kinetic
Forumsvar skapade
-
Tror kite:arna får sikta in sig på 60-knops vallen istället för 50 som de verkar ha som i en liten ask…
-
getwet: Ja det kan nog stämma att vinden borde ligga kring de styrkorna för att kunna ”maxa” ett 5.5 typ. Jag var själv nere i skåne i höstas i 2v o på dessa 2v fick jag 2 dagar då 6.5 iaf var på tok för stort, så en gissning är att det var iaf 15m/s om inte mer…Sen att vinden kom&gick lite är ju naturligt,ibland var det väl runt 12m/s för att sedan öka upp till helt okörbart för min del iaf…Personligen är jag inget vidare på att segla mindre än 6.5 pga ovana, det är en jäkla skillnad på att köra 5.7 tex i samma vind som 6.5, tycker att det större seglet ”stabiliserar” brädan bättre, med ett mindre segel blir det mer ”rodeo” känns det som. Men en 5-10 dagar/år med bra 5.5 – 5.0 drag har du allt som oftast i södra delen av landet, fast det gäller ju att kunna segla oxå, för det är inte alltid vinden behagar att blåsa på helger eller när man är ledig. Och eftersom jag är fd skåning men numera ”08” så vet jag vad jag talar om:-)
-
getwet: Det blåser mer i Skåne än här i Sthlmstrakten. Man har kanske 5-10 dagar/år med 5.5 eller mindre (om man skall köra ”slalom” iaf)
-
Godde: Jag har ett i princip obrukat gammalt Gaastra Slalom Pro 5.7 från 1994, kan kanske va något? Mast 478cm Bom ca 180cm. 7 lattor 6cambers (ser exakt likadant ut som mitt 6.5 som du tog en ”prov-sväng” med i höstas när du testade min RRD lite lätt…). Seglet tål bra med vind, det är en anledning till att det är så lite brukat, man håller ju 6.5 av samma sort ”hur länge som helst nästan”
-
Dieslar är ju på ”god väg” att uppfylla dina krav..Se tex på BMW 535d…Relativt snål men med ”sportbils-prestanda” om så behövs…
-
psychonauten: Du får ursäkta min okunnighet inom Kite-boarding, är ju windsurfare:-)
http://www.balazsmarton.com/index.php?option=com_content&task=section&id=6&Itemid=44
-
http://web.comhem.se/~u15095301/index.html Man kan inom rimliga gränser bestämma ”grafiken” på brädan (förutom material-val)!
-
kinetic
Medlem5 januari, 2007 vid 13:56 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?Carera: Jo det är det man kan! Men det förutsätter en ritning (noggrann sådan!), dvs att du eller någon annan har alla viktiga mått (hur rockerkurvan ser ut mm)…Men oftast räcker det kanske med att säga ”jag vill ha en bräda som är som XXX” så vet han vad du förväntar dig o shape:ar den efter dina önskemål/förutsättningar. Materialvalet kommer man få en rekommendation på, som man bör följa! Funderar själv på att ta hem en ”uppdaterad” version av min Copello 275, dvs behåll bredd/rocker/botten-shape men be honom korta den till runt 245 cm o anpassa scoopet, dessutom med en mastkasset mer bakåtplacerad samt stroppar som sitter extremt långt ut på railen samt ”smalare” stance…Skall först testa hur original Copellon kommer gå med bakåtflyttade stroppar i vår…
-
kinetic
Medlem4 januari, 2007 vid 13:34 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?JPS: Ja kan kolla upp priset! Skicka ett mail så svarar jag!
-
kinetic
Medlem4 januari, 2007 vid 09:06 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?MacTS: Jag har seglat deras brädor men det var runt 93/94 (en no-nose slalom-bäda som shapeades/designades av bla Peter Thommen, men byggd av ”Pirate”.), denna bräda var otroligt snabb:-). Finns många som kör på hans brädor nere i Ungern o där är han förmodligen den mest kända/meriterade brädbyggaren. Antar att du inte kan ungerska men ändå: http://www.windsurfing.hu/cikk.asp?kategoria=tech&id=339
-
kinetic
Medlem3 januari, 2007 vid 21:59 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?Lite mer info finnes här (ni får ursäkta den sunkiga ”hemsidan” men jag kan inte göra hemsidor…): http://web.comhem.se/~u15095301/index.html
-
Jester: Ok då är jag med! Skall som max förlänga 30-32cm så jag hoppas den håller. Vilken låsring ska man använda?Den i stål eller gummi eller båda tillsammans (isf hur)?
-
Jester: Ok, kan va bra o veta! En fråga/påstånde: om man använder gummiringen som ”låsning” endast borde inte påfrestningarna var skonsammare i ”spåret” (på min ART med steglös justering använder man sig av en ”gummiring” samt en ”hylsa” i princip identisk med den på X6, o den förlängaren har funkat ypperligt i 12år, glider inte ner eller så tack vare att förlängaren har ”halkskydd”…)
-
Bananen: Nja den är nog gjord av ”långtrådig glassfiberkross” med några få procent ”kolfiberkross”. Har själv 2 ”riktiga” kol-förängare, en ART samt numera även en NP X6 Carbon (sålde min oanvända vindsurfing.se kolförlängare i förmån för denna)
