kalle57
Forumsvar skapade
-
Bmw 3-serie… Får du inte in brädan i coupén på den? Om du tittar i länken som jag refererade till ovan så var det en kille som fick in prylarna i en Mazda RX8:a, se bilden han skickade, o en annan i en Pontiac Fiero (tror jag det var).
Förstår problemet om man har en Miata som ju är 2-sitsig men en 3-serie har ju oddsen mer på sin sida. Hur lång är din bräda? Har du testat att få in brädan? Vore intressant att veta hur det gick i sådana fall. Har inte testat att få in ngn bräda i min kärra ännu nämligen som jag tror har ngt större/längre coupé än din.
mvh
-
Tjena Spray!
Har lite samma problem (se tråden nedan). Vilken bil har du? Själv valde jag en 4-sitsig audi cab och funderar på om det går att fälla främre passagerarsätet för att sedan lägga brädan längs med coupén. Då skulle man kunna ha cabben uppfälld vilket ju är schysst om man åker lite längre sträckor eller om det regnar. Kan inte tänka mig att det är olagligt heller.
Vet att man kan ha ”takräcke” till Porsche Boxter men som en kompis sa, dessa specialprylar tillverkas i en väldigt liten serie och blir väldigt dyra. Sedan har jag väl inte sett ngt liknande till någon anna bil heller. Hur som helst verkar det vara en väldigt knölig konstruktion.
Som vissa skriver att skaffa dragkrok – funkar bara inte ihop med en cab, hold some hight!
Skaffa en extra bil blir tokdyrt med tanke på alla kringkostnader som även en beg bil för med sig.
Försök fixa att få med brädan med det du har istället.
http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55132&highlight=cabriolet
-
Äh, det finns ju bara en miljöbil värd namnet!
-
fastforward;442881 wrote:Det där med att jeepar kan vara miljövänligare än Prius är egentligen inte så konstigt om man gör en fullständig livscykelanalys – dvs hur mycket miljöpåverkan en produkt har från produktion till skrotning.
Det säger sig själv att en Ford-truck som det säljs enorma volymer av kan slimma produktionen mycket mer än om man måste importera ett par Priusar från Japan. Därför blir trucken mer miljövänlig på det stora hela.
Naturligtvis är detta en mycket orättvis jämförelse – när Priusen börjar sälja i sådana volymer som trucken så tippar vågskålen direkt. Men de amerikanska tillverkarna gör så klart allt de kan för att kunna marknadsföra sina fordon som miljövänliga och pekar därför på sådana här undersökningar.
Det verkar som att det är just batterierna som är den springande punkten. Det kostar oproportionerligt mycket i energi o återvinning att tillverka batterier. För den som vill läsa mer om detta så ta en titt här:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece
En ganska bra o intressant artikel för övrigt.
-
Knatte;442867 wrote:Mycket tveksam till detta påsteånde och researchen… Är undersökningen beställd av de stora i USA??
90% av en bil totala miljöpåvekan kommer från utsläppen när bilen används. Har läst att en ny bil har lönat sig klimatmässigt efter ett år jämnfört med att fortsätta köra med sin gamla nuvarande bil. Dvs. att den energin/matertial som behövs för att tillveka bilen, snabbt är intjänat pga mindre miljöpåverkan under brukandetiden.
Tror exemplet handlar om en gammal bil kontra en skapligt snål ny bil.:smile:Antagligen ligger sanningen i vanlig ordning mitt emellan ngnstans… Hur som helst är jag själv tveksam till hybridbilar eftersom all energi för framdriften fortfarande kommer från bränslet. Energin som genereras från inbromsningen tycker jag är försumbar, i varje fall på landsväg. Att den drar mindre än andra bilar – nja, vet jag inte om det stämmer till 100% om man jämför med lika motorstarka bilar. Den stora vinsten ligger väl i att man inte släpper ut några avgaser vid rödljusen eller i köer. Plug in-bilar däremot verkar ju lovande för pendlare. Får se när dom dyker upp. Tills dess håller jag nog fast vid min standardbil o gasar lite mindre o kör några färre mil.
