kinetic
Forumsvar skapade
-
Militären: Om du ska ut o köra så kanske du skulle kunna testa ”min” bräda? Själv kommer ja inte ha möjlighet att köra, men är nyfiken på ett ”expert” utlåtande, men du får lova o inte dinga den det första du gör*haha*.
-
Jester: Man kan ju inte bara gå på utseendet det vet du väl*haha*…
Jag tycker iaf att fenorna verkar lovande, i vart fall ser de snabba ut. Nån holländare skall tydligen ha seglat en bra bit över 40knop med en sådan fena, enligt Lessacher iaf… -
Lessacher B+F kanske? Fick hem några sådana, 25cm samt 30cm, samt B+F rake 30grader 26 samt 28cm…SER bra ut med tunn profil o en i mina ögon ovanligt ”vass” framkant…Fenorna ser/är små till ytan…
30cm hoppas jag kunna köra till 7.6, 25cm är tänkt till dagar när det blåser apa o man kan köra 5.7 eller mindre…Finishen är i mina ögon inte 100% men med lite våtslip så… -
Andersbq: Jag e ingen byggexpert ja heller:-), har bara ”kollat runt lite”… Enligt Starboards hemsida så är det ”PVC” (divinycell ?)…http://www.star-board.com/viewpage.php?page_id=16
Så som jag förstått det är ”Divinycell”, ”Airex” mfl alla ”PVC plattor” men med olika egenskaper, om än väldigt lika… -
Började -87 på en Mistral Competition, året därpå blev det en Surfpartner Ray, en sk ”330”…-89 blev det först en Vinta 270, som sedan kompletterades med en F2 Sunset Race. -90 köptes en något större bräda ”Astro Rock”, bara för att året efter införskaffa en ”Adagio”. Adagion var länge en favorit tills-94 då jag köpte min första ”sandwich” bräda, en Kinetic 272 (ville ha 268:n med den va omöjlig o få tag i…). Använde Kinetic:en väldigt mycket tills jag gippade rätt in i en sten som låg dold under ytan (railen skadad), skadan är nu lagad o brädan ”renoverad” så i sommar skall den användas igen. -98 flyttade jag upp till Sthlm o surfingen blev ytterst sporadisk, nån gång per år endast så den tidigare införskaffade Copellon med något större volym än Kinetic:en kom väl till pass. Mellan -98 – -05 surfades det inte mycket, men det blev en liten nystart -06 med en massa nya/nyare grejer så nu måste man bara ut o segla:-). Blev för övrigt tidigt ”camber skadad” då jag redan -90 införskaffade mitt första ”full cambrade” segel, ett Speedfoil Pro 5.0, sedan dess är det bara cambersegel som gäller…
-
Andersbq: 6-8mm ”divinycell” är det nog inte många som använder…Starboard tex kör med 3mm (Dur-X 2*3mm). Finns även ett antal ”densiteter” på ”divinycell” o liknande distansmaterial, har hört att det i vissa fall används densiteter på uppemot 100kg/m3, de vanligaste borde dock ligga mellan 40 och 80kg/m3 gissningsvis. Känner till lite om ”Airex/Herex” distansmaterial o en kavlitet som brukar användas är ”SC70.75” förslagsvis 5mm. De olika densiteterna på distansmaterialen brukar vara ”färgkodade”…Dessa 5mm ”Airex” distansmaterial är för övrigt rätt böjbara o ordentligt hårda/lätta (jag har klämt o böjt själv…)…
-
MattaP: Börja med att mäta höjden från marken upp till lampan (dvs ungefär lyktans mitt). Ställ sedan bilen 10m från en vägg (lamporna påslagna, plan mark), sätt sedan en markering på väggen som skall vara: Höjden – 15cm. Om du justerar lamporna på detta vis har du ca 1.5% ”nedvikling” vilket brukar vara det ”normala”. Har själv ställt in lampor på detta vis på flertalet bilar, alla har gått igenom utan anmärkning på lamp-inställning.
OBS: Ibland så kan det sitta en etikett på/vid lamporna som talar om hur stor ”nedvinklingen” skall vara i procent, står det tex 2% så skall du istället för 15cm vinkla ner 20cm (räknat på 10m) -
Jester: Sprack efter 2:a gången???Katastrof…Kan företagen inte bygga kol-förlängare som håller längre(?), bävar redan för hur det skall gå för min NP-kol förlängare…Som parantes kan jag nämna att min ART kolförlängare (endast ett steglöst justerbart kolrör med ca 70% kol) har hållt sedan 1994…
-
Konstantin: Det e rätt myckte ”meck” om du skall bygga en sandwich-bräda… E ju inte lika ”svårt” o bygga ”clarkfoam” med glasfiber endast..Har för mig att om man bygger så så airbrushar man själva skumkärnan innan man lägger på laminatet…
Vad gäller shape:n så blir det ju inte helt lätt att få till den, outlinen brukar inte vålla några större problem, lite knepigare är att få railsen att bli lika på båda sidor, o ännu knepigare blir det att få till en vettig scoop/rocker.
Det lilla jag vet om ”moderna” shapes är att scoop/rocker skiljer sig inte så mycket mellan tex en ”full-on slalom” o en freeride/freestyle… Satsa på en scoop/rocker med lite ”kick” i tailen o ca 70-80cm ”plant” efter det innan du går över till ”scoop” så får du iaf en bräda med allround-egenskaper. Krångla inte heller till det med konkaver eller liknande utan satsa på plant i fören med progressivt mera v ju längre akter över du kommer…
Men som det redan sagts hör med Ulf ”CLS” Larsson så lär du värdefulla tips om både det ena o andra… -
Goose: Nej det är inget problem med masten på bilden enligt min åsikt. Tajt passform i själva delningen o den ytterst lilla skillnad som är i diameter mellan topp/botten har jag även på min Powerex Z-Speed 460, samma skillnad i diameter finns även på min Fiberspar master (Reflex 7000 460cm samt Reflex Wave 400cm). Bilden på Reflex Wave.
-
Lite skumt…Simmers master tillverkas mig veterligen av ”Powerex” (MacLean Quality Composites, de tillverkar även HPL-bommar) så en SC8 borde vara mer eller mindre som än ”Z-Free”. Äger själv 2 st Powerex Z-Speed (460 resp 430) o titta alldeles nyss hur god passformen är i skarven, o den är mycket god, inget glapp alls o halvorna har god passform vid skarven. Så om nu Simmer inte bytt till en tillverkare med lägre kvalitetskrav så tycker jag att man åtminstone skall påpeka bristen för säljaren o kräva en ny mast.
-
kinetic
Medlem19 april, 2007 vid 19:46 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?Den öve bilden är Ferenc egna bräda (Freeride), såg riktigt cool ut med den silver-strukturerade väven, som syns har han även lyckats smasha nosen:grin: . Nackdelen med design där väven syns är att eventuella dings blir alltid väl synliga. Den undre, vita, brädan blev precis klar o skall snart hämtas av nya ägaren, man kan skymta Ferenc till vänster i bild:grin:.
Givetvis bygger han inte bara brädor utan lagar i princip allt som går att laga, allt från ”krockade” formula brädor (när jag var där kom 2 killar med var sin F2 formula -06 som hade krockat nos mot nos nästan, riktigt fina skador…) till sönderhoppade brädor, fanns ca 20-25 brädor på rep när jag var där, eller som Ferenc uttryckte det: ”Efter en riktigt blåsig dag brukar hela min tomt vara full med trasiga brädor”:grin:
