kinetic
Forumsvar skapade
-
Haha…Ja seglet är djävulskt stabilt som Dr Laban hade sagt*haha*. Rotationen är stabil den med, lite väl stabil kanske…Iaf, efter att ha riggar upp/ner 4-5 gånger idag, bytt o trixat med spacer, bytt cambers så är det bättre. Men cambern under bommen vill inte ”snäppa in” på den nya bogen, man får helt enkelt sticka in handen i bomöppningen o ”trycka” över förliket så cambern snäpper in. Att trycka över cambern utifrån går inte, den snäpper aldrig in så att säg…Får fortsätta att fintrimma. P7 har inte svarat, än…(?). Jag är ju van vid tjurig rotation o klagar inte i första taget, men här är det lite väl. Har fått min Xtender nu så nedhalet håller sig som det skall vara, det hjälpte lite gissar jag…
-
SWE496: Har redan testa allt det där. Det är mer som om cambern ”låser sig” mot tyget känns det som. Har mejlat P7 men de har inte svarat än. På min andra P7 så ”snäpper det till” när cambersen går runt, som det skall vara, antar jag. På detta segel gör det inte det, eller ett litet snäpp vid den översta camber, den under går att trycka över, men det är cambern under bommen som vägrar. Den ligger i ”låst på ena bogen” så att säg, går inte att trycka över, eller jo om man våldar massor. Trodde först att lattan gått av, men så verkar det inte vara, som tur är. Den nedersta cambern är ungefär som den över bommen. Det är helt uteslutet att seglet skulle kunna slå om ungefär lika lätt som mina övriga P7, o då påstår de ändå att rotationen aldrig varit så bra som i år(?)?
-
BQ: Håller med till 100%, gubben räknas mest. Dunken på Point-7, det vore nåt :).
-
Hm…Såg precis att Tush ”sponsrar” GP3S så de är kanske inte så okända som jag trott*haha*. Vet inte vem som designar Tush men jag skulle inte bli förvånad om det är fortfarande (??) Ken Black, hade något protosegel (7.4 race med 2 eller 3 cambers, detta var 1990…) som han designat, men det var i min ungdom det. Seglet funkade bra, vad jag kan minnas.
-
Kevlar: Inte för att vara ”sån”, men jag räknar inte ”Tush” som ett etablerat inernationellt segelmärke. Tush är mer som Wallén när de tillverkade surfsegel, bra grejer men populärast i hemlandet så att säg. Om man bortser från de stora märken så är det Point-7 och GunSails som är rätt stora/etablerade o accepterade/kända även internationellt. Tush är säkert bra grejer men de tilltalar inte mig, om jag skall vara ärlig.
-
Jag har för mig att han som har RAD lånar gärna ut plankorna för test, är bara att knalla fram o fråga. Är osäker på om Xtra Light finns kvar dock, däremot vet jag att han har en ”Wildride 107”, en större twinfin med möjlighet att köra singlefin oxå, dvs TRE boxar i plankan…
-
Hör med han som har denna sida: http://r-a-d.se/shop/category/summer/
Xtra-Light 155 är typ en 95cm bred ”Freeride Formula” med dubbla fenor…Har för mig han har en variant runt 107 liter med… -
Björn: Jag vill bygga ”ultralätt men hållbart”, målet är en bit under 6 kg. Jag TROR att han lägger i regel rätt ”lätt” runt kärnan, sen om det är 1 eller 2 lager vet jag inte men minns jag rätt så kör han runt 100 gram/m2 glas som standard. En bräda som byggdes nyligen typ 240/80 ca 135 liter med ovansida helt i Textreme hamnade på ganska exakt 7kg med pads, o det går o bygga ännu lättare men då blir det nog på bekostnad av hållbarheten gissar jag. Brädorna är absolut inga äggskal utan tål att användas, men de tål inte allt så klart. Jag skall kolla med honom mer exakt hur han gör, men det varierar nog en hel del beroende på brädtyp. Vissa extra tåliga vågisar kan han även bygga i dubbelsandwich (dvs 2 lager divinycell med laminat emellan) men det blir ju en del extra jobb, minst sagt…
Vi brukar diskutera fram vad som är rimligt (o ekonomiskt motiverbart…) vid mina byggen. Men UD kol är inte såååå dyrt. O min erfarenhet säger att han bygger vääldigt hållbara brädor o så jäkla hållbart behöver det inte vara, det är bara att banta ner konstruktionen (mer högvärdiga material?) men behålla förstärkningarna…UD80 runt kärnan borde ge en apstyv bräda, Textrem på ovansidan o ”energislukande” kol/kevlar borde funka bra, kan jag tycka som amatör. Jag brukar lyssna på hans råd, han har trots allt si-så-där 30 års erfarenhet…Säg att priset hamnar på 1200€ för en bräda med UD80 kol runt kärnan, Textreme ovansida o kol/kevlar botten, det är fortfarande mycket pengar men billigare än en ”värsting” fabriksbräda. Sen är det klart, man kan aldrig veta hur bra brädan blir, men hittills har alla mina plankor blivit bra, tex min Speed planka (245*46, ca 65liter) som byggdes 2010, den går som ett skott med 7.9, trodde jag aldrig. Samma sak med min 245*58 ca 105 liter, går som ett skott med 9.3…Det jag tycker är ”roligast” är att det är delvis mina ”shape:s”, samt att man kan ha sin egen grafiska design, där i princip ”allt” är möjligt.
-
Björn D: Jag brukar ”speca” det som är viktigt för mig, dvs en rätt noggrannt specad bottenkurva. Bottenformen beskriver jag mer ”godtyckligt”, tex plan i fören för att sedan övergå till V i aktern”. Railformen beskriver jag tex bara som ”slalom-aktig” o ger honom fria händer. Stropplacering, mastkassetplacering samt fenboxplacering specar jag noga då dessa är viktiga för mig. Andra som beställer skickar mycket noggranna ritningar där de specar i princip allt i detalj, tex hur mycket TUE det skall vara osv. Brädorna shapeas/byggs helt för hand, så 100% som specat blir de aldrig, men väldigt nära. Materialet brukar oxå kunna specas, tex om man vill ha Textreme eller nåt annat roligt. Standard är rimligt med kol och/eller kol/kevlar, glas närmast kärnan har jag för mig. Funderar på att min nästa planka (ersättaren till min nuvarande största slalom/speed dvs 245*58) skall ha kol UD 80 eller lättare kring kärnan, sedan Divinycell 3mm följt av en ovansida helt i Textreme samt undersida i kol/kevlar, plus lämpliga förstärkningar. Han som bygger har bra koll iaf, o då mina plankor är rätt smala så brukar prispåslaget inte bli såååå högt när man väljer exklusiva material. Det är en god vän som bygger de åt mig (de byggs i Ungern), tanken var från början att vi skulle försöka sälja prisvärda custombrädor men intresset är noll så det är nedlagt. Det finns dock uppskattningsvis ett 20-tal brädor här i Sverige som är byggda av honom, de flesta efter ritningar. Vad jag hört så är de som köpt brädorna nöjda, var visst nån (rätt duktig) kille som sade att det var den bästa planka han kört på? Snabb som attan är han iaf…
PS: På senare tid har det beställts en del tunnare plankor, dvs rätt slalomaktiga shapes med bra fart men med relativt vågbetonade rails, verkar funka riktigt bra! -
Sailortrash: Beror väl på vem som bygger, Witchcraft börjar på dryga 1700€ har jag för mig, alltså som vilken annan ”top-of-the-line” fabriksbräda, deras ”top-of-the-line” ligger väl runt 2400€ har jag för mig? Finns säkert de som är dyrare med? Mina custom brädor som byggs efter mina ritningar (vill ju gärna ha ”egenshape-ade” brädor) kostar ungefär 1000€ inkl bag,stroppar o frakt, då kan man få de med ”massor av kol och/eller kol-kevlar”. Nästa gång det blir dax skall jag beställa en i Textreme (kolfiber med speciellt utseende….), men då blir det dyrare med 100-200? Var en som beställde en bräda byggd med mycket Textreme (nån 130 liters historia, 78cm bred) vad den kostade har jag ingen aning om däremot, men säkert runt de 1300€.
