kinetic
Forumsvar skapade
-
Mården: Bra sida! Tydlig skillnad på speed kontra slalom iaf när det gäller bottenkurvan…
-
Fredrik.ygge: Nja…RRD:n är 235*60 så det skiljer inte så mycket, däremot är ju RRD:n mer ”jämn bred”, och den planar snabbare…Har i stort sett inte testat fler nyare shaper än den…Sen anledningen till att jag är inne på en custom är att jag kan få den till ett bra pris, i trakterna kring vad -07:orna kommer kosta på ”rea” skulle jag gissa…
Ska väl även tillägga att av alla brädor jag har så är det Copellon som förvandlats mest med de nya seglen(Severne & Gun, speed/slalom), min Kinetic 272 (-94) känns mer eller mindre som innan (har dock inte kört så mycket med den), RRD Avantslalom 68 blev i vart fall med 7.6 o myyycket vind i princip omöjlig att hålla nere, Spitfire 102 brydde jag mig inte ens om att testa…Beträffande Spitfire kan en del av kontrollproblemen tillskrivas den i mitt tycke alltför stora fenan (34cm), men nya mindre är på ingång så jag hoppas det blir bättre… -
Adde: Ja sa inte ändra rockern men anpassa den till den nya brädlängden, dvs behålla rocker/scoop men ”ta bort” 40 cm i mitten så att säg, förmodligen tas dessa 40 cm från den plana delen av rockern…Jag vet att Pirate tidigare haft kunder som velat korta sina äldre brädor (va nån F2 bla har ja för mig) o detta har man då gjort samt dessutom justerat stropp-placeringen, kund blev i vart fall nöjd. Visst har du rätt i att det kanske inte blir så mycket kvar av Copellon…
Det jag gillar med brädan är att den är lätt att kontrollera som den är nu, men det kan hända att den blir ännu lättare att hantera om man ”moderniserar” den som jag tänkt…Kommer skaffa GPS till i sommar så det skall bli kul o se vad den gamla plankan mäktar med -
Störner: Jag gillar den brädan! Det ”roliga” är att med min nya segel så har brädan fått nytt liv, den går som på räls och är mycket lättare att kontrollera än min Spitfire 102, kan iofs bero på att jag är ovan vid den brädan. I höstas gick Copellon som tåget när jag i samma vindar hade ordentliga kontrollproblem med Spitfire. Gillade känslan av att bara kunna ”stå o gasa på” medans man kände hur brädan bara drog iväg. Sen om man ”kapar” 40cm (dvs 235*55 med 90L låter ju tämligen ”modernt”) i nosen o justerar scoop/rocker efter den nya längden så borde seglings egenskaperna bli rätt OK. Självklart kommer mastkasseten flyttas, stropparna likaså…
Hoppas för övrigt på vind på fredag o inte för kallt för då blir det premiär i Habo:-) -
17000 e minst 7000 för mycket…
Får väl fnula lite på det hela… Lägger upp bilder på ”min” skapelse när/om den blir verklighet:-) -
Ser bra ut! Har själv en komplett linje XS -06 o kan bara hålla me om att de kräver ordentligt med nedhal…
-
Ok..verkar bli knöligt det här….
-
Störner: Jag tänkte mer på ”shape trender” i stil med: storlek på ev cutouts, bevels, step-bottom, kanske har de senaste PWA brädorna fått mer scoop osv…Ska jag vara helt ärlig så tycker jag inget vidare om de nya ”wide tail” brädorna än så länge…
Om man tar en gammal Copello 275 som exempel o kortar den ca 40cm så försvinner ju endast max 10l volym om ens det då dessa var/är tunna i fören, sen får man justera scoop/rocker (där skulle det vara intressant att veta hur trenden är, mer scoop eller mer rocker, eller kanske mindre av båda? Kortare eller längre plan yta osv) samt flytta mastkassetten bakåt. Vill inte kopiera något befintligt utan snarare isf utgå från en god grundshape o anpassa den efter mina preferenser o ”krydda” med lite egna ”tokiga” ideer…
För övrigt borde 2007 års brädor vara 2006 års PWA-brädor… -
Tonhed: tack för länken! Martin van Meurs har tydligen oxå sina stroppar ungefär som jag satt mina så jag kanske inte är helt fel ute ändå:-)
-
För övrigt så har de precis påbörjat arbetet med ”årets” kite/vindsurfingbrädor (de brukar ha ett fåtal brädor klara, är ju inte alla som orkar vänta 2-4v på att brädan skall bli klar, dessutom finns det de som kanske inte har några speciella krav…). En annan kul grej är att jag såg att bla Best Kiteboards ”dyraste” brädor har Airex-kärna, något som alla Pirate customs har oavsett lamineringsval:-), verkar som om fler o fler går över till Airex från Divinycell…Airex skall enligt uppgift vara något mer ”böjligt”…
-
mjersen: Haha…Nej de tillverkas i Ungern, de som gör detta har hållt på att bygga vindsurfingbrädor sedan mitten på 80-talet samt kite-brädor alldeles från början (typ runt 98??) så de vet va de sysslar me:-).
-
Mjersen: En kille från dina trakter:-). Brädan är beställd nu o det kommer bli en ”standard bräda” ca 132cm*38-39cm, blir kul o se vad Pirate hittar på för något, har sagt åt de att göra den lite efter eget tycke&smak! Leverans av brädan kommer ske efter påsk så det e bara att testa den om du ser vår bräda:-).
-
SWE496: Ok, min 275:a e från -94, oxå en sk ”Anders Bringdahl replica”. Min 275:a funkar bäst med segel mellan 6.5 – 7.5, skulle gissa att din 270 trivs bäst med segel mellan 6.0 – 7.0. Dessa gamla slalom brädor trivs bra med små fenor, har kört 28cm till 7.6 utan problem (blåste riktigt bra dock, i vanliga fall kör jag 32cm som störst), så 35cm låter ”tokit” stort speciellt till ett 5.4, skulle gissa på en fena runt 30cm är vad du behöver. Får man fråga vad för slags blessyrer din bräda har råkat ut för?
-
SWE496: Lessacher gör fenor till trimbox för att nämna en! Copello 270 är väl en bräda från -93, dvs precis innan ”no nose revolutionen”, lite av en Sputnik 270 kopia? Har för mig att den ersattes av Copello 265 -94, en riktigt snabb o liten slalom!
-
SWE496: 1000kr för 6st nya pluggar, inkl lackering av en liten krackelering i fören