kinetic
Forumsvar skapade
-
Mons2: Om sprickan endast sträcker sig 2cm in från botten räknat så kan du lugnt kapa bort ca 3cm för att på så vis förvissa dig om att sprickan är helt ”avlägsnad”, annars är ju risken att den blir längre o längre…Men om denna korta spricka uppstått så att säga längre upp blir det värre, jag skulle isf köpt lämplig epoxy samt tunn glasfiberväv o lindat på hårt…Problemet är bara att ”sprickan” kommer sitta i ditt huvud med så att säga, du kommer alltid ha en gnagande oro över att masten kan snappa när som helst o kommer inte våga ”köra fullt ut”.
Själv knäckte ja tidigare en gammal NP C60 mast strax ovanför bommen som jag ”skarvade” ihop med en bit kolfiberrör, o det har hållit bra, men jag vågar ändå inte pumpa o ”slita” i riggen som man kanske gör annars… -
Beror på hur ”duktig” du är samt vilken ”disciplin” du seglar…Slalom/speed kan du nog lugnt köra 8.0 om inte uppemot 9.0 (förutsatt att du är någorlunda duktig). Vilken segelstorlek som rekommenderas för andra discipliner vet jag inte…
Som ”referens” kan jag nämna mig själv, väger ca 77kg o kör 7.6 upp till 12-13m/s o jag är inte speciellt ”duktig”… -
Sumo: Helt FEL! Har du inga dubb kvar i dina dubbdäck är de enligt lag olagliga eftersom de måste ha dubbar för att räknas som ”vinterdäck”, men det räcker med att man har endast en dubb i varje däck…
-
Hm… Maste borde ju va förstärkt nertill så jag skulle kapa så lite som möjligt….
-
Hm….Om fettet läcker ut lär vattnet kunna läcka in hyfsat lätt..inte bra…Kan inte minnas att det skall finnas ”ventilationshål” på drivknutsdamasker…
-
kinetic
Medlem13 november, 2006 vid 22:15 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?Supasonic: Ja kan bara tala för mig själv men i somras fick jag rätt lätt ”kramp”, dock endast när jag körde med ”hel dräkten”, i shorty:n var det inga problem. Efter att jag klippt upp min dräkt o sytt i en ca 4-5cm bred ”neopren bård” hela vägen upp till armbågarna så har jag inte längre problem med kramp (nåja mer än nu när det är kallt skulle jag gissa). Jag tror att ”krampen” i mitt fall berodde på för dålig blodcirkulation elle va det kan vara, i mitt fall var det bevisligen dräkten som smet åt för hårt runt underarmar/handleder (nej jag är inte ovanligt ”kraftig”, snarare tvärtom, kan vara min dräkt som är för ”tight”, dock hade en annan kille med likadan dräkt o betydligt kraftigare armar inga problem…)
-
Mården: Ok…men jag tycker det är tungt nog att dra på tillräckligt med nedhal med 3 rullar (”big roll”) hur skall det då bli med 2 (har ”race” segel, varav det ena har 4 rullar i seglet o då behöver jag 3 där nere annars blir det snebelastning…)
-
Attans…e bara 2 rullar…O det räcker inte, eller kan det kanske funka ändå trots de höga nedhalskrafterna på ”race” segel? Nån med ”raceprylar” som använder dessa förlängare?
-
kinetic wrote:Get Wet: Haha:-) Men för o strula till det för dig: Din hastighet på brädan är mätt ”över grund” så att säg. Tänk på att när det blåser bra så rör sig vattnet ibland med flera knop, sen om du surfade i strömmens riktning eller inte vet jag inte, men din hastighet över vattenytan kan mycket väl ha varit högre…eller lägre:-)
Jester: För o citera mig själv o ”ställa till det” för Getwet:laugh:
Så ska man va redigt petig så är det ju väldigt svårt att räkna ut den exakta hastigheten, inte ens i ”Le canal” blir den helt exakt eftersom vattnet lär strömma där med:laugh: -
Alex: Gå in på den här sidan: http://www.autopower.se/tips/default.asp Längst ner på sidan kan man beräkna hjulets omkrets. Om du beräknar omkretsen för original dimensionen o jämför den sedan med vad ditt mindre däck har har för omkrets så får det inte skilja mer än 5%, om man ska vara laglig, det är dock ytterst sällan att polisen kollar sådant, det skall till o vara extremt för små däck för att de skall reagera. Poliserna är oftare pigga på att stoppa bilar med ”stora” däck. 3cm differens på diametern gör ca 9cm på omkretsen, sen om det är inom de 5% eller ej beror på din original omkrets, men som sagt mindre däck (inom rimliga gränser) är inget som drar åt sig poliserna uppmärksamhet. Beträffande last index eller ”C däck” så finns det ett forum på den sidan jag länkar till, ett tips är att du ställer din fråga här: http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=18 du måste dock va reggad medlem (kostnadsfritt), själv e man ”Power User” med lite bonus grejer (kostar lite)
-
kinetic
Medlem12 november, 2006 vid 20:55 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?Jag har tidigare haft problem med att kramp pga att min dräkt smet åt för hårt runt underarmarna (fick kramp sommartid till och med…). Efter att ha klippt upp dräkten o sytt i en neopren bit så har jag inte problemet längre. Tror att om våtdräktstillverkarna skulle göra dräkterna mer ”loose fit” runt underarmarna o satsa på ett rikitgt mjukt o tunt avlsut runt handleden som håller tätt, så skulle man nog inte få lika mycket kramp med handskar…
-
Styret: Ja mätaren lär visa fel ändå helt korrekt. Men med större däck lär felvisningen bli mindre, dvs om man har ”otur” blir mätaren ruskigt exakt (som i fallet med min bil, den visar knappt 90 när GPS:n visar 87km/h ca…Kan ju vara en nackdel iom att marginalen för ”fortkörningsböter” minskar….
-
Get Wet: Haha:-) Men för o strula till det för dig: Din hastighet på brädan är mätt ”över grund” så att säg. Tänk på att när det blåser bra så rör sig vattnet ibland med flera knop, sen om du surfade i strömmens riktning eller inte vet jag inte, men din hastighet över vattenytan kan mycket väl ha varit högre…eller lägre:-)
-
Get Wet: När du säger att det ”diffar” mellan ”breddäcken” o ”besiktningsdäcken” i hastighet antar jag att när du har dina ”breddäck” så verkar det som om alla helt plötsligt kör långsammare (enligt din mätare!), när du sedan får på ”besiktningsdäcken” (med mindre omkrets antar jag) så behöver du gasa mer för att hålla trafikrytmen, korrekt?
Egentligen spelar det ingen roll varifrån bilen får sin hastighetssignal eftersom det kommer bli en ”vinkelhastighet” som läses av, dvs vinkelhastigheten på ett däck som snurrar är densamma oavsett om du mäter precis vid navet eller längst ut på däcket, men ”periferi hastigheten” skiljer sig markant! O det är förklaringen till varför hastighets mätaren visar samma hastighet oavsett däcksdimension, men mycket riktigt så ändras den verkliga hastigheten!