kinetic
Forumsvar skapade
-
kinetic
Medlem3 september, 2013 vid 14:47 som svar på: Hjälp mig spinnout alldelles för ofta ..TACK….Mja…Jag kör med en 29 cm djup ”Anders Bringdahl” gräsfena till ”alla” mina segel (6.2 – 9.3) på en 105-liters planka utan spinout-problem. MEN det kan skilja mellan fenor, har även en 28-29 djup ”Speed-Weed” med ultra-tunn profil o lite yta, o den är känsligare för spinout, under 30 knop, väl över 30 knop är den kanon! Kan kanske hjälpa att laborera med mastfotspostionen och/eller bomhöjden? Fenan i säg tror jag är lagom för speed med 7.0…
-
Glader: Samma som jag hade med knäckta latt-ändar. Plus att cambersen inte ville ”låsa” på den nya bogen…Nu verkar ju NP ha en mer avancerad camber än P7 så problemet kan säkert ligga där…
-
Hm…Kan du ha knäckt en/flera latta/-or nära camberänden? Jag knäckte två lattor på mitt Point-7 (4 resp typ 12 cm från camberänden pga en förlängare som trycktes ihop…) o rotationen blev ap-dålig, spelade inge roll hur mycket/lite nedhal eller andra trix jag försökte med…Med fixade lattor är rotationen OK! Så mitt råd: Plocka ur lattorna o kolla så de är hela. Jag kunde inte se att min lattor var knäckta när de satt i lattfickan, men när jag plockade ut lattorna syntes det tydligt…
-
Höllviken! Var bra tryck i vinden i kväll tidvis. Blev nytt ”Höllviken PB” för min del, 34 knop 2 sek och 32.8 på 10 sek, med 9.3 o en 105 liters (58 bred) planka…Kändes som att 35 knop var inom räckhåll, kanske imorgon…
-
SWE496: Min Tekkno bom är den sista årsmodellen (2011), dvs vad de kallade för ”Carbon 100%”, (Carbon Mono) den har även ett bakdel helt i kol ”roundtail”. Den duger mer än väl, o är tillräckligt styv. Och jävligt lätt. Bommen håller formen tillräckligt bra, kör den på ca 24cm förlängning (totalt 274cm). Den andra bommen (230-290) är inte optimal till Formula segel då den har ett smalare bakstycke. Roundtail bakstycket på Tekkno bommen är riktigt brett. Slut OT 🙂
Edit: Det var Henke_A som spann in på bommar, jag spann bara vidare 😀
-
Apropå bommar…Har en Formulabom (250-310) från Tekknosport i ”100% kolfiber”, aplätt bom…Har en Aeron Carbon (230-290) o den väger över ett kg mer…En annan bom jag har även den i kolfiber, 200-260cm, den är något tyngre än den där lätta Formulabommen. Iofs så har jag blivit tvungen att laga Formulabommen då den var på väg att ”gå av”, men lagningen blev bra så numera vågar jag hänga ut så mycket det bara går, jag litar helt enkelt på bommen som helhet o min lagning i synnerhet:)
-
Trash: Ja det var lätt! Fast normalt så anger tillverkarna den nakna skrov-vikten, dvs utan pads o stroppar. Fast AHD anger kanske inklusive vad vet jag…
-
Doc: 80 bred typ 130 liter Freeride med ovansida (över sandwich) helt i Textreme 7.3 kg inkl pads o stroppar, byggd lätt men inget äggskal…Men som sagt Textreme är dyrt…
-
Även om en riktigt lätt bräda kan vara lika ”stark” som en tyngre så är de sällan (aldrig?) lika ding-tåliga…Kan ta min F2 Formula FX VI, den är lätt (under 10 kg gissar jag…) men tål fan ingenting. Jag har inte dingat den, men när jag ”saktar” ner så sätter jag bakre foten framför den bakre stroppen utanför padsen, o japp den har blivit liiite mjuk där, trycker man så flexar laminatet…Men så länge man står där man skall så håller den nog, kruxet är ju att man måste vända ibland oxå…Min ”speedplanka” på typ knappa 70 liter