kinabalu
Forumsvar skapade
-
Själv testade jag ett nytt ”speedställe” idag, Menhammarsviken, som ligger lite längre ut på Ekerö. Kanske inte bästa valet av spot på vintern då det var kort sträcka och väldigt byigt. Allt från guppande till tokdrag. Blev jobbigt med handskarna så jag var helt slut redan efter några repor.
Men trots det var det så grymt skönt att komma ut på vattnet igen! 🙂 Även Mården tittade förbi en stund efter en morgonsession på Närlunda.
Svängde förbi Närlunda på vägen hem och tittade till Mick och Benke. Bilder kommer…
-
Jag tar nog en tur till Närlunda i morgon. Ser väl äntligen ut att bli lite vind även på dagen…
-
Någon som vet ungefär hur mycket vind det var när han körde rekord-repan?
-
BUDDA;675982 wrote:Då tror jag mer på detta
Ja den där viken har jag också tittat på.
”Revet” vid Bro Hof golfbana ser ju grym ut på kartan, men jag är rädd för att det är för grunt att segla bakom. Åker dit i morgon (vid 9-tiden) och rekar runt lite. Viken på Görväln är väl också lite av en chansning, men det är värt att kolla upp. I värsta fall kan man ju alltid köra utanför ”revet” på mälaren. Hörde att man seglat där tidigare i veckan.
-
Avspärrningen verkar vara hävd vid Kvismare kanal.
Senaste info från Länsstyrelsens hemsida, Örebro:
(2011-09-16)
Ingen risk för människor
– Jordbruksverket kommer inom kort att häva spärren i naturreservatet och därefter finns inga restriktioner kvar för människor i området. Det kommer inte vara någon risk för människor att vistas i området framöver, säger Carolina Stenfeldt. Det exakta antalet djur som ska vaccineras är inte klart ännu. Markägare och djurägare som kommer att bli berörda informerades vid ett lokalt möte den den 14 september.Testar gärna kanalen en blåsig dag! Men man får väl köra med munnen stängd 😉
-
Hmm, två timmar fysiklektion på tyska… Var nog tur att man INTE var där ändå… 😀
Intressant att fler verkar ha ideer om winglets på fenor i alla fall. Är nog mer teoretiskt än praktiskt dock…
-
Ja, trenden verkar vara att dom blir mindre och mindre. Med tanke på bränslebesparingen, så kommer dom nog alltid att finnas kvar, i en eller annan form.
Lustigt med Boeing Dreamliner. Vissa versioner av 787 verkar ha winglets, men dom flesta kör med ”raked wingtip” istället. Är ju faktiskt lättare att applicera på en fena…
-
Klang;674329 wrote:Oj, hur gick det där till… får visst satsa på timmen resten av året 😉
Gjorde ett tappert försök idag att köra in dom 17 poängen jag ligger efter, men den utlovade vinden kom aldrig igång… November känns inte som en månad man ligger och bränner timmen på, så du ligger nog rätt bra till för seger (men jag har inte gett upp än… 😉 )
Angående regeln att sätta tiderna på svenska vatten eller inte, så tycker jag inte det spelar någon större roll. Tror inte heller det påverkat resultatet särskilt mycket. Hade samtliga månader räknats in hade det ju varit stor skillnad (då man skulle kunna samla lite poäng under vintermånaderna), men nu med 7 discards är det ju ändå bara dom 5 bästa månaderna som räknas.
Vintermånaderna blir ju faktiskt ”mindre värda” eftersom man får poäng för antalet seglare man har bakom sig i världen. I Januari fick man tex 253 poäng för första platsen (på AVG) och från maj – sept fick man mer än dubbelt så många (650-715 poäng).
/Anders
-
Lite nyfiken bara… blev det bra i Skanssundet igår?
-
Ja för fasen, kör på bara! Jag tycker bara det är kul att läsa om. Klart att det många gånger finns ett affärsintresse i inläggen, men jag ser det inte som störande. Man måste ju ändå bilda sig en egen uppfattning av allt som skrivs. Det är ju lite intressant faktiskt (och ibland rätt komiskt) att se vilka som är objektiva, vilka som skriver med glimten i ögat och vilka som bara rå-hissar sina egna märken.
Angående events och liknande, så tycker jag att det borde uppmuntras mer och givetvis skall kunna läggas ut här på konfen, även om det är ”rent kommersiellt”. (Ja menar, hur kommersiellt är egentligen ett vindsurfingevent…? ;)) Jag är mest tacksam för att det finns eldsjälar som drar igång events, tävlingar mm oavsett om dom är butikssponsrade eller inte.
Så fram för mer events, butikssponsrade tävlingar mm och tillåt att det slängs upp det här på konfen!
-
kinabalu
Medlem9 oktober, 2011 vid 19:29 som svar på: SM i Speed 2011! OBS!!! Nytt datum; 8-9 oktoberStort grattis Benke! Jäklar vad du verkar ha kört bra!!
Krya på dig Anders, lät ju inge kul det där…
-
Schyssta bilder!
Inte illa med sol, vind och ”värme” i oktober!
-
Ja, om jag förstått det rätt är det medelhastigheten under den bästa sammanhängande timmen.
Eftersom en knop är en sjömil per timme, så blir det i princip antal sjömil du avverkat under den bästa sammanhängande timmen. Var sträckan mellan varje gipp c:a en sjömil, bör du då ha gippat c:a 15 gånger under denna timme. En medelhastighet på 15,68 är extremt bra med tanke på fartintervallet du haft. Dina gippar måste suttit som en smäck! 😉 Bra kört!
-
Styret, en liten vink bara: Tror du missar ironin i mina inlägg… 😉 Klart som fan att jag inte lägger in handväskor och skor i min surfbudget (för det skulle jag aldrig ha råd med, haha). Däremot har det blivit lite väl mycket till mig på sistone så det kan nog vara dags att jämna ut det lite…
Fast det är rätt kul att du hetsar upp dig så mycket över detta. Min fru, som jag för övrigt har mycket bra kommunikation med, har nog aldrig varit så road av en tråd på surfzone 😀
-
Rättelse: Min fru, som råkade komma förbi och se inlägget påpekade att det inte alls har att göra med alla brädor och segel jag köpt, utan endast med vad jag INTE köpt till henne… 😀 Blir nog till att slänga med skor och handväskor i surfbudgeten i alla fall… 😉