-
Ola_P;442854 wrote:Jag hörde någon som sa (svenne kanske?) att det är miljövänligare att wv än en miljöbil (typ prius) då wv har gjort sin tillverkning någotsånär miljövänlig. Och att miljöbilarna snarare blir miljöbovar då tillverkningen, batterierna etc. inte direkt är snällt mot miljön.
Hur sant det är vet jag dock inte. Och det behövs ju att det säljs lite miljöbilar för att det skall vara intressant att fortsätta utveckla dem.
Jo, det är rätt tyvärr Ola. Allt beror ju på hur man räknar förstås. Se utdrag från Ny Teknik nedan.
En gammal jeep är miljövänligare än en modern hybridbil. Det konstaterar det amerikanska CNW Marketing Research. De har räknat med bilens hela livslängd och inte bara bränsleförbrukningen.
En Hummer har en total energikostnad på 80 kronor per mil, medan en Toyota Prius drar hela 135 kronor per mil.
En Honda Accord i hybridutförande har 50 procent högre energikostnad per mil än icke-hybriden av samma bil, enligt CNW Marketing Research, som har utvecklat en egen beräkningsmodell för att kartlägga bilarnas totala energiförbrukning från vaggan till graven -
En beg bräda runt 120 liter från 2003 blir det då om man ska sammanfatta. Det är nog rätt att satsa på ngt som funkar i 7 m/s så det blir många åk.
Hoppas det kommer fler annonser på köp&sälj till våren bara. Nu verkar det ganska öde där…
-
Tack för alla svar!
Jag vet egentligen inte mycket om Exocet eller ngt annat märke – har bara läst recensioner osv. JP ska ju vara schysst också. Jag är mer inne på att bestämma mig om volym just nu för att få en bräda som passar just mig.
Mitt användningsområde är ngt begränsat eftersom jag inte kan mycket mer än att plana o vattenstarta ibland. Det som kommer närmast blir nog att köra hängsele, gippa ordentligt med lite fart. Inga hopp direkt utan lite mer cruising även om jag säkert gillar känslan av att köra en lite livligare bräda.
Det verkar som jag ska hålla mig mellan 100-120 liter vilket verkar rimligt. Om det blir freeride eller freestyle har jag ingen uppfattning om ännu. Får läsa på mer.
Som sagt, tack ska ni ha för era kommentarer och fyll gärna på med mer info om ni har fler rekommendationer.
Häpp!
-
Det är nog inte fel att ta ett sabbatsår. Har en brorsa som aldrig varit intresserad av att plugga men efter några år med halvtråkiga jobb så började han på högskolan i alla fall och fick toppbetyg. Vad jag försöker säga är att de som pluggar lite senare tror jag har det lite lättare. Dels vad gäller motivation och dels så tror jag hjärnan mognar med tiden. Eftersom du redan kommit in så föreslår jag att du pluggar som fan till sommaren och sedan tycker jag du ska ut o resa i ett år. Efter det känner du säkert lite större motivation.
Häpp!
-
Hade oxå problems med matten och hade en del omtentor. Det är tuffast de första 2 åren sedan blir det lättare. Det är bara en fråga om disciplin och plöja räkneuppgifter – inget annat. Kör hårt bara så fixar det sig!
-
Tycker nog inte du ska sumpa din fina utbildning för att bli polis eller liknande. Hitta ett schysst jobb som civ ing som du kan bygga din framtid på och surfa på helgerna istället. Är själv civ ing och har 6 veckors semester och fri arbetstid, dvs kan i stor utsträckning själv välja att sticka o surfa en förmiddag, samtidigt som jag tjänar bra. Pengar är som bekant bra att ha för resor och utrustning mm.
-
Tackar för alla svar – det gick undan!
Har hyfsad koll på att vindsurfa även om jag inte äger egen utrustning ännu. 2 veckors surf på Mauritius under jul/nyår gör underverk med vattenstarter och annan finslipning. Mycket intensivt och jäkligt kul! Ska nog kunna fixa att surfa med en 2,5-meters bräda.
Efter att ha sett bilden på RX-8:an så är jag numera övertygad att det går att klämma in en bräda även i en A4:a. Som någon sa så är det ju bara att testa. Lite synd bara att om man åker 2 så måste den ena sitta i baksätet – men lite får man väl lida för att ha valt en opraktisk kärra.
Var köper man bäst begagnade prylar förresten? Annonser här eller?
Ha det skönt!
