kinetic
Forumsvar skapade
-
Alexander: Förvisso kan ett igensatt filter ge problem men det finns ju en bypass ventil just för detta scenario, kan ju dock tänkas att filtret bara e halvt igensatt…
Gör som Alexander föreslår att byta filter o olja, kvarstår problemen testa med ny kontakt (biltok som jag är så utgår ja alltid från att när man har problem med bilen så har man testat det allra enklaste, dvs i ditt fall bytt olja & filter. Tydligen räknas få surfare som bil-tokar*haha*) -
Hm…testa o byta oljetrycksgivare…Inte så troligt att du har fel på oljetrycket eftersom det låter som att bilen fungerar normalt (utan konstiga ljud eller så, nåja mer än vanligt*haha*) trots den lysande lampan
-
Mes: Dunken o grabbarna körde nog ledigt över 30 knop…Kommer ihåg en tävling i Brighton -94 då det var orentligt med vind, skulle tippa på att de körde över 35 knop som mest då…
-
Då var brädan ”testad”…Bidde en repa fram-o-tillbaka sen fick jag nog av känslan att stå långt in på brädan, dessutom var nog freestyle-planka i kombo med race-rigg inte optimal…Det lilla jag kan säga är att brädan gick väldigt lugnt o fint inga ”kontrollproblem” alls som jag tycker mig ha med min RRD (detta är dock en slalom-bräda)…Men nu är min korta men ”intensiva” freestyle-karriär över:-). Kommer förmodligen åka till Habo idag så om det finns någon freestyle:are som skall dit så var god o testa den ”gule”:-)
-
Ok… Får fundera lite, ett större segel (har 7.6 som störst nu) skulle antagligen göra att RRD:n planar i ca 5m/s antar jag…
-
Ja 60cm bred enligt tillverkaren…OFO vet hag inte men den är bred där bak, gissar på runt 40cm…Största fenan e 34cm så det kanske behövs en större.
-
XR var Mistrals värsting-material (kolfiber) tidigt 90-tal…ömtåliga men lätta
Fanatic,F2 samt Mistral var det som tävlingskillarna använde sig av (fanns om ja minns rätt en o annan G.Liljegren & Lechner), Bic Bamba var ”budget” valet. Personligen anser jag Bamban vara den brädan som är mest lämplig av den enkla anledningen att den är minst ömtålig… -
Det är skillnad på bättringsfärg och billack…0.5L billack med klarlack & förtunning kostar gissningsvis runt 500kr, men det räcker iaf till att lacka tex huv & bagagelucka
-
Säljer de billack så har de oftast nån ”skylt” som talar om detta, då kan de allt-som-oftast även blanda på ”sprayburk”. Ett alternativ är att gå till i princip valfri billackerare o köpa en liten mängd ”äkta” billack (färg,klarlack,förtunning). Sedan kan man införskaffa en gasdriven ”airbrush” tex den som Biltema säljer löjligt billigt, och airbrusha det berörda området…Med lite träning kan man få lagningen att bli osynlig om förarbetet är bra gjort…Har själv lackat en halv bakskärm på detta vis (proffsblandad färg på sprayburk med annorlunda sprutmunstycke) o ”airbrushat” kanterna…Gick inte att se att det var bättringslackerat, inga skarvar eller nyansskillnader, men som sagt förarbetet tog grymt lång tid…
-
På min Passat -91 e färgkoden L90E (ja den är vit). Biltemas färg till min bil stämmer inte så värst bra, den är något ”vitare”. Det du kan göra är att åka till en färghandlare som blandar billack! De har ”färgkartor” o kan på så vis få fram en nyans som är väldigt-väldigt nära (t.o.m exakt..). Står man o väljer mellan 2 nyanser o det är ytterst svårt att se vilken som är ”bäst”, kan var tex som så att den ena ser aningens för mörk ut, den andra en lika stor aning för ljus, så bör du välja den som ser för ljus ut…
-
Bjornen: Du väger som jag o jag har inga större problem med att dra rigg på min 105l-liters bräda av äldre o vingligare slag. Om jag jämför denna gamla 105-liters bräda med en min nyaset (RRD med 102 liter) så upplever jag RRD:n som betydligt stabilare trots liknande volym. Så mitt tips är en bräda kring 105-120liter max
-
Nja…att ”prime:a” fenen med slipgrund/filler blir ju inget snyggt, man vill ju att kol-väven skall synas:-). Borde gå lika bra att lägga på klarlack rätt ”tjockt” o sen våtslipa, fast man bör nog använda sig av ”riktig” klarlack sån som billackerare använer o inte Biltema-varianten
-
Getwet: Håller med om att man kunde önska en betydligt bättre finish på Lessacher fenorna…Men frågan är oxå om en ”slätare” finish gör fenorna så mycket bättre egentligen? Mina Lessacher fenor verkar alla ha nåt slags ”färgdamm” på sig, ungefär som det blir när en bil-lackerare maskerar dåligt o färgdamm hamnar där det inte skall, ytan blir lite ”sträv”. Sen finns det en del ”porer” oxå men jag tror att det beror på att han laminerar i rätt hög andel kolfiber (100% enligt honom själv) samt att han inte verkar ha någon som helst slags efterbehandling på fenorna, de tas direkt ur formen, snyggas möjligtvis till lite o klart! Vill man så kan man ju faktiskt klarlacka fenan o på så visa höja finishen ett antal steg. Jag har på en av mina fenor ”roat” mig med att våtslippa den lite lätt, ca 10min på varje sida är vad som behövs för att få en i mina ögon helt OK finish, om än långt ifrån i klass med tex min gamla G10 fenor, men jag är rätt övertygad om att fenorna i säg är snabba o i klass med G-Spot,Select o allt vad det nu heter, de behöver bara lite mer kärlek:-)
