Forumsvar skapade

Sida 14 av 66
  • kapten-k

    Medlem
    9 september, 2011 vid 20:18 som svar på: Råd om speed/slalom-segel runt 6.5

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=nU3u8zIFxAU”]Sean and his PWA choices – YouTube[/ame]

  • kapten-k

    Medlem
    7 september, 2011 vid 19:42 som svar på: Segelstorlek – Vindhastighet

    Det beror väldigt mycket på hur man riggar sitt segel oxå, slalom och race prylar har större register tycker ialla fall jag, medans vissa planar grymt tidigt på sina freestyle prylar.

    många slalomseglare här nere kör 8.2 7.1 6.2

  • kapten-k

    Medlem
    7 september, 2011 vid 19:19 som svar på: nya svenska

    TJoohooo vilka farter! Grattis!

    Kul man är på kurs i halmstad utan prylar!

  • kapten-k

    Medlem
    6 september, 2011 vid 20:15 som svar på: Speed-omkörningar
    Mr.Jibe;668779 wrote:
    Visst… ok att det må va störande med alla ”sölkorvar” men det låter ungefär som att alla som köpt ferrari ska få köra hur fort dom vill och på köpet få ha ett eget körfält (typ bussfält) helt utan regler………………. Och dessutom vet INTE (!!!) alla gammelrävar bäst! 😀 Och tror inte folk som blir omkörda av en speedare tänker, oj han skulle bara slå världsrekord så det gr inget att mitt segel gick sönder och att jag bröt benet…

    Tog kanske i men ville bara få ut min åsikt om det hela!

    -Fred ut

    Att segla i habo när det blåser mer än 10m/s och är helt platt, och inte följa väjningsregler, det är ungefär som att gå ut i vänsterfilen på autobahn i 60km/h och inte titta i bakspeglen.

  • kapten-k

    Medlem
    5 september, 2011 vid 19:01 som svar på: Speed-omkörningar
    Alken;668627 wrote:
    Tycker 5 m låter väldigt lite,både vid omkörning, och ännu mer i 30 knop från varsitt håll , lite spinout eller en sned vågstuds så kan det hela sluta väldigt illa.
    Dessutom: har om någons mast mer än 5m ska man hålla mer än 5m ska man gå mer än 5m ifrån,ifall nån tappar riggen.
    Som en parantes kan sägas att jag fick oväntat besök i mitt segel i somras(i låg fart) när jag höll på att dra min 5.50 höga rigg… tur att farten var så låg och att inget gick sönder. (detta fall är iofs lite OT då det rörde sig om en nybörjare som vinglat)

    Om möjligt tycker jag 10m minst, särskillt om det är ovana surfare inblandade, de kan ju göra vad som helst(lova plötsligt i en by exempelvis). Även när det är väldigt byigt tycker jag man behöver större marginal då farterna inbördes varierar väldigt mycket, folk lovar och faller av mycket, och en del i byarna är väldigt överriggade.

    10m??? skojar du?

  • kapten-k

    Medlem
    3 september, 2011 vid 22:45 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

    JAg har en isonic 127 och 9.3vapor som lättvindskitt, och den kräver 2 pumptag för att plana, men då blåser det inte mycket jämfört med en formula, så tyckte jag att formulan var tyngre att få igång med ”bara” 9.3 på, men väl igång så går formulan bättre genom vindhål och på kryss, halvvind däremot går 127an som en raket, hittar ni nån bra weed fena för stora segel kan ni ju hojta.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=X9iCcPNCGnw”]Isonic 127 Headcam test – YouTube[/ame]

  • kapten-k

    Medlem
    2 september, 2011 vid 12:39 som svar på: Slalombräda för choppigt vatten..?

    Hittar du en rrd fireball så är de riktigt snabba freerace oxå tror de kom 2002, en kompis till mig har en sån tror den var 271x66cm löjligt snabb i chop iallafall.

  • kapten-k

    Medlem
    1 september, 2011 vid 17:06 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

    Kolla formula trådar om du vill ha tekniktips.

  • kapten-k

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 21:32 som svar på: Slalombräda för choppigt vatten..?

    Tabou har aldrig haft trä i sina manta slalombrädor, -05 och -06 var det kol på både undersidan och ovan sidan, -07 till 09 var det glas i botten och kol på ovansidan, på vissa större modeller var det kol/kol, de senare åren finns det teamedition och std, TE är kol/kol.

    Har lagat några olika

    F2 sx från -06 var det rejält med kol i både ovan och under sandwich

    Kolla noga om brädan är mjuk nånstans på ovansidan och att botten inte har negativ rocker.
    Det gäller alla beggade brädor, Alla brädor kan bli ”mjuka” delaminera wood eller inte.

  • kapten-k

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 13:58 som svar på: Slalombräda för choppigt vatten..?

    Den här frågan har varit uppe innan, hur bra en bräda funkar i chop beror mest på seglaren och trimmet. Får man upp brädan ur vattnet och kör på fenan så går det mycket lättare.
    Sen är vissa brädor liviligare medans andra går lungnare. vilket kan tolkas som att en liviligare bräda är svårare att segla, men den är lättare att få upp på fenan.

    De flesta kommer att rekommendera de brädor de själva har till salu.

    Jag har en manta 68 100liter och en exocet rs5 115liter till salu, Båda går SUPERLÄTT I genom allt chop som finns, förutsatt att man kan hitta rätt trimm, Exocet är dock lättare att trimma, gippa och segla. den har dessutom häldämpning.

  • kapten-k

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 21:55 som svar på: 2012

    Riktigt smart att göra en kant till att stå på när man seglar i chicken strapsen, varför har ingen tänkt på det innan!

  • kapten-k

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 12:25 som svar på: Speed-omkörningar

    5m ca beroende på förhållanden och man inte känner varandra. 5cm på slalom tävling. förutsatt at jag inte har nya prylar. då vill jag ha 2m . paddy körde om mig i lovart med ca 10cm på klubbtävling. tur jag inte luffade!

  • kapten-k

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 11:36 som svar på: Speed-omkörningar

    jag seglade på ett gaastra 2009 6.7 och en grå manta2006 om det hjälper nåt

  • kapten-k

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 11:15 som svar på: Speed-omkörningar

    hej. jag vet inte om det gäller mig. men jag körde om någon. 4-5m om lovart. problematiken som jag ser det är att det finns många som inte kan väjnings regler. dvs babord väjer för styrbord lovart väjer för lä osv.
    köra om en okänd seglare i lä. kan vara farligt för vissa gippar utan att se bakåt,ner i vind.
    I går slörade jag in för styrbords halsar. varvid jag möter en kille med north segel som ser ut att falla av lite för att väja, istället gör killen en vulkan,eller något liknande framför mig och landar i vattnet. oups tänker jag och får avbryta slören, vartpå jag får spinout i 33knop. jag får dra tillbaka spinouten och passerar killen som står i vattnet med kanske 2m. Om detta var du så förstår jag att det var lite obehagligt. och jag skall väja för någon som är stillastående/drivande., men när man får möte på babords halsar så måste man tydligt ändra kurs och skapa lucka så att det går att manövrera.

  • kapten-k

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 11:07 som svar på: Bilpolish vs. monofilm???

    +1 jester, tror oxå det sabbar mer än det gör nytta.

Sida 14 av 66
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications