Forumsvar skapade

Sida 8 av 55
  • judo-freddan

    Medlem
    28 november, 2006 vid 17:32 som svar på: hamburgerpris??
    Jox wrote:
    Just skräpmat är lite billigare därnere men jag tror nog att det har stigit mer sen -97… Kanske kostar runt 35 spänn eller nått. Förstår inte riktigt varför du vill veta det när här forumet är till för att snacka surf…

    Hm. Om man undrar vad en Big Mack kostar i Oz så är det förmodligen beroende på att man inte har några tankar alls på att åka dit. Och varför skulle man vilja göra det? Förhållandena för v-surfing är ju riktigt usla där. Särskilt på v-kusten.:crazy: :crazy: :crazy:

  • judo-freddan

    Medlem
    23 november, 2006 vid 21:06 som svar på: Turbulens kring Theyr..
    Ola_P wrote:
    Är inte theyr.tv och theyr.net VÄLDIGT lika varandra…?

    Jo. Fast lite har de ändrat på designen. Men har du tänkt på att det hela kanske bara är en fint?! Samma killar men nu två bolag där det nya får succesivt snyggare design med timme-för-timmeväder som tilltalar massorna och lever på det gamla theyrs rykte men har sunkiga väderdata i Forecaklass. Det nya har kvar den gamla ”plaina” designen men också Rolls-Royceväderdatan. More money – less work! 😀

  • judo-freddan

    Medlem
    18 november, 2006 vid 16:18 som svar på: Klimatförändringar…
    Rasmus_W wrote:
    Vattenbrist vet jag inte om det är miljörelaterat, men det är lösbart i många fall. Och visst skickar vi en massa avfall hit och dit, men som sagt, länder på väg upp producerar rätt mycket på egen hand.

    Och jag är inte säker på hur mycket dagens konsumtion bör förändras. Förmodligen bör den effektiviseras, och det sker ju fortlöpande allteftersom energipriserna stiger, men somliga miljödebattörer verkar anse att vi måste dra ner på vår välfärd och materiella standard för att rädda vår miljö, och jag tror det är kontraproduktivt. Det är den som mår bra och är mätt som bryr sig om miljön, inte den som svälter och går utan jobb. Det är inte de rika som hugger ner regnskog för att få odlingsbar mark eller tjuvjagar utrotningshotade djur.

    Vattenbrist inte en miljöfråga? Klockrenare miljöfråga eller närmare bestämt klimatförändringsrelaterad fråga får man ju leta efter. Mer extrem hetta på ställen där det redan är varmt idag ger ökad vattenbrist vilket ju är ett jätteproblem. Flyktingströmmar norrut ifrån Afrika kan väl ändå inte vara en okänd företeelse eller..? Den extrema torkan -84 i Etiopien ledde ju till en svältkatastrof som dödade över en miljon människor..

    Jag tror du förväxlar effektivisering och omställning med minskad konsumtion i största allmänhet. Jag tror att det snarare handlar om att slösa mindre och prioritera bättre. Om folk uppmärksammar problemet och därför cyklar/åker buss och tunnelbana mer istället för att åka bil, väljer varor vars förpackningar dragit mindre energi och drar ur mobilladdaren när telefonen är laddad så kan jag inte se det stora ”armodet” i detta. Många industriföretag kan också lätt halvera sin energiförbrukning om man bara jobbar med det. Och just det, man spar ju faktiskt pengar på det.. Det handlar kort och gott inte om att vi måste börja leva i armod. Vad det handlar om är att vi måste sluta vara lata när det gäller energi och istället börja tänka kreativt och nej det kommer inte att resultera i att vi blir fattiga. Toyota var i början ett litet företag som hade svårt att konkurrera med de stora biltillverkarna i väst. Så vad gjorde man? Satte sig och grät? Nej, man såg över sina processer och letade slöseri överallt, inte genom okreativa nedskärningar som hade dödat företaget utan genom reella effektiviseringar. Idag är deras produktionssystem och produktutvecklingsmetodik världsberömd och det är därför man håller på att gå om GM och bli störst inom bilförsäljning worldwide. Det är också det som möjliggjort att man lyckades med föresatsen att skapa ett hybridsystem..

