Forumsvar skapade

Sida 116 av 140
  • kinetic

Medlem
    18 juli, 2007 vid 14:59 som svar på: Elda upp era kites!

Rent generellt kan man säga som så att dela ”slutkundspriset” med mellan 2.5-3 så har du inköpsris exkl moms….Så en kite för 12000 i butik kostar ca 4500 ”in”…

@Telekiter 397932 wrote:

Jag har ingen uppfattning om det är dyrt eller billigt med de ordinarie priserna. Jag påpekar bara vad jag tror är orsaken till prisraset på begade saker.

Men jag vill påstå att påslaget på inköpspriset följer marknaden i övrigt. Så gissningsvis kostar en komplett kite ca 7500 kr (komplett). Åsså lägs det på 25-35 %. Vipps är vi uppe i ca 10-12 lök. Folket som får köpa för inköpspriset säljer ett åt senare för 5000 kr har ju inte förlorat så mycket. De får ju dessutom köpa nytt av ”polaren” för inköpspris 7500kr. Å karusellen år igång.

Jag vill bara påpeka att dessa siffror inte är undersökta på nått sätt utan bara exempel på hur det ser ut, enligt min upfattning.

/Urban.

• kinetic

Medlem
    17 juli, 2007 vid 19:08 som svar på: surfarkompis?

Finns dessvärre inte så många bra/nybörjarvänliga ställen i Sthlms-trakten, o ännu färre där du kan hyra/låna bräda. Men är du bilburen så är ett förslag Fituna, dock inte speciellt nybörjarvänligt o det krävs att någon kan låna dig grejer. Våtdräkt bör du nog skaffa en egen:-). Annars är Haga Park ett bra ställe, långgrunt o surfcentra på stranden, men då krävs det att du antingen har bil eller kan åka me någon men sånt brukar ofta ge sig

• kinetic

Medlem
    16 juli, 2007 vid 11:29 som svar på: PWA Gran Canaria Formula 42

Swe650:Japp…o det är säkert en av anledningarna till att han inte är oslagbar som han var på E11 tiden…Ja menar Schweiz har ju knappast några bra vindförhållanden, iaf inte jämfört med Spanien….*haha*

• kinetic

Medlem
    13 juli, 2007 vid 14:50 som svar på: Sailworks segel???

BooMan: Man kan ju alltid dra nedhalet ”uber-mycket”…Hade själv i början på 90-talet ett Gaastra Racefoil Pro 7.5 (-91) som var rätt tight i akterliket…Det jag gjorde var att jag sydde om mastfickans ”maststopp”, dvs vek tillbaka den del som spände upp akterliket. Sedan drog jag på ”ubermycket” nedhal så det blev ordentligt löst (med den tidens mått, var löst lakterik ner till ca 3 lattan ovanifrån som mest). Seglet fungerade med detta trim utmärkt till min Bic Vivace i vindar uppemot 10-11m/s…Dock så var ju seglet inte designat för den höga nedhallskraften så filmen, eller rättare sagt stygnen, åt sig igenom monofilmen i närheten av nedhalet, seglet höll dock utan dessa problem lätt i 2 säsonger…
    Jag är helt säker på att du kan dra på nedhal så det släpper hyffsat i akterliket iaf…

• kinetic

Medlem
    8 juli, 2007 vid 07:01 som svar på: passar min fiberspar 3200 60% kol?

Runt -95 fanns det ingen mast som hette Fiberspar 3200 med 60% kol har ja för mig. Fiberspars master med 60% Carbon hette på den tiden kort & gott ”Worldcup Carbon”, min gissning är att din mast är från runt milleniumskifet. Förmodligen passar din mast hyfsat till många segel men knappast optimalt till något nyare modernt segel, så om jag vore dig skulle jag köpa segel först o sedan passande mast/-er. Det du bör kolla på är att masten har rätt ”spec”, brukar stå på seglen vilken mast som passar, tex ”460/25”, böjkurvan är oxå viktig, det finns små men klart märkbara skillnader i böjkurvorna hos olika master. Ett tips är att kolla på ebay.de efter master, köpte själv mina master där, ca 30% billigare än i Sverige.

• kinetic

Medlem
    4 juli, 2007 vid 14:12 som svar på: Vad gör man åt detta?

Ser mer ut som om lattan ”bara” stuckit hål på lattfickan…Skjut in lattan korrekt när seglet är ner-riggat, spänn samtliga lattor lagom. Du skall alltså inte lossa lattaspänningen när du riggar ner o lägger undan grejerna

• kinetic

Medlem
    25 juni, 2007 vid 09:18 som svar på: Batteriet laddar ur

Slocknar ALL innerbelysning (även i handskfack, bagageutrymme osv)? Testa att mäta hur stor ”strömförbrukning” bilen har i ”sleepmode” genom att mäta över batteripolerna med en ampere-meter. Vet inte vad som är normalt för en Passat men bilen bör ej dra mer än max 0.05A när du mäter (bilen olarmad). Har du en förbrukning på över det så har du tjuvström nånstans…Isf kan man testa att rycka säkring efter säkring för att på så vis se när förbrukningen går under 0.05A…När man väl hitta vilken krets det är är nästa steg att hitta vad det är i den kretsen som drar tjuvströmmen, vilket inte är helt lätt….

• kinetic

Medlem
    21 juni, 2007 vid 16:46 som svar på: Längd på hängseletampar – varför längre?

Rasmus_W: Testa din gamla Tiga med ett modernt full-on race segel, det blir en jäkla skillnad…Kör själv en gammal -94:a med ett -06:a race rigg o det funkar kalas. Säkerligen inte lika snabb bräda som en modern slalom men när jag var i Klagshamn senast ”slörade” jag på bra mot någon annan med nån ny slalombräda o vad det såg ut att vara ett MS TR3, men inte fan skiljde det mycket i fart, o skiljde det något så var det till min fördel isf för jag tog definitivt in på honom….Förvisso kan de mycket väl va att den andra körde ”halvskotat” men jag tyckte inte det såg ut så…
    Gamla ”slalomspjut” är snabba än idag, speciellt med en up-to-date rigg….
    Gällande hängseltampar har ja ingen aning om hur långa mina är men de är definitvt inte korta.

• kinetic

Medlem
    20 juni, 2007 vid 17:04 som svar på: Någon som kan laga bräda i sydöstra sverige

Fanns en kille i Åhus (Peter) som höll på att bygga/laga brädor i mitten på 90-talet…Vet inte om han slutat men någon här på forumet borde veta, gissningsvis Mats Hartwig….

• kinetic

Medlem
    31 maj, 2007 vid 21:45 som svar på: Kol eller Carbonbom

Öh….Kol & Carbon är samma sak….

• kinetic

Medlem
    29 maj, 2007 vid 20:58 som svar på: Behöver bräda

Varför inte beställa en custom istället som är till o med något billigare?
    http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=12839&sort=1&cat=10&page=1

• kinetic

Medlem
    28 maj, 2007 vid 20:22 som svar på: Fentips för hobbyspeedare

Jag tillför nog inget av värde i diskutionen men det är skillnad på fenor o fenor…Jag kan tex utan problem köra med en 29cm rak ”blade fena” (UP Slalom anno -95/96) till mitt 7.6 från ingen vind alls till ”mycket” vind, utan problem med spinout eller liknande…Om jag däremot försöker segla samma grejer med min Lessacher B+F rake30 28cm så är det ”tvärkört”, mycket lätt att få spinout förmodligen pga att man står för ”tungt” på bakrefoten…

• kinetic

Medlem
    27 maj, 2007 vid 09:37 som svar på: Klagshamn söndag

Man kör alltså ungefär vid ”Backagården” om ja inte minns helt fel, kör ner på den lilla vägen som syns innan…

• kinetic

Medlem
    27 maj, 2007 vid 09:21 som svar på: Klagshamn söndag

Emil H: Om det fläktar OK ostligt i Bromölla så brukar det oftast vara vind vid Solgården (Ivösjön). Du får köra vägen som går genom Gualöv som följer sjön så att säga, har för mig det sitter en liten skylt med ”Solgården” på. Stället är helt OK vid ostliga (främst NO).

• kinetic

Medlem
    27 maj, 2007 vid 09:15 som svar på: Klagshamn söndag

För att det skall bli vind öht i Åhus så krävs en prog på minst 9-13m/s…5-8m/s i Åhus=vakuum…Jag vet av erfarenhet eftersom jag bott i krokarna tidigare bra länge…

Sida 116 av 140
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications