kapten-k
Forumsvar skapade
-
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=nU3u8zIFxAU”]Sean and his PWA choices – YouTube[/ame]
-
Det beror väldigt mycket på hur man riggar sitt segel oxå, slalom och race prylar har större register tycker ialla fall jag, medans vissa planar grymt tidigt på sina freestyle prylar.
många slalomseglare här nere kör 8.2 7.1 6.2
-
TJoohooo vilka farter! Grattis!
Kul man är på kurs i halmstad utan prylar!
-
Mr.Jibe;668779 wrote:Visst… ok att det må va störande med alla ”sölkorvar” men det låter ungefär som att alla som köpt ferrari ska få köra hur fort dom vill och på köpet få ha ett eget körfält (typ bussfält) helt utan regler………………. Och dessutom vet INTE (!!!) alla gammelrävar bäst! 😀 Och tror inte folk som blir omkörda av en speedare tänker, oj han skulle bara slå världsrekord så det gr inget att mitt segel gick sönder och att jag bröt benet…
Tog kanske i men ville bara få ut min åsikt om det hela!
-Fred ut
Att segla i habo när det blåser mer än 10m/s och är helt platt, och inte följa väjningsregler, det är ungefär som att gå ut i vänsterfilen på autobahn i 60km/h och inte titta i bakspeglen.
-
Alken;668627 wrote:Tycker 5 m låter väldigt lite,både vid omkörning, och ännu mer i 30 knop från varsitt håll , lite spinout eller en sned vågstuds så kan det hela sluta väldigt illa.
Dessutom: har om någons mast mer än 5m ska man hålla mer än 5m ska man gå mer än 5m ifrån,ifall nån tappar riggen.
Som en parantes kan sägas att jag fick oväntat besök i mitt segel i somras(i låg fart) när jag höll på att dra min 5.50 höga rigg… tur att farten var så låg och att inget gick sönder. (detta fall är iofs lite OT då det rörde sig om en nybörjare som vinglat)Om möjligt tycker jag 10m minst, särskillt om det är ovana surfare inblandade, de kan ju göra vad som helst(lova plötsligt i en by exempelvis). Även när det är väldigt byigt tycker jag man behöver större marginal då farterna inbördes varierar väldigt mycket, folk lovar och faller av mycket, och en del i byarna är väldigt överriggade.
10m??? skojar du?
-
kapten-k
Medlem3 september, 2011 vid 22:45 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147JAg har en isonic 127 och 9.3vapor som lättvindskitt, och den kräver 2 pumptag för att plana, men då blåser det inte mycket jämfört med en formula, så tyckte jag att formulan var tyngre att få igång med ”bara” 9.3 på, men väl igång så går formulan bättre genom vindhål och på kryss, halvvind däremot går 127an som en raket, hittar ni nån bra weed fena för stora segel kan ni ju hojta.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=X9iCcPNCGnw”]Isonic 127 Headcam test – YouTube[/ame]
-
Hittar du en rrd fireball så är de riktigt snabba freerace oxå tror de kom 2002, en kompis till mig har en sån tror den var 271x66cm löjligt snabb i chop iallafall.
-
kapten-k
Medlem1 september, 2011 vid 17:06 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Kolla formula trådar om du vill ha tekniktips.
-
Tabou har aldrig haft trä i sina manta slalombrädor, -05 och -06 var det kol på både undersidan och ovan sidan, -07 till 09 var det glas i botten och kol på ovansidan, på vissa större modeller var det kol/kol, de senare åren finns det teamedition och std, TE är kol/kol.
Har lagat några olika
F2 sx från -06 var det rejält med kol i både ovan och under sandwich
Kolla noga om brädan är mjuk nånstans på ovansidan och att botten inte har negativ rocker.
Det gäller alla beggade brädor, Alla brädor kan bli ”mjuka” delaminera wood eller inte. -
Den här frågan har varit uppe innan, hur bra en bräda funkar i chop beror mest på seglaren och trimmet. Får man upp brädan ur vattnet och kör på fenan så går det mycket lättare.
Sen är vissa brädor liviligare medans andra går lungnare. vilket kan tolkas som att en liviligare bräda är svårare att segla, men den är lättare att få upp på fenan.De flesta kommer att rekommendera de brädor de själva har till salu.
Jag har en manta 68 100liter och en exocet rs5 115liter till salu, Båda går SUPERLÄTT I genom allt chop som finns, förutsatt att man kan hitta rätt trimm, Exocet är dock lättare att trimma, gippa och segla. den har dessutom häldämpning.
-
5m ca beroende på förhållanden och man inte känner varandra. 5cm på slalom tävling. förutsatt at jag inte har nya prylar. då vill jag ha 2m . paddy körde om mig i lovart med ca 10cm på klubbtävling. tur jag inte luffade!
-
jag seglade på ett gaastra 2009 6.7 och en grå manta2006 om det hjälper nåt
-
hej. jag vet inte om det gäller mig. men jag körde om någon. 4-5m om lovart. problematiken som jag ser det är att det finns många som inte kan väjnings regler. dvs babord väjer för styrbord lovart väjer för lä osv.
köra om en okänd seglare i lä. kan vara farligt för vissa gippar utan att se bakåt,ner i vind.
I går slörade jag in för styrbords halsar. varvid jag möter en kille med north segel som ser ut att falla av lite för att väja, istället gör killen en vulkan,eller något liknande framför mig och landar i vattnet. oups tänker jag och får avbryta slören, vartpå jag får spinout i 33knop. jag får dra tillbaka spinouten och passerar killen som står i vattnet med kanske 2m. Om detta var du så förstår jag att det var lite obehagligt. och jag skall väja för någon som är stillastående/drivande., men när man får möte på babords halsar så måste man tydligt ändra kurs och skapa lucka så att det går att manövrera. -
+1 jester, tror oxå det sabbar mer än det gör nytta.
