kapten-k
Forumsvar skapade
-
En sandwich bräda är ExtruderadPolystyren(frigoli) ”kärna”+ underlaminat (väv+epoxi) +sanwichskum ca 3-8mm tjckt( polyurethane) (divinycell) airex herex) +ytterlaminat (väv+epoxi) +spackel+färg+ halkskydd
@Planing 720933 wrote:
Kan du förklara terminologin? Vad innebär laminat, och vad innebär sandwich? För mig är laminatet just karbon/glasfiber/epoxi, och det är väl ganska så självklart, men vad är sandwichen? Min nuvarande gissning är att det är hela konstruktionen, dvs skumkärna plus laminat, men jag är inte säker. Är det så du ser på saken oxå?
-
DOH! Brett, i can fix that for you, I have fixed a lot of boards and built a couple, you need to remove all the damaged laminate and check the sandwich. Otherwise Linus who lives in arlöv fixes boards too.
Check my facebook pictures.. i recently repaired a carbon art that was dropped from a car… -
Ser riktigt gött ut! 23e december såg det ut så här i lomma… helt platt!
http://www.youtube.com/watch?v=vhFUGdlLudI -
Ser inte ut att blåsa mycket på Norge-filmen… sjukt nice vågor! Ser ut som man kunde drat på slalom prylar och hoppat lite!
-
Tjhoohoo Sittsele( race med låg krok) regeeerar! Även i vågor enligt min åsikt!
-
Kan man inte speeda bakom piren då? Jag hade gärna sett de bytte ut långa bryggan i bjärred mot en låg pir!
-
+1 The_ novice Still.. i really miss a 8.6 sometimes
-
kapten-k
Medlem24 januari, 2014 vid 17:35 som svar på: North XTi/XTR and shox system, worth the money?It dangerous to sail in slush puppy, The can be bigger ice block mith gravel and stones in them that floats just beneath the surface.
Regarding mastfoot system i like
http://streamlined.us/ and neilpryde systems,
chinook is probably good also, and many others. Hvent tried the north lever, but seen some breakages on thoose. Just get a solid system with euro pin and BIG Rollers and you are good to go.
I have streamlined mastfoots and serverne extentions. -
offtopic! jag tycker oxå det är en fördelen att ha kroken lågt. men jag har svårt att se fördelen att trycka ner en midje sele jämfört med en låg race sele.. jag har en gammal NP race sele från -90talet med kroken precis ovanför snoppen. den använder jag i vågor oxå.. med en midje sele flexar kroken uppåt vilket är helt kasst. jag kör 28-32″ linor men borde kanske köra 34″ linor i lättvind och höja bommen mer. Alla seglar olika. när jag blir mycket överriggad så sänker jag bommen så då vill jag ha kortare linor. Vissa vill ha längre linor när de blir överriggade. om ditt system nu är så himla mycket bättre så kan du väl designa en egen seele och börja sälja den. alternativt bara skapa en ny tråd och ta ditt babbel dit.. den här tråden handlar faktiskt om handskar!
-
I try to have a minimalist kit to.. ended up with 4boards and 4sails when i go slalom sailing. Had a many fine 9.5 days on the 127.. mostly only me on the water. actually never sailed the 9.5 overpowerd. cause i chickend out and sailed 7.9 underpowered instead.. thats a misstake to learn from this year
-
5.5 powerd on a futura 121…. i would get a smaller board for that!
brett, if you want to save money on 1 sail i would skip the 5.7 since you van probably sail the 6.4 very overpowerd… If you havent got the 880 ywt.. why not an 87 or 90 insteåd? -
Funkar nog ok. beror på vad du väger oxå. Beror på vilken typ av segel med. Har du redan 8.5 ger det inte så mycket extra.
-
Inga heat, Bästa 5*10s under en given dag /tid tycker jag. Typ mellan 10-16 eller nåt, så de som har åkt långt inte har packat ihop och åkt hem, sen vinner någon på grund av det kommer mer vind precis innan mörkret eller liknande. Detta får ju spikas utefter rådande förhållanden.
-
Hi Brett!
I try to match the sails to my boards to get ideal combos, and have some crossover, so i can just change board and not sails. The 8.5 will work fine for that board, and when yu are to overpowerd you can easily sail yor 7.1 on the 107, but i still think the 7.8 is the ideal sail for the 107. Will you crossover on the 7.1 and use that on the Isonic 80 or sail the 6.4 on the 107?I used the 127 and 97 last year with 9.5 7.9 6.7 and 6.0 vapors The 127 felt almost to big for 7.9 so i ended up sailing a lot with the 7.9 and 97. i never used the 6.0 but used 5.3 wave gear instead.
This got me to buy a Isonic 110 for 7.9 and i will sell the 97 and get a 90 instead, but then i feel i need a 8.6 for the 110. Its very hard to make theese off season choices!
