Forumsvar skapade

Sida 132 av 140
  • kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 21:03 som svar på: Bic Techno 1999

A90: Har själv brädor av äldre snitt liknande din o mina går iaf bäst med masten längst bak i princip oavsett segelstorlek (de gångerna jag flyttat fram masten har jag varit tok överriggad med 5.7, detta för att få mer kontroll över brädan), mitt tips är att pröva dig fram.
    Angående gipparna så gäller det att inte skota ut när du påbörjar gippen utan snarare dra hem lite extra när du inleder gippen o hålla så rätt länge samtidit som du kanske trycker ner bommen något. När du känner att du är strax skal passera ”backvindsläget” så låter du seglet slå runt av sig självt samtidigt som du flyttar fötterna snyggt o prydligt…Lite svårt o förklara men när man sätter dessa gippar till 100% så har man ”full” speed ut ur gippen, men det krävs en hel del vind för dessa gippar så man måste ha bra med drag…Gippen i fråga kan utvecklas till nåt som förr hette ”laydown gipp”, ser flashigt ut iaf…

• kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 19:54 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Klang: Jag tänkte införskaffa egen GPS men går kanske med i klubben ändå eftersom ja helt ärligt tröttnat på allt ”sunk-surf” här i Sthlms trakten (e fd skåning) o kommer att bege mig söderut i fortsättningen så fort de lovas vind…

• kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 18:32 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Knatte: Jo jag vet att brädan skall ligga så plant som möjligt för att få optimal fart…Jag kommer få rätt på tekniken så småningom förhoppningsvis, är nog en vanesak till viss del. Ska bli kul o jämföra ”speed” med GPS nästa säsong på nya brädan kontra de gamla, undrar om det skiljer nåt alls i toppfart ( i vart fall för mig)…

• kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 18:28 som svar på: Bic Techno 1999

Mastkassettens avstånd från aktern i cm:-)

• kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 14:37 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Jester: Brevpress:-)? Fenan ser OK ut o inga spinouts heller, mer än pga gräs…men det kanske ändras när man väl lärt sig segla brädan ordentligt…
    En lustig sak är att min bom ”glider” uppåt istället för neråt trots att jag stänger till ordentligt o skotar…Är det återigen min felaktiga teknik som är anledningen till detta?????

• kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 11:56 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Joth: Aha så de va du me den gula Kineticen! Japp ja stod en hel del i vattnet:-), var bara du o en till som planade ju:-). Heter Kinetic för jag har en gammal Kinetic 272, fast mitt rediga namn e David eller Dawwe som ja oxå kallas.
    PS: Det e bra me huva när de e kallt

• kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 10:31 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Knatte: Jo det var så jag försökte trycka…Ska testa o flytta fram mastfoten, i värsta fall sätter jag i nya pluggar för den främre stroppen (flyttar de bakåt). Problemet med att framfoten vill ”glida ur” har jag även på mina gamla brädor men då när jag är ordentligt överriggad. Lustigt nog så är detta problem i princip borta med det nya seglet i kombo med de gamla brädorna…
    Vad tror du om att i princip flytta tamparna ”för långt bak” så man på så sätt tvingar sig själv att trycka mer jämt/kraftfullare på kanten( alltså stå mer vinkelrätt mot brädan typ)? Eller det kanske e så man ska göra? Just nu sitter tamparna ”rätt” men jag kan nog flytta de längre bak utan att få alltför jobbigt drag i främre handen. Kan en sådan justering göra kontrollen av brädan enklare?

• kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 10:14 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Joth: Du seglade i Habo i söndags eller hur? Har för mig jag såg någon med ett Sailworks Retro o en ”äldre” bräda som planade fint när de flesta andra guppade (inkl mig själv, fick tokpumpa till planing 1-2 gånger…), vinden var betydligt bättre dagen efter:-)

Knatte: Ok då e det jag som förmodligen är ovan vid dessa nya brädor. Dock tryckte jag bra på bakfoten, till o med så pass bra att främre foten vill ur stroppen.Kändes som ju mer ja tryckte på bakre foten dessto mer vind under brädan med kontrollproblem som följd. Får helt enkelt lära mig att segla lite annorlunda som du skriver… Jag som trodde att dessa nya brädor skulle vara mer lättkontrollerade…

• kinetic

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 06:52 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Canoya: På Copello 275 (-94) sitter mastkassetten ca 135cm från aktern som längst bak, dvs i inte stor skillnad mot dagens brädor (5-10cm???). Jag tror att det måste vara nåt med tekniken, kanske behöver man stå o vrål-trycka med hälen för att hålla emot fenan???
    Som det känns nu är min gamla bräda otroligt mycket mer lättseglad/lättkontrollerad, kan ägna mig helt o hållet åt att trimma seglet,brädan är som ett lamm (det lustiga är att med min gamla 7.3a så blir brädan betydligt mer bångstyrig…). På nya brädan var de där ca 10m/s som mest i princip för mycket, på den gamla går det att hålla seglet ytterliggare 3-4m/s till bevisligen, kanske ändå lite mer, borde ju vara tvärtom tycker man…

• kinetic

Medlem
    23 oktober, 2006 vid 22:40 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Ajdå:-) Tankefel…Ja menar alltså den kanten som är närmast vinden (samma ”kant” man står på o försöker tynga ner), dvs tvärtemot som jag skrev!

• kinetic

Medlem
    23 oktober, 2006 vid 22:11 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Fredrik.Ygge: Såg filmen nu o det var inte det problemet jag hade utan mer att brädan ”lutar” i vattnet, dvs att läkanten vinklas upp…..

• kinetic

Medlem
    23 oktober, 2006 vid 22:01 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Nja…jag skotade hem, men när jag släppte på skotningen blev det än värre som du antyder…Kruxet är att brädan ”fenplanade” oavsett skotläge, gick o falla av eller höjda men ingen kontroll o brädan låg inte plant i vattnet, o så ska det nog inte vara…Seglet ifråga är ett Severne SSR (med passande mast) så det är ett ”fullblods” segel…
    Fattar inte hur min gamla cigarr kan va så lättkontrollerad med detta nya segel, borde ju vara tvärtom…

• kinetic

Medlem
    20 oktober, 2006 vid 09:58 som svar på: 1.Varför heter det slalombräda? 2. Är det en sådan jag behöver?

Jag har inte kört mindre än 6.5 i år, men då e ja oxå ”dum i huvvet”*haha*

• kinetic

Medlem
    20 oktober, 2006 vid 07:59 som svar på: LBWS klubbtävling Fullt Ös

Är det mycket gräs i Habo Ljung? O hur är det med stenar mm? Är det som i Klagshamn att man kan köra i meter-djupt vatten rätt långt (en fördel nu när det är kallt…)?

• kinetic

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 20:05 som svar på: 1.Varför heter det slalombräda? 2. Är det en sådan jag behöver?

1: Det heter ”slalom bräda” pga att ”banan” man seglar kan liknas vid att köra slalom, dvs bojarna ligger oftast ”downwind” med kanske inte mer än 300-400m mellan varje gipp…

2: Svårt att svara på men väger du runt en 75kg skulle jag satsa på en bräda på mellan 90-100liter, förslagsvis en ren slalombräda:-)

Sida 132 av 140
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications