kapten-k
Forumsvar skapade
-
ser väldigt platt ut det seglet.nedersta cambers ser inte ut att ha rullor.
när gick north i från gafflel cambern som jag har mitt gamla iq? nån som vet? -
@Oregistrerad 442838 wrote:
Lastbilar med partikelfilter släpper INTE igenom stora partiklar (läs stora som cigarettrök). Reningsgraden ligger på 95-99% och fördelningen av dessa som släpps igenom är oftast mindre än 2.5micron vilka inte är synliga för ögat…
Bilprovningen mäter inte storlek eller vikt under en körcykel, de mäter opacitet vilket kan ha sina brister. Motorer idag certifieras (bilprovningen certifierar inte) på partikelvikt, inte storlek eller antal…men det kommer troligtvis
Sägas också bör att väldigt få lastbilar har partikelfilter i Europa idag.Dubbdäck är ett mycket större problem än dieselbilar med partikelfilter.
/U
Ok Men det var nåt att de inte mätte ordentligt, gott om svartbolmande lastbilar här i skåne från hela europa.
Har du koll på hus gasbussarna är? de stinker ialla fall som fan! Inte vänliga motnäsan ialla fall.
-
@Oregistrerad 442720 wrote:
Vilken källa har du fått det ifrån??? Låter lite paradoxalt….
/Udo
Jag läste en arktikel om svensk bilprovning och miljö certifiering och de kollar bara upp till en viss storlek.
-
knatte , jag tänker mest på lastbilar, även om de har partikelfilter så släpper de ut stora sot partiklar som inte är farliga för miljön, men för alla som andas. Dessa partiklar bryr man sig inte om att mäta.
Bil dieslen har blivigt renare, med mindre svavel detta har gjort att fartygsdieslen har blivigt skitigare så all fartygs trafik i europa spyr ut svavlet till våra lungor. -
kolla filmen ”Who Killed The Electric Car” !
Jag räknade ut att med en sån bil skulle driften vara 1kr/mil + batteribyte med dagens elpris.
jag har 2,4 mil till jobb har för mig att räckvidden på den bilen var 16mil
Buss tar över 1,5timme till mitt jobb med bytenhttp://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
Diesel är vidrigt både med och utan filter! Man silar mygg och släpper igenom elefanter. Man mäter inte mängden stora partiklar som ordsakar lungsjukdomar och cancer.
bensin släpper ut mer co2 , men har mindre partiklar
dessutom tycker jag att ottomotorn borde gå att få lite bättre! en gammal saab v4 har frihjul, dricker 0.6lit/mil om man snålar förgasaren och dessutom får man plats med alla surfprylar. Detta på en sketen fordmotor från 50-60tal
-
Tala om OFFTOPIC!
Jag får ialla fall in en 550mast i min ”nya” saab även om det är lättare i min gamla audi! -
-
Hoppas jag kan segla då!
-
ahh! det sista stället hade jag tänkt testa i vår jonas!
borde vara grymt om man får vinkel så man kan slöra innåt!Angåeende vombsjön så kanse det är mer vegitation nu än för 10år sen!
Förr gick det att köra in på vägen som går innanför stål räcket, men där lade bonden dit stenbumlingar pga att citat ”zigenare campade där”
man fick ialla fall förr 200m fri vind i södra delen där det var väldigt platt.
det borde fortfarande gå bra att hoppa i längre norrut mot fiskaren. -
@JFR007 441023 wrote:
Rekade idag. Södra delen vid vägen såg ok ut men knappast jättebra. Fågelskyddsområdet och förbudet att färdas över 5 knop mellan stranden och 300 meter ut försvårar segling.
Nåt nytt för mig, har bara hört att det är max 20knop på sjön, men jag har aldrig varit med av att någon har klagat, var iofs flera år sen jag seglade där.
-
Jag hade gjort så här: ta bort padsen helt, såga bort laminatet där det är mjukt med ett bågfilsblad. Spara laminatet med sandwichen(airex, pvc)om det inte är helt söndersmulat.
Tag en rasp eller grov slipduk och slipa laminatbiten och runtom det utsågade området tills du ser väven, slipa ca3-4cm runtom det utsågade.
Förstärk/jämna ut skummet under med pu lim/fogskum, när det har härdat så lägg i glasvävi hålet och ett lager glasväv runt den utsågade biten. Sen får du kolla så det passar.
Sen kan du börja laminera , blanda epoxi och pensla i rikligt i hålet, försök få väven att fästa i undersidan av sandwichen på brädan, stoppa i biten med väv runt och pensla på mer epoxi. sen lägger du två lager kolväv överst som passar på den bortslipade ytan.
Tejp kan man använda överst för att få en jämnare yta och få det till att fästa bättre, framförallt är det super om man skall laminera runt kanter så inte epoxin rinner iväg. Byggfolie tejp eller kraftig genomskilig tejp funkar bäst.
Den tejpen fastnar inte, så man kan bara dra bort den sen, maskeringstejp fastnar.
Spacka och måla ytan, sen limmar du tillbaka padsen med kontaktlim, varianten på sprayburk är smidigast.Fattig/enkel versionen är bara att borra ett/flera små hål, spruta in PU-lim+lite vatten /byggskum och sen laminera två lager kol utanpå.
Särskilt om det är en gammal/ billig bräda.Nåt som är super till det är stora sprutor med grov kanyl på, men det är svårt att få tag i.
-
Hade jag kunnat köra bil så hade jag nog dragit dit i morgon och filmat plattvattnet i alla fall. Kan inte koppla utan hälsena 🙁
-
BeHåPe i klågerup,
skall du bara ha lite kan du ju höra med nån , typ S-19 kanske har, Tror jag slängde alla spillbitar när mina föräldrar sålde huset.
Skall du laga nåt?ok jag såg i en annan tråd av dig ” Om det övre skummet( det gråa, vet ej vad det heter, men det som ligger ovanpå den vita själva skumkärnan) har blivit krossat går det bra att ersätta detta med microballonger eller ska jag försöka få tag på något liknande?”
Fog skum eller PU-lim blandat med lite vatten funkar, om skummet under sandwichen krossat? sen ordentligt med väv och epoxi, kol väv är att föredra. Du kan spara orginalbiten av laminatet som distans.
-
Nån som upplevde nån skillnad med/utan airpipes? Kan ju säga att man märker att en hypersonic skiljer sig från mängden när man seglar på den!
