 
						 
			kesse
Forumsvar skapade
- 
Stora Uttervik funkar inte med liten bräda då vinden lyfter mot land, har man formula eller lite större freeride är Uttervik bästa stället runt bråviken. Oftast jämna vindar på allt från väst – ost – syd. Men alla vägar mot vattnet har bommar. Arkösund måste vara bra efterssom det är öppet utanför inloppet. Brukar vara bra vågor där när man passerar med båt. Hade tänkt utforska stället i år men det får bli under -08. 
- 
Straffet är halshuggning. 
 Det är helt ok att plocka bort sätet.
- 
Aldrig en försäkringsmäklare, du kan aldrig komma ifrån mäklaren. Han kommer ta nån procent på alla dina kommande försäkringar i framtiden, även om du sköter dem själv. 
 Den informationen fick jag av en bekant som jobbar på LF.
- 
1,3:orna har varit felfria motormässigt hos alla (3 pers, mellan 7000-15000 mil), 
 1,6:an har krånglat lite grann som alla bilar gör (inga allvarliga saker)(1 pers 9000 mil)
 dieseln tuffar och går 30000 mil.
 Vår 1,3 har flygit av motorvägen utanför Södertälje i 100 blås, sladd och baklänges ner i diket, hela bilen sne men lagades under 5 månader på verkstad, föraren klarade sig hyfsat. Så modellen klarar lite smällar trots dålig kritik på euro ncap.
 På vintern drar 1.3:an ca 0,8 med dubbdäck, på sommaren ca 0,55.
 Drar du ner på tempot från 110 till 90 drar den på vintern ca 0,6 motorväg, dubbdäck.
 Modellrelaterad synlig rost hittar du vid bakljusen, sen kommer det ju alltid runt skärmar, dörrar, lås.
 Men i vårt fall har det endast kommit runt bakljusen. (Putsnisse).
 Ett annat modellrelaterad fel är styrleder eller om det var spindelled. Klarar typ 4000 mil. Men de brukar paja på BMW, Audi mfl dyra bilar också efter ett fåtal mil.
 Mitt tips är att köpa en 1.3:a, 99-00 av Felicia kombi som ser fin ut. Är det rost runt lås eller rutor så ska du undvika den. Sen om mätaren visar 5000 – 17000 mil spelar mindre roll på just 1,3:an då den är ruskigt lättmeckad för den händiga. Inga databoxar och massa elektronik.
- 
Felicia är en kanonbil, de som jag känner + vår egen, inga fel alls. Det ända som är riktigt kass är avgasrören som rostar direkt. Skaffa ett rostfritt om du ska ha bilen mer än 4 år, då har du sjänat in mer kostnaden. Skatt och försäkring tillhör de billigare på marknaden. Undvik diseln, den är tokslö. Annars som ovan skrev, Passat är riktigt bra. Lite mer status också. 
- 
Jepp, det är samma Almqvist. Han kom 3:a som bäst på ett VM i rundbottnat på åttiotalet. 
- 
Knäckte bommen nyss och skulle plocka ut en på försäkringen, (LF båtförs). De skulle ha 5000:- i självrisk. Så kolla någa vilka villkor försbolagen har. 
- 
Satan va man längtar tillbaks. Har inte varit där på skitmånga år. 
- 
Mycket sjöormar i vattnen där, giftiga som fn är de. 
- 
Oregistrerad 
 Du har en del poänger.
 Men prislappen på en Fårmule är ju betydligt högre. Jag tror dessa KONA killar väger in det. Samt att en KONA är mycket lättare att segla än en formula som jag själv seglat under 5 säsonger.
- 
I lätt och mellanvind kommer du vart du vill. Om du vill köra runt i skärgården så gör det inget om du blir läad av en ö. Du kan kryssa vidare. När du kommer ut på öppet vatten trycker du in centerbordet och drar iväg lika snabbt som din nuvarande bräda. 
 KONA:n går fort och mjukt, inte alls lika stötig som en mindre bräda. Den svänger lika bra som en freeride på 140 liter. Den är så lättseglad så det går inte att förklara.
 Blir du överriggad så får den inga lyft tendenser, den konstiga bottenformen trycker ner nosen om den börjar lyfta.
 Det är den mesta allroundbrädan på marknaden.
 Jag har toppat 28,4 knop på den med ett 8,5 i 13 m/s
 Personligen tycker jag fortfarande att en liten bräda är roligare när det blåser över 10m/s. Blåser det noll till tio tar jag KONA:n
- 
Uttervik är kanon om man har stor freeride eller formula. Vinden lyfter vid bergen och ger typ vacuum. Helt omöjligt för småbrädor att komma ut. Man driver upp på de branta bergen och får ett helvete. 
 Ute på vattnet vid farleden är vinden nästan helt jämn. Bra vågor, en del riktigt branta.
 Uttervik är helt klart det bästa stället i Nyköpingstrakten på väst.
 Vid syd och ostliga vindar är det som Vacuumbeach (strandstugeviken).
 Vattnet är öppet och vill man kan man sikta på estland.
 Problemet för alla utom mig är att ni måste bära allt i flera hundra meter för att komma ut pga bommar vid vägen.
- 
Vissa måste sköta jobbet. Om det var bra i Nävekvarn kan du räkna med dubbelt så bra i Uttervik. Men där kommer ni inte ut, mmuuuuäääääää! 
- 
Var ut på morronen & körde KONA i 8-13 sekmeter. Toppade 28,4 knop i en djup slör och fullt jävla drag i 8,5:an. 
 Brädan är klart lättkontrolerad med kanonbalans. Måste dock säga att det är roligare att köra liten bräda i hård vind, men inte på något sett tråkigt att segla KONA.
 En perfekt allroundbräda.
- 
Körde KONA i helgen. Blåste 1-3 m/s. Klart skönt att glida runt mellan kobbarna. Seglade med Rikard som drog igång denna tråd. Har inte upplevd en så skön segling sen 80-talet. Glida runt, snacka, kolla på naturen, vinka till båtar. Kolla på sälar. Var ute i 4,5 timmar. 
 Längtar att få testa brädan i hårdvind och att få köra banrace med den.Några fattar inte detta med entypklass. Grejen med det är ju att det är seglingstekniken och taktiken som gör bästa seglaren. Inte materialet. Pumpning kommer inte vara tillåten i klassen. Så alla havregryns tuggande muskelnissar har ingen fördel i denna klass. De flesta har även råd med 15 lapp för en komplett tävlingsutrustning. De som inte tar Rikard Almqvist som seriös kan leta info om rundbottnat under 80talet, typ 85-86 som tips. 

 
								
