kinetic
Forumsvar skapade
-
Trimmarn: Ja har aldrig varit så nära dig i top-speed som idag, du får se upp 😀 . Har en ny variant på plankan på väg upp, så min tanke är att du kanske skulle kunna testa gipp-egenskaperna på den? Stålkanterna ser annorlunda ut i aktern så förhoppningen är att de biter bättre o får därmed plankjäveln o svänga bättre :).
Tycket för övrigt att ”Freddan” gippade riktigt fint med lilla fenan idag! -
Ja jag klarade mig bra, höger benet åkte igenom isen till knät sen ”slängde” jag mig på isen o krälade undan lite halvt vettskrämd*haha*. Hände efter dagens snabbaste repa (27 knop på 10sek , med 27.2 i topp), så jag trodde jag var på ”G” lite…Mården var snabbast, gissar att Trimmarn var 2-3 knop efter. Isen kändes inte ”snabb” idag, men överlag var det en bra dag.
-
Isabella-gänget lär köra vid ”Oaxen” typ mitt emot Rangsta -brygga, Tydligen ”glansis” på mellan 8-10cm. Vart kör man imorgon:)?
http://www.hitta.se/karta?ref=start#var=oaxen&from=1&pageCount=20&level=1&sm=6¢er=6541354:1612274&type=map&zl=6&bounds=6538608:1607324,6541308:1612444&rlm=1 -
Björkviksbrygga ute på Ingarö? Hur är isen där? Hur mycket snö?
-
Jag tror mer på en max yta om 150*150m, om ens det…
-
Vindsökaren: Ja det är en jäkla giljotin till fena. Va kan fenan väga, ett drygt kilo, eller mer:)?
-
-
Novice: Det är bara att testa, borde inte vara några större problem o snida till en ”fena” till brädan. 20m radie är ändå ganska bra på is med den lilla fenan. Blåser det ordentligt (typ 8-9 m/s) har man nog en realistisk chans att köra ifatt 4-medars på rakorna så länge det är relativt långa ”ben”, dessutom är det nog inte helt enkelt att gippa en 4-medars i de vindstyrkorna så det jämnar ut sig lite antar jag.
-
Stora fenan svänger bättre men den kräver mer snö annars blir vinkeln ”knasig” mot isen*haha*. Ja den är inget under av att svänga tajt, men lite lagom med skarsnö, helst så den fäster med lilla fenan utan att den når ner till isen så biter det bättre i svängarna. Men om jag får säg så är stagvända melodin när man kör fort, känns säkrast:)
Hoppas ni får behålla de rimliga isarna o att det kommer vind uppåt 10m/s så lär ni formligen flyga fram, 40 knop borde ni grejja alla gånger :). Ett tips på snö, eller egentligen rent generellt, är att valla brädan med jämna mellanrum, det gör ordentlig skillnad o ha vallat… -
The_Novice: Har ni ”snöfri is” i Karlstad? ”Carva” kan man göra om det är lite lagom med snö på isen, typ 5 cm eller mer, med det gäller o kunna gippa för att få till lite ”carve”. Själv var jag i Framnäs, hyffsad is med snöhögar som mest 4-5cm djupa, i princip ingen vind dessvärre. Men om isen håller sig i samma skick utan att det blir så mycket mer snö så är det inte omöjligt att någon galning spränger 50-knop i Framnäs (Mården körde ju 41 knop där igår…), förutsatt att det blåser…
Is-förhållanden påminner mycket om den dagen som Trimmarn satte 49 knop i topp ute på Muskö, så kommer vinden så… -
Mården: Nä du får inte va med för då blir det ju bra fight om andra platsen i bästa fall*haha*. Möjligen att nån kan dig en liiten fajt gällande högsta ”GPS-fart” 😀 Jag TROR att man kör en dag endast, lördag i 1:a hand med söndag som reserv…
