Forumsvar skapade

Sida 9 av 55
  • judo-freddan

    Medlem
    22 september, 2006 vid 17:23 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4
    getwet wrote:
    Ja det gjorde vi nog…….lämnade tillbaka 13 tombackar i affären, men det var nog det enda rekordet vi slog! No wind, no record.

    Surt att bussen är så sunkig i väghållningen, och att montera in pneu verkar ju sanslöst!
    Är det månne bilen i sig som är lite ”mjuk” i ramen eller? Eller är det fjädringen som är för mjuk? Kanske en krängningshämmare skulle hjälpa?

    Ballt vore det med lite lågprofil men det känns överkurs.

    Synd. Men en trip är ju ändå alltid nice.

    Apropå speed: Om inte Visingsö visar sig vara ett speedspot så verkar faktiskt Linsurfarna ha hittat ett bra ställe i sin brunsjö. En av dem hade seglat 33 knop med 8,5 häromdagen och ingen av dem är ju så där jätteerfaren på speed så långt jag vet.. (Slätt som ett barnarsle m a o..:smirk: ) Kan vi kanske kolla in vid nästa SV-pung om du kommer förbi.

    Nej nej, Boxer/Ducatona är bara sådana. Jag har testat andra också. Modellerna går inte att jämföra med Chevor eller T4or vad gäller väghållning. Men det finns ju annat som är bra som volymen t e x.

    Har fått nåt skit med en eller flera spridare tror jag för det vitryker rätt bra ur avgasröret. Aldrig får man vara nöjd..

  • judo-freddan

    Medlem
    19 september, 2006 vid 20:28 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4

    Hello compadre! Önskar det vore så men jag bytte för två år sedan så det är inte orsaken. Av mekar på peugeotverkstan har jag fått höra att många firmor som kör tunga grejer eller bara lastar osymmetriskt eller bara vill ha bättre väghållning kompletterar sina Peggysar med pneumatik som stagar upp helt enkelt för att väghållningen e rätt så urkass som original. Men som sagt rakt fram är det inga problem. Alla bilar ska väl ha sina akilleshälar antar jag.

    Slog du några rekord nere i haschlandet då?

  • judo-freddan

    Medlem
    14 september, 2006 vid 21:43 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4
    simpa89 wrote:
    Ducaton såg väldigt lockande ut storleksmässigt, hur är det med motorn, rost, kvalité osv i jämförelse mot t.ex Sprintern?

    Kan inte Mercamotorer men Ducatons är klart stabil (diesel.) Forskade runt ganska mycket på olika forum och pratade med folk IRL innan jag slog till för jag hade just varit med om att bränna motorn på en T3 + en massa strul innan så jag ville vara riktigt noggrann. Ducato/Boxer/Jumpers dieselmotorer har riktigt bra rykte bland yrkesfolket. Motorn känns stabilt byggd och går inte sönder spontant som vissa andra kan göra. Vad gäller rost så är de helgalvade. Inga jobbiga rosttendenser trots att jag kanske bara tvättat den två gånger sedan köpet. Fin under också men i år tänkte jag låta någon splasha den med olja undertill för att se till att det förblir så. Sedan är som sagt inte allting tiptop. Det är ganska mycket lastbilskänsla när man kör = rätt svampig krängig gång i svängar. Rakt fram är den helt ok. Drar lite mer (1,0-1,1) än exempelvis T4 men hey du får bra mycket mer space därinne också. Gott om reservdelar utomlands då det här är samma bil som nästan alla husbilar. Finns mycket annat gott att säga men dags att binga. Lycka till!

  • judo-freddan

    Medlem
    13 september, 2006 vid 20:01 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4
    simpa89 wrote:
    Hur är det med körkort till stora as som sprintern resp. T4an?

    Tja så länge maxvikten inte överskrider 3500kg (vilket ingen av dessa gör) så är de ju lätta lastbilar eller husbilar = vanligt B-körkort.

  • judo-freddan

    Medlem
    13 september, 2006 vid 20:00 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4
    simpa89 wrote:
    Problemet med både T4 och HiAce är just höjden, sprintern har både längden och höjden. Någon synonym surfbuss till Sprinter, som man kan ha som ett alternativ? Sen åter till frågan, vad är det för körkort man ska ha till Sprintern?

    Det skall vara en Sprinter i denna storleken:
    http://www.blocket.se/vi/9273781.htm?ca=6_s

    Dubbla ”fönster” i bak, inte tre stycken.

    Som sagt: Peugeot Boxer/Fiat Ducato/Citroen Jumper.

  • judo-freddan

    Medlem
    12 september, 2006 vid 21:45 som svar på: MB Sprinter vs. VW T4

    Glöm inte Boxer/Ducato/Jumper. Jag har haft en Boxer 2,5TD 12m2 -97 i fyra år nu och är kanonnöjd. Rymmer ungefär lika mycket som en Sprinter, mkt vanliga bilar = ok priser på reparationer och delar. Dieselmotorernas kvalité är erkänt hög och de är helgalvade. Sett att T4or brukar vara mycket rostigare. Att gången sedan är lite svampig och att dörrar och annat håller har lite mindre kvalitetskänsla tycker jag är underordnat.

  • judo-freddan

    Medlem
    10 september, 2006 vid 11:37 som svar på: Jönköping

    Ok. Let´s get it right! Vilka spots tänker du på?

  • judo-freddan

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 13:50 som svar på: Det va som fan…..
    getwet wrote:
    Lägg av….är du där freddan? jag kommer ögonaböj, söndag kväll eller måndag morgon.

    Kul! Åker Peggy Sue och bor tillsammans med ett gäng kitare från varamon vindsurfingklubb. Bor i en stuga 300 m inåt landet i västra delen av Ekeviken. Vi kommer på lördag morgon.

  • judo-freddan

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 20:26 som svar på: Det va som fan…..
    getwet wrote:
    Kolla in Windguru Ekeviken på tisdag:cool2:

    Söndan och måndagen ser ju inte helt tokiga ut heller även om det inte är helt rätt riktning för Fårö. Guess who´s there då..?:grin:

  • judo-freddan

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 16:38 som svar på: Gutesurfers – need help!

    Tack för alla svaren hörni! Super! Nu har jag lite options.
    /Freddan

  • judo-freddan

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 16:37 som svar på: Gutesurfers – need help!
    FastlandsGuten wrote:
    Ring så löser vi dina problem 🙂 Om det blir rak väst så bör Rivet funka, dock ”långt” från Fårö. Ekeviken kan funka, Gammelhamn på Fårö kan gå bra, Ireviken kan bli mäktigt. Söndag-Tisdag ser bra ut! Jag åker till Fårö Fredag och stannar några dagar.
    hälsar, Peter

    Gärna det! Hittade inte ditt nummer på hemsidan eller i din profil. Kan du skicka det i ett meddelande?
    /Freddan

  • judo-freddan

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 16:23 som svar på: Gutesurfers – need help!
    Jesper_B wrote:
    Är ingen gute men tror mig ändå kunna rekommendera Ireviken på nordväskusten och Rivet nere vid Hoburgen på västligt. Gutarna får rätta mig om jag har fel. Funderar själv på att dra över typ söndag, måndag, tisdag..

    Skit – har ett svårinställt möte på onsdag.

    /Jesper B

    Rivet testade jag faktiskt i fjol sommar på V 12-14m/s. Inget dåligt ställe.. Inte alls dåligt. Man är inte bortskämd med logo side-off i sverige..

  • judo-freddan

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 19:25 som svar på: eberspräscher och Automatproblem
    SuperG5000 wrote:
    Fel 1 fixat!

    Fel 2 ingen aning, eberspräscher panelen blinkar vidare. Tips?

    Fel 3 Knappen har inte låst sig igen. Konstigt?

    Fel 4 får vara tillsvidare.

    Låter ju som startbatteriet är dåligt eftersom det var svårt att starta utan förbrukarbatteriet inkopplat. Det jobbiga med det är att det i så fall drar ner kapaciteten på hela systemet och förkortar livet även på förbrukarbatteriet. Frånskiljningsrelä och ett nytt startbatteri tror jag på. Kolla först vattennivån i resp batteri. Är den för låg så kan plattorna ha kokat. Kolla också vad spänningen över respektive batteri är (koppla alltså isär batterierna först.) 12,9 – 13,1 är fulladdat. Har startbatteriet lägre spänning än så när du kört ett tag innan så vet du att det är i dåligt skick och behöver bytas.

  • judo-freddan

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 12:55 som svar på: Surffesten vad hände?
  • judo-freddan

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 15:18 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..
    argulander wrote:
    ____SA wrote:
    För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?

    Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas

    Mmm, eventuellt. Får gratulera honom då för nu kan han ju skriva ett fett kontrakt med Boeing. De kommer säkert att bli glada över att kunna driva sina plan utan att behöva tillföra någon värme.. Jag menar vattenpropellern måste ju skapa en högre framdrivande kraft än den som verkar bakåt på luftpropellern (och resten av farkosten.)

    Är du säker på att det inte var så att luftpropellern var riktad mot luftströmmen men att båtens färdriktning kanske ändå hade en liten vinkel..typ ungefär så liten som en båt kan ha när den kryssar..?

Sida 9 av 55
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications