Forumsvar skapade

Sida 127 av 140
  • kinetic

Medlem
    9 december, 2006 vid 10:06 som svar på: Gun Sails 07

SWE496: Kan vara en möjlig förklaring även om jag har svårt att tro att 7 glasfiberlattor skulle väga över 1kg mer än motsvarande lattor av ”kolfiber” (sällan hela lattan är av kolfiber utan det är oftast bara ”tuben” som är av kol). Skall vid tillfälle plocka ut en latta ur ett Gun segel o kontrollväga den kontra en lika lång latta från Severene-seglet som enligt uppgift skall ha ”kolfiber” lattor. Enligt Gun väger XS 6.8 ca 6.2kg, mitt gamla Gaastra Slalom Pro 6.5 från -94 väger betydligt mindre, runt 4.8kg. (låt gå att Gaastra just runt denna tid gjorde mycket lätta segel men jag har svårt att tänka mig att det sitter ”kolfiberlattor” i detta segel mer än möjligtvis tuben som har en viss % av kolfiberhalt).

• kinetic

Medlem
    8 december, 2006 vid 14:27 som svar på: Gun Sails 07

Jester: Ja det kan nog stämma att det inte är så mycket förbättringar på segel mellan 2006/2007…I Guns fall har man lite nya material (Xply o nån vitaktig monofilm i toppen vad jag förstått), man har gjort akterliket konkavt mellan varje latta för att få bättre/jämnare tvist, den numera obligatoriska ”bomförkortnings skärningen” (samma förlikslängder på XS som 2006 dock med ca 5cm kortare bomlängder).
    I Guns fall tror jag att en bantning av vikten skulle vara välkommen, vet inte vad ett North väger men mitt Gun XS 5.2 (skall väga 5.1kg enligt GUN, 2007års segel väger 100gram mer) känns tyngre än SSR 7.6, kan vara Severne som gör mycket lätta segel iofs…

• kinetic

Medlem
    8 december, 2006 vid 13:33 som svar på: Gun Sails 07

Jester: Ok..maststrumpan är ju sydd i 2 ”olika” material, den vita delen är ”dacron” medan den röda delan något som jag brukar kalla för ”Lufflex”, dvs ett något grövre men mjukare material (verkar vara liknande material till det som Severne SSR har maststrumpan av). Jag tror att dina North ”lever” längre än ett Gun, men å andra sidan så går ju utvecklingen så fort att seglet som sådant blir omodernt långt innan det ens är i närheten av att vara utslitet

• kinetic

Medlem
    8 december, 2006 vid 11:32 som svar på: Inget för nybörjaren…

Jäklar vikken fart…Modellflög själv för länge sen (började med en Falcon 56 tror ja den hette, sen bidde det en Curare) o de planen gick väl i mest som 130 skulle jag gissa….Måste va grymt svårt o landa dessa jetplan. Annars e de rätt kul med modellflyg egentligen (men ack så dyrt att krascha), min far håller på fortfarande o utvecklingen har helt klart gått framåt, idag verkar det som om många kör 4-takt istället för 2-takt.
    Ett av mina bästa minnen med modellflyg var när min far höll på att lära mig att loopa samt rolla:-), en looping blev så ”snäv” att vingen knäcktes på mitt skolflygplan, den kraschade så fint rätt ner i en åker, gissa om farsan va glad*haha*

• kinetic

Medlem
    8 december, 2006 vid 11:18 som svar på: Gun Sails 07

Jester: Jag tycker att seglena är mycket välsydda, hållbarheten kan jag inte uttala mig om då jag inte hunnit mer än o provasegla 6.8 endast. Jag har hört ”ryktesvägen” att flera andra (större) segel-tillverkare vill se upp sina segel i samma loft som Gun sys upp, då tydligen loftet i fråga gör bra jobb…

• kinetic

Medlem
    8 december, 2006 vid 10:04 som svar på: Gun Sails 07

Jester: Jag har en komplett linje Gun Mega XS 2006 o det är bra segel i förhållande till priset! (ca 4000/st). Det som är lite ”störande” är att mitt största Mega XS (6.8) väger betydligt mer än mitt Severne SSR 7.6, antar att 2007års segel gjorts något lättare.

• kinetic

Medlem
    6 december, 2006 vid 07:35 som svar på: Namn på nya hot-bommar?

Jakob-S: Fanns ett segel från A.R.T som hette ”TNT” 🙂

• kinetic

Medlem
    5 december, 2006 vid 22:56 som svar på: Namn på nya hot-bommar?

Samma visa me ”Hotmate” som innan dvs ”Hot Mate” alternativt ”Hot Hotmate”

• kinetic

Medlem
    5 december, 2006 vid 22:24 som svar på: Namn på nya hot-bommar?

Eller bara ”Hot Flame” eller kanske ihopskrivet…”Hot Hotflame”…Kanske ”Hotmate”?

• kinetic

Medlem
    5 december, 2006 vid 21:45 som svar på: Namn på nya hot-bommar?

”Superflame” med matchande flames på bommen…

• kinetic

Medlem
    2 december, 2006 vid 17:11 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?

Soulsurferusa: Mycket bra skrivet speciellt biten om ”Man ska vara mycket ärligt här, annars åker man lätt på en smäll”

• kinetic

Medlem
    1 december, 2006 vid 19:21 som svar på: Hipphipp

Haha….”Militärmagsinet” med Achmed o Achmed e en favvo…Eller ”Bröderna Petrovs” medley:-)

• kinetic

Medlem
    1 december, 2006 vid 13:07 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?
    Ola H. wrote:
    Det vore mycket intressant om någon customtillverkare kunde fokusera ännu mer på relationen mellan att förstå kundens segling och att få kunden att förstå vad olika brädor kommer kunna göra för seglingen. QUOTE]

Håller me dig till fullo!

• kinetic

Medlem
    1 december, 2006 vid 07:50 som svar på: Datorn hänger sig under uppstarten

Har du möjligtvis dubbla antivirus? Kanske uppdaterat nåt program nyligen? Börja med att ta bort den senaste uppdateringen du gjorde, sen får man jobba sig ”bakåt i tiden” tills det funkar igen, och förmodligen är det den sist borttagna uppdateringen som var/är orsaken…

• kinetic

Medlem
    30 november, 2006 vid 22:25 som svar på: Datorn hänger sig under uppstarten

Eventloggen hittar du under ”Administrations verktyg” i kontrollpanelen.
    Många program ”skriver in sig” i Msconfig igen omgående trots att man bockar bort de…
    Om jag vore dig skulle jag stänga av ”automatisk omstart” (vid ”blåskärm”), på så vis kan med hjälp av det felmeddelande som visas ofta luska ut vad eller vilket program som är boven….

Sida 127 av 140
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications