kinetic
Forumsvar skapade
-
Edit: Träet är överlaminerat med 2-3 lager 100gr/m2 glasfiberväv, under träet ligger det karbon/kevlar laminat samt något/några lager glasfiberväv om jag ej missminner mig. Undersidan har även den ett helt lager kolfiber/kevlar samt ytterligare ett lager 170gr/m2 rent kolfiber. Antal lager med glas vet jag ej men minst ett lager utanpå kolfiberväven
-
Wikis: Det är äkta trä, Mahogny o Bok tror jag det ljusa är…(är inte bra på träslag på ungerska)
Skotten: Its a board with ”normal” amount of ”curve” in the bottom, not too straight and not too curvy. Ferenc (Pirates owner) made the board not too stiff but nor too soft, you can say that he tried to build a ”gentle” board that will work in most conditions without being extreme in any aspect. If you have any specific questions i will try to answer them…
-
Larssa: Alla brädor är unika i designen…Själv föredrar jag väv med silver-effekt vilket jag påpekat för Pirate, men i slutändan är det ju kunden som bestämmer!
Att det skulle vara kolfiber som syntes ”någonstans” var ett önskemål från min sida, i övrigt sa ja åt de att göra som de ville -
Ozkar: D200 e ”inget bra”…de har ett fel: det blir lite ”interferens” vid skarpa övergångar, något som inte ens Nikon Sverige klarar av att ”trimma bort”. Min far som e foto-tok säger att D200’s enda fördel är att den kan ta bilder i snabb följd. Tidigare har han varit ”Nikon-frälst” men när det gäller digital-kameror säger han att det är Canon som gör de bättre kamerorna, iaf om man håller sig under 25000kr för ett hus enligt honom. För övrigt är hans D200 till salu just pga den där ”interferensen”, han har haft den på verkstad för justering o fått ett skriftligt utlåtande från Nikon Sverige att kameran är 100% o den där interferensen ”går inte” att få bort (syns endast vid extrema förstoringar).
-
Uppdaterad info: Brädan är assymetrisk, ena kanten är rätt bra insvängd med andra är mer rak. Den ”insvängda” kanten är även formad som en ”klo” så de förstärkta stålkanterna (risk att stålkanterna lossnar från en vanlig snowboard om man kör på is en längre tid) biter mycket bra i isen. Brädan har sin största fördel på is/isigt underlag, skall man köra på snö endast funkar en snowboard lika bra. Enligt uppgift går den bra även på snö. Bilder på botten kommer!
-
Mer info/bilder kommer!
-
Asså jag gissar bara, vet ju inte om de har lagt träet så att vattnet kan tränga in i det (gissningsvis har de i så fall lagt trä direkt mot frigolit kärnan)…Du kan ju kolla på Starboards hemsida o se hur konstruktionen är…
Men om du nu skulle haft oturen att råka ut för detta så lär det dröja innan du märker detta…Har iaf hört talas om några som råkat ut för trä som ruttnar/sväller men dessa brädor har alla varit dingade/dåligt lagade så de har nog tagit in vatten genom skadan.
PS: Detta är ett worst-case scenario… -
Jag skulle ändå försöka med försäkringen…vet inte hur ”träförstärkningarna” är gjorda men det finns en viss risk att träet sugit åt sig en del vatten, det lär nog dröja ett bra tag innan dessa skador (kanske sväller träet eller börjar ”ruttna”) börjar synas är min gissning…
-
Idag fick jag äntligen testa den ”modifierade” brädan….Stropparnas placering var klockren, inga tendenser till att främre foten ville åka ut alls…Däremot trycker jag nu betydligt ”hårdare” med bakre foten pga den smalare stancen antar jag,så min 32cm fenan ville ”sladda” (eller om det var gräs kring fenan??) ibland när vinden tryckte på, iofs var det choppigt men ändå…Med min 32cm sjägräsfena gick det mycket bättre! Upplever det som lättare att hålla ner brädan nu, o dessutom var det ”lätt” att falla av på djupa slörar…
En bra premiärsegling men fortfarande lite kallt om händerna (kör utan handskar). Ser fram emot nästa gång det blåser sydväst-väst i Habo för då tror jag inte att det blir lika choppigt.. -
Håller med Tobhed,försök att ta det på din/er allriskförsäkring (de flesta brukar välja till detta i sin hemförsäkring om den ej ingår)…
-
Varför inte borra i själva fenhuvudet o på så vis göra det mindre/svagare o sedan lyfta loss fenan utan allt för stort besvär?
-
Klang: Att man blir ”nedtryckt i vattnet baklänges” behöver inte bara vara en effekt av för lite nedhal, kan även vara som så att man drar riggen för mycket mot lovart, man bör försöka att segla med riggen så upprätt som möjligt/liten lutning mot lovart. Har man längre linor blir det lättare, sen brukar jag personligen försöka segla med så raka armar som möjlligt, likaså trycka ifrån ordentligt med benen för att på så vis öka kontrollen (ju mer det blåser/ju mer överriggad du är dessto mer mod behövs det för att segla på detta vis, ofta intar man ”survival stance” o det är då det brukar gå illa….)
-
Mackan: Välkommen till BMW-träsket:-). Nu MÅSTE du bara regga dig på http://www.autopower.se . Du kommer ha nytta av den sidan finns mycket kunnigt folk där, tex jag (dawwe) *haha*
-
Du kan nog köpa dig ett nytt North ICE 5.3 -06 för gissningsvis runt 3000kr inkl frakt här:http://cgi.ebay.de/North-ICE-5-3-2006-NEU-UNBENUTZT_W0QQitemZ170095554627QQcategoryZ85364QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Säljaren har även ett nytt 4.7a så nog borde man kunna få ett paketpris…
