kinetic
Forumsvar skapade
-
Rasmus W: Mk IV funkar alldeles utmärkt att ”dra” uthal på, dvs hänga upp akterliket i bommen o sen ”dra” 1-2cm som mest, skall inte jämföras med att ”dra” uthal på moderna segel dock, där är det betydligt större krafter inblandade… Just MkIV var mitt favorit-segel tidigare, fnular på att ev damma av det igen o jämföra hur snabbt det är mot ett modernt race-segel av ungefär samma storlek. Tror inte det skiljer mycket i toppfart, om än något alls…
-
Det ömvända funkar utmärkt iaf (dvs -06 ans ”race” segel på ett ”slalom spjut” från -94)…
-
Energy:n är en ”grym” slalom-bräda, lär dig o köra den ”fullt ut” så kommer du hänga av allt va freestyle/freeride brädor heter:). Om jag vore dig skulle jag behålla Energy:n o komplettera med nån mindre bräda runt 75-80 liter, förslagsvis en beggad som du köper billigt då du ändå lär dinga den rätt bra när du börjar ge dig ut i vågor o liknande…
-
Jag tycker det ser ut som om du har för lite nedhal iaf…Jag skulle dra på mer:-)
-
Jag har en Bic Allegro till salu för 5499…..
-
Något stort hopp…En perfekt ”stege” vore väl 8.5,7.3,6.5..om ja får säg.
Personligen föredrar jag tätare segelstorlekar så man kan välja störst möjliga segel…(Kör själv 7.6,6.8,6.2,5.7,5.2 samt ett 4.5 om det skulle krisa…Dock så har jag kört mest 7.6 i år) -
Emilvikinmgstrand: Camberskav e OK så länge det inte är större fördjupningar…Jag brukar när masten börjar få alltför tydliga camberskav lägga på ett tunt lager polyester som slit lager…Ett alternativ är att ”variera” riggningen i viss mån, dvs dra på lite extra nedhal ibland så cambersen inte nöter på exakt samma ställe…Min lagade mast håller för övrigt fortfarande, äldsta delen är från -92, yngsta -94….
-
En sak är säker…Den kommer snappa, förr eller senare… Mina ”race master” har oftast gått av under bommen när man pumpat, har endast lyckats knäcka 2 topp-delar (varav den ena grävde ner sig i botten varvid en våg på ca 1.5m bröt över riggen…). Har du tydliga förslitningar där cambersen ligger an masten så har du ytterligare brottsanvisningar. En mast är förbrukningsvara, o skulle den gå av så går det att ”laga”. ”Lagade” själv en endelad NP Carbon 60 mast som gick av på mitten typ genom att göra den 2-delad (tog delningsstycket samt toppen från en UP Carbon 60), funkade utmärkt tills Masten gick av igen under bommen. Lagade igen genom att såga bort det skadade området o sedan limma jag ihop masten med en lagom lång del inskjuten i masten (en bit från en annan kol-mast). Det höll ”hur bra som helst”, sen att masten vägde över 2.6kg e en annan historia:-)
-
Ok…så reven är typ ap-grunda ala 10cm (kör ej djupa fenor, ca 32cm bara)? Vill ju ha plaaaaaaaatt:-)
-
El_Duderino: Ok…Hur är de me stenar osv? Mycket gräs? Jag kör ”racing-prylar” o vill inte återuppleva gamla minnen från Ljunghusen då jag som enda ”racing seglare” lyckades knäcka min helt nya kol-mast i vågbrotten…
-
Imponerande att han bara ligger 4-5 knop efter ”Dunken & Co”! Hoppas han grejjar en run (videofilmat) på 500m över 40knop, vilket ja tror han gör…
-
”Bygg upp” kanten så du kan få en plan o fin yta efter att du slippat, dvs ”bygg” lite högre än omgivningen…Mitt tips är att vänta med slipningen tills epoxin är helt härdad (är den det minsta ”seg” blir det svårslipat…)
-
Äntligen gör du på det vis jag förespråkade från början:-) (Ok låt gå att jag hade använt det jag har hemma, dvs gelcoat/polyester).
Låt det härda, slipa till formen o sen e det bara o se glad ut! -
kinetic
Medlem6 september, 2007 vid 11:51 som svar på: Försäkringsfråga -pajjad bräda på resantips önskas.Oregistrerad: Det e ju nån som har ”tappat” en ”pråm” (Windsurfer Original) på den….
Jag skulle stå på mig o kräva ersättning av ”ucpa”….