kailua
Forumsvar skapade
-
Så – lattorna spända lite till, blev kanon, tack
Avslutningsvis
Fundera och fråga mindre om detaljer hit å dit – check ( sorry för det )
Rigga mer – Håller ju på så – check på det också
Ha de -
Perfekt!
Tack för återkoppling – och igen – tack för hjälp och råd. Värt massor! -
Sorry – bilderna kom visst två ggr… Rackarns iPad
-
Hej igen. Tack för alla riggningstips.
Det är ju precis det som behövs , när man som jag håller på att lära sig riggning och trimning… Visst är det visuellt som kanske gäller och att man får rätt balans på vattnet men… Är man ny så är man. Har inga surfarkompisar och på mitt hemmaspot är jag själv…alltid. Var några svängar till Varberg förra säsongen och det var ju perfekt – var bara att hugga första bästa på stranden som såg ”erfaren ut” och fråga ” ser det rätt ut…”Följde Alex råd. Blev nog hyfsat. Ser iaf mycket bättre ut än första försöket.
Luff ca 415-416. Några cm mer än spec som är 413, så variotoppen kanske spelar in lite men specen ger ju helt rätt riktlinje.
Bom nästan spec 161-162
Seglet nuddar bommen 45 % in från nock när jag trycker lite på det
Tredje lattan går precis fri från masten
Fjärde lattan precis förbi halva masten
Femte lattan knappt halva masten
Summa summarum.
Akterliktet lite lösare än jag hade vant mig vid från mina övriga segel , freeride, men bättre spänt än förra riggningen
Lattorna lite svårare att rotera än övriga segel men dom verkar ju ligga rätt nu. kanske helt enkelt ett ”styvare segel”. Kan ju behövas när det blåser lite mer. Hårdare vind hjälper nog lätt runt lattorna så det ska nog inte till mycket ”knyck” efter segelflipp.
Det känns seglingsbart ut nu så det blir kul att känna när det blir första dagen med hårdare vind.
…Tanken var iofs att fjäderviktaren till sambo skulle ha det som nybörjarsegel nu i vår , vilket kanske var fel tänkt…och då hade det ju varit bra med lite lättare lattrotation, men men.
Försökte ta ngn bild , så om ngn är villig att titta på den och se om det ser OK ut så är jag tacksam.
Ha de
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/>
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/>
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/>
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/> -
Tittade i Simmers produktarkiv på nätet och där var ett av alternativ för rekommenderad mast SC6 400. Köpte därför en sån, passade bra eftersom jag redan hade samma linje i 430 och 460.
Borde alltså vara rätt mast till seglet.
Tycker Aquarios inlägg verkar logiskt och då ”borde” längaren hamna på 13…
Jag tyckte det blev lite för tight runt lattorna 4 och 5 runt masten vid första riggningen.
Därefter mer uthal och då nog för mkt fladder. Sen vaknade lillkilllen i barnvagnen …
Ska prova igen med mindre uthal och se om det kanske går att reglera lattrotationen lite mer med uthalet eller om lattspänningen kanske är för hård. Får prova lite varianter.
Funkar det inte så återkommer jag för eventuella tips och råd samt illustrerande foto -
OK. Tack för svar!.
Ska rigga igen ”på känsla” i lugn och ro när ungarna inte är hemma… Se om jag får till det, annars lägger jag upp en bild. Ville mest rigga efter specen för att få en känsla av hur det ska se ut. Mitt första vågsegel – övriga freeridesegel – och jag upplevde det som att det var mkt löst akterlik jämfört de övriga seglen när buken kändes ”rätt”
Läste En del gamla trådar om Crossover och förstår att det nog ska ha mkt nedhal och löst akterlik men det var så väldigt löst. Linjen mellan löst och spänt följde nästan den övre s.k. Stretchcontrol panelen. Mellan latta 1 och 2 så var det löst 80% in mot masten. Då är ändå nedersta lattan nästan i framkant masten och det krävs rätt så mkt handkraft för att rotera lattan runt seglet.
En till lite allmän fråga – brukar vågsegel ha ”lösare” akterlik än freeridesegel? Typ North Natural… -
Svarat. Kul initiativ från SMHI 👍
-
Jodå. Jag köpte en begagnad 8 m2 freeriderigg (Simmer Spark) till min Fanatic Shark i höstas. Ska börja testa med den riggen till Mistralen för att precis som du skriver ”se om det håller” och om det är seglingsbart. Inte optimalt kanske men ett steg uppåt i storlek iaf.
Om det funkar OK och är kul så kommer jag spana efter ett runt 9-9,5 med erkänt bra bottendrag , som t.ex just tractionseglet, och rejält begagnat eller äldre… Jag har en målsättning att inte lägga för stora pengar på ekipaget. Det är trots allt en gammal ”tung” långbräda.
Behöver dessutom en större fena. ( max 35 cm med US Box, finns nya på Surfspot)
Fokus och pengar är egentligen mot mindre bräda ( komplement nedåt från Sharken ) och planande korta brädor 😊
Grejen med Mistralen är snarare att få igång det med minsta möjliga budget. Ett garageprojekt och ”en sak i taget” liksom.
Men… Om det sen blir riktigt kul och jag fastnar för det kommer jag nog börja spana mot ngt lättare och ngt nyare typ en senare modell av Equipen.
…sen sneglar jag helt ärligt en del på Formula också, skulle nog passa bra på mina hemmavatten, men steget känns på ngt sätt så stort… -



Vinter, pappaledig, lite tid över… Så jag gjorde om mastfoten.
Lite bilder om ngn kanske är intresserad och har ett liknande projekt.
