kinetic
Forumsvar skapade
- 
Fick ”hem” (nåja den ligger kvar på jobbet än…) min Spitfire 102 idag, inga transportskador vad jag kunnat se hittils iaf..Är en himla lätt bräda iaf, de där 6kg som den påstås väga stämmer nog hyffsat iaf. Får hoppas på bra vind i helgen så man får testa den ordentligt (vågar man hoppas på bra tryck i 7.6???), blåser det bra tänker jag jämföra den med min gamla bräda (alltså springa in o byta bräda) o se vilken bräda man har bäst kontroll/fart med…
 - 
Inte i snöfall men väl vadat ut genom ”is-kross” till helt öppet vatten, dagen innan nyårsafton för måååånga år sedan när man fortfarande var ung:-), var solsken den dagen o runt 5-6 plusgrader, seglade ca en halvtimme i en vanlig ”semi dry” dräkt…
 - 
Igår när man klicka gick det till en ”Adolf Hitler, fürer” boendes i Uppsala…Lite rolit:-), men tydligen bluff/båg
 - 
Det funkar bara ”skarven” är tight nog. För övrigt kan du ju köpa den andra hälften till din trasiga Powerex mast från Powerex (1/2 priset för en ny mast ca)!!!
 - 
Safesurfer: De borgerliga gjorde ju knappast någon hemlighet av att de skulle skrota hempc, det sa de redan förra året att de skulle göra om de vann valet, sen kan jag hålla med om att förmånsbeskattningen kom som en riktig överraskning. Har för mig att om man slutar jobbet så avbryts avtalet, fast å andra sidan så byter man kanske inte jobb hux-flux…Jag tror att va du menar med ”betala 200kr” är att du får 200kr mindre i plånboken efter skatt, bruttolöneavdraget i ditt fall ligger kanske runt 330kr eller liknande, men hur som haver så blir det ju dessvärre procentuellt sätt bra mycket dyrare för dig…
 - 
Safesurfer: Fortfarande så hyr du din hempc i 3 år av din arbetsgivare, du äger faktiskt inte den. Skulle du (hemska tanke) råka ut för utmätning hos kronofogden så äger han inte rätt att beslagta din hem-pc eftersom det inte är din egendom. Det blir först din egendom om du köper loss den efter 3år, oftast brukar det vara billigt men det kan variera beroende på hur finansiering mm ser ut. Med dagens regler är maximalt bruttolöneavdrag 833kr/mån, eller om man så vill så får ”köpvärdet” av hempc:n inte överstiga 30000kr. Nu är det ju långt ifrån alla som har ett bruttolöneavdrag på det maximala beloppet, men man brukar nog ligga runt 400-500, dvs en pc-utrustning som är värd runt 15000 i runda slängar. Så ökningen blir inga lunda 50% om man precis tecknat sig för ett 3-årigt avtal utan snarare 20%, har du bara 1 år kvar blir ökningen betydligt lägre än så!
 - 
SafeSurfer: För ”normalinkomsttagaren” innebär förmånsbeskattningen på 2500kr/år ca 90kr högre kostnad per månad….För övrigt så HYR du endast datorn, du kan fortfarande avböja att köpa ut den efter 3 år
 - 
Du kommer att förmånsbeskattas (även om du tecknat dig för hempc innan denna ”reform”) om du har ”hem pc” (2400kr/år om jag ej missminner mig). Detta lägs ”ovanpå” din lön så att säg, ungefär som förmånsvärdet för tjänstebil eller liknande om jag förstått det hela rätt.
Möjligheten att teckna nya avtal med bruttolöne-avdrag kommer alltså försvinna efter nyår! - 
Klart vikten har viss betydelse, men jag tror att det även är en fråga om bla ”teknik” samt mod. Dunkerbeck har det mesta: vikten,styrkan,modet o tekniken (ok…prylarna med iofs).
De allra flesta av oss ”vanliga” (framförallt jag själv) blir nog rädda när det börjar gå riktigt-riktigt fort o man känner att man egentligen inte har någon som helst kontroll… Har hänt åtskilliga gånger att jag känt att all kontroll är borta (även om det SER kontrollerat ut) o att jag egentligen inte kan skota ut i den hastigheten för då blir det bara värre…
Jag vet att just det där med ”känsla av kontroll” kan man träna sig fram till genom att konsekvent segla ”för” stora segel (man är inte snabbast men lär sig kontrollera bräda/vind/rädsla), o allt eftersom man vänjer sig vid känslan av ”för stort” segel så börjar man slappna av o kan istället koncentrera sig på att trimma brädan osv o på så vis få bättre speed, givetvis till en viss gräns, för stort (segel) är långt ifrån alltid snabbast… - 
Boys…väderutveckling är svårbedömd i dagsläget beroende på att det är väldigt osäkert hur/var/när lågtrycket ev fördjupas samt vilken bana det tar osv…Hoppet är inte ute än. Prognosen kommer med all sannolikhet ändras några gånger till, den som lever får se hur det slutar…
 - 
Ja det ser ut att bli nåt till nästa helg, hoppas bara att det fortsätter blåsa från västliga eller sydliga riktningar, vänder vinden mot nord eller ost lär vi få ner härligt kall luft…
Kan för övrigt ”rekommendera” att det lönar sig att åka iväg till södra delen av landet nu när det börjar bli kallt i luft o vatten, fördelen är att du där kan segla på ställen där du i princip kan hålla dig på ”stå-djupt” (Klagshamn,Haga Park osv) vatten hela tiden o slipper då de där ”kallsuparna” när man åker i så att man hamnar helt under vatten. Håller prognosen i sig kommer jag dra söderut:-) - 
Hehe….E den nån som kommer ihåg hur en ”No-nose” bräda skiljde sig från vanliga:-)? (Har faktiskt kvar en av dessa sk ”no-nose” brädor, en av de mer extrema av denna sort).
Kommer fortfarande ihåg första gången jag körde på en sk ”no-nose” (en äkta Thommen custom), tror de va -92/93, min kompis blev INTE glad när jag efter att ha kört ”järnet” med den kommer tillbaka för att meddela att det uppstått en spricka i fören, men den var betydligt snabbare än min dåvarande ”pråm”. För övrigt lyckades han ge igen för att jag skadade hans brädnos genom att sätta kroken i mitt helt nya MK3 så det blev en fin töjning…:-) - 
Haha…
Camber inducer e ju givet, dvs sk ”cambers” (”plastbitar” som hjälper till att forma seglets buk)
Ripstop (bättre tålighet mot ”revor”) var/är en variant av Mylar, jämför ”monofilm” och Xply - 
Väger du under 70kg o kan segla ”fram & tillbaka” så kan det mycket väl funka med en Screamer som första egna bräda. En stor fördel dock om du börjat lära dig strandstart, för att dra rigg på en Screamer är inte helt lätt…
Ett tips är att du i början väljer surfställen där du kan segla på grunt vatten, är säkrast så. - 
Getwet: Kan man köra fram med bilen till ”Söderhavet” eller måste man parkera borta vid vändplan o kånka resten?