är livet!!
Fan, Ford har haft min buss gisslan i en och en halv månad nu för topplocksbytet. Först var de en man kort sen hade de glömt och sen var det sju resor och åtta gråterskor. Börjar likna den vita opeln i Macken.. Fatta vad mycket bra surf man gått miste om. Senaste veckan blåste det ju oupphörligen..
-
Weeboy;353598 wrote:Ja skrota då era gamla surfbussar och åk en modernare bil med takräcke!
fast det hjälper nog föga! läste att sträckan stlm-gbg tar 5hekto koldioxid med tåget men runt 5 ton med flyget!! det innebär – sluta din jävla svensken resa runt och bla flyga till thailand och miljöförtsöra men ingen kommer ju lyssna på det för vi minsann flyger överallt- kanaria, dominikanska, thailand och vi skiter hur mycket koldioxid det släpper bara vi ska ha det varmt och gott och vi kan surfa resp kajta. Hoppas bara en miljard kineser, afrikaner och indier börjar tänka likadant och det blir väldigt bra det! varför får inte Sikh Rammaniupiu men Niklas Andersson.Fuck off!
Åker inga sträckor att tala om med min buss som jag f ö tankar med RME-inblandad diesel. Går de sex km till och från jobbet. Ibörjan var det skittråkigt men sedan jag kom på att jag skulle lyssna på ljudböcker i mp3-n så är man nästan besviken när man kommer fram till jobbet. :smirk:Känner dock att påverkan kan minska ytterligare så jag kör alltid med ägg under pedalen till och från surf. Och sedan undrar jag – varför kommer aldrig biodieseln till mackarna? Jag skulle direkt genomföra de ev konverteringarna som behövs om bara bränslet fanns att tanka.
-
flex;353143 wrote:Vi är jäkligt bra på miljö – Vi kan redan nu visa att vi är ett coolt land som inte skitar ner!
Men inte bra nog så länge CO2-utsläppen ökar. Det är det som är poängen.De behöver istället minska, kraftigt!
-
>Jag är helt med dig judo freddan! Jag tänker ofta på hur man ska attackera det problemet, klart att dom vill leva det goda livet. men ska man tillåta dom att gå samma väg som vi gått och hur kan man inte tillåta det. hur ska man jobba med det..det finns inga enkla svar och lösningar.
Hur ska man jobba med det? Jo, genom att visa att de riktigt koola länderna skiter inte där man själv äter och sabbar heller inte det globala klimatet vilket vi ju själva gör just nu. Dessutom undviker vi ett stort ekonomiskt problem (den allt dyrare oljan) genom att gå till botten med problemet och hitta den riktiga kreativa lösningen. Detta skapar nya ekonomiska nischer och därmed nya jobb. Nu har ”emerging economies” något att ta efter. Enkelt? Nej, men en lösning är det.
>…ett litet tillägg bara, om det nu är så att vi är påväg mot det här scenariot som målas upp så borde vi idag diskutera rena krigsåtgärder mot länder som inte tar miljö på allvar. Att jorden går under borde ju rättfärdiga sådana åtgärder, och att för oss sätta in ransoneringskort etc, tills vi åter fått kontroll, eller tillgång till att implenterat teknik där så behövs. Finns inte tid att diskutera speciellt mycket. Men jag tror att det scenariot känns väldigt främmande. Ligger debatten på den här nivån borde åtgärdsprogrammen också ligga på det…därför tycker jag det är bättre att hålla debatten på en greppbar nivå.Mja, innan vi startar krig mot dem så måste vi nog först:
1. Sluta vara betydligt värre än dem vad gäller CO2-utsläpp per capita.
2. Sluta skicka ner det miljöfarliga skrot vi själva inte vill ha till dem. -
1. Nu är jag ingen kemist men när jag slår upp ordet på Wikipedia så kan jag inte se att etanol framställs genom en förbränningsprocess. Hydrolyxering och fermentering är de två processer jag kan hitta. Vad du kanske menar är att jordbruksmaskiner som används i processen förbränner fossila bränslen. Även jäsningen och destillationen kräver detsamma. Av visst intresse är väl dock ändå hur mycket fossila bränslen som åtgår. Sedan finns det ju också andra råvaror än vete som inte har den nackdelen. Så här står det i en artikel om Etanol som jag hittade på skogsforsks hemsida:
”Produktionspotentialen i Sverige och globalt sett är mycket stor. Den etanol som tillverkas av Agroetanol i Norrköping är gjord på vete. Enligt Agroetanol får man ut 70% mer energi än man stoppar in i processen (förutom vete-råvaran då). Det går dock åt fossila bränslen för att driva jordbruksmaskiner, för jäsning och destillation och för att tillverka konstgödsel.
Etanolproduktion ur cellulosa har inte dessa nackdelar och etanolproduktion från sockerrör i Brasilien ger 90-100% mer energi än vad man stoppar in i processen. Värt att notera är att produktion av etanol är betydligt billigare än bensinproduktion i Brasilien och att den där säljs till lägre pris än bensin helt utan subventioner.
Energiinnehållet i bränslet är ca 35% mindre per liter, men bränsleförbrukning vid varm motor ökar bara med ca 30%, pga. mindre värmeförluster och ett högre oktantal får etanolmotorn en högre verkningsgrad med etanol och lägre energiförbrukning.