Den viktiga slutsatsen var att gummit i gamla jointen var vulkat över en kona i aluminium. Den fungerade som hona för en klassisk M8 från mastfoten så det var bara att byta ut mot en ny bogejoint. Det jobbiga var att få loss det gamla. Slutade med morakniv, bågfil, polygrip. Var tvungen att såga ut en ”tapp” i aluminiumkonen som jag kunde sätta största skiftnyckeln i för att hålla emot polygripen. Sen var det handstyrka. Att förvärma för att lossa går inte – då smälter den röda plasten på orginalfoten.
Bild 1 originalmastfot
Bild 2 demolerat. Man kan se resterna av aluminiumkonen med en tillsågad tapp.
Bild 3 den viktiga länken för att kunna ha kvar funktionen med rörlig mastfot i skenan.
Bild 4 klart med ny bogejoint och PIN fäste. -
kailua
Medlem24 februari, 2015 vid 08:21 som svar på: Kortare mast + mer förlängning = mer flextopp?Eller om jag bor kvar här så slutar det väl med Formula… Kan tänka mig att det blir många planingstimmar då…
-
kailua
Medlem24 februari, 2015 vid 08:01 som svar på: Kortare mast + mer förlängning = mer flextopp?Osså kan man ju undra varför jag sonika inte bara köper en NP mast…
Allt annat är Constant Curve, segel och master. Jag är snarare inne på att byta ut NP seglet mot ett Simmer eller North eftersom de andra är det.Men troligtvis inte nu..om jag inte springer på ett klipp. . Det är så mycket andra surfprylar som det måste pengar till.
Sen kommer en tid när jag slipat bort alla nybörjarmisstag och då borde nuvarande segellinje nog vara sliten och smälld tillsammans med alla dessa misstag. Min tanke är då att lägga lite mer pengar och starta på en ny segellinje med lite modernare och säkerligen lite vassare segel som är mer anpassad till den inriktning av segling som jag kanske nischat in mig i. Vem vet. Det kanske blir en massa racesegel eller dom där fina halvcambrade seglen som det skrivs så mkt positivt om eller … Vem vet kanske massa vågsegel med en flytt från slätten till kusten… -
kailua
Medlem24 februari, 2015 vid 07:50 som svar på: Kortare mast + mer förlängning = mer flextopp?Alex – tack för input. Låter som att det kanske då går att böja toppen mer så att det ser rätt riggat ut på land, men på vattnet tappar man istället känsla och prestanda då… Blir liksom svampigare. Kanske upplever jag inte så stor skillnad på min nuvarande nivå
Samtidigt så säljs det ju 30 % kol och de är ju mjukare från början. Skulle en mjukare mast ge mer flextopp? Eller blir den också bara just mjukare? ngn som vet?Jesper – intressant. Har 460 och 430 i samma serie så jag gick just ut i garaget och testade. Passade inte med 430 topp på 460 botten. Jag kan bara anta att det inte går om det följer samma kurva på minskning i diameter till nästa längd.?
Någon annan som vet och har testat? -
@alexasu 731093 wrote:
Låter som en bra plan!
Vad bra !
Då har jag gått från förvirrad till målinriktad igen. Känns betydligt bättre och definitivt lättare att veta VAD man ska hålla ögonen öppna efter på beg marknaden. Nu ska det bara dyka upp också 👍
Ha det gott -
Kan detta upplägg bli rätt?
Nu har jag läst och tänkt – vad tror ni, detta borde vara en ”safe” linje där jag inte går för smått för mina 85 kg och att brädorna kompletterar varandra – eller…?
Får bli två till brädor så att brädan och segellinjen ser ut så här:Lättvind
Befintlig 145 shark + 8,0 segel ( eller kanske ännu större…)Köp 1 (prioriterat) :
För medelvind – lagom svängorienterad freeride eller stor FSW runt 110-115 liter med 6,6 och hjälpligt 5,5 segling.
Ska fungera som fortsättningbräda i hemma vatten för att nöta gippar och vattenstarter samt fungera fina medelvindagar dagar i Varberg och på Fårö. (om jag läst rätt…typ RRD FSW 115, JP Xite-ride, Fanatic Eagle 113, Naish global freeride eller liknande från runt 08-09 )
Tror även Sambon hjälpligt kan glida runt på denna med litet segel. säsong 1 när 145 l snabbt känns alldeles för stor…Köp 2:
För hårdare vind och när jag verkligen sätter gipparna och vattenstarterna.
FSW runt 90 liter. Ska fungera runt 4,7-5,5 men kanske mindre.
Borde även bli en bra utvecklingsplattform för Sambon.
Komplettera eventuellt med ytterligare ett mindre segelHar jag tänkt hyfsat rätt?
-
Tack ska ni ha – Det blev för mig en mycket nyttig (men dyr 😄) tråd.
Sammanfattning; min tanke om perfekt kombobrädan verkar fallera.
En bräda blev två.
Ska det vara hyfsat rätt volym för mig så tenderar det bli för stort för sambon så fort hon börjat plana rejält. Blir bara ” halvbra” för båda.
Om taktiken att det snabbt ska bli kul för henne när hon väl kommit från subplaningsfarter så behöver hon nog snarast en egen och rätt anpassad bräda.
Verkar heller inte som att 4,7 minsta storlek i segellinjen kommer räcka till.
Nåväl – mindre brädor och små segel har jag sett till hyfsade priser på forumet när jag jagat efter min stora så det kanske inte behöver bli så farligt dyrt ändå.
Återigen tack för delandet av tankar och erfarenheter – grymt
Nu ska jag plöja trådar, gamla tester och leta bräda/ brädor
Beslut att ta: FSW eller freeride – lutar (just nu) åt FSW samt volym dvs gå på större eller våga steget att kapa sista litrarna.
ha det bra!!
