Forumsvar skapade

Sida 6 av 21
  • kinabalu

    Medlem
    1 november, 2013 vid 20:16 som svar på: Stockholm

    @hanlar 718271 wrote:

    Siktar på Fituna vid ett idag. Kul om det kommer nån mer..

    Hur va Fituna idag? Dalarö var som sagt helt ok. Själv körde jag 7.8 och var duktigt överriggad i mellanåt. Björn var klart snabbast idag med sin 7.0:a och Mården kämpade på med det enda seglet han tog med sig… en 8.6:a.

  • kinabalu

    Medlem
    1 november, 2013 vid 11:05 som svar på: Stockholm

    Drar till Dalarö snart… Blir en kanondag, det känner jag på mig… 🙂

  • kinabalu

    Medlem
    25 oktober, 2013 vid 21:13 som svar på: Ledighetskomite`n!

    Euhm… Bandy!?!

    Falcon, jag dyker nog upp där någon gång efter lunch.

  • kinabalu

    Medlem
    25 oktober, 2013 vid 18:42 som svar på: Ledighetskomite`n!

    Kommer ni att köra Vacum i morgon Lördag?

  • kinabalu

    Medlem
    22 oktober, 2013 vid 18:37 som svar på: Info Dakhla, Marocko

    @Nolcap 717757 wrote:

    Tack Anders. Drar dit nu på Onsdag, så det passade ju bra med denna utmärkta rapport.
    Du skrev att det kostade 15 Euro med skjuts till vågspot. Betyder det att de tar betalt i Euro och inte i lokal valuta på spoten i Dakhla? Fanns det någon slags affärer vid camp så man kan köpa vatten och extra proteiner i form av ägg?
    Mvh.
    /CC

    Åhh ska du dit, fasen vad kul!
    Allt extra på campen prissätts i Euro, men du behöver inga kontanter utan allt tas på rummet och så betalar du med kort när du checkar ut. Du kan säkert betala cash också förresten…

    Det finns ingen affär utan vill man ha extra att äta eller dricka är det baren vid stranden eller baren vid restaurangen som gäller. Fast det du kan köpa där innehåller nog mer kolhydrater än proteiner… 😉 Testa förresten ölen ”Stork”. Billigast och smakrikast… 🙂

    Ett tips är att ta med plastflaskan du får på rummet och fylla på från vattentanken i restaurangen vid lunch/middag (det gör dom flesta). Om du beställer vatten i någon av barerna får du betala duktigt för det…

    Maten är annars mycket proteinrik (förutom frukosten). Går även bra att ta om, så det går att äta sig mätt. Vet inte om jag nämnde frukosten tidigare i rapporten förresten, men den var väl tyvärr ingen höjdare…

    Hoppas du får bra med vind nu och berätta gärna hur det var sen.

    /Anders

  • kinabalu

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 18:21 som svar på: Info Dakhla, Marocko

    Tack! Kul att uppskattas! 🙂

    @Mården 717204 wrote:

    har du haft lite att skriva på jobbet på senaste 😉
    helt plötsligt har jag börjat längta efter västSahara ….

    Näe, tyvärr Mården… har fortfarande fullt upp med att ”vända papper” hela dagarna… 😉 Men jag har haft rätt mycket restid/väntetid på sistone, så det här blev ett kul tidsfördriv…

    Vi kanske kan ta en tur till Dakhla i vår och köra in oss lite inför säsongen…?

  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:49 som svar på: Nä, nu drar jag till Dakhla istället!
  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:24 som svar på: Info Dakhla, Marocko

    Jo, nu är sista inlägget postat… 😉

  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:20 som svar på: Info Dakhla, Marocko

    Övrigt att göra i Dakhla

    Nä… Det finns ju inte så mycket annat att göra här då….

    Det mesta kretsar givetvis runt Kitesurfing samt Vindsurfing, men även SUP är populärt när det inte blåser samt det går att åka Wakeboard, åka parachuting efter traktor eller hyra katamaran mm.

    Man kan även Vågsurfa och det finns många fler ställen här än Point D’or som vi var på. Många andra ställen ligger dessutom helt i lä, så vågornas blir lite renare.

    Förutom vattensporter så blir utbudet lätträknat… Man kan ta en tur till Dragon Island eller en tur med 4×4 i öknen, Fisketurer, besöka lokala ostronfarmer eller bara strosa runt och njuta av den lugna atmosfären.

    Den som är ute efter ett bra nattliv kan glömma Dakhla! Det finns inga andra restauranger eller barer i området vid surflagunen, så tempot på kvällarna blir lugnt. Dock ett skönt bar-häng i dom barer som hör till campsen och en riktigt skön atmosfär. Som ni vet är ju surfare trevliga av sin natur 😉 så ni kan ju tänka er vilken spirit det blir på ett sånt här ställe!

    Min fru, som varken kitesurfar eller vindsurfar stormtrivdes faktiskt här! Men så var hon inställd på att det inte fanns så mycket annat att göra utan åkte mer för avkoppling och rekreation. Dakhla har ett SPA med bra priser, som uppskattades mycket av min fru… jo, av mig också får jag väl erkänna.. 😉

    Praktiska detaljer / Tips
    Valutan i Marocko är Dirham (MAD) där 1 MAD=0,76 SEK (Hösten 2013)

    Det finns några uttagsautomater på Casablancas flygplats. Den vi hittade fungerade bara om man valde franska som språk. Välj bara ”retirer” så löser det sig 😉

    Kostnad taxi till stan c:a 300 MAD (endast kontant).

    På flygplatsen i Dakhla finns det ingen uttagsautomat, men allt på surfcentret sätts upp på rummet och betalas med kort, så du behöver inga kontanter här. Blir en kul överraskning när du checkar ut istället, 😉

    Prisnivån i Marocko är generellt låg, mat, skinn tyger mm är mycket billigt. Du äter en schysst middag i Casablanca för under 100kr (utan dricka). Vill du ta en öl eller ett glas vin blir det betydligt dyrare och det är långt ifrån alla ställen som serverar alkohol.

    Vid surfcenterna i Dakhla ingår ju all mat, men vill man göra något extra så kostar det. T:ex en tur till någon av vågsurfingstränderna kostar 15Eur, tur till Dragon Island med båt 5 Eur. Öl och vin mm finns mot betalning på Attitude. En lokal öl kostar 28 Dirham. Shopping existerar inte i Dakhla.

    Ta med extra att äta för nedresan samt hemresan. Mycket förseningar och svårt att hitta något ätbart på flygplatserna… å flygplansmaten ska vi inte prata om… (å då är jag inte direkt den knussliga typen när det gäller mat…) Vi hade med ett helt gäng proteinbars ner och dom gick åt hela bunten!

    Ta med tröja. Oväntat kallt på morgon och kväll

    Ta med ryggsäck så du kan ha med extra fenor samt vatten att dricka till Speed spotten. En Camelback är ingen dum idé alls.

    Elektricitet: Jo, det finns faktiskt el här ;-). 230V och samma uttag som hemma, så du behöver ingen adapter.

    Konflikter i området?
    Kanske ska nämna något om detta också. Dakhla ligger i Västsahara, ett område som sedan 1976 ockuperas av Marocko. Mellan 76 och 91 var det en väpnad konflikt mellan Marocko och Polisario, men efter FNs ingripande 1991 har det varit lugnt i området. Området anses fortfarande av FN vara ett ’icke-självstyrande område’. Som turist märker man ingenting av detta idag.

    Så slutligen… skulle jag kunna tänka mig att åka hit igen?
    Ja, absolut! Jag fick ju ingen dag med riktigt bra tryck på Speed spotten, så jag MÅSTE ju faktiskt hit igen ;-).

    Seglingen i Lilla lagunen kan liknas lite vid t:ex Dahab i Egypten, med blandat små-choppigt samt på sina ställen riktigt plattvatten. Vinden är däremot klart bättre här i Dakhla, både jämnare och även mer vindsäkert. Sedan har vi ju speed spotten här som slår alla plattvattenställen jag någonsin upplevt…

    Även min fru skulle faktiskt kunna tänka sig att komma tillbaka hit… Men vi är lite annorlunda när det gäller resor och åker gärna till udda ställen, så jag vet inte hur bra måttstock det är… ;-).

    Jag skulle INTE åka hit med en rastlös partner (som inte surfar) och skulle nog avråda att åka hit med små barn.

    Det enda som gör att jag själv eventuellt skulle tveka att åka hit igen är att det är mycket krångligare att resa hit jämfört med t:ex Egypten eller Kanarieöarna. I alla fall om man vill ta med egen utrustning (och vara säker på att den kommer fram samma dag som du…).

    /Anders

    Bild 16: Parachuting
    Bild 17: Dragon Island
    Bild 18: Dragon Island
    Bild 19: Promenad till Speed spotten (bild tagen ”mot vinden”). Inte mycket som bromsar vinden här inte.

  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:10 som svar på: Info Dakhla, Marocko

    Surfspots / Seglingsförhållanden

    Lilla lagunen
    Här har du riktigt trevlig segling precis utanför dörren! Det kan bli lite choppigt i mitten (utanför Attitude), men plattare mot sidorna där man gippar. Det går att hitta områden mot andra sidan där det är helt platt där man ska gippa.

    Vid högvatten kan man även segla på dom grunda områdena (som annars är torrlagda). Kan vara skönt om man ska nöta på nya trick etc.
    Kryssar man upp mot norra delen (vid Mistralcentret) blir det plattare vatten, men mindre yta att segla på och fler Kitare. Trångt med andra ord…

    Detta ställe passar utmärkt för allt från slalomsegling, freeride, freestyle samt även nybörjare. Säkerheten är hög och dom har säkerhetsbåtar ute på vattnet. Det finns dessutom sandrev söderut samt en ö, så skulle du få problem och driva iväg kan du alltid få stopp där.

    Vinden är otroligt jämn. En kille jag pratade med på flygplatsen hade stått och mätt med sin vindmätare en dag sa att det pendlade mellan 18-19 knop och det gick aldrig över 19 eller under 18 när han stod och mätte!

    Speedspotten
    Speedspotten ligger i norra änden av den stora lagunen. Attitude anordnar frakt dit/hem med traktor för 5 Euro, men det måste vara minst några personer för att dom skall köra. Det går även att segla dit/hem och då rundar man den södra udden nedanför Attitude och kryssar uppåt. Jag tog traktor dit, men seglade hem dom två gånger jag var där.

    Det är ett MÅSTE att segla här om man är i Dakhla! Blev nästan tårögd första gången jag kom hit. Otroligt vackert landskap med sandbergen i bakgrunden och så en strandkant på flera km med sand på ena sidan och absolut platt vatten på andra sidan. Det blir tvärdjupt direkt, så det går att segla precis intill kanten.

    Speedspotten fungerar bara vid lågvatten. Vid högvatten går vattennivån över kanten och det blir choppigt istället.

    Vinden här är starkare än i lilla lagunen. Vinkeln från stranden är ganska rät i början (på västra sidan där man startar) och här får man c:a 1,5km sträcka man kan köra fram och tillbaka på helt platt vatten i halvvind. På några ställen går det ut mindre sandbankar och där får man kortare sträckor med mer vinkel.

    Fortsätter du längre bort (österut) viker strandkanten av mer och mer och vinkeln för att speeda blir bättre och bättre. Här har man nog ytterligare 1-2 km att segla på, men då hamnar du också mycket längre ut i choppet när du skall kryssa tillbaka. Här kan man faktiskt ”välja” vinkel beroende på vindstyrka samt riktning (varierar mellan N-NO).

    Det enda negativa med speedspotten är väl säkerheten. Första gången jag var här hade dom med en säkerhetsbåt dit från surfcentret, men andra gången lämnade dom bara av oss och körde hem igen. Får du problem här driver du snabbt utåt och här finns det inget som stoppar… Från surfcentret har man heller ingen utsikt över speed spotten, utan man får klara sig själv. Samma ryss som hade mätt med sin vindmätare berättade att han lyckats trassla in linorna med en annan kitare så illa att det inte gick att få upp i vattnet. Trots att dom tyckte dom var ganska nära den västra sidan när det hände tog det en och en halv timme för dom att ta sig in…

    Är man flera stycken är det inga större problem. Ta med en ”nödmobil” och prata med dom på surfcentret att ni åker dit samt få ett nummer ni kan ringa om det händer något.

