kinetic
Forumsvar skapade
-
Nja…Robby gjorde ju en framåtloop med en Equipe för en himla många år sedan o ja har för mig att brädan ”klockats” för farter över 30knop för över 10 år sedan…men ja kan minnas fel.
-
Jag kör själv på en gammal bräda från -94 i kombo med en komplett rigg från -06, funkar alldeles utmärkt. Nu är ju min bräda betydligt modernare än en Hardrock iofs, men rent generellt TROR jag att en ny rigg på en gammal bräda bör åtminstone funka lika bra som ”original riggen”.
Det finns två typer av master RDM (Reduced diameter) och SDM (Standard diameter), dessa master har ej kompatibla förlängare! -
Knatte: Upplevde liknande fel när ja trixa med vad jag trodde var kommunikations problem…I vart fall så försvann ”GPS” för mig från menyn…Fick avinstallera allt vad JAVA 6 heter o sedan hoppa det igång med JAVA 5…Har inte brytt mig om att försöka lägga på 6:an igen…
-
Har för mig att killen som slog speedrekordet (500m) körde runt 5 kvadrat i vindar kring 20-25m/s. Han vägde ca 115kg…
Annars kan man nog säga att runt 15m/s så kör man mellan 6-6.5. -
Öh…en sån där ”formel” plockar man inte fram huxflux men klart det går, men då krävs det nog antagligen en hel del research innan.
Ja menar det är en hel del som skall med i ekvationen: hur effektivt seglet kan ”omsätta” vinden,hur effektivt fenan kan omsätta den av seglet generade kraften samt hur mycket av denna kraft som går förlorad genom seglaren/brädan/friktion osv…Det lär bli en mer avancerad formel än man anar som kommer kräva en hel del mätningar för att få fram lämpliga konstanter. O nej jag tror inte du kan bortse från friktionen bräda/vatten, jämför gärna med luftmotståndet för en bil vid toppfart(i princip all kraft går åt för att övervinna detta motstånd) -
Smörj me lite 5-56 så går det som en dans o det lär inte knaka längre…
-
Öh…Man kan möjlitvis be nån ”professor” ta fram en matematisk modell men jag tror att det är allt för många variabler med i ekvationen för att den skall bli någorlunda exakt…
Men min gissning är att vid optimala vatten förhållanden, korrekt segelstorlek samt en tung o duktig seglare så borde man redan med dagens speed-utrustning klara en bit över 50knop (500m)
-
Ju mer tryck du har i grejerna dessto mer naturligt faller det sig att luta seglet ”bakåt”…Allra bäst effekt av ”bakåtlutande” rigg har du när du har tokdrag i riggen (typ 7.5 i ca 13m/s på en 100 litersbräda…)
-
Ju mer tryck du har i grejerna dessto mer naturligt faller det sig att luta seglet ”bakåt”…Allra bäst effekt av ”bakåtlutande” rigg har du när du har tokdrag i riggen (typ 7.5 i ca 13m/s på en 100 litersbräda…)
-
Svårt det här…En fråga: De 4 ”topparna” kring 30knop är de spikar? (Se bilden). Borde väl inte vara det eller???
-
kinetic
Medlem1 augusti, 2007 vid 15:28 som svar på: Kommunikationsproblem mellan Foretrex o datorn…Problemet löst…Felet ligger i datorn, på något sätt så ”tappar” den överföringen. Testade på en annan dator o det funkade med en gång. Får bli en ominstallation längre fram
-
Nu har jag oxå (äntligen!) testat min GPS i ett byigt Habo (5 till max 10m/s i de ”värsta” byarna)…Dryga 27knop som mest i displayen (Copello 275,SSR 7.6, Persson&Aagesen Weed) utan bekymmer, fast större delen av tiden så guppade jag utan planing…Blir mäkta besviken om dessa grejer inte mäktar med 30 iaf…Hoppas på bra västlig vind å de snaraste för då ska här testas på Haga och ”strippen”…
-
Bollen: Jag har oxå precis skaffat GPS, har även jag en gammal Copello 275 -94 (lätt modiferad med mindre avstånd mellan stropparna samt mer utflyttade mot kanten). Hoppas på bra vind på måndag i kombo med ”plattvatten” så får vi se om jag lyckas få den att gå snabbare än dig (har nya full-on race/speed riggar från 2006, Severne SSR 7.6 samt komplett linje Gun Mega XS). Om jag får me mig allt i bilen kommer jag även slänga me min ”nya” slalombräda (RRD Spitfire 102) o se om jag kan segla den snabbare än Copellon (eller min andra RRD, en Avantslalom 268 från -00).
-
@Oregistrerad 398488 wrote:
Jag tror det krävs en bättre seglare med bättre fysik för att sätta ett
antal freestylemoves på 3 minuter än det krävs för att rejsa 500 meter
och sätta en gipp sex gånger om.Har du nånsin testat att köra 3min så ”överriggat” som de gör i Världscupen? Isf tror jag inte att du hade trott som du gör…
Däremot så behöver man inte vara lika ”rörlig” i speed/slalom som i Freestyle. Oftast har ju mindre/slankare personer bättre rörlighet än dito större….