väger ca 4.8 kg, den verkar däremot tåla det mesta UTOM stenhårda vägräcken i metall (brädjäveln blåste iväg, flög upp o träffade metallräcket vassa kant PERFEKT, blev ett fint ”jack”). Min gissning är att en slalomplanka kring 100-110 liter kan byggas mycket hållbar o dingtålig (inte alls lika ömtålig som iSonic Carbon tex) om man bygger den i högvärdiga material, med en vikt klart under 6 kg, förmodligen ner mot 5.5. Men oförstörbar lär den inte vara, o inte helt gratis heller. Funderar på att beställa just en sådan planka till nästa år, runt 100-105 liter o byggd enbart i de allra bästa materialen (kanske en planka med Textreme 80g ovanpå sandwichen med ”vanlig” högkvalitativ kolväv närmast kärnan på max 80g, sedvanliga förstärkningar i kol/kevlar o inte så mycket mer…), o så lätt det bara går UTAN att göra avkall på hållbarhet/dingtålighet…Kruxet är bara att Textreme väven kostar fläsk, så brädan lär kosta typ 12″, vilket jag tycker är dyrt…
-
Min far är ”fotofantast” o jag har försökt att övertala honom att ta sig till Haga Park när det speedas, för att ta bra bilder. Han har objektiv liknande detta Nikon (skulle inte bli förvånad om han har även just detta objektiv…). En av hans bilder tagna med en Canon Eos 1D Mk 4 med ett objektiv på 700mm brännvidd…

Vet att han har ett gäng med Nikons senaste prylar oxå, han skulle tydligen göra sig av med Canon-prylarna, sa han iaf… -
Mården: Det är inom EU. ”Bara” frakten som tillkommer. Har själv slagit till på en Prolimit Team Carbon 180-240, inkl PL hängseletampar o upphalslina för 4046 kr :). Lönsamt blir det nog om man går ihop några o beställer. Jag har en kontakt som kan transportera för en rimlig slant. Garanterat skadefritt då grejerna går i lastbil, inte med DPD eller liknande där man lastar om ”1000 gånger”. Det är inte helt billigt (1000kr var det senast) o han kan bara leverera längs E4:an upp till Norrköping…
-
Inte så exotiskt eller lika vindsäkert som övriga förslag men närmare iaf…Leucate, kan blåsa VÄLDIGT mycket, vi snackar 20-25m/s när Mistralen kickar in på riktigt…
-
50cm är inte en ”extremt lång förlängare”. Normalt ligger de längsta förlängare mellan 46-48cm förlängning som mest, så 2 cm till är inget att orda om. Biten som går in i masten om man förlänger max ser inte heller ”extremt lång ut” utan lika lång som hos de flesta märken. En extremt lång förlängare är en som kan förlänga 70cm som mest, tex som min gamla ART förlängare från -93/94. Är faktiskt den enda förlängare jag hört talas om så kan förlänga så mycket, minsta möjliga förlängning med den förlängaren är 10-12cm.
-
Precis…O om en 20 år gammal kolförlängare som använts massor pallar med nedhalet från moderna segel (nåja…) utan att gå av, så borde en nyare (?) mast definitivt inte snappa. Mitt kolrör väger typ ”ingenting”, tunna väggar som sören, men den går inte av iaf:).
-
SWE496: ART kolfiberförlängare från 1993/1994. Är egentligen ett kolfiberrör med steglös justering med hjälp av ”halkskyddsyta+gummiring+alulhylsa som klämmer åt). Funkar bra så länge halkskyddet är fräscht, men glider när om det är dåligt…Använde denna förlängare till mitt ny inköpta 9.3, men med ”ofixat halkskydd” så gled den ner några cm, dvs blev för lite nedhal efter tag (den trycktes inte ihop på land utan först vid segling, lite i taget, förmodligen så glider den ner när brädan ”slår mot vattnet”…)
