Forumsvar skapade

Sida 119 av 140
  • kinetic

Medlem
    19 april, 2007 vid 18:35 som svar på: Vilka segel vid vilka vindar?

Jag vill inte kalla mig själv ”speedare” utan snarare ”slalom-nisse”*haha*.
    I vart fall tror jag det ser ut så här för min del (ca 78kg):

upp till ca 13m/s 7.6
    13 – 16 6.8
    16 – 18 6.2
    18 – 20 5.7
    20 + 5.2
    20 ++ 4.5

Sen beror det ju oxå på hur vattnet ser ut, är det platt kan man köra stort längre…Samtliga mina segel är full-cambrade ”top-of-the-line” segel.

• kinetic

Medlem
    19 april, 2007 vid 14:38 som svar på: "Testbrädan" har kommit…

Haha..ja klart du ska testa den ordentligt, ja e ju så långt ifrån en freestylare man kan komma*haha*

• kinetic

Medlem
    19 april, 2007 vid 10:00 som svar på: Säljartankar ?

Bjornen: En RRD Spitfire 102 (235*60, 102liter) -05 inkl original fena för 5500? Seglad ca 3 timmar, inga dings och i skick som ny, iofs en 05:a men ändå…

• kinetic

Medlem
    18 april, 2007 vid 18:18 som svar på: Hur görs en bräda?

Såg ju ut o gå relativt snabbt o smidigt! Som jag har fått det förklarat för mig så ”vacuum-bagas” en ”äkta” custom ett antal gånger, först lamineras ”frigolit” kärnan med lämpligt laminat, därefter ”limmas” sandwichmaterialet fast, även här med vacuum-bag. Sen finjusteras ”shapen” innan man lägger de yttre laminaten (här kan det bli 1-2 vacuum-bags). Sen till slut så lackas eller gelcoatas brädan…Produktionstiden för denna byggmetod är i runda slängar 2v varav det mesta av tiden är härdningstid, man måste tydligen vänta x-antal timmar mellan varje steg…
    Min gissning är att i filmen så är det någon slags semicustom-konstruktion, men helt klart blir resultatet mycket läckert!!

• kinetic

Medlem
    18 april, 2007 vid 09:18 som svar på: Är det här bra grejor?

3-6m/s ja då får du nog satsa på en Formula med 11m om det skall bli nån fart alls…

• kinetic

Medlem
    17 april, 2007 vid 07:16 som svar på: Skimboard

Skotten: I really dont know what you are thinking of…Yes i posted information about what i can offer, but im not trying to sell here (or in any other thread), just to make people aware of that there is an alternative! I belive in that good boards will sell just by reputation, but to get reputation people need to know that they at least exist:-). All i have done is to tell as much as i know about these boards, how they are constructed,which materials that can be/are used and so on, i dont want to call this selling at all, i can not remember that i stated anywhere that ”my” boards are ”good” or even ”better” than other!
    My original question in this thread was if there would be any interest at all in customized skimboards for kiters, and as far as i can tell there is not because people are not willing to pay more than a few hundred bucks or so…

• kinetic

Medlem
    16 april, 2007 vid 16:53 som svar på: Varberg -> Stockholm, soppastålar? Stekhetafton

Jag skall (om prognoserna ser OK ut) till Skåne i helgen…Skulle ev kunna tänka mig att plocka upp din bräda mot mindre ersättning på hemvägen om säljaren kan möta mig nånstans på vägen mellan Helsingborg – Göteborg (E4:an?)

• kinetic

Medlem
    16 april, 2007 vid 16:38 som svar på: Skimboard

Skotten: I have to ask somewhere..isnt it better to ask here in this thread than start a new? Im not trying to sell im just trying to find new opportunities! And what about people that start threads about their stuff for sale, there are a few examples of this especially here in ”Kitesurfing Konfen”!

• kinetic

Medlem
    16 april, 2007 vid 11:09 som svar på: Skimboard

Skotten: Im just trying to find out if there is a market at all for ”high-tech” skimboards…
    Anyway this is the kind of board i had in mind to offer: http://cgi.ebay.de/Nobile-Skimboard-130-50-5-Kiteboard-Modell-2007_W0QQitemZ330087259978QQihZ014QQcategoryZ77616QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

• kinetic

Medlem
    15 april, 2007 vid 19:54 som svar på: Skimboard

200 Brittiska pund är helt OK*haha*….Nä men om det finns intresse så kan jag iaf höra mig för vad priset skulle bli, men det krävs nog att man går ihop 3-4st o sambeställer för frakten e dryyyyyyyg ….
    Då jag diskuterade skimboards med Pirate/Ferenc var hans svar: ”Allt är möjligt, det gäller bara att vi får en noggrann ritning eftersom vi inte har en egen-utvecklad skimboard…..”.
    Såg att det säljs ”trä skimboards” för ca 1000kr i sverige, dock när man läser om skimboards i trä så får jag uppfattningen av att skum/glasfiber är att föredra av många anledningar…

• kinetic

Medlem
    15 april, 2007 vid 18:37 som svar på: Skimboard

Fråga: Vad tror ni att man som slutkund skulle kunna tänka sig att betala för en Skimboard med Herex-kärna (SC70.75, Herex är numera uppköpta av Airex) samt vacumlaminerad med glasfiber (kan även lamineras med kolfiber eller kevlar dock till annat pris)?

• kinetic

Medlem
    14 april, 2007 vid 20:48 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?

Så då har jag fått hem en ”testbräda”… Bidde en tämligen oexotisk (jämför med designen på kite-brädan där jag iaf sa ”jag vill att det ska vara mycket synlig kolfiber” http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?p=376361#post376361 ) sak, får väl skylla mig själv eftersom det enda jag sa: ”Det blir bra med en Freestyle/Freeride bräda runt 100-105liter”. Vad jag fick är en bräda på 240*65 med ca 105L volym. Materialet är i princip rent glasfiber med 5mm sandwich. Kolförstärkningar runt boxen samt kevlar/kol förstärkningar i nos samt övriga utsatta partier. Väger ca 7.5 – 8kg. Ungefärligt pris för en bräda i glasfiber landar på ca 7000, men jag personligen anser att det kan vara värt att lägga till ca 2000-2500kr för att få en bräda byggd med ordentligt mycket kol/kevlar samt en design där man ser den snygga strukturen på väven, om man nu vill ha det så vill säg (vilket jag personligen skulle välja)!
    Skall bli spännande o se hur brädan är att segla!

• kinetic

Medlem
    14 april, 2007 vid 19:59 som svar på: Pirate customboard

Eftersom jag personligen inte är förtjust i trä så hade jag valt det guldiga laminatet:laugh: . På den övre raden syns 2 kolfiberlaminat (svart & silver), det guldiga är ett kevlar/aramid laminat. Underst syns 2 ”trä laminat” samt ett carbon/kevlar utöver ett annorlunda vävt ”silver” laminat. Man kan alltså i stor utsträckning själv bestämma hur brädan skall se ut om man väljer att ha synligt laminmat:laugh:. Finns ytterligare ett gäng med olika ”laminatdesign” att välja mellan utöver dessa prov som jag fick med mig, i princip kan de flesta önskemål tillgodoses

• kinetic

Medlem
    14 april, 2007 vid 06:28 som svar på: brädbygge

Hm…att bara lägga väv/epoxy rakt på skumkärnan (frigolit) lär inte bli särskilt hållbart…Skall du däremot ”bara” kapa den på längden så bör det inte vara några större problem.
    Slaktade själv tidigare en Bic Adagio (gjorde ny botten på den) o jag kan säga som så att det inte var värt besväret. Det var ett jäkla jobb o inte blev det billigt heller….

• kinetic

Medlem
    13 april, 2007 vid 21:11 som svar på: Pirate customboard

Brädan väger enligt uppgift ca 3.2kg inkl fenor,stroppar o pads.

Sida 119 av 140
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications