kinetic
Forumsvar skapade
-
Ser inte sååå farligt ut…(köpte själv en gång en beg bräda med tuttle-box där det såg ut som om någon gått loss på boxen invändigt med ”stämjärn” i syfte att göra den djupare antar jag…Såg givetvis detta efter köp…I vart fall så ”hällde” jag upp boxen med polyester, för att fylla upp samt att få fenhuvudet att bottna.) Om jag vore dig skulle jag försöka med reklamation, om det inte går så är min gissning att det är absolut ingen fara på taket med din box…
-
Små ytliga ”repor” dvs skador där brädan ej är mjuk utan det enda man ser är ”repor” (kan ev vara sprickor) har jag lagat med framgång genom att först slipa bort lite ”färg” för att se/känna bättre på skadan. Flexar inte området så har jag penslat på typ 2 lager av Biltemas Gelcoat o sedan snyggat till med våtslipp, funkar utmärkt trots att det är polyester-baserat, å andra sidan rör det sig om små skador, mestadels av kosmetisk karaktär
-
Man tycker att NissePryd borde kunna förse dig med en original-latta, eller åtminstone med original ”grundämnet” så man kan sätta ihop en ny latta med den gamla som mall…Styva ”carbonrör” kan man köpa hyffsat billigt här: http://www.macqc.com/items.php
Vilken del är det som har gått av, är det den främre delen av lattan, dvs innan tuben?Isf har jag kanske en sådan original NP-latta (endast främre delen!) som ligger nånstans i mitt förråd o skräpar… -
Thevoid: Om du har ett NP Worlcup Race typ från -90 så skall det ha ”ordentlig” buk. Man kan ta bort en hel del av buken genom att dra mer i nedhalet, du kontrollerar bukens djup med nedhal inte med uthal. Uthalet skall i princip bara hängas upp, möjligen dras några cm, de flesta race segel (även av senaste snitt) trimmas ungefär på detta vis. Sen att ett cambersegel roterar ”tyngre” än ett RAF är bara att acceptera…
-
Ha…wacko…Kanske håller de så för att de har tamparna så långt bak att de har en hel del ”fronthands” drag o armarna räcker lixom inte till…
-
Den tar säkert 12.5 som en plätt…Har för mig det fanns riggar uppemot 14 runt mitten av 90-talet (Andre Lefebvre tex)
-
Jonaish: Det saknas en bånke me drivisar i din dator…Gällande ljudet så bör on-board ljudet vara inaktiverat i BIOS om man har ett PCi-ljudkort…
-
O här har du en bräda i nyskick (knappt använd):-)
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14104&sort=1&cat=all&page=1 -
Tbsurf: Iofs…men då blir det ju i princip bara en ändring för att nästa års brädor måste vara ”annorlunda”…Lite som det var runt slutet av 80-talet början på 90-talet, dvs lite nya färger kanske något ändrat laminat eller flyttade stroppar/mastkasset (Mistral Screamer uppdaterad man på detta vis mellan 88-93 tror jag det var…).
-
De här med bred akter kan ju nästan jämföras lite med ”No-nose” som kom för många år sedan…Brädorna innan hade ju ”Fat-nose”, sedan kom ”no-nose” med en smal o tunn förr samt bakåtflyttad ”widest-point”. Några år senare (runt -00) så hade man återigen återgått till ”Fat-nose”. Titta tex på Naish Pro brädorna de påminner starkt om gamla 80-tals brädor i outline, även om akter/scoop/rocker e helt annorlunda…Sen kan man ju fråga sig varför Starboard gör aktern liite bredare varje år istället för att gå ”all the way” med en gång…
-
Hm…man pratar om ”efficency” o jag tror att man i detta fall menar ”overall-speed” o inte nödvändigtvis ”top-speed”
-
Getwet: Ian Räv hade ju kört ett 4.7 på en iSonic50 i 12-13m/s utan problem*hahaha*
-
Kapten K: Nja det går nog igång runt 12-13m/s, fast de e nog väldigt svårkört då..Misstänker att det är likande mitt ART Speed Pro 4.5 -91, är ett ”nervöst” segel som kräver ordentligt med vind då det är lätt att överskota (155cm i bom…)
-
Hm…ärligt…eller ja får tala för mig själv…Men rynkorna i seglet är det sista som kommer hindra dig från nya PB, finns nog betydligt ”viktigare” saker att tänka på när det väl finns vind för detta segel, som chopp tex…