    Men sedan handlar det också om att inse att vi helt enkelt måste sluta använda fossila bränslen så fort det bara går. Den omställningen kräver kreativitet och disciplin och nej det räcker inte med att säga att marknadskrafterna får lösa det.

  • judo-freddan

    Medlem
    8 november, 2006 vid 17:51 som svar på: Volvo C30 – ultimata kitebilen
    Lars_K wrote:
    Jag kollade på en C30 nere i labbet och lyckades inte fälla framsätet under instrumentbrädan som på en V70. Verkar bara gå att vinkla ryggstödet framåt ca 45 grader och skjuta fram stolen. Kanske en wsurfbräda går in på högkant men det är tveksamt. En V70 är helt klart smartare om man vindsurfar…men inte lika fräck förstås. 😉

    Jag säger bara så här: 12m3. Ståhöjd, längd 3,65. Mmm vad gött att bara skjuta in hela paketet bakifrån.. :smirk: Värme, två gasolplattor, rinnande vatten och kylskåp gör ju inte saken sämre heller..

  • judo-freddan

    Medlem
    5 november, 2006 vid 11:49 som svar på: Klimatförändringar…
    argulander wrote:
    Det är ju lätt att slå sig till ro med denna inställning (som väl möjligen är någon form av ironi?). Svårt är det ju ändå att tänka sig att upphöra med att bränna fossila bränslen, hur ska vi och andra som bor i kalla områden värma våra bostäder? Hur ska vi transportera oss? Hur ska industrin fungera? En springande punkt är ju vad som beror på mänskligheten och vad som beror på faktorer som vi inte kan påverka, det finns divergerande åsikter om detta fortfarande. Trots allt är jag inte för tillfället tillräckligt övertygad om att en katastrof är nära förestående och att den eventuellt kan förhindras av min/vår inverkan. Framtiden de närmast åren kanske kommer att få mig på andra tankar? Klas

    Nyckeln till att minska koldioxidutsläppen är att inte se det hela i svart eller vitt, d v s att allt skulle behöva ske över en natt. Man bör heller inte se företeelser som fixa, d v s ”det går åt si och så mycket energi för att värma upp ett hus.” Sanningen är ju den att vi slösar något oerhört med energi dels på grund av det ineffektiva sätt systemen är uppbyggda på, dels därför att vi inte har behövt tänka så noga på att effektivisera tidigare på grund av billiga (rimliga) kostnader.

    Det går att bygga hus så att de tar vara på en betydligt större del av den naturliga solinstrålningen. Det finns smartare ställen att placera värmekällorna på än i element längs väggarna. Har man en ackumulatortank kan man enkelt sänka årsbehovet av energi med 20% genom att använda solfångare. Sedan kan man ju också undra varför det ska behöva gå åt så vansinnigt mycket el just när det är kallt. El är ju som bekant en väääldigt ineffektiv uppvärmningskälla. Ok värmepumpar drar el men de drar ju ändå bara en tredjedel av vad de kanske lite för många direkteluppvärmda villor gör.. Borde vara förbjudet med direkteluppvärmning år 2006..

    På transportområdet går det också att göra mycket mer än vad som görs. Det är bara att ta Toyota som det skinande exemplet. Ingen annan biltillverare (förutom Honda) har lyckats sätta en hybrid på marknaden ännu. Det som gör att jag vurmar mer för hybrider än vanliga förbränningsmotorer som använder 100% etanol eller RME är att allt man behöver göra är att byta ut bensinmotorn i hybridlinan mot en etanol/RME/annan motor så smiskar man den vanliga förbränningsmotorn på fingrarna vad gäller förbrukning igen. Dessutom ligger nu vägen mot den på sikt helt rena tekniken bränsleceller som kraftkälla öppen (som man ju måste behärska hybridtekniken för att kunna använda.) Nu är inte det här bara ett tecken på att Toyota behärskar rationell produktutveckling dramatiskt mycket bättre än något västerländskt företag, det beror också på att man har en verkligt miljötänkande (alltså inte bara snack utan gör det också) precis som när Volvo på 60-talet bestämde sig för att säkerhet var viktigt.