Största fördelen med etanol jämfört med bensin, diesel eller naturgas är den minskningen i koldioxidutsläpp och den därmed sammanhängande växthuseffekten. Andra fördelar jämfört med bensin och diesel är minskade partikelutsläpp, eftersom etanol inte sotar, minskade NOx-utsläpp pga. den lägre förbränningstemperaturen och kraftigt minskade kolväteutsläpp eftersom de oförbrända resterna av en E85-driven bil till största delen består av etanol.”2. Jag såg din disclaimer. Det du gör är att ”ironisera” över ojande över klimatet, har jag fel? Är du egentligen miljövän då eller?
3. Jag gläds med dig som ”går universitet”. Själv läste jag ett av programmen vid ett universitet och för att uppnå behörighet dit var jag tvungen att ha minst en trea som betyg i Svenska. Det där var ironiskt..(och inte särskilt snällt heller men jag kan fan inte låta bli att smasha när det är upplagt för smash.:smirk:)
-
Julgranansbelysning är det väl ändå lite missvisande att skjuta in sig på. Det är ju några få dagar om året det handlar om. Att däremot strunta i allt det slöseri som sker dagligen på grund av att vi helt enkelt inte har behövt tänka på det hittills – det är det som inte kan fortsätta.
Sedan tror jag att det är med i-land/u-land ungefär som det är med vuxna och barn (här menar jag inte att likna u-landsmedborgare med barn bara peka på en skillnad i utvecklingsgrad vad gäller teknologi e t c). De gör som vi gör, inte vad vi säger åt dem eller råder dem att göra. Man hör ibland att nationer på väg uppåt som Kina inte är så dumma så att de begår samma misstag som vi. Problemet är att de just fått nos på välståndet och de vill ha fler bilar och bekvämligheter. Nu genast.
-
Ja Jesus.. Vissa har tydligen riktiga problem med att hålla reda på begreppen. Om jag hade trott att det var kört oavsett så hade jag väl knappast ens skrivit inlägget utan istället i likhet med dig lagt energin på att sprida ”bryna-nuppa-fjässa-surfa-spånken-för-vem-vet-om-man-får-göra-det-igen”-budskapet. Att surfklimatet blir allt bättre är väl trevligt och någonting jag tar vara på men jag tanka bussen med sådan diesel som det är inblandat RME i och jag tänker inte börna på i onödan utan ta det lungt.
Vad gäller olja så är det ofrånkomligen så att den sakta men säkert blir dyrare och därmed kommer alla produkter som är beroende av den som t e x plast också att bli dyrare. Så visst kommer din bensin, bräda o segel, våtis, vacuumförpackning till mackan och allt annat plastbaserade produkter succesivt att bli dyrare.
Men…om du har sett dig omkring på macken när du tankat så kanske du har sett att på en del av pumparna så står det orden E-T-A-N-O-L. Om man läser bokstäverna snabbt så blir det etanol, ett spritbaserat bränsle som gör att du kan fortsätta köra turbobil när bensinen blir för dyr. Om du kollat runt i lite butiker så ser du också att en del förpackningar till mackorna och annat är gjorda i cellulosa. Så du behöver inte oroa dig. Vad gäller surfkittet verkar det på sikt finnas lösningar på det också. Läs här: http://www.sp.se/km/sv/pdf/chalmers.pdf Titta särskilt på sidan 5 och på sidan 7. Och du…infon hittade jag på ett s k universitet. Det är ett ställe där man lär sig saker. Kanske vore något för dig..?
-
flex;352645 wrote:Det intressanta är ju inte vad som händer, utan vilka effekter det faktiskt får, det hade varit intressant om du kunde ge en lika klar bild över det. Det är AP svårt att förutsäga vad ändrat klimat kommer att medföra. Jag tillhör nog skaran som tycker att det är ett media hysteri som pågår just nu, var det inte kolestorol som var på tapeten för några år sen, eller ozon på 80 talet, nu kör man växthussvängen, det här är baksidan med media, att man inte tar det på allvar, även om det kanske är det. Dock tycker jag miljö är viktigt, men dom här dommerdagsrapporterna blir man bara trött på
Poängen är att det ju får effekter redan nu. Läs vad han skrev igen! Sedan verkar det som du inte riktigt har hajat försiktighetsprincipen, d v s att låta bli att leka med elden när det gäller miljön. Du verkar tänka att det först gäller för miljövännerna att bevisa att dagens klimatpåverkan kommer att leda till att det går åt helvete globalt. Jag tycker det är precis tvärtom. Tills dess att vi har bevisat motsatsen gäller det att jobba hårt som f-n på att minska utsläppen. Visst , det kanske inte går åt helvete men hur kul vore det med evig permafrost i Sverige på grund av att golfströmmen har vänt..
Att säga att minskad konsumtion p g a minskade utsläpp också skulle vara en form av katastrof håller inte. Vi kan få samma precis samma saker som förut och mer ändå än genom att ställa om till förnyelsebar energi och effektivare energiförbrukare. Det kommer f ö att behövas ändå eftersom oljeproduktionen rätt snart når sitt maximum (nivån och därmed självtrycket i ”elefanterna” minskar och samtidigt görs det allt färre nyfyndigheter) men efterfrågan på energi ökar toksnabbt.
-
Henkish wrote:sköönt kaita året om!! =0) Är det bara nackdelar om det blir varmare, är det inget positivt med det?
Det är väl som när man pinkat på sig i brallan ungefär. Varmt och skönt i början men…
-
Rasmus_W wrote:…och man tycks inte få ifrågasätta de metoder som föreslås för att komma tillrätta med problemet.
Men…men…då medger du ju alltså att det finns ett problem?! Rasmus gulleponken – jag visste väl att det fanns en god människa i dig, innerst inne!:grin::grin::grin:
