kinetic
Forumsvar skapade
-
Hm….Varför inte fylla upp hålet med ”rätt sorts” epoxy o sedan helt enkelt trycka ner en ny ”mindre luftskruv” i epoxyn (som du fettat in grundligt innan!). Låt det hela torka o ”gänga” sedan ur skruven. Man tycker att gängorna i epoxyn borde bli starka nog….
-
kinetic
Medlem21 september, 2006 vid 20:13 som svar på: Brädan fixad – erfarenheter & tips samt frågorSnyggt jobbat:-).
Har själv lagat en sandwich-bräda som jag först lyckades gippa rätt in i en sten (fint ”krossad” rail ungefär mitt på brädan) dessutom lyckades jag spänna ett spännband för hårt så laminatet (på undersidan) ”trycktes in” av bommens fronbeslag…
Eftersom skadorna var ”marginella” (kolfibret var inte genombrutet till sandwich-materialet) så spackla jag på vanligt finspackel o slipade till så det blev som det skulle. Fick lite blodad tand så det hela slutade med att hela brädan slipades ner o lackades på billackverkstad med ”akryl-lack”. Resultatet blev bra dock behagade akryl-lacken få lite blåaktig ton av saltet…Men botten blev grymt blank, lite för blank så jag har våtslipat den numera…De erfarenheter jag har är att det tar för lång tid att slipa en hel bräda för hand, planslip är det som gäller (jag körde 80 resp 120 i kornstorlek). Ska du få en JÄMN yta så måste botten ”grundas” alternativt att du ber lackaren lägga 2-3 tjocka lager med lack (mitt val), nackdelen är att det blir tyngre! När det gäller halkskyddet så räcker det med att strö rejält med salt en gång, man behöver inte lägga på ytterliggare ett tunt lager färg o strö ännu mer salt som jag gjorde (återigen så blir det tyngre, kan även vara anledningen till den blåaktiga tonen).
Hade även som du problem med ”porer” i laminatet (på några ställen vid railsen). Försökte fylla upp med slipgrund men det funka icke, jag gissar på att det skulle ha funkat med ren epoxi, men jag orka inte kludda mer så det lilla fick vara, den tjocka akryllacken täcker porerna bra utom på ett ställe där det var lite väl grova porer… -
Det finns som sagt….Men att köra en bom på max-längden är inte optimalt, de brukar va rätt ”mjuka” då…Anser själv att en bom som klarar mellan 160- 220cm är ”brukbar” upp till ca 205cm innan den blir alltför ”mjukt”. Har själv en bom (kol) som klarar mellan 180-240cm till mitt största segel (218cm i bom på ett 7.6) o jag anser att det är ungefär så mycket just den bommen klarar av med bibehållen styvhet. Mitt tips är att du istället satsar på 2 bommar, säg en mellan 140-200 samt en mellan 180-240…
-
Någon som vet om ”Bredsand” vid Enköping är bra i västligt? Mycket stenar?Långgrunt?(ser jag som en fördel nu när det börjar bli kallare i vattnet)
-
Tbsurf:Var ligger ekudden?Ungefärligt avstånd från Sthlm? Och vilka vindar är bäst där? Är väst vind on-shore eller sideshore?
-
Lärde mig själv på samma sätt som mr_johan beskrev…När man ”kan” så är nästa steg att göra det ute på djupt vatten när riggen ligger helt fel o är helt vattenfylld, blir en annan sak då. För min del är det oftast mycket tungt att få upp seglet om det är helt vattenfyllt (bred mastfika med mååånga cambers). Hamnar seglet helt fel brukar jag ”spara” kraft genom att ställa mig på brädan o dra seglet ur vattnet o sen hoppa i fort igen när riggen ligger rätt:-). Blåser det bra kan dock vinden hjälpa till att lyfta seglet ur vattnet trots tyngden, utan att man behöver ”dra rigg”. Ett annat knep är att placera bommen på sådan höjd att man kan lägga den på brädans akter o på så vis låta brädan hjälpa till o trycka upp den tunga riggen…Är antagligen lättare med camberlösa segel men inget jag har erfarenhet av dock….
-
Klang: Kan du inte ha backat över masten med bilen istället?
-
Känner igen det där..Själv drar jag mig för vattenstart eftersom mina race-segel med breeed mastficka e knöliga o trycka ur vattnet när de väl fyllts, o även om det fortafarande e kanske 14 grader i vattnet så e de kallt…
Till din fråga: väger själv 77 kg o har en 90-liters bräda som ”mellanbräda”, det går att dra rigg med lite övning/vana, dock inget jag gör gärna. Min rekomendation är trots allt att välja en något större bräda, ca 100liter. Anledningen är att du kommer att dra dig att ge dig ut med en bräda som precis är på gränsen till o kunna dra rigg på någorlunda bekvämt när det börjar bli kallt i vattnet/luften…Stor skillnad om man bor nära ett ställe där man kan köra på grunt vatten när det är kallt (tex Klagshamn). -
Hur e Sätra i västligt?Rak pålandsvind typ? Var ligger Rasta???
-
Förresten!Masten kan du nog ta på din drulleförsäkring, det gjorde mitt FB när jag knäckte en helt nyinköpt mast ca 4timmar efter inköp….
-
Kostar o ligga på topp…Själv var jag oxå ute o körde med 6.5 de där blåsiga dagarna i början av September, stundtals blåste det så mycket att det inte gick att köra (eller jag kunde inte iaf, folk hade ju runt 4.0 – 4.5 och bra tryck)…Fick själv en mycket läskig ”tailwalk”…slutade med att jag bailade o ”sparkade” ifrån mig grejerna och gjorde en fin ”kullerbyta” i vattnet innan jag landade helt så att säga, dock höll allt…
Finns väl eg bara ett sätt att undvika material-slakt o det är att ge sig fan på att inte få kastfall, eller baila för den delen…
Just vid överriggad segling ”hjälper” det iaf för mig att skrika typ ”No pain!” eller bara ”Banzai!” när de där monsterbyarna kommer o skota hem allt du bara orkar…Brukar gå bra, självklart till en viss gräns:-). ”Positive thinking” tror jag det kallas… -
The Loft finns i Sverige…(Eddies-surfshop).
-
Bra fråga….The Lofts nya race-segel är iaf designat för RDM oavsett storlek om jag förstått det hela rätt…
-
Jag hade en när den kom -91….Körde som störst ett 7.5 Gaastra Racefoil Pro på den (oxå -91:a så klart), så klarade den av ett gammalt 7.5 så lär den klara ett modernt 7.5! 91:ans Adagio (blå/lila typ utan ”pads”) hade en vanlig US-box, alltså samma som de flesta vågbrädor har än i dag, senare årsmodeller (gissningsvis 92 o framåt) fick nog ”trimbox” (genomgående skruv som fäster fenan).
-
Ola H: Ja det går nog att ta sig hem med en 94:a oxå men jag föredrar några liter xtra. Nu vet jag inte hur stabila dessa ”bredare” brädor är vid en given volym eftersom de brädor jag har alla är mellan 50 och 55cm (alla kring 270cm i längd) i bredd, men att guppa hem med 51cm i bredd o knappa 90-liter i volym o ett 7.3a är allt utom roligt o lätt, på den största med 105 i volym är det inga problem alls inte ens med ”snurrig” o obefintlig vind.
Sen finns det en sak till som talar för 101:an, du får ju 2 fenor till brädan till samma pris om jag förstått det hela rätt…