kapten-k
Forumsvar skapade
-
Satsa på ett största segel som är kroppsvikt i kg/10=m2 segel
dvs väger du 70kg=7.0
Det är lättare att segla när det blåser 7m/s än 14, man får fler dagar på vattnet oxå. -
kolla på nån film ,typ beginner to winner .sen kanske du skall ha e större segel oxå, om du bara har en 4.0a, beroende på vad du väger, men minst 6.0
-
@aspartam 535614 wrote:
Mina bilder från gårdagen.
Killarna på bild 7 och 8 ser ut att behöva lite mer nedhal i sina segel.
Svårt att säga på bild bara, men jag misstänker det var det lika byigt som i klagshamn, -
Var i klagshamn och körde bakom piren, kan säga att det var riktigt byigt även där.
-
Känner inte till nåt läger. Det bästa är nog att ta sig till habojung eller klagshamn på blåsiga dagar. där finns möjlighet att hyra samt gott om tips från folk på stranden.
-
Drar du mindre nedhal (pga mjukare mast) och inte pumpar så kanske du planar lite tidigare(om allt annat är lika), har du för mjuk mast och pumpar så planar du inte tidigare, då viker sig seglet.
Detta är typ en parameter av 50 när det gäller hur tidigt du planar.
-
Tror det var åberg -99 swt
-
@Ludde– 534615 wrote:
ojj sorry, didn’t notice…vet inte vad som räknas som speed, men 30 knop förra året va tillräckligt med speed för mig iaf 🙂
Över 30 tycker jag e fort, har du gjort det på en kona så e jag impad!
Det viktigaste är att man har roligt, inte vilka prylar man seglar på. -
snöar i lund med… så går det när man inte håller käft.
-
äuhm… Här på Skånska Rivieran kör vi på ofruset vatten
-
tabou har cut-outs på de stora mantorna, ej med lösa bitar tilll.
mina åsikter:
cut-outs är bra i lättvind då det ger brädan mera släpp.
cut – outs ger ökad risk för spinout med sjögräsfena, inte annars -
@JFR007 534163 wrote:
Som vanligt så är Kapten Klänning som öser ur sig idéer men det bara jag som har rekat på allvar.
Piren är tokhög. Dessutom är det ett riktigt hårigt beachbreak att ta sig ut ifrån från småbåthamnen (typ fyrnoll l’Almanarre pålandsvind – riktigt jävligt). Jag vände. Det skulle vara om man lyckas sjösätta från pontonbryggorna inne i småbåtshamnen, simma ut därifrån, seglar bakom pirarna som är höga och läar samt tillslut lyckas undvika att bli slukad eller påkörd av höghastighetskatamaranen som anländer med jämna mellanrum. Nej då stannar jag hellre hemma och klipper gräset.HAHAHA bra jobbat, vi saknar dig i Habo, vi har varit ute två gånger nu.
(Jag ber om ursäkt för stället vi testade sist)LUDDE: DU VET VÄL ATT DU ÄR PÅ SPEEEED FORUMET, så du är välkommen att köra speed/slalom med din kona one.
-
När ni säger att era 7.5 ger lika mycket kraft som ett 9.0 , har ni provat ett full-race 9.0 med rätt mast, och bräda osv som passar?
Tror nog att de nya 7.5orna ger bra kraft så att man kommer upp och planar, när man sen väl planar tror jag inte de är särskilt roliga jämfört med en 9.0a.
Kan bara göra några riktiga pumptag så man kommer igång så tror jag man har roligare på ett race segel i lite vind.Kommer att köra 8.2 vapor i år, ses vi habo kan vi ju låna varandras riggar så får vi se skillnaden.
-
Håller med S19 här, dessutom tror jag att om man har ett vanligt v8 eller riktigt race segel så kan man ju bara dra lite mindre nedhal och uthal så får man mer drag, dock så är väl de nya seglen lite lättare, men man kan ju inte samma stabilitet när man drar mer nedhal.
-
@Klint 533197 wrote:
Mauisails bommarna går att förbeställa genom Vindsurfing.se t.o.m 12/3 till bra priser.
Dom får ta och fixa sidan först då!
”This is a default setup of the osCommerce project, products shown are for demonstrational purposes, any products purchased will not be delivered nor will the customer be billed. Any information seen on these products is to be treated as fictional.”
