Forumsvar skapade

Sida 14 av 140
  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 07:27 som svar på: F2 Thommen Race

    Hm.. Brädan max 1000kr…Är riggen lika gammal, och hel, så säg 1500 till. O detta är absolut max-priser, under förutsättningen att grejerna är hela och kompletta. Thommen brädorna är nog relativt lättseglade (speciellt T-Rex som är typ 100cm bred har jag för mig med runt 170 liter. Course Race XL är väl mer runt 75cm bred…), men det är inga nybörjarbrädor, ömtåliga o med stropparna långt ut på railsen….

  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 06:41 som svar på: F2 Thommen Race

    Båda Thommen brädorna är från typ -99/00, lättvindsbrädor liknande dagens Formulabrädor. Med andra ord tävlingsbrädor med fotstroppar långt ut, ömtåliga brädor i regel. Sharken är mer än Freeride bräda, dvs den är inte alls lika ”race-ig”, förmodligen mindre ömtålig osv. Shark som modellnamn kom redan 1991/1992 har jag för mig, då runt 125 liter, numera finns väl Sharken i flera olika storlekar…Vet ej hur gammal en 145 kan vara, men jag gissar på att den är 4-5 år nyare än Thommen plankorna…

  • kinetic

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 19:07 som svar på: F2 Thommen Race

    Gissningsvis från runt -99/00….

  • kinetic

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 20:59 som svar på: Spots runt Sölvesborg

    Just det…Kiaby (Oppmannasjön) funkar bra på SO-O, man går i vid badet i Kiaby, seglar ”mitt på sjön”. Tokplatt. Kan bli bra drag i kvällsbrisen, uppåt 10m/s, man behöver dock lite större prylar så man kan ta sig tillbaka om det lägger sig…

  • kinetic

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 09:40 som svar på: Spots runt Sölvesborg

    Sandviken, inget speed-spot dock, SO-SV funkar bra. Strandängens camping Bromölla (Ivösjön), SV-NV, inget speedspot det heller…

  • kinetic

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 07:32 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    Bicless: Meckandet bottnade i att förlängaren jag använde först inte orkade med ”trycket” varvid den trycktes ihop typ 5 cm, dvs seglet underhalat med ika mycket. Trots detta var seglet snabbt o stabil, men rotationen inte så bra, dvs jag fick mer eller mindre ”vålda” över seglet. Detta knäckte lattorna, den ena gick av ca 2.5cm från camber-änden så det märktes knappt, den andra gick till slut av ca 15cm från cambern-änden. Har numera en North Extender så dessa problem, och även rotationsproblemen, är ett minne blott. Nu när lattorna är lagade så är allt som det skall, roterar lika bra som mina övriga P7.

  • kinetic

    Medlem
    20 juli, 2013 vid 06:42 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    O nu är rotationen BRA, slår över som det skall. Den djupa/branta buken är dock ett minne blott numera, ser ut som ”alla andra segel av samma årsmodell”… Liknar 7.9, om än betydligt djupare buk. Det är kanske nåt för segelmakarna det här, att ha små korta ”lattstumpar” framme vid cambersen för att få riktigt fin buk placerad lååååångt fram?

    För er som tycker att jag hissar P7 så gör jag väl INGET annat än vad alla andra gör om ”sitt” märke, men då med skillnaden att jag har ingen som helst ”spons”…P7 är riktigt bra, men det finns brister, tex hur lattorna är ”byggda”, där ligger NP långt före. Men på det hela är P7 är bland det bästa man kan köpa, OM man väger in prisfaktorn (o det gör ju även en teamseglare, för de betalar ingalunda fullpris typ 8-10″ per segel, snarare kring hälften gissar jag…).

    I min ungdom så var jag oxå insnöad på NP (körde MK2,MK3 och MK4, bytte linje varje år…) samt Gaastra (köpte dessa efter MK4, sedan slutade jag byta varje år…). Anledningen till att jag bytte varje år ett tag var att jag fick riktigt bra pris på grejerna, behövde inte lägga till mycket efter att ha sålt ”de gamla” seglena för att få nya fräscha…Numera kör jag trasorna så länge de hänger ihop, allt som oftast…

  • kinetic

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 22:10 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    Lattjävlarna var stiftade med… Att få ut stiften utan att pajja lattan är snudd på omöjligt. Men har iaf byggt en helt ny latta o bytt den främre delen på den andra. Som tur var hade jag en gammal NP RX2 som man kunde offra. Verkar som om P7 bygger lattorna på lite måfå, den ena hade ett ”stopp” för det grövre röret, den andra inte? Varför kan de inte bygga lattorna som NP i RX2, med snygga övergångsbitar i plast, vilket gör att lattorna är enkla att plocka isär om olyckan skulle vara framme? Lattan över bommen har nu en något grövre främre del från RX2, flexar man original kontra RX2 känns de mer eller mindre identiska…Får se hur seglet o framförallt lattorna/rotationen fungerar nu, skall ju blåsa imorgon (Höllviken) så seglet kommer förmodligen till användning…

  • kinetic

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 12:40 som svar på: Hetta upp epoxi, Svenne läs tack:)

    Så länge det lossnar så…Så frågan är, blir det möjligt att separera delarna med ”milt våld” om man värmer bra?