    Det här är egentilgen den största och avgörande faktorn om vi ska klara att vända på steken. Det gäller att se vilket håll kurvan pekar åt istället för att vänta på att någon annan ska bryta ny mark. Opinionen kring CO2-frågan har redan tagit fart. Lagar kommer att skärpas och länder som tänker konservativt kommer att halka efter. Alltså gäller det nu att se alla ansträngningar som görs som nödvändiga investeringar, möjligheter, istället för bara kostnader. Det finns möjlighet att bli bäst på något som kanske inte just nu gör en till miljonär men definitivt kommer att göra det i framtiden. Så tänkte Volvo på 60-talet och Toyota säljer ju numera dyrt rättigheterna till sitt hybridsystem till andra biltillverkare som tänkte ”nä vi kan inte dra det tunga lasset det blir för dyrt.”

  • judo-freddan

    Medlem
    4 november, 2006 vid 20:34 som svar på: Klimatförändringar…

    Sverige ja. Regionalt är variationerna större. Men nu var det ju globalt som gällde.. Så här säger SMHI om saken:

    Utvecklingen av jordens medeltemperatur de senaste hundra åren är troligtvis en kombinerad effekt av både naturliga variationer i klimatet och av människans påverkan i form av utsläpp. Särskilt under de senaste 30-50 åren tycks inte naturliga faktorer räcka som en förklaring till förändringarna.
    Effekterna av de ökande utsläppen av växthusgaser är lättare att upptäcka för den globala medeltemperaturen än för Sveriges. Det regionala klimatet präglas naturligt av större variationer, som kan dölja en verklig förändring. I ett globalt medelvärde tar olika regionala variationer delvis ut varandra vilket gör att långsiktiga förändringar blir tydligare.”

  • judo-freddan

    Medlem
    4 november, 2006 vid 15:36 som svar på: Klimatförändringar…
    argulander wrote:
    Meterologerna klarar ju inte att göra tillförlitliga väderprognoser mer än för några dagar framåt. (Detta är vi vindsurfare mycket medvetna om.) För mig som inte är närmare insatt så misstänker jag att det är mycket svårt, troligen omöjligt att med någon hög säkerhet se långt in i framtiden. Många ofta osäkra faktorer finns att ta hänsyn till. Givetvis är det ändå mest oroande med klimatförändring även om all förändring nödvändigtvis inte behöver vara negativ. Orsaken till den eventuella klimatförändringen misstänker jag inte heller är självklar, även om det finns en allt tydligare hörd forskarskara som hävdar att den kommer av människans påverkan. Klas

    Pratar vi vad som har hänt och varför det har hänt eller pratar vi vad som kommer att hända? När det gäller vad som hänt och vad det beror på går det ju inte att jämföra med väderprognoser. Det handlar ju om att man studerat tid som redan förflutit och funnit att temperaturhöjningen hittills skett i en radikalt snabbare hastighet än någonsin under planetens existens och att det måste bero på CO2-utsläppen. Det är därför den samlade (seriösa) forskarskaran är eniga om vad som hänt och varför det hänt.

    Kring vad som kommer att hända råder det naturligtvis (p s s som vid väderprognoser) betydligt större osäkerhet och det är då man precis som i andra miljöfrågor får tillämpa osäkerhetsprincipen, d v s ge tusan i att göra något som höjer temperaturen tills dess att det är bevisat att det inte är farligt.

  • judo-freddan

    Medlem
    22 oktober, 2006 vid 19:24 som svar på: Öööh! Vad är detta..?
    Mården wrote:
    man kan ju undra svart finns inte ens med på skalan

    Faktum är att den färgen var det på windfinderprognosen för Gudrun… NudgenudgeknowwhatImeanknowwhatImean..

