kinetic
Forumsvar skapade
-
Lagat o klart, har till o med ”lackat” (penslat) med 2-komponents ”riktig” bil-klarlack i syfte att skydda från UV-ljus. Blev inte snyggt men jag är nöjd, om det håller 😀
-
Jag är ingen expert…Men jag tycker att det ser nästan lite väl löst ut i akterliket, speciellt när man tänker på att du har mindre nedhal än rek? En del av seglets stabilitet ligger i att man har bra spänning i förliket, har du det? Buken verkar vara helt ok :). Ungefär så som ditt segel ut ser ut (i akterliket) så brukar mina segel se ut när jag har dragit absolut max nedhal, vilket jag gör väldigt sällan…
-
Mården: Ja peelply hanns inte med dessvärre:santa:… Har som sagt lagt typ 2 lager twill 200g borde väl räcka får jag hoppas. Skall ut o köra riktigt hårt med Formulan så fort det ges ett tillfälle, det får brista eller bära:grin:
-
Så…Nästan klart, skall bara få härda ytterligare ett dygn sedan slipa till det lite o lacka med riktig 2-komponents bil-klarlack. Mätte originaldiametern på röret på den oskadade sidan, 38mm. Vid lagningen där sprickan är är diametern ca 44mm i rikningen över sprickan o ca 42.5 i övrigt, dvs mellan 2-3mm tjockt laminat. Vad tror panelen, räcker det? Har använt mest riktad kolfiber av ”hög” kvalitet (296gr Tenax SDS 24K) lagd mest i rörens längdsriktning samt 4 band lagda i 45-graders vinkel (nåja..) kring röret, dvs typ ett lager. Utöver detta har jag använt twillväv (200g 3K, ca 2.5 lager allt som allt). Kommer för övrigt att förstärka andra sidan med men inte lika ”mycket”, blir mycket mindre riktad väv här, men dessto mer twillväv…Snyggt blev det inte iaf:grin:
PS: Hade jag lagt väven som tänkt från början hade typ blivit en puckel med kolfiber över sprickan så att säg. Jag hoppas det håller så här, iaf i en säsong. -
Det där lagar de lätt! Testa med mer nedhal och/eller högre latt-spänning gällande vecken…
-
Svenne: Vad har du för öppettider/adress?Försäljning över disk (Peel Ply)?
-
Svenne: Nej ingen Peel Ply, funkade bra med vanlig ”fet plast” sa han…Iaf skadan ser ut som på bilden. Tips på hur väven skall läggas om nu min grundtanke är knasig? Skadan sitter alltså ”invändigt” framme vid beslaget där ”kröken” är så att säg…Tog bort greppet igår o slipade rent från limrester, borde väl räcka? Vill inte slipa av fibrerna så att säg utan bara ha en ren yta att laminera mot…
-
Kolfiber inköpt hos Epotex tack för tipset Mården. 70kr gick det på (2dm*3dm riktad kolfiberband samt 1dm*10dm kolfiberväv twill). Den riktade väven är starkast så tanken är att lägga typ ett lager i rörens längdsriktning följt av ett lager förskjutet 45 grader, sedan ännu ett i rörens längdsriktning följt av ett lager förskjutet -45 grader, upprepa allt detta ännu en gång. Avslutar med ett sista extralager i rörensriktning. Därefter är tanken att lägga 3-4 lager runt röret med twill-väven…Eller finns det bättre sätt? Skall man laminera alla lager på en gång eller ta det i steg? Tips mottages tacksamt.
-
Tja…Nyare borde vara lättare & bättre kan man tycka. Korrekt mast är viktigt. Vill du komma ”billigt” undan köper du Point-7 -11, ett nytt 12.0 för ca 5500 inkl frakt är ett bra pris http://eurzone.point-7.com/product.php?productid=65&cat=8&page=1 . Köp till rätt mast för 7000 så har du nåt vettigt, men säkerligen inte marknadens bästa segel/rigg. Kör själv på P7 AC1 11.0 från -09 med ”rätt” mast. Tung rigg, men annars är jag nöjd. Snygga segel!
-
Klang…På din (de flestas????) nivå är det väl knappast utrustningen det hänger på. Du får nöta mer, trixa med fenor, trim osv. Man löser inte all problem genom att köpa mer grejer 🙂
-
Planing: Min gamla RRD 268 hade en kross(??)-skada mellan främre o bakre stroppen. Flexade bra o var mjukt, men tog ej in vatten. Uppräcktes så klart efter inköp, brädan såg ut som ny i övrigt. Iaf seglade så med den i 6 år, det som till slut knäckte brädan bokstavligt var att fenan träffade en sten i typ 20knop varvid brädan gick rakt av mellan fotstropparna…Nu skulle jag gissa på att du har större krafter (seglaren i ena änden, riggen i andra…) där din skada sitter, så din skada är nog mer kritisk.
-
Finns det någon/några som är på att dela boendekostnaden (typ ett vettigt hus av lämplig storlek om man blir 4-5 st) för 2-3v i La Frangui/Leucate nästa sommar? Jag har varit på väg såååå många gånger men ändå inte*haha*
-
V-NV-NNV så funkar Höllviken bra! På ren V så är det rätt ”kraftig” slör bort mot småbåtshamnen. NV är typ rakt på inte såååå bra. NNV då är det slör mot ”kanalen”. I regel rätt guppigt men vinden kan trycka på ordentligt, desutom nästan inga stenar, bara ”en del” grund, men det skall vara bra mycket lågvatten för att man inte skall klara de med en 30cm fena.
Jag rejtar Höllviken som kanske det bästa spottet på vindar mellan V-N, det får dock inte vara inslag av S i vinden utan ren V eller med en dragning mot N. Man kan köra långa repor, från piren hela vägen bort till småbåtarna, i princip stenfritt för jag har inte sett några. Gissar på att Tobhed o Ulf B skulle segla minst lika snabbt i Höllviken som i Klagan. Testa nästa gång! -
Ni som kan köra raka fenor borde kanske testa en sån här: http://r-a-d.se/shop/speed-series-fin/
Jag har en 38:a eller 42:a ”proto” variant av fenan som jag kan låna ut för test:) -
drMasse: :). Skall bli kul o se om Dunken kan prestera, han är ju rätt gammal numera 🙂