    Speedspotten är som sagt känslig för hög/lågvatten. Åker du bara hit en vecka och åker hit just för speedspotten, så bör du tajma in det så det är lågvatten på eftermiddagen (då det är mest vind). Vid fullmåne samt nymåne har du dessutom mycket lägre lågvattennivå och därmed mer tid som är seglingsbar här.

    Här hittar du också lite info om speedspotten: http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?91836-Nä-nu-drar-jag-till-Dakhla-istället!/page2

    Point D’or
    Detta är stället för vågsegling i Dakhla (finns säkert fler också). Vinden är side-off från höger och vågorna är riktigt rena och fina. Det blir mindre vind här än i lagunen, så man får välja en blåsigare dag att åka hit på. På Attitude anordnar dom turer hit för 15 Euro med vågsurfingbräda samt 25 Euro om du vill hyra med vindsurfingutrustning. Det krävs minst 5 personer för att dom skall köra, så åker du hit för vågseglingen, så får du nog räkna med att inte komma ut till spotten varje dag.

    Bild 10: Segling i lilla lagunen
    Bild 11: Segling vid speed spotten
    Bild 12: Segling vid Speed spotten
    Bild 13: Kitesurfing vid Speed spotten
    Bild 14: SUP vid Point D’or
    Bild 15: Vågsegling vid Point D’or (Bild hittad på nätet)

  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:02 som svar på: Info Dakhla, Marocko

    Resa hit
    Här börjar väl en av nackdelarna med Dakhla… Det är inte så smidigt att ta sig hit, I alla fall inte med egen utrustning. Det är bara Royal Air Maroc som flyger till Dakhla och alla förbindelser går via Casablanca. Det finns inga direktflyg och ingen charter hit.

    Sedan finns det en mängd olika alternativ att ta sig till Casablanca, dock oftast med ytterligare en mellanlandning i Europa först. Air Maroc har ett direktflyg från Stockholm till Casablanca, så det alternativet blev bäst för oss. Priset var också bra, c:a 3.500kr totalt per person t.o.r när vi åkte.

    Både på nedresan samt på hemresan blir det en övernattning i Casablanca. Riktigt trevligt på nedresan, då vi kom ner på kvällen och fick lite tid i Casablanca dagen efter för shopping och en lunch på Ricks Café innan det var dags att ta sig till flygplatsen igen.

    Bokar du biljetterna Stockholm-Casablanca-Dakhla t.o.r i samma bokning, så kan du checka in utrustningen hela vägen till slutdestinationen och behöver alltså inte ta ut brädan i Casablanca…. I alla så det är tänkt att fungera så…

    Flyget från Casablanca till Dakhla går 17:05 dagen efter (hmm, läs ska gå…). Detta flyg verkar nämligen alltid vara försenat. Kvart i tio på kvällen kom vi iväg från Casablanca och var framme i Dakhla strax före midnatt. Väl framme visade det sig att väskan jag checkade in i Casablanca saknades. Vindsurfingutrustningen var dock med. Väskan kom ett dygn senare, så ingen större fara ändå.

    På hemresan hade dom dataproblem i Dakhla så det gick inte att checka in utrustningen hela vägen till Stockholm. Flyget Dakhla – Casablanca blev som vanligt försenat, så vi kom till Casablanca vid midnatt och nu med 32kg vindsurfingutrustning som inte gick in i någon taxi… och ett hotellrum bokat mitt i stan… Det finns ingen förvaring på Casablancas flygplats och dom kunde inte att checka in brädan förrän morgonen efter .

    Efter en timmes livliga diskussioner med några minst sagt oentusiastiska Marokaner lyckades vi få dom att öppna en incheckningsdisk bara för oss (klockan ett på natten), så vi kunde checka in min bräda till Stockholm. Så även det löste sig tillslut…

    Tips är att boka ett centralt hotell på vägen ner om du vill uppleva Casablanca, men boka flygplatshotellet (Atlas), med gratis busstransfer på vägen hem. Flygplatshotellet är dyrt, men taxi till stan t.o.r. kostar 600 MAD, så lägger du det på hotellkostnaden i stan blir det ändå billigare med flygplatshotellet. Kanske går det att få brädan på busstransfern om det krisar…??