  • judo-freddan

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 10:39 som svar på: Tramontana-Mistral

    Hittade detta:

    Mistral: A strong northerly wind in the Gulf of Lions and Rhone Valley. The air is usually dry, bringing bright and clear weather with freezing temperatures to the south of France. The Mistral often reaches gale force especially in winter and is capable of raising a heavy sea in a short space of time.

    Tramontana: This is a local name for a north-easterly or northerly wind which in winter is prominent on the west coast of Italy and fairly prevalent off the north of Corsica. It is a fresh wind of the fine-weather mistral type, and does not often reach gale force. It is associated with a depression over the Adriatic simultaneously with an anticyclone further west.

    Verkar ju nästan som det kan vara så att vindstyrkan i sig givit dem olika namn..?

  • judo-freddan

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 16:40 som svar på: Att hålla uppsikt bakåt….
    getwet wrote:
    ytterligare en regel som är för vår del (speednissar) fullständigt livsfarlig är att upphinnande kör om på läsida…….den har jag lagt av med numera…HUR MÅNGA GÅNGER har det inte varit mm ifrån tottikrock när den andra gippar mitt framför en.
    (Försöker vara lite ödmjuk här nu) Kör man slalom eller speedgrejer så hinner man mycket snabbt ifatt övriga på vattnet. Att då köra om på läsida blir livsfarligt, det är iaf min erfarenhet eftersom väldigt få slänger ett öga i ”backspegeln” innan gipp.
    Därför kör jag numera mycket hellre om på lovartsida, sedan får folk bli sura för att jag stör vinden……den bjuder jag på.

    Jag kan bara hålla med dig compadre..:smirk:

    By the way, Peggy är sjuk, mycket sjuk. Blåst topplockspackning. Mumma..

  • judo-freddan

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 08:43 som svar på: Dags för ett eget forum för bygg/rep?

    Bra idé! Känns som en gjuten avdelning.

  • judo-freddan

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:32 som svar på: Tunn neopren att laga dräkt med?

    Jo, har tänkt på det. Önskar jag hade en kasserad bara..

  • judo-freddan

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:31 som svar på: Tunn neopren att laga dräkt med?

    Yep, det är bra grejer. Fogen blir elastisk och spricker inte som det vanliga neolimmet brukar göra.

  • judo-freddan

    Medlem
    24 september, 2006 vid 15:44 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4
    getwet wrote:
    Vi har observerat resultaten från sjön och det är helt klart värt att kolla upp, det och Visingsö.
    Är på span nu efter en nybuss……http://home.mobile.de/cgi-bin/homepageSearch.pl?sort=2&language=de&customerId=546013&partnerHead=1

    Kolla in Joint Aventuran, det lutar ditåt!

    Den där modellen såg ju inte dum ut alls. Toa med handfat och allting. Bekvääämt.. Vill ha!

  • judo-freddan

    Medlem
    22 september, 2006 vid 18:58 som svar på: Stroppar – Sitta fast?
    Tropic wrote:
    Jag børjar kænna mig tæmligen sæker på att hoppa och lite till nu, och efter att ha gått med loopångest ett bra tag provade jag æntligen en framåt…ett helhjærtat førsøk vill jag lova. Det som hænde var att jag bokstavligen fløg ur stropparna (Att jag i allt adrenalinrus glømde kroka ur gjorde inte det hela bættre). Efter denna insident har jag varit lite småskraj før att prova igen, men bara pga att jag ær rædd att føtterna ska glida ur stropparna.

    Vad ær løsningen? Jag kør med brædor modell ældre och just denna planka var en score från -00. Jag har sett att stropparna på nyare brædor ær høgre och ”smalare” runt foten. Måste jag fixa en annan bræda? Varje gång jag hoppar ganska høgt kænns det att jag inte sitter fast. Annat ær det nær man tittar på Campellos krascher dær han nog inte ønskar annat æn att komma ur stropparna.

    Hjælp

    En orsak till att man flyger ur stropparna kan vara när aktern inte helt släppt från vattnet. Var det en plattvatten du drog av eller hade du rekorderlig air?

Sida 8 av 55
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications