 
						 
			kesse
Forumsvar skapade
- 
Retro speed 2009! 
 Då kan man vara med. Har plockat ner en gammal Shadow 270 som jag har monterat infällda spotlight i.
 Håller på att plasta ihop den så den blir sjöduglig igen. Ska bli intressant att jämföra den mot dagens spätt.
 Vore kul med ett veteranbrädsrace.
- 
Verkar som isen hinner lägga sig innan vinden kommer. Sitter med en ny slalomplanka som vill vattnas. Skiiit va de suger i surftarmen! 
- 
Bra Jocke Larsson. 
 Hoppas du får TV att visa den.
 Tyvärr fick jag förhinder till helgens event.
 Thomas Nyköping
- 
(Många av dem skulle nog satsa på en Kona trots allt (åtminstone till att börja med). Risken är nog annars att de bara testar ett par gånger och sedan bestämmer sig för att ”det gick inte alls, kom knappt upp på brädan, den fick ingen fart, nej det var nog bättre förr, ingen idé med de små konstiga brädor som finns idag”.) 
 Du som skrev det borde nog testa innan du yttrar dig.
 Efter 25 år som surfare och 18 av dessa på vågbrädor har jag nog kunskapen och erfarenheten att säga att KONAN är stabil och går fort i planingsfart, en mer förlåtande och lättseglad bräda i överriggade förhållande har inte jag testat. Som jag skrev tidigare så utgör bara denna bräda en fjärdedel av min ”arsenal”. Så jag är ingen ny KONA gud för brädmärket. Men ska ni skriva skit om grejer ska de vara relevanta och sanningsenliga, vad det än gäller. Idioter som inte vet vad de yttrar sig om förstör bara, vad det än handlar om. Tro är en sak och sanning en annan.
- 
Jepp. Trams om olika surfingmärken. Själv har jag en enorm bredd på mina brädor för att alltid kunna köra. Har en Formula Fanatic TT, En KONA, en RRD twintip och en F2 sx 110. 
 Grejen är att folk inte är ute och ser surfing när det brallar. Då gömmer de sig inomhus. I allafall i stora delar av landet. Kanske tror de att det inte surfas på andra ställen än Varberg när det blåser satan.
 Där jag bor, i ett sommarstuge område vid kusten i Södermanland är det aldrig en käft ute om det blåser. Kommer det någon så är det en som rastar hunden och de säger alltid samma sak. Nämligen att de testade på 80 talet och inte kunde vända.
 Så anledningen till att så få surfar måste ju grunda sig i att de minns de svåra plankorna som fanns förr och att de unga som vill börja får höra sina päron nämna detta.
 Man måste helt enkelt marknadsföra att det är ”enkelt”.
 KONA som många här på forumet hatar som gris stank gör helt rätt när de går på segelklubbarna där ungdomarna sitter och ruttnar i en trög e-jolle. De får se en surfbräda som är lättseglad och går fort i planing.
 Hade formula förbundet gjort samma sak hade kanske fler seglare gått över till vindsurfing för många år sedan.
 Många av KONA seglarna får upp ögonen på småbrädorna och kommer säkert att göra oss sällskap på stranden om nått år när det brallar som fan, då med en mindre plastbit under armen.
- 
Det är ju så att det bara är de rika, glada och snygga som surfar. Dels för att ”snygg genen” gör att man per automatik får bra kordination och perfekt muskelmassa för att kunna orka surfa. Kondition och glädje ligger med i samma genpaket. 
 Övriga del av befolkningen får mera ”bag in box gen” som i stark kombination av platt TV behov ger en kropp som är mindre anpassad för att befinna sig i vatten, stor trut för att få ner bagen ger per automatik en överbegåvad kunskap av att svälja havsvatten och en kraftig högernäve för att greppa kartongen ger en sjunktendens av överkroppen först, heter ”svanusanus” på latin. Samt att Tv jäveln punkterar börsen som behövs för att köpa en fetplanka att flyta runt på.
 Det vin pimplande folket är ju i behov av en nära liggande ICA butik för att få in en burk kantareller i lägenheten istället för att knalla ut i buschen för att finna dylika ätbara attribut. Efterssom de då inte har upplevt gräs och koskit under fötterna utan bara hård svart asfalt har de inte uppfattat att man kan göra roliga saker utanför TV rummet. Det icke vindsurfande folket tror att allt som inte kan ätas är trickfilmat.Denna teori är inte vetenskapligt bevisad utan bara en mycket morgontrött snabb reflektion för att hjälpa er att förstå att vi vindsurfare som grupp är en mycket lyckligt lottad del av befolkningen. Mera Kuling Åt Svenska Folket 
 Thomas
- 
Hade jag haft ledigt skulle jag varit med. Seglade VLT brädan under 80-talet. Får hoppas att tävlingen är någon annan helg än sista i augusti nästa år. 
- 
Fick 550 kg gods idag från Kina. Frakt ca 1000:-. Så det är inte så farligt. En båt tar ju många containrar och en container rymmer mycket, 550 kg i en container är en droppe i havet. De samkör ju en massa olika personers varor i samma container. Så frakterna blir billiga. 
 Däremot kommer tullkostnader, vanlig moms 25% av ordervärdet. Samt en jävla massa omkostnader som tullverket har uppfunnit. Har allt specat på företaget, man häpnar vad de kan hitta på och ta betalt för vad jag anser vara samma sak men som de döpt om till oilka namn. Summa ca 4000:- i omkostnader, ex moms.Kineserna har säkert kopierat en hel del prylar för vår hobby, för kineser är det att visa att man uppskattar en vara om man kopierar den. De har iallafall en hel del roliga vattenleksaker med motor att införskaffa till billig peng. Sök på nätet så finner ni hela provinser med fabriker som säljer prylar gemensamt. Rena loppmarknaden. Hittar ni rätt, finner ni säkert den fabrik som tillverkar ert favorit märke men säljer även en exakt kopia under ett annat namn. 
- 
Benke har rakat skallen sen jag såg han sist. Ingen super kalufs längre. 
- 
Benke, ge fan i pilsnern och skota istället. Jag får väll smiska upp dig när du kommer till vacuum igen så du lär dig passa tiden. Komma försent bakfull och jävlig till ett heat. 
- 
Tack, vad heter programet som översatt?? 
- 
Jaha, Kan du översätta till oss få som inte kan utrikiska. 
- 
Jag kastar grejerna på en skottkärra och drar ner till vattnet, privilegerad så att säga. 
- 
Riktigt mycket bil för pengarna är en Fiat Marea Weekend. Du får en 00:a för 20-25tusen och har då låg bränsleförbrukning, acc mm samt en kul bil att köra, kan lasta mer än i en 745:a. 
 Riktigt långa prylar får man in väldigt lätt då undre delen av bakluckan kan fällas ner. Jag petar in min KONA i bilen. (Orkar inte ta den på taket, den är så tung, hahaha).
 Fiat håller och väljer du en 1,8 har du hyfsat flås under huven, 0-100 på ca 10 sek. De är även galvade så de klarar rosten bra, iallafall den synliga rosten.
 En stor fördel för köparen är att Marea weekend är en av marknadens iskallaste bilar. Kan prutas hur mycket som helst.
 Har själv en -98 i min bilsamling som är välvårdad. Ville byta in den men handlarna säger att den inte går att sälja, de bjuder hälften av vad den står i inbyteslistan. De som finns på blocket finns kvar mycket länge.
 Så vill du ha en bra, rymlig, snål bil och kan tänka dig att ha den en massa år för att lindra värdefallet så slå till på en sådan. Se till att kamremmen är bytt, ska bytas var 8000 mil samt att avgasröret är i bra skick, de är svindyra även som pirat. Fiat Marea Weekend är i allafall värd att kolla på, jag tror ni väljer en sådan när ni väl undersökt flexibiliteten och provkört den.
 Tycker ni trots allt att bilen verkar skit efter en koll på den så kolla på en Astra. Det är nästa tips på snål laståsna. Vill ni åka hundra gånger komfortablare så välj en Vectra.
 http://www.fiatklubben.nu
 http://www.blocket.se
 Bilnörds Hälsningar Kesse
 http://www.jaguar.se
- 
Så sant, så sant. 
 Slå ett slag för hinkplast som fungerar.
 Enklare och bättre blir det inte.
 Knäckte 30 knop idag på pråmen. 30,3 för att vara exakt. Inga lyfttendenser eller tvärnitar. Bara skönt flyt.

 
								