  • kinetic

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 08:54 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    Stift såg jag inte…Limmade är de definitivt, själva skarven var övertejpad med märkduk, Repsatsen däremot innehåller såna där ”plastövergångar”….

  • kinetic

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 07:18 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    Ja eller så är det ”utveckling”. Skall fixa lattorna o sen dra på lite nedahal till. Mina övriga P7 kör jag underhalade (11.0 ca 4cm, 7.9 ca 1.5cm), så det är kanske som du säger att angivelserna stämmer inte. Skulle jag dra 11.0 4cm till skulle det vara helt dödat. Som det är nu är det ordentlig spänning i förliket, bra släpp i övre delen, o cambersen slår om, samma sak med 7.9 men inte lika löst i toppen…O det är som du säger samtliga mina P7 har varit kinkiga i rotationen nya, men de blir bättre/bra verkar det som.

    Du har inget tips på hur man delar på de limmade latt delaran utan att förstöra? Värme? Risk för att ”röken” är extremt giftig om det är epoxi?

  • kinetic

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 21:49 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    Det följde med en ”latt-repsats”…Jag har gamla slaktsegel oxå, så lattorna fixar jag, förhoppningsvis. Jag ”provflexade” lattaändarna, o de kan flexa bra mycket, riktigt mycket. Är rätt säker på att det var den tidigare förlängaren (den som trycktes ihop) som är den egentliga orsaken till att lattorna fick sig en knäck…En del av problematiken ligger nog i att AC1 2013 har ordentligt med buk, och löst akterlik. O buken sitter rätt långt fram. Jämför jag med AC1 2013 (9.3) med mitt AC1 2010 (7.9) så är 7.9 ”platt som en pannkaka i jämförelse”, dvs 9.3 har typ dubbelt så djup buk. AC1 2010 har fullt acceptabel (bra!) rotation, o anledningen är nog delvis att cambersen har relativ kort väg att ”slå om”.
    Lattan som gått av ca 2.5 cm funderar jag på att förlänga i spännar-änden, den andra får jag antingen ”bygga” en helt ny latta (har fått med delar så detta kan göras) eller så byter jag bara den trasiga delen, dock så är den limmad i den mellantjocka tuben, som i sin tur är limmad i den tjocka tuben…Kan man kanske mjuka upp limmet (epoxi?) med värme utan att lattans hela delar tar skada?

  • kinetic

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 13:35 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    Jaha….Idag gick lattan av under bommen, typ 10 cm från änden. Den var nog halvt av sen tidigare…Även lattan ovanför bommen var av ca 3 cm från änden. Att få ut de trasiga bitarna var enkelt, nu återstår bara att fixa lattorna…Jag misstänker att det som tog knäcken på lattorna var när min gamla förlängare trycktes ihop o nedhalet ”försvann”. har ej det problemet numera. Däremot är det fortfarande rejäl buk i seglet, som djupast vid lattan under bommen, akterliket är ordentligt löst. Jag drar exakt så myket nedhal som är specat, bommen är 1cm längre. Drar jag på ännu mer nedhal lär jag döda seglet gissar jag. Seglets egenskaper är jag nöjd med, det klarar ”hur mycket vind som helst”, eller iaf byar uppåt 12m/s, bara lattorna håller i framtiden så…

  • kinetic

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 08:23 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    Lattorna är mjuka i framkant, det ”S”-ar nästan. Tror mer på att det är den djupa buken, som gör att cambern har ”lång väg” att gå??

  • kinetic

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 06:20 som svar på: Point-7 AC1 2013 rotation?

    SWE: Lattorna är ”mjuka” i camberänden, helt klart. Har fått till det hyffsat nu, Cambrarna ovan bom trycker man över ”som vanligt” genom att trycka på mastfickan, de snäpper in. Det är bara den under bommen som trilskas, går ej att trycka över, man får helt enkelt tag tag i seglet inne i maststrumpan o dra över så den ”snäpper in”. Cambern längst ner funkar som den skall. Har riggat seglet exakt enligt spec, löst o akterlik o bra vindrange. Kanske om man drar på 1-2 cm nedhal till? det skulle isf förmodligen plana ut seglet under bommen (det är ordentlig buk vid den cambern som inte vill slå om!) o kanske göra så det slår om lättare? Fast då försvinner väl en del av draget oxå, antar jag…Point-7 har ännu inte svarat…

    Verkar bli bra med vind imorgon o på måndag nere i Höllviken så då får vi experimentera mer med seglet. Bortsett från rotationen så är jag helnöjd med seglet. Skall tilläggas att jag kör den på P7 100% 490 mast + North Platinum Extender 40cm, Masten är kompatibel med seglet enligt P7, men rek är 520. Köpte 490 för jag fnular på ett 8.6 oxå, men får jag inte rätt på detta får jag väl köpa en 520 mast…

    PS: De där metallhylsorna är svåra att få bort, tight passform, tog bort den ena på mitt 2010 o det var ett helsike att få tillbaka…

Sida 14 av 140
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications