kinabalu
Forumsvar skapade
-
Mården;669841 wrote:nyss hemkommen från en tvådagars surfresa
jag frågade min fru innan om det var okej att åka innan jag lämnat barnen i skolan ,
hon svarade lite trött -var det verkligen en fråga ?har jag igentilgen något val?Haha, riktigt kul inlägg!! Man har lite att lära där tror jag. Även min (i vanliga fall) mycket toleranta fru börjar knorra nu då det blivit lite väl mycket omsättning av vindsurfingprylar på sistone och för mycket saker som INTE blir gjorda här hemma. Inte ens ”men jag sålde ju två brädor och köpte bara en” verkar gå hem längre… Får nog komma förbi och få lite tips där, Mården… 😀
-
Ja, det var riktigt kul! Mäktigt att stå på startlinjen med 300 seglare! Det blev också sån där skön kalabalik vid första märket, precis som man hade väntat sig… 😀 Kul också att man kör både kitare och vindsurfare i samma race. Fungerade riktigt bra.
Kunde ju ha varit lite mer vind för oss med ”vanliga” slalombrädor, men det var fullt tillräckligt för dom med breda lättvindsslalombrädor, för formulaseglarna och för kitarna förståss. Själv körde jag det största jag hade, dvs 7.8:a och min Falcon 104:a (tror jag hade starfältets minsta bräda, haha).
Vinden varierade lite under racet. Jag hade tidvis hyfsat tryck i 7.8:an men då och då droppade vinden. Det var ju helt fritt material, så många körde stora brädor och 8-9kvm segel. Jag plockade många placeringar när jag väl hade tryck, men när vinden droppade började man tappa placeringar igen. Hade ju varit kul om vinden ökat några m/s precis innan start…
En tysk frågade vid skepparmötet om man verkligen skulle köra igång racet om man inte planar. ”Om du inte planar har DU valt fel bräda” blev svaret. Bra svar!
Tävlingen och hela evenemanget var för övrigt mycket välorganiserad! Down wind är också en grymt kul tävlingsform. Kommer gärna tillbaka till nästa års race!
-
Stort grattis! Grymt seglat båda två! Måste vara lite knäckande för konkurrenterna att inte ens ett brutet finger kunde stoppa dig, BQ. 🙂
-
Ok, kul! Då blir det några fler svenskar där i alla fall. Jag hörde att Getwet kommer att vara nere i Danmark också, men jag vet inte om han skulle vara med på lördagens race.
-
Ni hade alla en riktigt grym timme idag förresten! Jag som hade hoppats ta tillbaka tredjeplatsen i evaluated ranking efter dagens session, men nu lär man nog tappa några placeringar till…
Fortsätter ni så här blir ni svårslagna!! 😉
/Anders
-
Grattis Alexander! Imponerande kört!!
Klang, ingen dålig Alpha du fick till där heller, tredje bästa i Sverige på den… grattis!
-
Tack för ditt initiativ Mården och grattis till dina två segrar!!
Själv körde jag aldeles för stora prylar för att ha någon kontroll. Kunde knappt skota hem. Fick bättre fart senare när jag bytte till mindre prylar, men det var så dags då… Imponerande hur du kunde köra din storplanka och 7.0 i monsterchoppet!! Fin Alpha fick du till också!
Det här får vi göra om. 🙂
-
Count me in!
Tar med grabben idag, så vi sjösätter vid Schweizerbadet. Kommer vid 11 -
Invigde min nya EVO2 -7.8 på Näsbypark. Kom vid 14 och hade fullt tryck hela tiden.
Lustigt, men det verkar som Louddens mätstation haft bäst vind idag på Vivakarta. Se graf! Någon som testat att segla på Lilla värtan? Funkar det eller är det för mycket båttrafik där?
-
Tack för alla bra svar! Låter som det finns hopp för en lättviktare trots allt 😉 Intressant det där med mindre nedhal vid mjukare mast.
Jag har märkt att min Vapor 6.7 går mycket bättre när jag kör med mycket extra vikt, så jag har insett att det inte är seglet det är fel på utan helt enkelt min kroppshydda (eller snarare brist på sådan… :D) Tycker även att 6.7:an tappar mycket botten och framförallt tappar höjdtagning när jag drar för mycket nedhal. Omkring +1-2cm brukar jag köra och då har jag både bottendrag och höjdtagning kvar, men drar jag mer tycker jag den snabbt ”dör ut”. Kapten K: Hur mycket nedhal kör du på 6.7:an?
Tyvärr är storlekarna under Vapor 6.7 gjorda för rdm mast och då faller hela min ide med att laborera med kortare master på Vapor. Därför går jag nu i funderingar att byta till en annan segellinje (som inte blandar SDM och RDM master i sina linjer). Neil Pryde känns just nu som det säkraste valet, då dom verkar lite mjukare i känslan (från EVOII och framåt). Men kanske finns det andra märken som kan passa bättre?
Är EVOIII lika mjuka som EVOII i känslan? Många storlekar av EVOIII har ju faktiskt kortare mast än motsvarande storlek på EVOII.
Kan till och med RS Slalom vara ett alternativ? Erik Loots körde ju RS Slalom istället för RS Racing något år och han är ju inte särskilt tung för att vara speedseglare. Någon som vet varför han valde RS Slalom? Passar dom bättre till lättare seglare?
-
johan_rydstrom;663635 wrote:Coolt, den filmen har varit mycket inspirerande ändå sen den kom!
Kul! Det ska jag hälsa Nicolas.
-
Stället på muskö såg riktigt intressant ut! Jag gissar att dom små öarna äter vågorna rätt bra.
Men var är vinden??
Just nu är det väl bara Söderarm som har vind. Kanske man ska testa kapellskär ändå?
-
Jo jag tänkte just på er repa i skanssundet förra året. Bättre ”skvalp” för speed där än i Fituna enligt Björn. Tror inte jag kört skanssundet sedan det glada 80-talet, så det vore kul att testa igen!
Ja det var upp emot Tullgarn jag tänkte på. Den andra viken (Häggnäsviken) är väldigt gund, c:a 1meter i hela viken enl sjökortet. Är det SSO kan den funka. Verkar svårt att komma ner bara. Men här kan man tala om muppiga försök… 🙂 Det verkar som det drar in mycket vind väster om mörkö iaf. När jag kör bron från mörkö till fastlandet är det alltid bra med vind på den lilla fjärden ner mot pålsundet.
Annars kanske Fituna kan fungera, beroende på hur mycket ost det blir.
Det blir nog en söder-om-stan-spot för mig i alla fall.
-
Jag tänkte åka ut vid 9-tiden i morgon. Vad tror du om Skanssundet? Eller har du bättre förslag Mården? Tänkte eventuellt kolla av några potentiella plattvattenställen på insidan av mörkö senare, men det är en chansning så jag seglar nog lite i Skanssundet först.
Tar du med röret förresten, ifall vi ses?
