kinetic
Forumsvar skapade
-
Rundad och/eller för tjock trailing edge…Testa o ”klossa” trailing edge ”plan”
-
Vinta: Jag har två till salu… 1: Custom Speed/Slalom 245/58 typ 100-105 liter, byggd 2009, mycket bra skick, 2500kr. 2: Exocet Warp SL50 (235/50 typ 75 liter) 2009/2010, seglad EN gång, NYSKICK. 3800kr.
Nr 1 säljer jag för att jag har en lätt ”moddad” variant på brädan numera, byggd 2010. Warp säljer jag för att jag inte gillar den, min Custom ”Speed” (245/47 typ 65 liter) går mycket-mycket bättre samt tar större segel (upp till 7.9) betydligt bättre… -
Jag väger oxå 85 kg men är typ 180cm…Iaf när jag ”speedar” så kör jag (numera) 9.3 i ”rätt starka vindar”. Det är ”aptryck” i grejerna då, är det inte ”plattvatten” så blir det knepigt värre…Min kombo (58 bred planka med 9.3) är inte optimal, märks konstigt nog bara i ”lättvind”, ju mer det blåser desto bättre flyger grejerna, med mina mått mätt. Systerbrädan till den jag har till salu har jag toppat strax över 34 med i lagom choppiga Höllviken, kändes riktigt bra. Det är inte mycket som skiljer brädorna åt men den äldre (som är till salu) har lite annan bottenkurva (ingen kick på 2-3mm sista 20cm) samt smalare stance. Det skiljer även lite i volymfördelning men båda är runt 100-105 liter, 58 breda 245 lång. Den äldre har jag inte testat med 9.3 (än) men den gick/går kalas med 7.9. Ta dig ner till Habo Ljung eller liknande en blåsig helg o hojta till så slänger jag in plankan som är till salu så får du testa den? Du kan även få testa systermodellen i jämförelse då jag förmodligen kommer sälja även den i vår, har några nya ideer på min kommande planka som jag vill testa *haha*.
Är nog inne på Gladers spår, skall du ha max speed med 7.3 så får det nog vara uppåt 15m/s i byarna, i kombo med en typ 47-50 bred planka…
-
40knots: Även i praktiken om minnet inte sviker mig helt 🙂
-
Får hålla med Tobhed, en alltför bred/vid bom funkar inget bra på en smal (under 60cm) planka, testade min Formula bom (65 cm bred) på min 58cm breda planka o det blev knasigt…Min Aeron har rätt ”New School” aktig bom-kurva, men den funkar kalas. Bredden mellan rören på Aeron 230-290 är 54cm vilket är ungefär max på en typ max 60cm bred planka, mindre Aeron bommar är ”smalare”.
-
Batteriet sitter med en ”vanlig” kontakt det vet jag av egen erfarenhet då min hängde sig o gick ej att stänga av, var tvungen att koppla loss batteriet o sen återansluta…
-
Jag har en Aeron Carbon 230-290. Samma ”skrot & korn” som ”Unifiber” från typ 2011 (likadan låspinnar, samma bakstycke osv). Har även en ProLimit TeamCarbon (180-240) o även den ser ut att vara tillverkad på samma ställe, dock en 2012:a så den har ett liiiite annorlunda front beslag. Iaf, min rekommendation är: Köp! De är faktiskt ”billiga” och bra! Surfpot.se har några har jag för mig… Skulle inte bli förvånad om även X9 tillverkas i samma fabrik, men det kan naturligtvis skilja i specen på materialen, även om sakerna ser likadana ut till det yttre. Till Aeron-bommens nackdel (iaf i mitt fall då det är en 2009/2010) är att den är TUNG. Min Formula-bom (Tekknosport Mono Carbon 250-310, från 2011) är betydligt lättare, men den bommen är bra lätt, väger säkert 1 kg mindre än Aeron, men förmodligen inte lika styv. Iaf jag är nöjd med båda bommarna, till o med nöjd med alla min bommar (Aeron,Tekkno,ProLimit,Vindsurfing.se & Unifiber. Samtliga ”Monocoque Kolfiber”)
-
Jag är ”Formula-amatör”, om ens det men har lyckats få till trimmet hyffsat. Skulle jag följa angivelserna på mitt segel (Point-7 AC1 LTD-II från 2009) o dra på rek nedhal (578-579cm) samt rek bom (278-280cm) så skulle seglet vara ”stendött” är min gissning. Använder korrekt Point-7 550cm mast. Iaf, jag riggar seglet med ca 573cm nedhal, o ca 274cm uthal, blir bra släpp i akterliket, bra spänning i förliket, rätt flack ”entry” men ändå djup buk, bra rotation! Seglet är ”lätt-kontrollerat” o balanserat rätt långt upp i vindstyrka, runt 10 m/s i byarna börjar det bli lite väl spännande… Trimmet är så pass bra nu att jag kan segla helt ”avslappnat” o i princip släppa båda händerna från bommen i moderata vindar. Det är viktigt att hitta rätt position på tamparna, bommen sätter jag relativt lågt antar jag, runt hakhöjd, men när det blåser bra o jag märker att de sista knopen saknas så brukar jag höja bommen 3-5 cm o då ökar farten… Jag sätter bommen lägre av ren lathet, mest för att det är lättare att komma i hängseletamparna, blåser det bra så kommer man i tamparna lätt även med bommen ”högt”.
Så mitt råd är att inte lita blint på angivelserna på seglet, det är inte säkert att de stämmer, eller att masten är så lång den påstås vara, eller bommen för den delen… -
Det e ju min gamla Speed/Slalom du skall ha *haha*. 245/58 ca 105 liter o tydligen före sin tid då den byggdes 2009, billig e den med*haha*. Kört mest 7.9 med den, kör numera MK2 av brädan med små-små ändringar o den går som en raket med 9.3, vilket säkert även den första gör:). Det finns massor med bra/snabba brädor, jag tror du bör hålla dig mellan 53-60cm bredd för att ha lite trygghet om vinden skulle dö helt…
-
Det finns ju möjlighet att be nån som kan bygga brädor bygga den efter dina ritningar/idéer…
-
@sailortrash 715842 wrote:
”dynamic vindusrfing” går ju längre än så…där kan man justera även riggen i några olika lägen. har inte riktigt greppat hur de går till dock
Plankat från Andre Lefebvre? Han kom med sina ”Power Leech” segel runt mitten av 80-talet, fanns i storlekar så stora som 14m som störst har jag för mig…
-
Jag har ”så djup tuttle-box” som aktern tillåter på samtliga mina plankor (inga försänkningar för skruvskallarna, skall vara svagare påstås det…), har inga problem med vare sig det ena eller det andra…
Klart man kan spräcka boxen, men jag undrar jag om inte gängorna ger sig innan, kolfiber är rätt starkt, mässingsmuttrarnas gängor rätt klena…
Jag brukar skruva i mina fenor så de sitter stabilt, samt att fenans ”bas” är i plan med botten, man behöver inte dra åt skruvarna så jättehårt för att fenan skall sitta kvar… -
kinetic
Medlem7 september, 2013 vid 05:14 som svar på: Hjälp mig spinnout alldelles för ofta ..TACK….Sunsail: Jag har ett litet gäng (3 st i olika styvhet) ”proto” SpeedWeed fenor på ingång (borde komma inom 3 veckor, hoppas jag…), Det är tweekade varianter på min ”snabbaste” fena, den där ultratunna 30cm ”kniven”. Som sagt så behöver man komma upp i ca 30 knop innan den fäster som dragracingdäck*haha*. Jäkligt snabb fena, o nu med mer rake (45 grader istället för ca 38) så borde det inte fastna något gräs alls…Kan kanske vara något? Faller de ut bra kommer jag fixa de i flera storlekar:)
-
Bra höjd, 3-4 m eller mer?
