kinetic
Forumsvar skapade
-
Bananen: Vindsurfing.se´s kol-förlängare är ju bara svartmålad, dessutom har den inte så tight passform i masten (SDM) som man skulle önska…Men i övrigt verkar den OK
-
Starboard hävdar ju att ”trä” är ett överlägset material mm…Jag skulle vilja påstå att trä:et möjligtvis har ett överlägset pris/prestanda förhållande, dvs ”prestandan” hade nog varit högre med kolfiber istället för trä men till en alltför stor kostnadsskillnad, dessutom har man förmodligen lärt sig att optimera konstruktionerna så dessa dyra kol/aramid-fibrer endast används där de verkligen behövs o gör störst nytta. Jag var själv inne på att köpa Starboard innan men beslöt mig för att köpa ett annat märke som inte använder sig av trä i någon större utsräckning. Det ”fräckaste” är ju om man har en bräda helt i kolfiber/aramid men då får man nog köpa en specialbeställd custom. Men man ska inte glömma bort att det är inte endast vilket material brädan är byggd i som avgör hur hållbar mm den blir utan även hur pass goda hantverkare som har gjort arbetet/lamineringen…En klåpar-byggd kolfiber-bräda lär ju inte hålla speciellt länge….
-
För er som vill köpa prisvärda master i 100% kolfiber kan jag rekommendera Powerex Z-Speed. Köpte 2 nya sådan (430 samt 460cm) för 5200kr inkl frakt, mycket prisvärt!
-
Knatte: Tror det är från Tarifa 1994…
-
Aj…gör ont o se…Men kul o se de gamla ”dörrarna” aka NP MkIV gå för fullt:-)
-
Just de där Suprorna från ungefär mitten av 90-talet o några år framåt är ju grymt ”tacksamma” att trimma, fans en sådan till salu för ca ett år sedan med ungefär 800hk, pris ca 500000. En annan galning är norrmannen Vidar Strand, http://www.vsmotor.no …Hans M5 med 3.8-liters spis o turbo är bromsad till en bra bit över 1000hk (har för mig att han byggt en ännu värre motor åt en kund som låg nånstans runt 1300hk…), men billigt lär det inte ha varit…
-
Ja den gick skapligt…Finns ett antal ”accfilmer” på http://www.exvitermini.com , den här är rätt ”rolig” : http://www.exvitermini.com/movies/junjza.mpg (lyssna noga på den skrikande/skrattande japanen i bakgrundsljudet…)
-
Jag har en linje Mega XS, dock har jag inte haft tillfälle mer än att testsegla det största (6.8) i för lite vind. Men seglet ser bra ut (dvs bra buk o god twist, iaf som det ser ut på land) o kändes inte annorlunda än mitt Severne SSR 7.6 (ett segel jag är toknöjd med), men det är definitivt ett tyngre segel, 6.8 väger betydligt mer än mit 7.6. Sen hur XR är kontra Booster har jag ingen aning om, men för att få ut det mesta ur ett XR bör man nog ha matchande mast samt en lämplig slalom-bräda…
-
Störner: Seglet i fråga var ”Art Speed”, har själv en ”kopia” på 42.91knops seglet (från -91), året efter kom kom man upp i över 44knop med en förbättring av detta segel…
-
Getwet: Förmodligen mellan syd o sydväst…Habo är bra/platt på sydväst, iaf jämfört med Fituna. Revet som ligger en bra bit ut stoppar ”allt” de enda som verkar bli är små ”ripples”…
-
Donpedro: Gunsails.se har bra priser o är dessutom mycket trevliga o tillmötesgående, det är min erfarenhet iaf!
På gunsails.de kostar Traget 6.3 300Euro (283Euro gäller endast för Tyskland/Österrike, jag har mailat o frågat de om just detta!), svenska priset är 3115kr, dvs ca 300kr i prisskillnad exkl frakt, inte mycket att orda om…Dessutom har du om jag förstått det rätt 15% rabatt på detta pris om du beställer innan årsskiftet vilket gör att priset är så gott som identiskt exkl frakt!!Konstantin: Maila gunsails.se, du kommer garanterat få ett gott bemötande av Jonas som brukar vara den som svarar på mailen
-
Svenne: Ok, det har du rätt…Jag ”utgick” från att IDE-disken var originaldisken (den som satt i från fabrik) vilket nog inte är fallet verkar det som. Om han har 2 ide-slingor skulle jag börja med att sätta DVD samt hårddisk på var sin o se om det blir nån skillnad…
-
Svenne: Jag tror inte det spelar nån roll i detta fall hur jumprarna sitter då datorn han har en IDE-disk samt en SATA! Men helt klart så funkar inte CS ibland men då har man ju 2 diskar på samma IDE-slinga…Pinnarna som finns på en SATA disk brukar oftast ”endast” kunna enable:a ”Spread Spectrum Clocking” samt låsa till ”Sata150″Mb/s”, men detta kan nog variera mellan de olika disktillverkarna….
-
Det finns divese testprogram som testar dina hårddiskar så de inte har klusterfel eller liknande, finns att ladda ner på nätet…
-
Hm…Hur gammal är datorn?Har du sökt på Dells forum om IDE-diskar i kombo med SATA? (kan kanske va som så att man måste göra en BIOS-uppdatering eller ändra nån inställning)
I annat fall skulle jag testa att ominstallera OS på SATA disken o se hur det funkar….