kinetic
Forumsvar skapade
-
Ser väl snarare ut att bli VNV…Lär bli trångt värre i Klagshamn…
-
Ser ut som ett ”SC 6” eller så…Ett segel från typ -95/96 e min gissning
-
Energy kom sent-92…Ska du höjda bör du segla den ”plant” möjligen läkanta liiiite. Kör man riktigt ”överriggad” så brukar det inte vara några som helst problem att hålla höjd…
-
Oj…50kg o 9.0, då lär man plana i vacuum…Att köpa en Formula tror jag blir alltför stort så för dig så fort vinden drar i lite…Ett alternativ skulle kanske kunna vara att titta på någon av de större iSonic:arna kanske, förslagsvis runt 122:an….
-
Faster: Haha….Too late dock,”Judas” har redan avslöjat det mesta:-). Ska ni ha vakter oxå a la krogbranschen som står där så fint med sk ”gästlistor”*haha*
-
Iaf för mig så handlar det inte så mycket om ”trimmet” utan snarare att förlita sig på grejerna o ”strunta” i choppen o dra på för fullt…Har även jag ändrat stancen på min bräda (blev klart bättre, speciellt när det blåser mer) o det har lett till att jag kan kontrollera brädan bättre. En nackdel verkar vara att det är lite knepigare att fotstyra i högfart, det tar liksom ett tag innan det händer nåt…En annan lustig sak är att jag gav mig på att köra mitt 6.8 när det blåste bra senast, det var dock inte alls som jag hade hoppats. Seglet kändes bra men oj va brädan ville ”hoppa” o ha sig, förmodligen borde jag ha flyttat fram masten (kör alltid längst bak oavsett segelstorlek)…Problemet löstes genom att köra 7.6 istället, detta segel verkar ge betydligt högre brädtryck än mitt 6.8, så hur trimmet känns varierar säkerligen mellan de olika seglena man har…Jag hoppas på bra vind (läs för mycket för 7.6) så ja kan få in känslan för mitt 6.8….
-
Ollefax: Inte nog med att du sliter dina däck mer än nödvändigt utan även andra saker som tex hjullager kan få jobba hårdare än nödvändigt…
-
Pugge: Var ligger den där stenen typ? Är den nära sandbanken eller närmare land? Jag var inne en sväng på strippen sist när det var mycket lågt vatten (fenan tog i bottengräset typ hela tiden….)o jag såg då ingen sten…
-
Faster: Är det fortfarande lika lågt vatten?
-
Scenario 1: Jag lyssnar först men kommer sedan med ”pekpinnar”:…
Scenario 2: Håller mig till en början på avstånd o påpekar sedan för nybörjaren att grejerna på sin höjd e värda 1000kr….
-
Mac TS: Sorry, jag tänkte på Haga-strippen*haha*…Klart det går att spackla men då måste man ju ha nånting att spackla på…Spackel i sig är rätt klent, fast det kan funka med glasfiberspackel o en massa jobb, men jag skulle göra som jag beskrev iaf…
-
MacTS: Är det vatten nog att köra på ”strippen”? Gällande fenan så är ju Lessachers fenor ordentligt tunna i ”spetsarna” (iaf B+F Rake 30), vet inte om weed fenan är lika tunn…Om den är det så går det inte att spackla så det håller utan man får helt enkel ”choppa” fenan, dvs ta bort det som är söndertrasat. Man kan möjligtvis rädda en del av spetsen genom att ta bort det värsta som sitter löst o sedan väta de trasiga fibrerna med polyester i flera omgånger o på så bygga upp upp spetsen innan man slipar till formen så gott det går..
-
Rasmus_W: Du tänker nog på Tiga 268….
-
Tim.Eriksson: Mk2 e bra segel:-). Själv köpte Mk3 sen-sommaren -92, jäkla skillnad mot min gamla Gaastra…Dessvärre ”twistade” mitt Mk3 6.5 sönder efter ca 1 månad, filmen sprack i akterliket pga ”twisten” (det lät som en ”motor” när det ”twistade”). Kommer ihåg att jag ringde Janne på Top12 (han som sålde NP på den tiden) o frågade om det verkligen skulle låta så, o det skulle det (hade självklart rätt mast). Gissa om han blev glad när jag berättade att seglet ”twistat” sönder…Fick i vart fall ett nytt, o detta var bättre förstärkt i akterliket, måste varit ett för-serie segel det första:-)
-
Oj…Tiga 260 e ju från typ -89/90….Brädan kommer dessvärre inte fungera optimalt med vare sig MkIV eller nyare segel pga att mastkassetten sitter alltför långt fram…Mitt tips är att du antingen köper någon nyare ”slalom bräda” tex F2 SX -05/-06, eller en ”slalom bräda” från mellan -94 och -00. Att köpa någon av de freestyle-aktiga brädorna du nämner är inte att rekommendera i kombo med dina MkIV…