    Praktiska tips om att ta med egen utrustning
    Royal Air Maroc tillåter Vindsurfingutrustning, men det måste registreras i förväg. Registrering kan göras direkt till Air Maroc, på email: callcenter@royalairmaroc.com . Jag fick dock ingen bekräftelse på min registrering, trots påminnelser, så jag ringde resebyrån (som i detta fall var flygstolen.se) och bad dom gå in och titta i bokningen. Det låg då heller ingen reservation för utrustningen i min bokning, men flygstolen kunde lägga in detta. Så tipset är nog att helgardera här och både maila flygbolaget samt kontakta resebyrån.

    Väl på Arlanda var det inga problem att checka in utrustningen.

    Kostnaden enligt Air Maroc skulle vara 110euro för vindsurfingutrustning per väg, men på Arlanda hade Menzies, som sköter bagagehanteringen åt Air Maroc inget avtal om betalning ännu, så dom kunde ”tyvärr” inte ta betalt… . På vägen hem tog dom heller inte betalt i Dakhla, så hade dom bara kunnat checka in brädan hela vägen skulle det ha blivit gratis. När jag checkade in brädan igen i Casablanca tog dom 1000MAD (760kr), men det var kanske mer ett ”straff” för att vi tvingade dom att öppna en incheckningsdisk mitt i natten 

    Notera att det bara går att checka in brädan hela vägen till Dakhla om stoppet i Casablanca är mindre än 24 timmar samt att du har köpt hela resan i en och samma bokning. Då slipper du släpa runt på din bräda i Casablanca… om dom inte får dataproblem i Dakhla förstås 😉

    Boende
    Det finns några olika ställen att bo på vid ”Lilla lagunen”. Dom två största är Ocean Vagabond samt Dakhla Attitude och dom ligger på östra sidan av lilla lagunen. Sedan finns det några enklare ställen på västra sidan av lilla lagunen, men dom ligger på fel sida av vägen, så läget där blir inte så kul.

    Ocean Vagabond Dakhla.
    Detta är den nyaste resorten, med fräscha bungalows, som ligger längst upp i nordöstra stranden av lilla lagunen. Här ligger även Club Mistrals surfcenter. Lagunen är ganska smal och grund här uppe, så läget passar nog bättre för Kitare än till Vindsurfare., men det är inga större avstånd, så en slör så är du nere i den bredare delen. Härifrån har du längre avstånd till Speed Spotten.

    Dakhla Attitude
    Attitude ligger längst ner på den sydöstra udden av lilla lagunen och erbjuder boende i Beduintält eller i bungalows. Standarden på bungalowsen är bra. Attitude har 3 olika områden. Beduin tent, Windhunter Camp samt Dragon Camp. I Dragon Camp har man förutom vanliga bungalows även större VIP bungalows.
    Här nere är surflagunen bredare samt man har nära till ”speed strippen”.

    Lite prisexempel för boende i dubbelrum (inkl full pension) hösten-2103:

    42-45 Eur/natt per person för beduin tält, Attitide
    55-58 Euro/natt per person för enklare bungalow, Attitude
    64-67 Euro/natt per person för lite schystare bungalow, Attitide
    70-80Euro/natt per person för bungalow på Ocean Vagabond (Mistral Centret)
    100 Euro/natt per person för ”VIP-Bungalow” på Attitude

    Ofta erbjuds 7:e natten gratis.

    Notera att detta är ”full board” dvs frukost, lunch och middag ingår. Även transfer till och från flygplatsen ingår i boendekostnaden.

    Vi valde VIP bungalows mest för att min fru var med och jag var osäker på hur standarden var där nere. Denna bungalow var superfin med två rum och ett badrum + toalett, men även dom lite enklare bungalowsen såg fina ut, dom flesta med egna badrum & WC, så nästa gång blir det nog en enklare variant för oss.