-
Jester: Ja camberrotationen är inte den bästa, men rimlig om man har tillräckligt med nedhal (brukar köra mina P7 lätt underhalade, främst 7.9). 11.0 (2009!) roterar faktiskt bra med ”korrekt” nedhal, som i mitt fall är 3 cm mindre än spec, bommen 5 cm kortare än spec…Skulle jag dra på ytterligare 3cm nedhal så kanske bommen stämmer, men vad är vitsen med att köra 11.0 om 40% av seglet ”viker undan sig”? I fallet med 9.3 (2013) är rotationen OK, så länge nedhalet håller sig enligt spec, det är först när min förlängare trycks ihop som det blir tokigt, konstigt nog så fungerar seglet grymt bra trots ett ”kollapsande” förlik? Problemet snart löst med en 40cm Xtender, hoppas jag. 7.9 (2010) har även den rimlig camberrotation. P7 utmärker sig på flera punkter: Design, o då menar jag ”apperance”, få segel ser så goa ut som P7. Verkar vara hållbara segel, dock inte så lätta (2013 års segel är markant lättare än 2010 iaf). O sen så har vi punkten som gör att jag väljer P7: priset. Vilka andra etablerade segelmärken kan leverera ett segel av årets modell inkl RÄTT 100% kol mast för under 9000 inkl frakt? NP Evo V 9.5 kostar väl det dubbla om man skall ha både segel OCH rätt X9 mast. Sen att de snabba gubbarna betalar helt andra priser förstår jag, men så länge jag inte får samma, eller liknande priser, så håller jag mig borta från NP o övrig överprisade ”märkessegel”. I mitt fall så är det inte utrustningen som är den begränsande faktorn, jag skulle inte vara snabbare med NP, o Daniel skulle säkert vara lika snabb med P7.
-
Jester: Nu är ju Daniel en ”något” bättre seglare än vad jag är. Ett P7 i hans händer hade säkerligen varit lika snabbt som ett NP, om inte snabbare. Join the dark side!*haha*
-
Snyggt! Man glömmer lätt bort hur mycket jobb det är med ”custom”, o hur mycket som ”kan gå fel”. Ett alternativ för den som inte vill bygga själv är att låta någon annan bygga den, efter egna ritningar. Blir så klart inte samma stolthet som att bygga själv, men shapen är ju till större delen ens egen :). O det kostar mindre än en valfri fabriksbyggd bräda av årets modell :). Jag kör på mina ”egna shapes” (nåja byggda efter mina ”ritningar”) o hittills har alla brädor fallit väl ut, tur eller skicklighet? Eller kanske snarare shapern som mörkat att han schysstat till min tokiga ideer*haha*?
-
Vansinnigt segel detta, tål hur mycket vind som helst på slör trots ”sunkriggning” pga en förlängare som trycks ihop (kommer lösas med en Xtender!). Var ute i Höllviken i onsdags, galet lite vatten o alldeles för farligt o speeda på för fullt över alla grund. Gissar på medelvind kring 9-10m/s som mest med byar på kanske uppåt 11-12m/s. Körde med 9.3 o min största ”Speedplanka”. Helt sanslöst detta segel, hoppar upp i strax över 30 knop på slör bara man kommer i stropparna. Är hur nöjd som helst, även om rotationen lämnar en hel del att önska. Med en massa tur, o perfekta förhållanden kan till o med mitt PB tangeras i allra bästa fall, om det vill sig riktigt väl. Så ni som funderar på ett snyggt, stabilt o snabbt segel, ta en titt på Point-7 AC-1 2013, eller ”Terminator” som de kallar det, förmodligen ett rätt målande namn på seglet, då med tanke på vad seglet kan göra med motståndarna i händerna på en duktig seglare…. Ni kommer inte bli missnöjda, dessutom rent utav billiga om man ser till vad segel + korrekt mast kostar tillsammans.
-
Köpes inte aktuellt längre, har förhoppningsvis fått tag i en ny Extender 40cm, om den inte dyker upp i nästa vecka så lär jag återkomma:).
PS: Lustigt att butiker/ÅF i Sverige har så dålig lagerhållning, ingen som hade Extender på lager (jag förstår att det är ingen storsäljare men 1-2 kan man väl ha hemma), men TRE veckors levtid vid beställning, snälla???. Fick bli der Vatersland denna gång med, produkten på lager för omgående lev, ja det är vad som påstås iaf…