    Maten
    Maten på Attitude var bra. Absolut ingen gourmet mat här inte, men vällagat och nyttigt. Mycket fisk, men även lamm, kyckling samt kalkon och till det fick man sallad, olika typer av bönor el linser, grönsaker samt ris eller couscous också förstås aubergine i alla dess former. Om det finns något som heter ”Marockansk husmanskost” så var det precis det vi fick . Man får ofta soppa till förrätt samt frukt eller annan efterrätt som avslutning.

    Både jag och min fru gillade maten här, men kryddningen är lite speciell med kummin, koriander mm, så den uppskattas kanske inte av alla… Maten är inte alls särskilt kryddstarkt. På Attitude serveras ingen buffé utan du äter det dom serverar helt enkelt. Är du hungrigt lagd kan du alltid fylla på. Är du en sån som bara gillar pannkakor och pasta ska du INTE åka hit… 😉

    Atmosfären på Attitude är riktigt skön, både bland personalen samt bland övriga gäster.

    Surfcenter

    Club Mistral
    Ligger längst upp i surflagunen, vid Ocean Vagabond

    Windfish Pro
    Detta center ligger vid Attitude.
    Hyra av utrustning kostar 255 Euro/v och förvaring kostar c:a 60 Euro/vecka + 8 Euro i ”säkerhetsavgift”.

    Hyr-prylarna såg hyffsat bra ut. Mest Freeride, samt Freestyle wave, men en och annan freestylebräda samt faktiskt två Falcon Slalom (112 samt 122). Årsmodellerna varierade från 2011-2013. (Falcon brädorna var från 2013). Segel var blandat North eller Neil Pryde. Freeride eller vågsegel. Ett Camber segel, North Ram 7.8.

    Bild 1: Baren vid stranden
    Bild 2: Restaurangen
    Bild 3: Restaurangen
    Bild 4: Typisk lunch på Attitude
    Bild 5: Utsikt från vår Bungalow
    Bild 6: Bungalows vid Dragon Camp (Attitude)

  • kinabalu

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 10:33 som svar på: Nä, nu drar jag till Dakhla istället!

    Ja, tidvattnet är det viktigt att hålla koll på. Det blir bara bra vid speedspotten vid lågvatten. Vid högvatten går vattennivån över ”speedkanten” och hela området norr om kanten fylls med vatten (= choppigt!).

    Eftersom det är mer vind på eftermiddagen så vill man ju helst tajma så att man också har lågvatten på eftermiddagen. Detta blir extra viktigt om man är där någon vecka. Är man däremot där två veckor kommer man i alla fall att uppleva lågvatten både på fm samt em, så då har det ingen betydelse.

    Även högsta / lägsta nivå varierar ganska kraftigt. Vid fullmåne och nymåne är det störst differens och vad jag sett ligger det på c:a 0,2m som lägsta nivå och 2,7m som högsta (dvs 2.5m differens). Vid halvmåne är det c:a 1.0m som lägstanivå och 2m som högsta nivå (dvs 1m differens). När jag seglade där var det 0.7 första dagen och 1.0 andra dagen och detta fungerade bra, men jag antar att man har mer tid att segla där vid fullmåne/nymåne.

    Totala sträckan man kan köra är drygt 2km, men då är det halvvind från början och sedan succesivt mer och mer vinkel ju mer österrut man kommer. Man kan alltså ”välja” vinkel lite beroende på hur långt österut man seglar.

    Det är också 3 ”kanaler” där vatten går in/ut vid hög/lågvatten (se bilden) och här blir det lite choppigare eftersom det ligger lite vatten här även vid lågvatten (i alla fall vid +0.7m). Kanal 1 är den djupaste och bredaste och här blev det säkert 20cm chopp som mest. Kanal 2 är smalare och här upplevde jag inte choppet som något problem alls (fast å andra sidan blåste det bara 10-11m/s). Kanal 3 seglade jag inte över någon gång, men stannade precis innan och den såg bredare ut, men jag upplevde den som grundare och att choppet var mindre än vid kanal 1.

    Som ni ser på bilden dras sand ut vid kanalerna, så det är grundare där man passerar dessa. Inga problem att segla över vid +0.7m, men vid riktigt lågvatten (0.2) kanske detta ligger helt över vattenytan. Det skulle i så fall skapa andra förutsättningar, dvs inga ställen där det bildas chopp alls, men en lite mer ”krokig” linje att segla efter. Kan vara både bra och dåligt alltså…

    Det röda strecket på bilden nedan upplevde jag som bästa speedstället (längd c:a 1000m). Då blev vinkeln lite för brant på slutet för den lätta NNO vinden jag hade, men har man mer tryck är det inga problem. Vinden när jag var där låg mycket på NNO. Det blåser lika ofta NO och då skulle området efter kanal 3 kunna vara bra. Detta är en rakare kant utan ”kanaler”.

  • kinabalu

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 15:49 som svar på: Vilken blir den nya officiella GPS:n?

    @Jester 716852 wrote:

    Den sista punkten kan du redan göra idag. Om du offrar möjligheten att låsa knappen så kan du ju markera en punkt genom att hålla inne stora knappen. Om jag inte minns helt galet så lagrar den även tid. Om inte annat så kan man ju kika på tidpunkt då filen skapades. Det skapas en .wpt fil som innehåller tidpunkten ser jag när jag letade upp en från förr: SWE491 JESPER_832002229_20110606_103438_WPT.wpt

    Har markerat datum och tid i fet stil.

    Aha, tack, det måste jag testa!

  • kinabalu

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 15:34 som svar på: Nä, nu drar jag till Dakhla istället!

    Ja, lite mer vind hade inte skadat… Dagen vi tog bilderna var det inte mer än 7-8m/s. Under dom 8 dagar jag var på plats var det faktiskt seglingsbart alla dagar. fem dagar med 9-11m/s och tre dagar med 7-8m/s.

    Under Juni och Juli skall det tydligen vara riktigt blåsigt. Jag trodde sällan det blev över 30 knop här, men när jag sa det till killarna i surfcentret skrattade dom bara åt mig och sa, kom i Juni – Juli så ska du få se… 😀

    Nedan är statistik från Club Mistrals hemsida med uppmätta vindar under Juni i år. Tänk då på att det några knop mer vid speedspotten än där dom har sin vindmätare i lilla lagunen…

    Datum/ Bf / Knop
    01|06|13 8 35
    02|06|13 6 25
    04|06|13 6 24
    05|06|13 6 26
    06|06|13 7 30
    07|06|13 8 40
    08|06|13 9 45
    09|06|13 8 35
    10|06|13 6 25
    12|06|13 8 35
    13|06|13 7 30
    14|06|13 8 35
    15|06|13 7 30
    17|06|13 7 30
    18|06|13 9 45
    19|06|13 9 45
    20|06|13 8 40
    21|06|13 8 40
    25|06|13 6 25
    26|06|13 6 25
    29|06|13 5 20
    30|06|13 6 25

  • kinabalu

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 11:10 som svar på: Vilken blir den nya officiella GPS:n?

    @Badjanne 714537 wrote:

    Hade varit bra om de la in en nödsändare i den nya.

    Utmärkt idé!

    Är det någon här på forumet som är i kontakt med tillverkare? I så fall skulle vi kanske sätta ihop en wish-list på saker som vi vindsurfare skulle önska i en ny GPS. Många funktioner är säkert enkla att implementera idag om dom bara vet vad vi vill ha. Här är några saker jag gärna skulle se:

    * Möjlighet att kunna få fram Alpha och Timmen i displayen (så man inte behöver lägga in filen i GPS results för att se detta)

    * Reset knapp (min GT-31:a hänger sig ganska ofta och då får jag antingen vänta tills batteriet är slut eller mecka upp den och koppla bort en sladd (= garantin gäller ej…)

    * Vattentät (så man kan använda den utan påse)

    * En annan funktion som jag funderat på är någon form av ”Push-Pin knapp”, där jag enkelt kan sätta in en tidsmarkering. Detta kan vara bra om man testar olika fenor etc och efteråt vill analysera farterna i GPS-result. Dom gånger jag gjort detta är det svårt att efteråt veta vilken fena som satt på vid vilket tillfälle (om jag inte tar med anteckningsblock och skriver upp exakta tider för byte etc, men så seriös är jag inte). Kan man sätta en ”push-pin” vid varje tillfälle, så ser man enkelt efteråt varje gång man bytt fena etc…

    /Anders

Sida 6 av 21
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications